Parowanie lamp przednich i tylnych

Zaczęty przez Hamsters, 2019/01/13 19:27

Poprzedni wątek - Następny wątek

Hamsters

Witam, posiadam tiga od trzech tygodni. Dzisiaj jadąc na myjnię zauważyłem, że mam zaparowaną przednią lewą lampę na wysokości kierunkowskazu. Co o tym sądzicie? Jechać do serwisu czy jeszcze poczekać? Przebieg auta 1500km.

omen

Też tak miałem. Też byłem zaniepokojony. Okazało się że to normalny objaw nowej lampy. Po pewnym czasie przechodzi i nie wraca. Jak cieknie po wewnetrznej stronie to już coś nie tak i ASO.
Jednak z tego co widzę na foto to nie masz sie czym martwić. Teraz jeszcze pogoda mało sprzyjająca. Nie pamiętam po jakim czasie ustąpiło w moim, ale obecnie śladu nie ma. A odbierałem pod konieć grudnia 2017 więc aura była podobna.

TMP

Jeśli zaparowanie przechodzi po czasie, to nie ma się czym przejmować. W anglojęzycznej instrukcji występuje poniższa uwaga:

In cool or damp weather, the interior of the headlights, tail lights and turn signals may mist up briefly. This is normal and does not affect the service life of the lighting system of your vehicle.

Reflektory nie są hermetyczne, mają otwór wentylacyjny. W przeciwieństwie do halogenów LEDy nie grzeją do przodu, więc mamy większą szansę na zaobserwowanie kondensacji, zwłaszcza tuż po wyjeździe z myjni. O ile dobrze pamiętam to wydano nawet oficjalne TPI mówiące mniej więcej o tym, że o ile kondensacja ustępuje oraz w reflektorze nie pływa woda to nie ma powodu do interwencji.

omen

U mnie wyglądało tak jak na załączonym foto. Bardzo podobnie jak u Ciebie

Hamsters

Dzięki za info, w takim razie jeszcze poczekam

arekp

Cytat: TMP w 2019/01/13 19:49O ile dobrze pamiętam to wydano nawet oficjalne TPI mówiące mniej więcej o tym, że o ile kondensacja ustępuje oraz w reflektorze nie pływa woda to nie ma powodu do interwencji.

TPI: 2043749/4

Argumentacja w przypadku lamp z diodami świetlnymi:

Lampy z diodami świetlnymi nie rozgrzewają klosza, gdy są włączone, ponieważ w emitowanym świetle nie ma podczerwieni. W tym przypadku przepływ powietrza i odparowanie zapewnia tylko różnica ciśnień powstająca podczas jazdy w otworach wentylacyjnych. Otwory wentylacyjne są rozmieszczone i wykonane w taki sposób, że również tutaj po przejechaniu kilku kilometrów klosz jest suchy.


Argumentacja w przypadku tradycyjnych reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych:

W przypadku reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych częste są reklamacje dotyczące zaparowanych kloszy.

Poprzez system wentylacji reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych powietrze z zewnątrz przechodzi przez reflektor główny / rektor przeciwmgłowy. Z uwagi na otwarty system wentylacji, zabezpieczony przed pryskającą wodą (konieczny ze względu na wyrównanie ciśnienia) w reflektorze głównym / reflektorze przeciwmgłowym znajdują się różne ,,strefy klimatyczne". Np. bardzo gorące miejsca rozgrzane przez strumień światła oraz stosunkowo chłodne miejsca, w których klosz jest chłodzony przez pęd powietrza.

Z tego powodu przy dużej wilgotności powietrza i dużej różnicy temperatur między wnętrzem reflektora głównego / reflektora przeciwmgłowego a otoczeniem (również podczas jazdy) może dojść do skraplania się wody po wewnętrznej stronie klosza, przede wszystkim w zimnych porach roku lub podczas opadów.

Zaparowanie reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych można najlepiej porównać do zaparowania przedniej szyby od wewnątrz, którą można jednak osuszyć, kierując powietrze do nawiewów rozmrażania.

Zjawisko to może wystąpić np. po myciu w myjni automatycznej, po czyszczeniu silnika lub przodu samochodu myjką parową, albo w przypadku różnic temperatur w dzień i w nocy itd.

