Koła, opony, felgi - lato, zima

Zaczęty przez MrBlacker, 2018/06/22 16:06

Poprzedni wątek - Następny wątek

Robert_em

Cytat: tiguan220 w 2019/01/12 00:35
Cytat: Robert_em w 2019/01/11 20:56W Austrii jest obowiązek mieć na wyposażeniu łańcuchy.
Od 10 lat jezdze co roku w alpy czy to austria czy szajcaria i na tym forum pierwszy raz slysze o lancuchach. Ciekawe ze takie zagwostki maja uzytkownicy suva z napedem na jedną oś - idealne auto w śnieg i góry! brawo

Znam przypadek. że ktoś przez 10 lat jeździł i nie słyszał o prawie jazdy...
Ale nie oznacza to, że wszyscy powinni tak robić.

tiguan220

Cytat: Robert_em w 2019/01/12 08:29Znam przypadek. że ktoś przez 10 lat jeździł i nie słyszał o prawie jazdy...
A ja znam przypadek, że ktoś przez 10 lat...
Jaki związek ma to, że od 10 lat (mniej więcej, może 9 może 11) jezdze na narty w alpy i nie spotkalem sie z obowiazkiem uzywania lancuchow z tym, że ktoś nie słyszał o prawie jazdy?

Kwestia druga to napęd 4x4 - tak, kupiłem tiguana z pseudo napędem 4x4 żeby raz w roku jechać w góry? WTF?

MrBlacker

Nie ma co się spinać. Każdy kupuje to co chce lub potrzebuje.
Ja też raz lub dwa razy w roku jeżdżę w góry i nie tylko dlatego kupiłem Tiguana z pseudo napędem na cztery koła. Dzięki 4motion mamy też korzyści w codziennym użytkowaniu.

Co do łańcuchów i Austrii jest tak jak @Robert_em napisał. Trzeba je mieć, ale można nigdy nie użyć i nigdy nie zostać sprawdzonym. Jednak, gdy będzie obowiązek założenia to będą.
Jak już kiedyś pisałem przy napędzie na cztery koła teoretycznie powinno się zakładać łańcuchy na wszystkie koła (4motiom to standardowo 90% na przód i 10% na tył, czyli zawsze są napędzane 4 koła), ale myślę, że nic złego się nie stanie jak założymy łańcuchy tylko na przód.

@Robert_em co do "Twoich łańcuchów" to po zakupie musisz sprawdzić czy założeniu nic nie haczy od wewnątrz, bo miejsca w stosunku do kół 17" (czyli takich, do których łańcuchy rekomenduje VW) jest naprawdę mało. U mnie przy 18" też jest bardzo mało miejsca od wewnątrz. Dlatego zastanawiałem się na łańcuchami tekstylnymi, ale żadne nie spełniają austryjackiej normy (Ö-Norm 5117).

bartw


Cytat: MrBlacker w 2019/01/11 10:00Na Polskę jak najbardziej dobre opony.
Ale należy pamiętać, że to nie są opony zimowe tylko letnie z homologacją zimową. Co nie zmienia faktu, że te opony są o wiele lepsze od wielu innych budżetowych opon zimowych.


Opona zimowa powinna posiadać na boku oznaczenie M+S oraz symbol trzech górskich szczytów z płatkiem śniegu w środku.
@bartw czy Twoje opony posiadają takie oznaczenia, bo jeśli nie to w niektórych krajach Europy będzie mandat za brak opon zimowych.


Zgadza się - wprawdzie nigdzie nie napisałem że są to "opony zimowe", ale jest tak jak mówi Rocko - znalazłem oznaczenia o których wspomniałeś (fotka w załączeniu). Osobiście wolę jednak określenie opony całoroczne (no bo jakie z nich opony letnie jeśli są obklejone płatkami śniegu? :P


Wczoraj trochę pojeździłem offroad po śniegu no i nie wiem na ile to zasługa stałego napędu 4x4 czy też opon, ale samochodu nie udało mi się zakopać :)  Myślę że opony mają istotny wpływ - a te zwykle mieszczą się w czołówce w swojej kategorii - tutaj można zerknąć na ciekawy test http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Auto-Bild-SUV-All-Season-Tyre-Test.htm Podobne testy są do znalezienia w internecie z Auto Bild oraz Auto Świata.

Kabe

Cytat: bartw w 2019/01/12 15:49@Robert_em co do "Twoich łańcuchów" to po zakupie musisz sprawdzić czy założeniu nic nie haczy od wewnątrz, bo miejsca w stosunku do kół 17" (czyli takich, do których łańcuchy rekomenduje VW) jest naprawdę mało. U mnie przy 18" też jest bardzo mało miejsca od wewnątrz. Dlatego zastanawiałem się na łańcuchami tekstylnymi, ale żadne nie spełniają austryjackiej normy (Ö-Norm 5117).
Zgaduję że największym problemem jest szerokość opony, bo różnica jest spora pomiędzy 17 i 18 cali:
215/65 R17 vs. 235/55 R18
dla 18" mniejsza wysokość opony rekompensuje większą felgę (65 vs 55, R17 vs. R18) więc obwód jest praktycznie identyczny, bo przecież nie może być inaczej.

A konsekwencją szerszej opony + założonych łańcuchów, może być uszkodzenie nadkola i błotnika, więc użytkowanie takiego zestawu jest na własną odpowiedzialność. 

