Autor Wątek: Jak jeździć DSG  (Przeczytany 7341 razy)

Charls

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 403
  • Thanked: 15 times
  • Model: Tiguan I FL
  • Wersja: R-line
  • Silnik: TDI / 210KM
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: GKA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #45 dnia: 2019/07/09 10:14 »
Advertisement
przy włączonym tempomacie tryb żeglowania nie jest aktywny, to raczej normalne
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 987
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #46 dnia: 2019/07/09 14:22 »
Nie udało mi się wymusić trybu żeglowania w Audi manetką +, ale robiłem to źle. Jest to możliwe tylko przy niskich prędkościach, jak jechało się w trybie żeglowania i auto przeszło w tryb hamowania silnikiem, Doczytałem, że to działa przy wyższych prędkościach także np. w sytuacji lekkiego naciśnięcia hamulca (dezaktywującego żeglowanie). Muszą być spełnione naturalnie inne parametry umożliwiające wejście w ten tryb. Podobno można też użyć manetki  '-' do powrotu do hamowania silnikiem. Wg. SSP działa to tylko w skrzyni DL382. Przy okazji przetestuję.

@Charis, w moim Q5 żeglowanie działa z aktywnym tempomatem jak włączony jest Predictive Efficiency Assistant, również w Normal/D z i bez tempomatu. W Tiguanie 2 nie działa z tempomatem (ogólnie działa przy mojej kombinacji skrzynia DQ500/2.0 TSI tylko w trybie EKO). Podobnie było w Golfie 7.
 

lukas

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 31
  • Thanked: 2 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.5 TSI / 150KM DSG
  • Napęd: FWD
  • Skąd: OP
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #47 dnia: 2019/07/10 00:19 »
U mnie nie ma wyboru trybu jazdy, więc tryb żeglowania działa na pozycji D skrzyni.
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 987
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #48 dnia: 2019/07/10 11:35 »
@lukas to raczej wynika z faktu, że masz skrzynie DQ381. Nowsze skrzynie w grupie VAG mają taką funkcjonalność.


Sprawdziłem wymuszenie w różnych scenariuszach trybu żeglowania manetką i to w moim Q5 nie działa. Za to skrzynia sama wraca do trybu żeglowania, np. po lekkim naciśnięciu hamulca. manetka '-' umożliwia hamowanie silnikiem (wyłącza żeglowanie), nie zwróciłem uwagi czy skrzynia przechodzi w tryb M czy nie. Na pewno nie dało się wrócić do trybu żeglowania.



 

tiguan220

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 180
  • Thanked: 10 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL + Rline
  • Silnik: 2.0TSI / 220KM
  • Skąd: ZK
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #49 dnia: 2019/07/10 17:48 »
moje wrażenia odnośnie działania dsg w górach, gdzie strome podjazdy w trybie normal czy Comfort to katorga dla silnika/skrzyni - podjazdy o nachyleniu powyżej 10% A silnik trzyma obroty na poziomie 1,5tys. Aż prosi się o redukcję ale sterownik tego nie zrobi, dopiero jak obroty spadną w okolice 1,1tys. Dlatego polecam w takich warunkach używać tryb sport lub mocniej wciskać gaz na podjazdach wymuszając redukcję.
 

Charls

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 403
  • Thanked: 15 times
  • Model: Tiguan I FL
  • Wersja: R-line
  • Silnik: TDI / 210KM
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: GKA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #50 dnia: 2019/07/10 18:17 »
Do 1100 rpm raczej nie spadają, 1200-1250 to minimum
 

tiguan220

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 180
  • Thanked: 10 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL + Rline
  • Silnik: 2.0TSI / 220KM
  • Skąd: ZK
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #51 dnia: 2019/07/10 19:08 »
Być może 1,2tys co niewiele w tej sytuacji zmienia bo jak napisałem przy stromych podjazdach to 1,5tys jest za malo
 

kubaw

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Model: Touran
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.8 TSI / 180KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: KR
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #52 dnia: 2019/09/04 15:41 »
Cześć wszystkim, trafiłem na to forum i ten wątek szukając w sieci informacji na temat dziwnego objawu działania skrzyni w moim samochodzie. Tzn. nie wiem na pewno czy jest to dziwne czy normalne, dlatego postanowiłem zapytać - może ktoś będzie w stanie pomóc? Chodzi o samochód roczny, przejechane 12 tys. km. Objaw jest taki, że w czasie manewrach typu parkowanie/zawracanie, kiedy zmieniam kierunek jazdy D na R albo odwrotnie, następuje po puszczeniu hamulca pewna bezwładność, tzn. np. przed ruszeniem w nowym kierunku pojazd toczy się jeszcze bardzo krótko w poprzednim. (Czyli np. jadę na R, zatrzymuję do zera hamulcem, przełączam na D, puszczam hamulec, a auto zachowuje się jakby jeszcze nie wytraciło całkiem pędu i dalej pojedzie trochę wstecz, zanim ruszy do przodu).

Nie rejestrowałem tego początkowo jakoś świadomie, więc nie mam pewności, ale wydaje mi się, że problem występuje na bardzo niewielkim pochyleniu terenu - nie jakiś podjazd pod górkę tylko np. pochylenie jednej krawędzi drogi. Wydaje mi się, że "dawniej" taki problem nie występował.

Dodatkowo w ciągu ostatnich kilku dwa razy w czasie przyspieszania miałem okazję usłyszeć takie jakby metaliczne zgrzytnięcie przy zmianie biegu (ale nie zarejestrowałem z którego na który). Nie wiem czy to może być związane, więc opisuję na wszelki wypadek.

