Jak jeździć DSG

Zaczęty przez rk, 2018/06/26 14:31

Poprzedni wątek - Następny wątek

VENOM

Ja włączam tryb S (jednym szybkim pociągnięciem) w zasadzie przed każdym manewrem wyprzedzania. Do tego bawię się manetkami, pisałem o tym oddzielny wątek (Mod mozecie go tu wrzucić bo pasuje)
Nie korzystam z manula w dźwigni zmiany biegów, bo jak dla mnie to on jest "na odwrót"


rk

Rzecz o której zapomniałem - przy zmianie z D na R (lub odwrotnie), najlepiej auto kompletnie zatrzymać. Co prawda konstrukcja skrzyni w teorii dopuszcza możliwość toczenia się z bardzo niską prędkością podczas takiej zmiany, ale nie testowałbym tego za bardzo (nie wiem też, czy auto ma zabezpieczenie przed zmianą biegów D>R>D inne niż naciśnięcie hamulca).

VENOM

Tak sobie gdybam i wymyśliłem taką sytuację:
Postępując skrajnie nieodpowiedzialnie, użyczamy swojego TIGa osobie, która dopiero poznaje zasady jazdy samochodem. Jeździmy na parkingu pod lasem. Osoba ta ma problem z praktycznym rozróżnieniem do czego służą  dwa pedały pod nogami. Teoretycznie wie ale myli się i wpada w panikę. Siedzimy na siedzeniu pasazera, samochód jedzie V=25 km/h
Przy ręcznym/ręcznym zaciągamy go i samochód zahamuje. Co możemy zrobić przy DSG i elektrycznym ręcznym?
Zrzucić na P - uszkodzimy skrzynie?  Jak zachowa się el. hamulec reczny? Z tego co kiedyś próbowałem nie reagował. Nie piszcie nie sadzać niekompetentnej osoby za kierownicą bo sytuacje mogą być różne. Jak zatrzymać samochód, nie nurkując w stronę pedału hamulca?

rk

Syna uczysz jeździć? ;)

Ręczny powinien działać (trzeba go pociągnąć (do góry) i przytrzymać, jednorazowe pociągnięcie nie wystarczy). Skrzynie ustawić przy okazji na N. Na P ani R nie wrzucisz jeśli nie będzie naciśnięty pedał hamulca (i dobrze). Przetestuj i napisz czy działa.

VENOM

Cytat: rk w 2018/07/04 21:33Przetestuj i napisz czy działa.

Może dziwnie zabrzmią te słowa na poczatku lipca, ale nie moge doczekac się zimy,  wtedy zaczną się prawdziwe testy. Umiejętność sprawnego operowania ręcznym, może pomóc wyjść z niejednej drogowej opresji.


Cytat: rk w 2018/07/04 21:33Skrzynie ustawić przy okazji na N. Na P ani R nie wrzucisz jeśli nie będzie naciśnięty pedał hamulca (i dobrze)

Faktycznie, trafna uwaga. Na N zrzucisz bez problemu a to już odłączy napęd.

Czytałem kiedyś takie opracowanie,  ktoś analizował uszkodzenia automatycznych skrzyń biegów podczas wypadków komunikacyjnych. Chodziło o to, że przed zderzeniem ludzie w panice często ciągną za lewarek (może to przyzwyczajenia z manuali ? ) i przegwałcają dzignię. Ciekawe czy faktycznie, pomimo blokady da się to zrobić "na siłę" oczywiście zdaję sobie sprawę z konsekwencji.

rk

Ciężko powiedzieć. W teorii położenia manetki przekazywane są elektromagnetycznie, tak samo jak fakt uruchomienia bolca w dźwigni, jak i inne jak prędkość. Więc sterowniki powinny mieć dostęp do tej informacji - czy z niej korzystają czy nie to inna sprawa.

