Koła, opony, felgi - lato, zima

Zaczęty przez MrBlacker, 2018/06/22 16:06

Poprzedni wątek - Następny wątek

tiguan220

Każdy robi jak chce, natomiast jedno jest pewne - opony trzeba zmienić nie felgi. Ja dodam od siebie, że "kultura" zmiany felg polegała na zmianie z aluminiowych (lato) na stalowe (zima) i 10 lat temu były ku temu przesłanki. Co do zdejmowania i zakładania opon na felge to nic im nie grozi chyba, że sam to będziesz robił bez odpowiedniego sprzętu. Bardziej obawiał bym się o felgi dlatego zmieniam tylko u sprawdzonego wulkanizatora.

MrBlacker

Zmiana całych kół na różnych felgach to zmiana wyglądu. Taka mała czasowa odmiana. :D


VENOM

#17
@Robert_em, @tiguan220  - dzięki Panowie za opinię i wskazówki jak postępować z wulkanizatorem. Oczywiście zakup samych opon jest o wiele korzystniejszy, no chyba że faktycznie jak pisze @MrBlacker,  ktoś chce zmieniac wygląd i przebierać samochód, a to już sprawa indywidualnych potrzeb.

Ok. to już wiem, że felgi nie powinny się porysować, opony też nie ;) i generalnie nic im nie grozi (jeślt tylko sam nie będę śróbokrętem ich zdejmował z felg, a raczej nie będe -  więc spoko.)

To teraz pytanie do @Robert_em :
Jak 20 spisują Ci się zimową porą? Oczywiście nie chodzi o miejską zimę, jeżdże dużo w góry, tak więc: wysoki śnieg,  strome podjazdy itp. Wiadomo, że nie przeprawiam się przez nieprzejezdne pola i zasypane łąki, ale przejazd z Wisły do Szczyrku Przełęczą salmopolską przy złych warunkach,  też bywa wyzwaniem. Liczę na 4Motion ale jak dają radę powiedzmy szczerze te cieniutkie 20?

rk

#18
Wielokrotna wymiana opon odbije się na ich krawędziach, łączących się z felgą. Uszkodzeniu mogą ulec stopki, im mniejszy profil, ryzyko jest większe. Mocno to zależy od maszyn które są w serwisie. Po takim uszkodzeniu opona jest do wyrzucenia. Jest to też dość dobry sposób, żeby pożegnać się z tym światem jak opona się rozwarstwi w trakcie jazdy. Wpływ na samą felgę również będzie (te same krawędzie). Porysowania raczej bym się nie bał, zwłaszcza, że jeśli nawet coś takiego się stanie to jest łatwo naprawialne. Dodatkowo, istnieje całkiem realne ryzyko, ze opona może ci zejść z felgi po wymianie jak nie będziesz jeździł spokojnie;)

Niemniej jednak fachowo wykonana usługa znacząco zmniejsza te ryzyka poza tym robimy to tylko 2 razy w roku.

Jak sporo jeździsz to zmienisz opony zanim będziesz miał problemy, a jak będzie problem z felgami to można nowe kupić;) Zanim taki problem się pojawi, to pewnie auto będzie dawno u innego właściciela.

Wymiana całych kół ma sens jak:
- chcesz mieć inną oponę (np. wyższy profil, węższą) na zimę, obecnie felgi dedykowane użyciu w czasie zimy są odporne na warunki
- trudniej uszkodzić czujniki ciśnienia jak masz, chociaż tematu bym nie demonizował, bo serwisy i zakłady oponiarskie radzą sobie z tym ostatnio lepiej, wliczając kodowanie (jeśli jest potrzebne, w T2 nie jest), tak samo z zaworami itp.
- jest to tańsze (sama wymiana) i ciut szybsze, no ale nie zrekompensuje kosztu felg
- składuje się w poziomie i można w stosie (no ale to często nie ma znaczenia)
- niby nie trzeba wyważać, ja jednak uważam, że i tak lepiej to zrobić

Podsumowując koledzy mają zasadniczo rację. Ja wolę mieć węższe koła o wyższym profilu na zimę (lepsze odprowadzanie wody, mam stromy, często nie odśnieżony podjazd a drogi w okolicy są zimą w gorszym stanie), także zdecydowałem się na drugi komplet kół (wliczając czujniki). Gdyby ekonomia/rozsądek a nie wygoda grały rolę wymieniałbym opony.