MrBlacker

@Kabe myślę, że większym problemem jest odległość opony od amortyzatora - TUTAJ o tym pisałem.
Co prawda na tym odcinku jest to sztywna konstrukcja, ale w moim przypadku jest tam jakieś 2 cm, a gdy założę łańcuch to zostaje kilka milimetrów. :)

Kabe

Cytat: MrBlacker w 2019/01/13 20:01
@Kabe myślę, że większym problemem jest odległość opony od amortyzatora - TUTAJ o tym pisałem.
Co prawda na tym odcinku jest to sztywna konstrukcja, ale w moim przypadku jest tam jakieś 2 cm, a gdy założę łańcuch to zostaje kilka milimetrów. :)
Faktycznie bardzo tam mało miejsca

MrBlacker

#217
Zadzwoniłem sobie jeszcze raz do PEWAG'a i jeszcze raz przeanalizowaliśmy temat łańcuchów do mojego auta (235/55 R18).

Najlepszym rozwiązaniem dla kół 18" lub większych, choć nie akceptowanym przez VW, będą jak najcieńsze łańcuchy (7 mm) - konkretnie model PEWAG SERVO SPORT. który posiada ogniwa o wysokości 7 mm na wewnętrznej bocznej ścianie i barku opony. Ewentualnie model PEWAG SERVO lub PEWAG SERVOMATIK z ogniwami o wysokości 9 mm od wewnątrz. Oczywiście w obu przypadkach należy dokładnie sprawdzić czy wszystko pasuje i nic nie będzie haczyć.

Jeśli natomiast chodzi o miejsce montażu łańcuchów to w naszym przypadku nie ma znaczenia czy jest to napęd tylko na przód czy 4MOTION - jedyna opcja montażu to przednia oś.
Potwierdzone na infolinii VW oraz sprawdzone w instrukcji :):
"Łańcuchy śniegowe można montować tylko na przednich kołach - nawet w samochodach z napędem na wszystkie koła (4MOTION)"

darecki86


@VENOM @Robert_em
Cześć Panowie. Przejrzałem wątek i wydaje mi się, że macie te same zimówki, które chcę kupić do 20" felg Suzuka. W tym tygodniu mam odbiór Allspace'a i na szybko wybieram teraz opony.
Możecie mi proszę potwierdzić, że https://www.oponeo.pl/dane-opony/pirelli-sottozero-serie-3-255-40-r20-101-v-xl-mo-fr będą pasowały (większość oznaczeń jest podobna, ale nie wszystkie). M. in. MO, co jak doczytałem oznacza homologację dla Mercedesa, ale niby pasują też do innych aut.


A przede wszystkim chcę się upewnić, że po przejechaniu pół sezonu na tych oponach nadal jesteście zadowoleni i polecacie. Ja w dotychczasowych autach zmieniałem na zimę całe koła o mniejszym rozmiarze i trochę się obawiam jazdy zimą na 20". Niby mam DCC, ale... Czekam na Wasze opinie :)

VENOM

@darecki86 - pierwszy raz zmieniam same opony. Zastanawiałem się długo nad takim manewrem ale w efekcie zostały Suzuki i zimowe 20. Samochód nie stracił na wyglądzie a opony... miodzio!
W zasadzie co tydzień jestem w górach i Tig sunie po śniegu jak po torach. 4Motion w połączeniu z takim zestawem daje radość i satysfakcję. Polecam.

Robert_em

Również szczerze polecam. Nie po to dopłacałem do 20" felg, aby nie móc się nimi cieszyć przez połowę czasu posiadania auta, więc wybór był tylko co do rodzaju opon. Wahałem się pomiędzy tymi Pirelli i Michelinami. Wybrałem Pirelli i są rewelacyjne, jeżdżę już trzecią zimę i wciąż mega zadowolony. To nie znaczy oczywiście, że gdybym wybrał Micheliny byłoby gorzej - tego nie wiem.

kabum

Mam takie pytanie jak to jest z tą homologacją na koła. Przymierzam się na zakup jakiś felg w większym rozmiarze na lato 19 lub 20", lecz mam wątpliwości co do tych homologacji Mój tig ma homologacje na 235/50 R19/7J przy ET 43 i 235//45 R20/8J przy ET41
Pytanie brzmi co w przypadku montażu kół np R20/8,5J z Et30 z oponą 255/40?  lub co w przypadku gdy tylko np szerokość felgi i ET się nie zgadza?
Może być jakiś problem z ubezpieczycielem/ASO?

MrBlacker

Zapewne w przypadku jakiś problemów z zawieszeniem mogą mieć pretekst do nieuznania reklamacji, bo np. coś mogło haczyć.
Teoretycznie możesz zakładać to co ładnie wygląda i pasuje.

Ja też chciałem kupić drugi komplet felg o innych parametrach niż mówi homologacja, jednak po dyskusji z serwisem zrezygnowałem.

VENOM

Czy czas już na przejście w gumowy tryb letni?
Kto już po podmiance?

rk

Myślę, że jeszcze dużo za wcześnie. Pewnie czeka nas kilka dni z minusowymi temperaturami. Poza tym ja często jeżdżę niestety wieczorami i nocą i temperatura spada grubo poniżej 7 stopni C. W ZS jest generalnie cieplej niż w innych regionach. Ja tam czekam jeszcze minimum miesiąc.