Wydaje mi się, że jeżdzę tym automatem w miarę normalnie/poprawnie, tzn. tak jak napisano w pierwszym poście: "należy jeździć i za dużo nie myśleć o skrzyni" :)

Czy ktoś się spotkał z czymś podobnym? Czym to może być spowodowane? A może to jest normalne zachowanie, albo ja coś zmieniłem w sposobie manewrowania nieświadomie (np. robię coś za szybko). Albo coś w skrzyni wcześniej działało szybciej, a teraz działa wolniej (czyli zmiana biegu jeszcze nie nastąpiła, a ja już wciskam pedał gazu)?

Nie chcę z tym od razu jechać do ASO i szukać dziury w całym. Dlatego z góry dzięki za wskazówki.
 

Kabe

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 555
  • Thanked: 44 times
  • Model: Tiguan II
  • Silnik: 1,4 TSI 150KM ACT
  • Napęd: FWD
  • Skąd: WE
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #53 dnia: 2019/09/04 23:06 »
Rozumem że masz wyłączony automatyczny hamulec ręczny Auto Hold skoro się toczy po puszczeniu hamulca nożnego? Bo skoro nie ma przez moment żadnego hamulca a droga zakładam jest pochylona w którąś stronę to się pojazd toczy,  chyba normalna fizyka...

 

kubaw

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Model: Touran
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.8 TSI / 180KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: KR
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #54 dnia: 2019/09/05 10:32 »
Nie no zgodziłbym się, że to normalna fizyka, gdyby nie to, że przecież auto nie jest po puszczeniu hamulca na luzie, tylko na biegu, więc koła powinny się zablokować o skrzynię (ew. ruch samochodu powinien być minimalny).

Robiłem jeszcze trochę eksperymentów i chyba po prostu jest tak, że samochód jeszcze nie zdąży zmienić biegu R na 1 albo odwrotnie, zanim puszczę hamulec. I następuje ruch w kierunku "poprzedniego biegu", wtedy też może być jakaś chwila bezwładności. Wygląda na to, że po prostu dawniej robiłem to dużo wolniej/ostrożniej. ;)

Dzięki.
 

Charls

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 403
  • Thanked: 15 times
  • Model: Tiguan I FL
  • Wersja: R-line
  • Silnik: TDI / 210KM
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: GKA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #55 dnia: 2019/09/05 10:46 »
Nie no zgodziłbym się, że to normalna fizyka, gdyby nie to, że przecież auto nie jest po puszczeniu hamulca na luzie, tylko na biegu
A w manualu przecież zapinasz bieg, masz nogę na sprzęgle lub półsprzegle i również może się przemieścić z uwagi na pochylenie terenu, w DSG jest podobnie, to że jest zapięty przy ruszaniu D cz R nie znaczy że auto od razu ma zapięty mechanizm rozłączania, analogia do manualnej skrzyni bo DSG to w końcu skrzynia zautomatyzowana a nie automatyczna
 

Charls

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 403
  • Thanked: 15 times
  • Model: Tiguan I FL
  • Wersja: R-line
  • Silnik: TDI / 210KM
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: GKA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #56 dnia: 2019/09/05 10:48 »
więc koła powinny się zablokować o skrzynię
Jesteś w błędzie, analogicznie do tego co napisałem wyżej, w DSG też jest sprzęgło, które nie działa zerojedynkowo, gdyby tak nie było to działało by jak np. w WRC i byś ruszał jak Colin McRae :) 
 

kubaw

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Model: Touran
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.8 TSI / 180KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: KR
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #57 dnia: 2019/09/05 10:51 »
OK, rozumiem, dzięki za odpowiedź.


Dlaczego jeżeli wykonam te czynności dużo wolniej (tj. trzymam hamulec, zmiana R na D, odczekam 1-2 sekundy i dopiero puszczam hamulec) - to auto się nie stacza w ogóle (albo niezauważalnie)?
 

Charls

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 403
  • Thanked: 15 times
  • Model: Tiguan I FL
  • Wersja: R-line
  • Silnik: TDI / 210KM
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: GKA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #58 dnia: 2019/09/05 10:54 »
Trudno mi na to pytanie odpowiedzieć, u mnie nic takiego nie występuje chyba że teren jest pochylony a przeważnie mniej lub bardziej jest


Może po prostu za szybko zmieniasz biegi gdy auto się jeszcze minimalnie toczy, tak się nie powinno robić z D na R i odwrotnie, auto musi w 100% stać
 

już_nie_passat

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 95
  • Thanked: 4 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Highline
  • Silnik: TDI 190KM
  • Skąd: KT
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #59 dnia: 2019/09/05 21:54 »
Może po prostu za szybko zmieniasz biegi gdy auto się jeszcze minimalnie toczy, tak się nie powinno robić z D na R i odwrotnie, auto musi w 100% stać

To nie tak - DSG ma funkcję tzw. kołyski. Czyli np. chcąc się wykopać z zaspy możemy szybko przełączać D-R bez naciskania hamulca.
Tak, jak robilibyśmy to manualem, delikatnie przód-tył bez hamulca. Efekt, który opisuje @kubaw to prawdopodobnie ta funkcja.
To jest opisane w instrukcji obsługi. Bez tego wyjechanie z zaspy lub wygrzebanie się z piasku byłoby niemożliwe, szczególnie z FWD.