Akumulator

Zaczęty przez asta, 2018/06/20 20:56

Poprzedni wątek - Następny wątek

rk

Sprawdziłem po 2 i 3 dniach postoju napięcia na akumulatorze. Odpowiednio 12.1 i 11.9 V - rozruch bezproblemowy.

omen

U mnie po 3 dniach również 11.9V
Jakoś nigdy nie było dłuższego postoju ;>

Zakręcił i zapalił bez problemu.

rk

Ja miałem dłuższe (takie po 8-9 dni na lotniskach) i też nie było problemu, również zimą. Nie miałem jednak okazji zmierzyć napięcia. No i zawsze to było po minimum 50 km jazdy, także akumulator miał okazję się doładować.

MrBlacker

Dzisiaj auto stało w garażu 3 godziny z włączonym zapłonem. Światła dzienne włączone, dodatkowo dmuchał nawiew i grała muzyka.
Aplikacja VW Connect pokazała napięcie akumulatora 11,3 V. Silnik uruchomił się bez żadnego problemu.

bartw

Problemy z rozruchem wynikają pojawią się wtedy, gdy aku będzie posiadał obniżoną wydajność prądową. Samo napięcie, niestety nie powie nam za dużo, ani o zgromadzonej energii ani o wydajności prądowej. Tym bardziej, jeśli nie znamy charakterystyki prądowo-napięciowej. Oczywiście pomijam ekstremalne przypadki związane z rozładowaniem aku.  Tak więc nie przejmowałbym się tym za bardzo... ;)


asta

ciekawy test aku do VW (ale chyba nie naszych)
dla niecierpliwych od 5 min

rk

@bartw  myślę, że sporo osób tutaj zdaję sobie sprawę z tego o czym piszesz, ale w wypadku braku charakterystyk akumulatora i braku chęci rozłączania wszystkiego samo sprawdzenie napięcia coś nam powie. Mimo wszystko to najprostsza metoda zorientowania się co i jak, często używana jako pierwszy test przy pracy z akumulatorami (niekoniecznie samochodowymi). Trudno oczekiwać, aby koledzy zrobili kontrolowane rozładowanie trwające dłuższy czas i zapisywali prądy/napięcia lub kupowali profesjonalne urządzenia.

Temat wziął się z tego, że układy odcinające zasilanie wideorejestratorów działają z wykorzystaniem napięcia. Chciałem się upewnić, czy proponowane progi działają OK z naszymi aku.

Dzięki, że uzupełniłeś temat dla tych, którzy mogliby się zasugerować, że napięcie można przełożyć 1:1 na stan akumulatora. Tak zdecydowanie nie jest.


@asta aku  stosowane na pierwszy montaż w VW są naprawdę spoko. Problemem jest często kupienie drugiego takiego samego;), wspominają o tym w filmiku.

knittos

Cytat: rk w 2018/09/18 12:23@asta aku  stosowane na pierwszy montaż w VW są naprawdę spoko. Problemem jest często kupienie drugiego takiego samego;), wspominają o tym w filmiku.

Na przykładzie 5 nowych samochodów stwierdzam że nie da się kupić takiego samego bo takich aku chyba nie ma w sprzedaży.
1. Opel Vectra użytkowany 10 lat - normalna eksploatacja (mniej więcej taka sama na przestrzeni całego okresu). Średnio 13,5 tyś. km/rok
Aku fabryczny działał 6lat po czym wymieniłem bo raz miałem problem z odpaleniem w zimie przy małym mrozie (-5st.C). Nowy akumulator bosch o takich samych parametrach co fabryczny wytrzymał 3 lata i musiał być wymieniony.
2. VW Jetta użytkowany 6 lat cały okres na fabrycznym akumulatorze bez problemów
3. VW Polo 13 lat eksploatacji 8 lat na jednym akumulatorze fabrycznym, później 4 lata i zmiana.
4. VW Up 7 lat na jednym akumulatorze fabrycznym
5. Skoda Octavia II 10 lat eksploatacji 6 lat fabryczny 4 lata drugi - sprzedane z tym aku ale już był do wymiany.
Wszystkie powyższe to diesle ;-)
Miałem jeszcze Astre V w benzynie ale szybko sprzedałem więc nie wiem.

asta

A tak na przyszłość.
Czy wymiana aku wiążę sie z jakąś specjalną procedurą?
Jak to zrobić?
Da radę samemu, czy serwis?
Głownie chodzi mi o to czy trzeba coś kombinować w sofcie, zapodać jakieś dane nowego aku, podczas wymiany przy braku napięcia coś zniknie w ustawieniach itp

Eldar

Trzeba podać numer seryjny nowego akumulatora. Można zrobić samemu ale potrzeba jakiś interfejs diagnostyczny.

asta

Cytat: Eldar w 2018/09/20 13:41Trzeba podać numer seryjny nowego akumulatora.
bez sensu, jak ktoś ma no name z alie..... bez żadnych numerów to co??

już_nie_passat

Cytat: rk w 2018/09/18 12:23stosowane na pierwszy montaż w VW są naprawdę spoko

...... ale nie jest to żelazna reguła :-(
W moim poprzednim VW, kupionym jako nowy w salonie był aku EXIDE z najniższej serii. Auto kupiłem w lipcu a pierwszej zimy normalnie musiałem go wywalić bo jak było <-15 to nie odpalał. Nawet jeżeli wieczorem był na maksa ładowany to rano kicha. Jak było cieplej to OK. Dlatego nie chcieli mi uznać reklamacji bo jak go badali w wyższych temperaturach (a nie dało się zamówić -15 na konkretny dzień) to przechodził wszystkie testy.

Nie neguję faktu, że fabryczne są rzeczywiście bardzo OK - też mam takie doświadczenia. Ale chcę zwrócić uwagę, że "shit happens" jak mawiają Rosjanie.

asta

Właśnie mam EXIDE i nie pamiętam kiedy start stop wyłączył silnik, chyba już jest słaby

Eldar

Cytat: asta w 2018/09/20 16:30
Cytat: Eldar w 2018/09/20 13:41Trzeba podać numer seryjny nowego akumulatora.
bez sensu, jak ktoś ma no name z alie..... bez żadnych numerów to co??
To wklepiesz numer starego, nową pojemność jeśli będzie inna i powinno zaskoczyć.
To raczej jest zrobione dla picu, akumulator w żaden sposób nie komunikuje się z samochodem i nie porównują tego numeru bo by się sami "dogadali"
Sterownik tylko może wykryć że było odłączenie od napięcia.

asta

Cytat: Eldar w 2018/09/20 20:15To wklepiesz numer starego, nową pojemność jeśli będzie inna i powinno zaskoczyć.
czyli jak zmieniam na taki sam to wyciągam stary wkładam nowy i po zabawie?

A co np. z przebiegiem do wymiany oleju? Zostaje?