To jest poparte jakimiś testami? Nie twierdzę, że tak nie jest ale stwierdzenie "całoroczne zużywają się szybciej" jest takie trochę "na czuja". Jakoś po dwóch latach i 30kkm nie zauważyłem, by coś się ZNACZNIE pogorszyło.
To jest poparte testami, zużycie bieżnika polega na ważeniu opony. Średnio komplet opon traci 2-3kg po 20tys przebiegu (oczywiście wiele zależy od rozmiaru, masy auta itd).
Opona całoroczna traci więcej bieżnika od letniej w tym samym rozmiarze. Uśredniając opona całoroczna ma 2/3 żywotności letniej. Natomiast najlepsze nowe modele całoroczne mogą być pod względem zużycia już zbliżone do letnich. Nie to jest jednak najważniejsze.
Postaram się zobrazować.
Zaczynamy test np wiosną - jedno auto na oponach letnich, drugie na całorocznych. Do listopada opona całoroczna straciła tyle samo bieżnika co letnia. I teraz zaczynamy.
Jedno auto dalej ma opony całoroczne a na drugie zakładamy zimowe. Zimowe są nowe, jeszcze nie straciły nic bieżnika. Sam sobie odpowiedz, które będą lepsze w śniegu.
Na następny sezon różnica będzie jeszcze większa. Więc jak robisz niewielkie przebiegi to różnica nie będzie duża w pierwszym roku ale w trzecim już wyraźna. A jak robisz załóżmy 20tys rocznie to pomyśl co taka opona całoroczna jest warta w 3 sezonie zimowym?