@mskv niczego nie bronię, bo nie muszę
Po prostu patrzę obiektywnie. Mam bowiem wrażenie, ze część osób zapomniała czym są SUVy i utożsamia je z samochodami terenowymi. Bojowy wygląd to dalej tylko wygląd, którym jednym się podoba a innym nie. Jest całe mnóstwo SUVów, które nie wyglądają "bojowo"
Nie obraź się, ale co do osiągów to głosisz jakieś herezje
Nie uwzględniasz bowiem różnicy w masach samochodów typu SUV a jak to ładnie określasz "cywilnymi". Podam prosty przykład samochodu "cywilnego" z SUVem o takich samych masach (dane z autocentrum):
1) Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 KM FWD z manualną skrzynią -> 0-100 km/h w 8,6 sek.
2) Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150 KM FWD z manualną skrzynią -> 0-100 km/h w 8,9 sek.
Więc, gdzie te słabsze osiągi?
Co do "trzymania się" zapewne mówisz o stabilności w zakrętach. I tutaj masz rację, a wynika to po prostu z wyższego środka ciężkości. To jest jednak konsekwencja większego prześwitu, który odróżnia samochody "cywilne" od SUVów. Coś za coś
Albo siedzisz wyżej i łatwiej Ci się wsiada i wysiada z samochodu albo masz lepsze "trzymanie" na zakrętach. Co do transportera to słabe porównanie, bo SUV z założenia ma być czymś pomiędzy zwykłym samochodem osobowym a właśnie samochodem użytkowym. To tak samo jak z komputerami. Są: netbooki, laptopy i komputery stacjonarne. Wg Ciebie po co laptopa, skoro do przenoszenia jest netbook a do ciężkich zastosowań stacjonarny
Co do tego, że Transporter objedzie Tiguana się nie wypowiadam, bo w ogóle mnie nie rajcują wyścigi na ulicach
Cieszę się, że wybrałbyś z napędem 4x4 i byłbyś szczęśliwy. To jest najważniejsze. Natomiast wybór pomiędzy Tiguanem a Golfem to nie tylko "delikatne szczudły", ponieważ to:
1) wyższa pozycja za kierownicą,
2) łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie,
3) dużo więcej miejsca dla pasażerów z tyłu na nogi (inaczej usytuowana kanapa ze względu na wyższe nadwozie) - vide testy ADAC, wg których różnica wzrostu osób siadających z tyłu to aż 15 cm (185 cm vs 200 cm),
4) o 50% większy bagażnik w porównaniu do Golfa (305 litrów w Golfie i 465 litrów w Tiguanie) - vide ADAC.
No, ale zrobił się trochę offtopic
P.S.
A opony premium vs nie premium robią gigantyczną różnice przy poruszaniu się na śniegu, zwłaszcza przy podjeżdżaniu pod górkę.