MrBlacker

Jaką wtedy najlepiej zimówkę włożyć na felgę 7J x 18? Zastanawiałem się ewentualnie nad rozmiarem 215/60/R18 (różnica w średnicy koła tylko -1mm).
Fabrycznie będę miał felgi NIZZA 7J x 18 z oponami 235/55/R18, ale docelowo pójdą właśnie na zimę.
A na przyszły rok do fabrycznych opon kupię nowe felgi 8J x 18 albo 8,5J x 18.

Robert_em

Cytat: VENOM w 2018/06/28 09:20To teraz pytanie do @Robert_em :
Jak 20 spisują Ci się zimową porą? Oczywiście nie chodzi o miejską zimę, jeżdże dużo w góry, tak więc: wysoki śnieg,  strome podjazdy itp. Wiadomo, że nie przeprawiam się przez nieprzejezdne pola i zasypane łąki, ale przejazd z Wisły do Szczyrku Przełęczą salmopolską przy złych warunkach,  też bywa wyzwaniem. Liczę na 4Motion ale jak dają radę powiedzmy szczerze te cieniutkie 20?

Odpowiem tak: Pełen banan na twarzy :D
Przyznam, to mój pierwszy pojazd 4x4 i pewnie duża w tym zasługa właśnie napędu, ale nie tylko. Opony też dają fantastycznie radę. Po pierwszej wyprawie w góry w temperaturach -26-28, wjeżdżałem gdzie się dało, np. na Antałówkę w Zakopanem po praktycznie kopnym, nie ruszonym śniegu i szedł jak zły. Albo w sytuacji, gdy w centrum Zakopanego, choć na bocznej dróżce pękła rura i na mocnym mrozie zrobiło się lodowisko na drodze. Auta po zatrzymaniu ześlizgiwały się pod własnym ciężarem, a Tig po zatrzymaniu pod górkę na "żywym" lodzie, ruszył praktycznie jak po suchym :D
Tylko przy hamowaniu trzeba uważać, bo jak człowiek się rozzuchwali taką fantastyczną trakcją, to potem czasem ciężko się zatrzymać, masa robi swoje ;)

omen

#21
@MrBlacker ja też mam 18" Nizza
Auto przyjechało na oponach Continental ContiSportContact5 235/55 R18 V 100.
Ponieważ odbierałem 28 grudnia niezbędna były od razu opony zimowe.
Długo się zastanawiałem, czytałem i w końcu doszedłem do wniosku, że na zimę kupię również 18 na felgi Nizza a jak się zniszcza to za 2 lata kupię nowe felgi i już.
Po lekturach i opiniach wybrałemContinental WinterContact TS 850P 235/55 R18 H 100 i jestem bardzo zadowolony. Dobrze trzyma, wystarczająco cicha a spalanie takie jak w lecie (bo brak klimy ;> ).
Jak widać z opisu ta zimówka ma obniżony paramtert prędkości (względem letniej opony dostarczonej z samochodem), ale te 210km/h wystarcza ;)

Dla potomnych:
prędkość maksymalna:
H   210 km/h
V   240 km/h
W   270 km/h
Y   300 km/h

nośność:
94   670 kg
98   750 kg
100   800 kg
104   900 kg

Istnieje oczywiście zimowa opona continental z indeksem V i do tego wzmocniona XL i conti:
Continental ContiWinterContact TS 830P235/55 R18 H 104 XL
Ale to zupełnie inna opona (zresztą mieli ją wycofywać niedługo)
Rozważałem również Pirelli Scorpion Winter 104 H XL
(odpowiednik Continentala TS 850P pod względem parametrów, ale tańsze no i mają XL) lecz ostatecznie kupiłem Continentale.

Fabryczne rozmiary kół dla TIGa:
- R20 255/40
- R20 235/45
- R19 255/45
- R19 235/50
- R18 235/55
- R17 215/65

Cytat: MrBlacker w 2018/06/28 12:26Zastanawiałem się ewentualnie nad rozmiarem 215/60/R18 (różnica w średnicy koła tylko -1mm).

Nie wiem czy jest sens zakładać węższą opona niż 235 na felgę 18".

P.S nasze TIGi, z tego co widzę w opisie i pamiętam jak kiedyś mówiłeś że najfajniej jakby był pakiet black (w końcu nick zobowiązuje) będą bliźniaczo podobme: czarna perła HL + offroad, 2.0 TSI / 180 KM, 4motion, 18" Nizza, CZARNA PODSUFITKA :)
Bedziesz miał ergoactive? DM czy DP?
No i smiesznie bo młodszy brat będzie większy bo allspace.

