Koła, opony, felgi - lato, zima

Zaczęty przez MrBlacker, 2018/06/22 16:06

Poprzedni wątek - Następny wątek

Fircyk

Ja w zimę  jeżdżę na 2.5 bara zimowe opony szybko się  zużywają  na niskim ciśnieniu na suchej drodze  od srodka albo od zewnątrz np. Dunlop dlatego jeżdżę na Continental od  kilku sezonów. Polecam podnieść  ciśnienie na zimę  w lato wraz z temperaturą  rośnie  cisnienie w zimę  już tak nie wzrośnie.   

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka


MrBlacker

Cytat: Fircyk w 2018/12/26 20:20Polecam podnieść  ciśnienie na zimę  w lato wraz z temperaturą  rośnie  cisnienie w zimę  już tak nie wzrośnie.   

Ściślej mówiąc w zimę ciśnienie spada wraz ze spadkiem temperatury. Dlatego też powinno się napompować opony odpowiednio więcej, aby osiągnąć właściwe ciśnienie w temperaturze "roboczej" zewnętrznej.
Ja mam teraz 2.6 bara mierzone w temperaturze 0 stopni, w temperaturze garażowej to będzie jakieś 2.8-2.9 bara.

rk

To ty masz 20-30 stopni w garażu? :P  Naturalnie uwaga słuszna, niemniej należy przyjąć 0.1 bara na każde 10 stopni C różnicy. Przy rozgrzanych oponach (np. w czasie jazdy autostradowej ciśnienie powinno być 0.2 bara wyższe). Ja zwykle zimą ustawiałem ciśnienie w temperaturze 0 stopni, wtedy nie muszę zbyt często tego korygować (wzrost w górę z ciśnienia komfortowego jest dla mnie akceptowalny).

MrBlacker

Tak jak napisałem. Mam teraz ustawione 2.6 bara przy temperaturze 0 stopni. Generalnie +/- 10 stopni i korekt nie trzeba robić. :)

wrb

Je jeszcze w temacie szersze vs węższe. Zaczynam się zastanawiać czy węższe opony na zimę mają jeszcze sens, szczególnie, że mamy mało zimy w zimie (przynajmniej na pomorzu). Ja zimą jeżdżę przeważnie głównymi, odśnieżonymi trasami, od czasu do czasu zdarzy się zajechać świeżo po śnieżycy na działkę lub do rodziny na wsi i pojeździć po śniegu ale może będzie to stanowiło 5% zimowych tras. Czy w takim wypadku szersza opona nie będzie miała większego sensu?

rk

Ja mam stromy wyjazd z garażowca, często trwa dłuższy czas zanim zostanie odśnieżony. Zwykle są cyrki z wyjazdem/wjazdem w złych warunkach. To samo z drogą dojazdową. Poza tym to był jedyny komplet kół zimowych >18 cali który miał serwis.

Myślę, żę jak nie mieszkamy w obszarze, gdzie są problemy z odśnieżaniem, to raczej węższe opony nie mają  za bardzo sensu (zwłaszcza, jak jeździ się na dość wąskich).

MrBlacker

Teoretycznie węższe opony bardziej wgryzają się w śnieg i lepiej odprowadzają wodę. Niestety przy węższych oponach wydłuża się droga hamowania i zmniejsza się przyczepność na zakrętach.

Osobiście na lato i zimę mam opony o tej samej szerokości (235), a nie unikam rejonów mocno zaśnieżonych. Myślę, że taka szerokość jest odpowiednim kompromisem dla takiego auta jak Tiguan.
Oczywiście w moim przypadku napęd 4motion jest tutaj dodatkowym atutem przy jeździe po śniegu.

robi0172

Nie będę zakładał nowego tematu. Myślę, że w tym temacie ktoś mi pomorze. Sprawa dotyczy łańcuchów śnieżnych. W tym roku na ferie wybieram się do Włoch. Z uwagi na ostatnie intensywne opady śniegu, jak również przejazd przez Austrię, postanowiłem zakupić przedmiotowe łańcuchy. Oponki na lato i zimę mam w rozmiarze "18". Jakież było moje zdziwienie, gdy w salonie VW dowiedziałem się, że producent zaleca ich zakładania tylko na koła o rozmiarze "17". Na pozostałe rozmiary tj "18,19,20 ..." nie zaleca ich zakładania, gdyż grozi to awarią i utratą gwarancji. I tutaj jest problem, bo niby w Austrii nie ma obowiązku aby mieć je na wyposażeniu, jednak jest tam dużo dróg z oznakowaniem ich obowiązkowego zakładania, a panowie policjanci podobno są w tych sprawach strasznie drobiazgowi. Rozmawiałem ze znajomym z branży samochodowej, który zakładał już łańcuchy na koła "19". Powiedział, że da się je założyć jednak tylko awaryjnie, na krótki i prosty odcinek. Czy w takim przypadku ktoś zna jakieś inne rozwiązanie, porady ?     

MrBlacker

Pisałem już o tym w tym wątku TUTAJ i TUTAJ. :)

Też jeszcze nie zakupiłem, ale już jestem blisko - został mi tylko miesiąc do pierwszego wyjazdu w góry.
Już pisałem, że na celowniku mam łańcuchy firmy PEWAG. Do moich kół w rozmiarze 235/55R18 odpowiednie modele to:

  • servo RS 79
  • snox SUV SXV 580
Pierwszy trochę tańszy i dedykowany do aut gdzie jest mało miejsca. A specjalista z PEWAG'a powiedział, że spokojnie może być użyty do Tiguana.

bartw



Cytat: spec556 w 2018/11/24 07:46
oraz jako tzw plan B rozważam kupno opon letnich z homologacją zimową,

235/50R19 103 W Michelin CROSSCLIMATE SUV XL

podobna świetnie się sprawują, czy ktoś używa tych opon?