Ludzie rzeczywiście robią różne rzeczy, np. przy dachowaniu (ale nie tylko) pasażer łapie kierownicę, pewnie myśląc, że to coś pomoże i jakby kierowca tego nie probował robić;)

Dawno temu wujek wyjechał do śmiertelnego wypadku. Dziewczyna dla zabawy wyciągnęła na zakręcie kluczyki (prowadził jej chłopak). Zadziałała blokada kierownicy. Ona przeżyła, on nie.

Producenci aut zdają sobie sprawę z wielu z tych sytuacji. Jeśli są w miarę ekonomiczne możliwości, często zabezpieczają auta przed naprawdę dziwnymi kombinacjami. Użytkownicy nie wiedzą nawet, ile raczy uniknęli dzięki temu niebezpieczeństwa.

VENOM

Cytat: rk w 2018/07/04 09:26Rzecz o której zapomniałem - przy zmianie z D na R (lub odwrotnie), najlepiej auto kompletnie zatrzymać. Co prawda konstrukcja skrzyni w teorii dopuszcza możliwość toczenia się z bardzo niską prędkością podczas takiej zmiany, ale nie testowałbym tego za bardzo (nie wiem też, czy auto ma zabezpieczenie przed zmianą biegów D>R>D inne niż naciśnięcie hamulca).

Na to zwracają uwagę zarówno w dsg jak i cvt. Dziwne, że nie ma żadnej blokady, uniemożliwiającej takie działnie.

rk

Jak będziesz musiał bujać auto to to docenisz.

VENOM

Cytat: rk w 2018/07/07 23:35Jak będziesz musiał bujać auto to to docenisz.

No fakt.
Na razie mój maluszek zasypia bez bujania ;););)



jeromer

Był tekst o działaniu elektrycznego hamulca. Na parkingu przy minimalnej prędkości i zaciągnięciu działa natychmiastowo - kontrolowanych "driftów" tym nie zrobi). Raz jak jechałem ok 50-60km/h to przypadkowo ruszyłem dźwigienkę (wpadł tam orzeszek ;D i chciałem go wyciągnąć) to nawet nie zadziałał, ale dało się wyczuć takie jakby chrobotanie (coś jak działanie ABS).

Bochenos

Mam pytanie czy przed zmianą biegów na P zawsze zaciągacie ręczny i czy w przypadku włączone opcji auto hold już ewentualnie nie trzeba zaciągać ręcznego przy parkowaniu

tiguan220

Cytat: Bochenos w 2019/01/12 21:46Mam pytanie czy przed zmianą biegów na P zawsze zaciągacie ręczny i czy w przypadku włączone opcji auto hold już ewentualnie nie trzeba zaciągać ręcznego przy parkowaniu
Auto hold sluzy do ruszania nie do parkowania.

vikiq

Wydaje mi się, że przy włączonej funkcji auto hold, przełączenie skrzyni w tryb P powoduje także zaciągnięcie hamulca.Po jeździe w warunkach zimowych następnego dnia przy ruszaniu często słychać u mnie taki charakterystyczny dźwięk-stuk odpuszczania hamulca.





MrBlacker

Cytat: Bochenos w 2019/01/12 21:46
Mam pytanie czy przed zmianą biegów na P zawsze zaciągacie ręczny i czy w przypadku włączone opcji auto hold już ewentualnie nie trzeba zaciągać ręcznego przy parkowaniu

Ja mam zawsze włączoną funkcję Auto-Hold i jak zatrzymam auto w garażu czy na parkingu to hamulec postojowy włącza się automatycznie. Widać to po lampce na przycisku hamulca postojowego oraz po ikonce na zegarach.

Rocko

Cytat: Bochenos w 2019/01/12 21:46
Mam pytanie czy przed zmianą biegów na P zawsze zaciągacie ręczny i czy w przypadku włączone opcji auto hold już ewentualnie nie trzeba zaciągać ręcznego przy parkowaniu
Wydaje mi się, że przy włączonym autoholdzie ręczny zaciąga się automatycznie dopiero wraz z otwarciem drzwi kierowcy. Wcześniej trzyma na hamulcu.