Kontrola ciśnienia w oponach, czujniki TPMS

Zaczęty przez zibi1303, 2018/08/01 15:16

Poprzedni wątek - Następny wątek

już_nie_passat

Jakieś legendy Koledzy w tym wątku piszecie.


Z czujnikami TPMS jest tak:
System będzie widział każdy nowy czujnik o ile jest kompatybilny. Nie ma żadnego kodowania "pod Tiguan'a". Jeżeli chcecie mieć czujniki w dodatkowym komplecie kół to po prostu kupujecie czujniki i zakładacie na koła - po kilkudziesięciu metrach system ma je zobaczyć i pokazać ciśnienie. I tyle. Ja za komplet oryginalnych czujników VW dałem ok. 600 zł. (nie pamiętam dokładnie bo to było 2 lata temu), oczywiście nie w ASO. Nie wymagały żadnego tajemniczego "kodowania".
Jak nie chcecie mieć czujników w zimowych kołach to ich nie kupujecie - nie pokaże ciśnienia i tyle.


"Kodowanie" może być potrzebne w przypadku uniwersalnych czujników (nie oryginalnych) bo te - zależnie od ich producenta - dopasowuje się do różnych systemów komunikacji (nie do modelu auta).

rk

Dokładnie, jeśli czujniki są kompatybilne z systemem TPMS (VW miał kilka różnych wersji na przestrzeni lat, więc lepiej uważać) stosowanym w Tiguanie nic się nie koduje. System czujniki zobaczy dość szybko, nawet wyświetli ciśnienie w tym momencie. Na wyświetlaczu będzie jednak zaznaczone ono innym odcieniem szarości. Po niedużym dystansie od tego momentu wszystko wróci do normy.


Tak jak koledzy pisali wcześniej, brak czujników kończy się pomarańczową lampką ostrzegawczą.

MrBlacker

Oryginalny czujnik faktycznie nie trzeba programować, ale nieoryginalny już tak - ale tylko sam czujnik (najlepiej już kupić taki zaprogramowany).
Natomiast tal jak pisałem wcześniej w aucie nie trzeba nic robić. Czujniki same się zaadaptują.

@już_nie_passat gdzie zakupiłeś oryginalne czujniki?

już_nie_passat

Cytat: MrBlacker w 2018/11/15 13:03gdzie zakupiłeś oryginalne czujniki?

Felgi i czujniki kupowałem w firmie Schmer (Szczecin). Czujniki to sami zaproponowali - na ich stronie nie ma informacji, że takowe sprzedają.
Strony internetowej nie podaję bo jeszcze Admin uzna to za reklamę :-)
Ale zainteresowani znajdą.

MrBlacker

Zima się zbliża i niestety temperatura spada już blisko zera.
Między innymi w takich sytuacjach warto mieć pod kontrolą ciśnienie w oponach.
Dzisiaj wsiadając do auta po pracy przy nierozgrzanych oponach ciśnienie 2.4 bara czyli 0,2 bara poniżej ustawionego (2.6 bara przy temperaturze pokojowej).
Dopiero po przejechaniu kilkunastu kilometrów ciśnienie wzrosło do 2.5 bara.

Przy systemie kontroli ciśnienia opartym tylko na czujnikach ABS niestety takiej informacji nie mamy i nie wiadomo jakie jest aktualnie ciśnienie w oponach.

rk

Nie mamy ale można przyjąć 0.1 bara na każde 10 stopni C różnicy. Ten system oparty o ABS wykryje już w okolicach >=0.2 bara straty.

MrBlacker

Ale jak spadnie na wszystkich kołach równocześnie to już tego chyba nie wykryje.

rk

Nie wykryje kilku różnych scenariuszy, ale ten wspomniany przez ciebie (mały spadek we wszystkich 4 kołach) TPLI+ da rade wykryć.

smartb

czy wszystkie wersje wyposażeniowe mają czujniki ciśnienia kół (z odczytem ciśnienia w każdym kole), czy też może tylko wykrywają spadek ciśnienia poprzez ABS? nie jest to dla mnie jasne

rk

domyślnie jest system oparty o ABS, za system z czujnikami ciśnienia trzeba dopłacić

smartb

Przeglądam konfigurator i nigdzie nie widzę możliwości dodania czujników ciśnienia kół. Czy to kwestia samego dodania wentyli z czujnikiem i system zaczyna je widzieć i przełącza z odczytu via ABS na odczyt ciśnienia z czujnika w każdym kole. Ten odczyt poprzez ABS to chyba bardziej pomiar obwodu koła i jego zmniejszenia przy spadku ciśnienia.

TMP

Jest w sekcji "Bezpieczeństwo", o ile konfigurujesz wersję Highline. Według cennika opcja ta nie jest dostępna w innych wariantach wyposażenia. Sprzętowo oprócz czujników w wentylach dochodzi moduł sterownika. Nie ma automatycznego przełączania między systemem opartym na ABS albo TPMS - przy wyborze wariantu TPMS opcja ABS nie jest aktywna.

rk

Odczyt ABS to nie żaden pomiar obwodu koła - mierzone są wibracje związane z deformacjami, do tego robiona jest analiza przez DSP. Charakterystyczna zmiana wibracji może oznaczać spadek ciśnienia.

Jak pisał @TMP , masz albo jeden system albo drugi - w wypadku gdy masz czujniki ciśnienia (wraz z kontrolerem/odbiornikiem radiowym) odpowiednia elektronika (DSP itp.) nie są montowane. Więc system ABS NIE jest zapasem, w wypadku gdy padnie Ci czujnik.

Jazda bez czujników jest traktowana jako jazda niesprawnym autem (jak to jest egzekwowane w praktyce nie wiem). Jest to istotne jak zmieniasz koła a nie tylko opony, wtedy potrzebujesz drugiego kompletu. Jak pisali koledzy są dostępne zamienniki. Przy wymianie samych opon, istnieje ryzyko uszkodzenia czujników i czasami konieczne są wymiany uszczelek itp. Jak czujniki leżą w oponach w piwnicy/przechowalni zużywają mało prądu z baterii. Na chwilę obecną trudno powiedzieć, ile takie czujniki pożyją (zakładam minimum kilka lat). Przy zmianie kół auto samo wykryje nowe czujniki i lokalizacje (przód-tył /lewa-prawa strona), zamienniki należy najpierw skonfigurować (protokół komunikacyjny przy pierwszym montażu).


jeromer

No nareszcie przyszedł ten dzień. Czujniki zamontowane. Kupione na alle (nieoryginalne, ale nowe). Przed wysłaniem dzwonił gość i pytał jakie mam auto i niby było wstępnie zaprogramowane. Po montażu nic - tak samo jak przed. Po przejechaniu ok. 5km wreszcie zaskoczyło. 8)

smartb

Cytat: rk w 2018/11/30 10:58Odczyt ABS to nie żaden pomiar obwodu koła - mierzone są wibracje związane z deformacjami, do tego robiona jest analiza przez DSP. Charakterystyczna zmiana wibracji może oznaczać spadek ciśnienia.
A jak niby ABS ma mierzyć wibracje ;-) - mierzy prędkość kątową koła - nawet w instrukcji piszą, że jest to pomiar obwodu koła.