Czesc, ja używam 4x MICHELIN CrossClimate SUV 235/50R19 103W XL. To moje pierwsze całoroczne. Powiem krótko - są kapitalne. Sprawdzają sie i zimą i latem. Nie są głośne. W naszym klimacie kiedy jest raz gorąco a raz zimno i trudno wycelować z wymianą opon to najlepsza opcja. Przekonały mnie też wyniki testów i porównań z zimówkami i letnimi.

Nie wspomnę o braku konieczności zawracania d co pół roku. :)

Zdecydowanie polecam. :)

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka


MrBlacker

Na Polskę jak najbardziej dobre opony.
Ale należy pamiętać, że to nie są opony zimowe tylko letnie z homologacją zimową. Co nie zmienia faktu, że te opony są o wiele lepsze od wielu innych budżetowych opon zimowych. :)

Opona zimowa powinna posiadać na boku oznaczenie M+S oraz symbol trzech górskich szczytów z płatkiem śniegu w środku.
@bartw czy Twoje opony posiadają takie oznaczenia, bo jeśli nie to w niektórych krajach Europy będzie mandat za brak opon zimowych.

Rocko

Cytat: MrBlacker w 2019/01/11 10:00
Opona zimowa powinna posiadać na boku oznaczenie M+S oraz symbol trzech górskich szczytów z płatkiem śniegu w środku.
@bartw czy Twoje opony posiadają takie oznaczenia, bo jeśli nie to w niektórych krajach Europy będzie mandat za brak opon zimowych.
Zgodnie z zapewnieniami producenta powinny mieć 🙂


https://www.michelin.pl/komunikatyprasowe_wiadomosci/Michelin-Cross-Climate

Robert_em

Cytat: robi0172 w 2019/01/10 21:15
Nie będę zakładał nowego tematu. Myślę, że w tym temacie ktoś mi pomorze. Sprawa dotyczy łańcuchów śnieżnych. W tym roku na ferie wybieram się do Włoch. Z uwagi na ostatnie intensywne opady śniegu, jak również przejazd przez Austrię, postanowiłem zakupić przedmiotowe łańcuchy. Oponki na lato i zimę mam w rozmiarze "18". Jakież było moje zdziwienie, gdy w salonie VW dowiedziałem się, że producent zaleca ich zakładania tylko na koła o rozmiarze "17". Na pozostałe rozmiary tj "18,19,20 ..." nie zaleca ich zakładania, gdyż grozi to awarią i utratą gwarancji. I tutaj jest problem, bo niby w Austrii nie ma obowiązku aby mieć je na wyposażeniu, jednak jest tam dużo dróg z oznakowaniem ich obowiązkowego zakładania, a panowie policjanci podobno są w tych sprawach strasznie drobiazgowi. Rozmawiałem ze znajomym z branży samochodowej, który zakładał już łańcuchy na koła "19". Powiedział, że da się je założyć jednak tylko awaryjnie, na krótki i prosty odcinek. Czy w takim przypadku ktoś zna jakieś inne rozwiązanie, porady ?   

W Austrii jest obowiązek mieć na wyposażeniu łańcuchy. Trzeba je zakładać  ramach potrzeby i na odcinkach oznaczonych. Dodatkowo w Austrii łącuchy na auta osobowe muszą spełniać norę austriacką:  Ö-Norm 5117
Faktycznie VW zabrania używania łańcuchów na koła większe niż 17'', więc jeśli masz większe koła - to masz wybór - albo mandat od austriaków, albo narażenie się VW.
Ja mam 255/40/20" i myślałem o takich łańcuchach:
König K-Summit XL K55

Nie są tanie, ale za jakość się płaci...

Dodatkowo u mnie dochodzi dylemat związany z napędem 4x4 - pewnie, najlepiej byłoby mieć 4 łańcuchy, ale przy tej cenie, raczej pas. A przy dołączanym tylnym napędzie chyba najlepiej założyć na przód.

tiguan220

Cytat: Robert_em w 2019/01/11 20:56W Austrii jest obowiązek mieć na wyposażeniu łańcuchy.
Od 10 lat jezdze co roku w alpy czy to austria czy szajcaria i na tym forum pierwszy raz slysze o lancuchach. Ciekawe ze takie zagwostki maja uzytkownicy suva z napedem na jedną oś - idealne auto w śnieg i góry! brawo

Rocko

Cytat: tiguan220 w 2019/01/12 00:35
Cytat: Robert_em w 2019/01/11 20:56W Austrii jest obowiązek mieć na wyposażeniu łańcuchy.
Od 10 lat jezdze co roku w alpy czy to austria czy szajcaria i na tym forum pierwszy raz slysze o lancuchach. Ciekawe ze takie zagwostki maja uzytkownicy suva z napedem na jedną oś - idealne auto w śnieg i góry! brawo
Dla Ciebie dla 1 wyjazdu w roku w góry koniecznie trzeba kupić samochód z dołączanym napędem z tyłu (bo napęd na 4 koła to nie jest 😛). Brawo 🤣