Kontrola ciśnienia w oponach, czujniki TPMS

Zaczęty przez zibi1303, 2018/08/01 15:16

Poprzedni wątek - Następny wątek

rk

Obroty koła a zatem w połączeniu z czasem prędkość kątowa jak najbardziej. Obwód - niekoniecznie. Samochód nie jest w stanie tego zmierzyć bo niby jak (oprogramowanie może przyjąć jedynie homologowane koła).

Pierwsze generacja tego systemu nie robiła nic więcej więc nie były w stanie wykryć przypadku spadku ciśnienia we wszystkich oponach (dość częsty scenariusz związany ze zmianami temperatury). Pytał o to @MrBlacker

Druga generacja używa DSP do obróbki danych (analiza widmowa) z czujników prędkości obrotowej koła (ABS/ESP) i na tej podstawie próbuje ustalić standardową częstotliwość i amplitudę drgań obracającego się koła (przy okazji starając się wyeliminować inne źródła wibracji, błędy itp.). Tutaj jest excerpt z przykładowego podejścia:
https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2016-01-0459/

Druga generacja systemu jest dzięki temu w stanie wykryć spadek ciśnienia we wszystkich kołach na raz.

MrBlacker

#46
Przymierzam się już do zakupu nowych felg do letnich opon. Z racji, że mam obecnie czujniki TPMS to do nowych felg będę montował nowy komplet.
W ETCE pokazuje mi, że obecnie mam takie czujniki: 5Q0998270B.
Jak sobie szukałem nowych czujników to znalazłem model 5Q0907275B, niby też powinien pasować do mojego auta.
Pytanie czy aby na pewno będzie pasował? Czym one mogą się różnić?

EDIT:
No i wszystko już jasne.
5Q0998270B - to kompletny zestaw czterech czujników, a 5Q0907275B to pojedynczy czujnik wchodzący w skład tego zestawu.
Cena w ASO kompletnego zestawu 1050 zł, a na ALE ceny nowych oryginalnych czujników (komplet) można już kupić za 400 zł.

leoo

Cześć. Z tego co zrozumiałem czytając ten wątek. To nie mogę sobie dorzucić czujników tpms jak mam ABS-owe czujniki. Tak? Brakuje tutaj jakieś modułu, zgadza się?
Pozdrawiam

rk

Zasadniczo tak. Nie wiem jak wygląda retrofit systemu, może któryś kolega już to sprawdzał.

TMP

Potrzebny byłby odbiornik mocowany pod tylnym zderzakiem, wpięcie w magistralę CAN, czujniki do kół i kodowanie. Tutaj kilka obrazków z całej procedury w golfie:
https://forums.ross-tech.com/showthread.php?5328-TPMS-(Tire-Pressure-Meter-System-Direct)-for-VW-Golf-MKVII-MQB

jeromer

Nie wiem od czego to zależy, może ktoś to rozwikła? Wymieniłem koła  na letnie. W zimowych zakładałem nowe czujniki (nieoryginalne). Po przekładce musiałem przejechać ok. 1km i te nowe dane wskoczyły. Teraz po zmianie na letnie (z czujnikami oryginalnymi) musiałem przejechać ok. 25km aby wskazania powróciły. Od czego to zależy?

rk

Z informacji które mam możesz próbować coś wywnioskować.


Czujniki oryginalne mają tryb uśpienia (aby oszczędzac baterie), być może coś nie zagrało z wyjściem z tego trybu. Nowe czujniki się nie zaadoptują, jak stare są aktywne (może nie mają trybu uśpienia itp., pewnie koła były w aucie świeżo po wymianie) albo będzie w okolicy więcej czujników. Ewentualnie jakieś zakłócenia i tym podobne. Coś tam kiedyś ktoś wspominał, że jest też pamięć tych czujników, być może stare się skasowały - to tylko hipoteza, bo nie wiem czy informacja o pamięci jest prawdą.




już_nie_passat

Cytat: jeromer w 2019/04/05 16:20........musiałem przejechać ok. 25km aby wskazania powróciły