Szczególnie w fazie rozgrzewania, podczas której gorący silnik rozgrzewa tył reflektora głównego / reflektora przeciwmgłowego, którego klosz jest jednocześnie chłodzony przez zimne powietrze zewnętrzne, na wewnętrznej stronie klosza osadza się wilgoć. Na gładkich kloszach to zjawisko jest lepiej widoczne niż na tradycyjnych kloszach.

Proces fizyczny związany z zaparowaniem reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych wpływa tylko na wygląd, a nie na działanie (moc oświetlenia) reflektora. Zaparowanie reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych dzięki zastosowanym materiałom nie powoduje korozji wewnątrz reflektora głównego / reflektora przeciwmgłowego.

W przypadku zaparowania reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych, powierzchnia klosza, przez którą przechodzi snop światła, powinna się osuszyć po upływie 5 - 10 min jazdy z wystarczającą wentylacją (jazda poza miastem / na autostradzie) przy włączonych światłach mijania. Pozostałe powierzchnie po wewnętrznej stronie klosza po jeździe mogą być jeszcze zaparowane.

To zjawisko może wystąpić w każdym reflektorze głównym / reflektorze przeciwmgłowym, ponieważ jest ono uwarunkowane fizycznie.


Wymiana reflektorów głównych / reflektorów przeciwmgłowych w przypadku zaparowania spowodowanego przez zjawisko fizyczne jest niedopuszczalna, ponieważ nie jest to nieprawidłowość techniczna w rozumieniu gwarancji!

arekp

Nie wklejałem całego TPI, bo to nie jest potrzebne. Ważna dodatkowa informacja, że jeśli jest silnie zawilgocony reflektor, to zalecają serwisom sprawdzenie uszczelek i odesłanie klienta na obserwację. Serwisy będą bardzo uważać na tą procedurę, gdyż mocno producent zaznacza, że jeśli przesłane przez serwis lampy okażą się sprawne, to zostanie on obciążony kosztami.

Podobnie jak jest wyraźna informacja, że nie ma możliwości aby obie lampy były uszkodzone fabrycznie, gdyż nie są produkowane w tej samej fabryce i czasie ;-)

Fircyk

Mam problem z tylnymi lampami  plus komunikat na  kompie o sprawdzeniu, dostałem zaproszenie do serwisu na sprawdzenie i obietnicę  wymiany ???

Tiggy

Mam podobnie jeśli chodzi o tylna lampę (tyle, że u mnie para tworzy już kropelki a nie tylko mgiełkę). Jaki komunikat wyświetlił Ci komputer?

Fircyk

Niestety co do komunikatu to dokładnie  nie pamiętam  ale żeby sprawdzić  prawą  tylną lampę.  Mam nadzieję podjechać  do ASO w ciągu  kilku dni bo w listopadzie wybieram się  na wczasy. 

Tiggy

Cytat: Fircyk w 2019/10/24 20:50
Niestety co do komunikatu to dokładnie  nie pamiętam  ale żeby sprawdzić  prawą  tylną lampę.  Mam nadzieję podjechać  do ASO w ciągu  kilku dni bo w listopadzie wybieram się  na wczasy.
Jakby pojawił Ci się ponownie - zrób proszę fotkę.

Fircyk

Zgłoszone wszystkie cztery, w dwóch  są  pęknięcia dokładnie  w tych samych  miejscach ( przy wklejonych wtecznych)

Tiggy

Rozumiem, że ASO potwierdziło usterki i czekasz na wymianę?  :)  U mnie po 5 dniach jest coraz więcej wody.

kabum

kiepska sprawa z tymi lampami...

@Tiggy Ty masz lampy ze zmienną grafiką czy zwykle z tyłu?

Fircyk

#14
zmienną  grafikę, tak powiedziano mi że  do wymiany ale te pęknięcia? Niby powiedział  na początku że uszkodzone ale jak obejrzał to że może  jakaś  wada albo naprężenia, zobaczymy. Jak by była  jedna to pewnie by nie uznali ale są  dwie z identycznymi  uszkodzeniami. Generalnie powiedział że da znać kiedy wymiana.