VENOM

@Robert_em  - znalazłem dla Suzuki: Pirelli WINTER 240 SOTTOZERO SERIE III 255/40 R20 101 V - mają bardzo dobre, wręcz wzorowe opinie użytkowników. Cenowo, mieszczą się w podanej przez Ciebie wcześniej kwocie. Węc na zimę zostają 20 ;)

Kabe

#23
Dodaje jeden rozmiar w tekście

Cytat: omen w 2018/06/29 01:50Fabryczne rozmiary kół dla TIGa:
- R20 255/40 Suzuka
- R20 235/45 Kapstadt
- R19 235/50
- R18 235/55
- R17 215/65

Robert_em

Cytat: VENOM w 2018/06/29 06:01
@Robert_em  - znalazłem dla Suzuki: Pirelli WINTER 240 SOTTOZERO SERIE III 255/40 R20 101 V - mają bardzo dobre, wręcz wzorowe opinie użytkowników. Cenowo, mieszczą się w podanej przez Ciebie wcześniej kwocie. Węc na zimę zostają 20 ;)

Dokładnie te posiadam. Będzie Pan zadowolony... :D

tiguan220

Cytat: omen w 2018/06/29 01:50Fabryczne rozmiary kół dla TIGa:
- R20 255/40
- R20 235/45
- R19 235/50
- R18 235/55
- R17 215/65

Jest jeszcze fabryczny rozmiar R19 255/45

VENOM

Opony już wybrałlem na zimę, ale...
zaszczepiłem się na felgi i oglądam od rana. Jakie są rekomendowane wertości do Tiga? -  chodzi o rozstaw, szerokość i ET.

oprócz wielu typowych, znalazłem takie cudeńka:
http://mapet-tuning.com/sklep/radi8-r8cm9/167154-felgi-radi8-r8a10-18x85-matt-silver-machined-face.html

Kabe

Cytat: tiguan220 w 2018/06/29 07:27Jest jeszcze fabryczny rozmiar R19 255/45
Również dodałem do wpisu @omen

MrBlacker

Cytat: omen w 2018/06/29 01:50Po lekturach i opiniach wybrałemContinental WinterContact TS 850P 235/55 R18 H 100 i jestem bardzo zadowolony.

Kupiłeś wersję samouszczelniającą Contiseal?
Ja oczywiście będę chciał na zimę (tak jak letnie fabrycznie) również zakupić opony samouszczelniające, ale zastawiam się też nad wersją Run Flat. Ale z tego co wiem to do takich musi być odpowiednia felga, stąd pytanie czy felgi Nizza R18 są do takich opon przystosowane?

Cytat: Robert_em w 2018/06/28 13:08Nie wiem czy jest sens zakładać węższą opona niż 235 na felgę 18".

Jest jeszcze trochę czasu więc się zastanawiam. Wczoraj doszedłem do wniosku, że 215/60 R18 chyba odpadają (wysokość ta sama tylko trochę węższe) i wziąłem teraz pod uwagę opcję 225/60 R18 (delikatnie węższe i trochę wyższe).

Cytat: omen w 2018/06/29 01:50P.S nasze TIGi, z tego co widzę w opisie i pamiętam jak kiedyś mówiłeś że najfajniej jakby był pakiet black (w końcu nick zobowiązuje) będą bliźniaczo podobme: czarna perła HL + offroad, 2.0 TSI / 180 KM, 4motion, 18" Nizza, CZARNA PODSUFITKA Bedziesz miał ergoactive? DM czy DP? No i smiesznie bo młodszy brat będzie większy bo allspace.

Super. :D
Nie brałem ergoActive. Wziąłem pakiet Premium, a w modelu Allspace w pakiecie jest DP (chociaż wolałbym starszy model DP z gałkami).

omen

Ja letnie continentale mam conti, zimowe kupiłem zwykłe.
Ale jakby co jest wersja conti: Continental ContiWinterContact TS 830P235/55 R18 H 104 XL

Cytat: MrBlacker w 2018/06/29 09:12zastawiam się też nad wersją Run Flat. Ale z tego co wiem to do takich musi być odpowiednia felga, stąd pytanie czy felgi Nizza R18 są do takich opon przystosowane?
Hmmm... nie wiedziałem że do opon Run Flat muszy być jakieś "przystosowane" felgi. Na pewno tak jest?