Trochę poszperałem ostatnio w necie, trochę poeksperymentowałem przy aucie i dochodzę do wniosku że winne jest ogólnie pojęte DCC.
Dla tych którzy nie chcą czytać do końca, od razu wynik eksperymentu:
Po odłączeniu wtyczki od amortyzatorów - nagła poprawa. Znikły stuki tzw. "grzechotka" na drobnych nierównościach. Auto zdecydowanie łagodniej wybiera wszystkie małe łączenia asfaltu, kocie łby, i wszelkie drobne nierówności pokonuje na "miękko". Nie ma już tego efektu "twardego" pokonywania nierówności, który przekładał się także na kierownicę. Na kierownicy nie czuję już nic niepokojącego. Do tego progi zwalniające - o wiele łagodniej. Dalej jest głośno, ale nie ma tego efektu dobicia, twardego uderzenia po karoserii.
Dodatkowo nie ma już efektu o którym pisałem kilka postów wyżej, tzn stukania przy nagłym kręceniu kierownicą w prawo i lewo przy prędkości około 60km/h. Teraz jest cisza!
Wniosek dla mnie jest taki, że wadliwe są amortyzatory lub sterowanie DCC które składa się z czujników, jednostki sterującej i oprogramowania.
Nie wykluczam też zupełnie że usterka leży gdzieś indziej, a odpięcie amortyzatorów powoduje ich jeszcze większe zmiękczenie i dlatego efekt jest złagodzony.
Dla tych którzy chcą zgłębić temat:
Odpięcie zasilania do amortyzatorów powoduje jego przejście w stan tzw. "Fail Safe mode".
Więcej na ten temat oraz o budowie DCC - tutaj:
https://www.my-gti.com/2653/volkswagen-dcc-adaptive-chassis-control-design-and-function a dodatkowe informacje
https://www.my-gti.com/category/drivetrain/suspensionPolecam także zapoznanie się ze stroną
http://www.vwgolfmk7problems.uk/index.html gdzie opisywany jest problem co prawda w Golfie, ale analiza tematu daje dużo do myślenia m.in. o podejściu VW do tematu.
Zatem niech nikt nie daje sobie wbić do głowy że "ten typ tak ma", "jest Pan pierwszą osobą która zgłasza ten problem" itp. Nie czekajmy i nie liczmy także na to że VW rozwiąże sam kiedykolwiek ten problem. Nie czekajmy na koniec gwarancji!!!
Dodatkowo jak zauważyłem problem ten jest także poruszany w UK oraz u naszych zachodnich braci:
https://www.motor-talk.de/forum/poltern-an-der-vorderachse-t5882405.html?page=13- 15 stron. Problem rozwiązany wymianą amortyzatorów na inne firmy bodajże KW.
p.s.
są już dostępne zamienniki Bilstein'a amortyzatorów z DCC:
https://www.bilstein.com/pl/pl/blog/oryginalne-rozwiazania-bilstein-dla-modeli-vag/p.s.2
Zawieszenie na większych wybojach nadal jest głośne. Odpiecie zasilania amortyzatorów eliminuje tylko niektóre objawy.
p.s.3 odpiecie zasilania powoduje komunikat o awarii amortyzatorów, ale znika on po ich ponownym podłączeniu. Także bez obaw.
p.s4 obpiąć wtyczkę z amortyzatora można bez problemu skręcając koła w prawą stronę. Bez problemu da się włożyć rękę między koło a nodkole. Trzeba przycisnąć palcem środek wtyczki, jest tam mała zapadka i pociągnąć wtyczkę w dół.