@Charis, napiszę Ci co o tym wiem, ale bierz pod uwagę, że takie informacje jest bardzo trudno znaleźć i jest w tym co piszę sporo spekulacji.
W SSP Audi znalazłem informację wprost, że DQ500 stosowana w moim Q5 uruchamia tryb żeglowania za pomocą rozpięcia obu sprzęgieł. W tym czasie jednak skrzynia ustawia właściwe przełożenie, tak aby po wyłączeniu trybu żeglowania zapięcie było bardziej płynne. Ja osobiście go nie odczuwam, a mam tryb żeglowania również w trybie D.
Tryb N (tutaj też nie jest to dla mnie do końca jasne) oznacza rozpięte sprzęgła (wydaje mi się z opisów, że zapięty (preselekcja) jest jednak odpowiedni bieg, przynajmniej w DQ500 - tego nie jestem w 100% pewny). Pompa oleju jest spięta ze sprzęgłem na wejściu. W wypadku niskich obrotów silnika smarowanie jest niskie, ale elementy skrzyni obracają się od kół. Stąd też zalecenie, aby nie korzystać z N w trakcie jazdy. Tak samo jak przy holowaniu (tutaj jednak smarowanie nie działa w ogóle bez włączonego silnika).
Podejrzewam zatem, że żeglowanie to poprawiony o odpowiednie smarowanie tryb N (nowsze skrzynie jak DQ381 maja np. dodatkową, elektryczną pompę oleju). Nigdzie nie znalazłem informacji o odpięciu na dyferencjale (na tzw. final drive) i z filmików z rozebraną skrzynią oraz SSP ciężko się domyślić, czy jest taka możliwość. Tak samo możliwa jest modyfikacja skrzyni i rozpięcie biegów. Niemniej stawiałbym na oryginalną hipotezę.
Podsumowując powiedziałbym tak, jak auto my tryb żeglowania włączony domyślnie, można z niego korzystać, bo skrzynia jest odpowiednio zmodyfikowana. VCDSem bez zrozumienia konsekwencji i konstrukcji skrzyni bym nie włączał. Są na pewno powody dlaczego mój T2 ma żeglowanie tylko w trybie EKO a Tiguany z DQ381 zdaje się mają tą włączone (nie wiem czy z możliwością wyłączenia). Moja Q5 ma żeglowanie włączone dla trybów E i D, da się to też wyłączyć. Żeglowanie jest też sprzęgnięte z ACC/danymi nawigacyjnymi (spadek/wzniesienie, skrzyżowania itp. w trybie prowadzenia i bez).