Też zauważyłem taki efekt. Co prawda nie wiem ile musiałem przejechać ale przez pierwsze kilka kilometrów na pewno wskazania nie wskoczyły. Nawet pomyślałem, że może bateryjki przez zimę zdechły. Następnego dnia wszystko było OK. Wydaje mi się, że w poprzednich latach nie zaważyłem takiego działania. Po namyśle doszedłem do wniosku, że jedyne co w tym roku zrobiłem inaczej to to, że nie obniżyłem ciśnienia na zimę (zazwyczaj to robię ale jakoś tym razem zaniedbałem), więc nie dopompowywałem kół po założeniu - tylko zmierzyłem, było OK. Zaryzykuję teorię, że czujniki idą w "uśpienie" ale znacząca zmiana ciśnienia je szybko wybudza. Bez tego trzeba więcej czasu aż zaskoczą.

MrBlacker

Do drugiego kompletu kół zamówiłem ostatnio drugi komplet czujników TPMS w bardzo okazyjnej cenie (ograniczona ilość). Czujniki nowe, oryginalne kupione w ASO VW za niecałe 500 zł za komplet.
Dokładnie te same czujniki w tym samym ASO VW (oraz wszystkich innych) są sprzedawane w cenie katalogowej za ok. 1000 zł.

iks

Kilka pytań, bo cały czas nie uruchomiłem tego mierzenia ciśnienia, czy to prawda, że jak się uruchomi to już nie można wyłączyć? W jakich warunkach powinno się pierwszy raz włączyć (temperatura, przejechane ileś km)? Czy jak będę kupował zimówki to muszę i komplet czujników czy je można w prosty sposób przekładać?

MrBlacker

Zakładam, że kupiłeś auto bez systemu TPMS i chcesz go sobie zamontować, bo jakbyś go miał to by działał od początku. ;)

Jeśli go nie masz to masz system oparty na ABS. Parę postów wcześniej @TMP opisywał jak przebiega montaż takiego systemu.
Po montażu wariantu TPMS system oparty na ABS zostaje wyłączony.
Jeśli masz czujniki w kołach to działa, jeśli nie masz to nie działa żaden system i jest to niezgodne z  obecnymi przepisami (pisaliśmy o tym wcześniej).
Oznacza to, ze dla drugiego kompletu kół też musisz posiadać czujniki. Możesz oczywiście je przełożyć z letnich kół, ale to się wiąże ze zdjęciem/założeniem opon zarówno na kołach zimowych i letnich.
Po założeniu nowych czujników lub wymianie kół z czujnikami po przejechaniu kilku kilometrów czujniki powinny działać już normalnie.

Oczywiście zawsze też można wrócić do systemu opartego na ABS, ale to się wiąże kodowaniem sterownika - nie da się tego zmienić w menu ustawień auta.

iks

Niemożliwe żebym nie miał bo to dobrze wyposażone nowe auto z salonu. Mam tak, rozumiem, że muszę ustawić pierwszy raz: https://zapodaj.net/985fcdb0f7b53.jpg.html

MrBlacker

Wszystko jasne. Masz system oparty o ABS.
Pompujesz koła na stacji do odpowiedniej wartości i wybierasz SET. Wtedy system wie, że to jest właściwe ciśnienie i do tego się odnosi.

Jakbyś miał TPMS to w menu systemu Infotainment i na AID w statusie auta byłoby TAK.

TMP

@iks Nic nie musisz "włączać", system już działa. W praktyce nie ma potrzeby używania tej funkcji aż do momentu sygnalizacji że coś jest nie tak (czyli zwykle do okresu zmiany opon/kół). Chyba że coś się stanie po drodze - przynajmniej przy założeniu, że obecnie masz prawidłowe ciśnienie.

Snooper

Wlasnie mialem rano napisac, ze przy braku TPMS wystarczy kliknac SET o czym nie napisal od razu @MrBlacker


@iks tez mam dobrze doposazone auto i TPMS nie bralem, niby mala kwota ale ziarnoko do ziarnka... wyszlo i tak za duzo ; )