Dopłata do silnika 10 tysięcy PLN.
Ceny paliwa podane wyżej (inne niż ja widzę na słupku, ale niech będzie dla ogólnego przeliczenia):
PB 6,3 PLN/1l
ON 6,5 PLN/1l
Porównujecie silniki TSI 1.5 150KM i TDI 2.0 150KM.
Wyciągnę średnie spalania z raportów społeczności z Autocentrum, a nie widzimisie uczestników forum - screen w załączeniu.
Dla TSI pojawił się nowy silnik, więc z racji niewielkich ilości raportów uśrednijmy spalanie 1.5 do 7,55l/100km, a dla TDI widzimy 7,3l/100km.
7,55 l/100km * 6,3 PLN/1l = 47,57 PLN/100km
7,30 l/100km * 6,5 PLN/1l = 47,45 PLN/100km
Teraz mamy te 10 tysięcy PLN dopłacone do diesla ... matematyka mówi, że prędzej go rdza zje niż różnica w cenie się WYZERUJE, nie mówiąc o oszczędnościach które nigdy nie nastąpią.
Oczywiście można podstawiać spalania z innych źródeł, ceny paliw również z innych i próbować liczyć na nowo.
Ja przytoczę (nie mogę znaleźć linku, możliwe że to było na innym forum) swoje wyliczenia z czasów kiedy podejmowałem decyzję o zakupie auta zanim ktokolwiek miał choćby pierwszy realny raport spalania - czyli bazowałem na danych z katalogu VW.
Wyliczałem wtedy, że dopłata do diesla wyzeruje się po około 70 tysiącach kilometrów. Po kilku latach ponowiłem gdzieś te wyliczenia na bazie raportów realnych użytkowników i spodziewany przebieg do wyzerowania tej różnicy wyszedł grubo ponad 100 tysięcy kilometrów.
Możecie się przepychać ekologią, wrażeniami dźwiękowymi czy ekonomią jazdy (której jednak nie widać po dieslu). Ale nadal mamy powyższą matematykę - chyba, że coś źle liczę i mnie poprawicie ;-)