No i przyszła kolej na mój aku. Pierwszy objaw to zakrztuszenie się przy odpalaniu. Ale wtedy auto stało przez 2 tyg więc nie połączyłem tego z umierającym aku. Tego samego dnia 3 trasy po 15km każda - odpalał jak zwykle co upewniło mnie w przekonaniu (niesłusznie jak widać) że chodziło o 2 tyg stania auta bez jazdy.
Po kolejnych 3 dniach stania rozrusznik już tylko kliknął i zgasły wszystkie lampki plus reset zegarka. Kolejna próba odpalenia również zakończona niepowodzeniem.
Auto 2.0 tsi 4motion dsg z 12.2017, przebieg 57kkm więc 4 lata 7 miesięcy. Oczywoście 7 miesięcy po przedłużonej gwarancji bo miałem 2+2 choć jak napisałem poniżej wydaje się że gwarancja na niewiele by się zdała.
Czy to dużo czy mało ciężko powiedzieć. Wydawało mi się że aku powinien wytrzymać dłużej (start-stop wyłączany przy każdym odpaleniu), ale jak poczytałem w necie i na forum że padały po niecałych 3 latach to może nie jest tak źle.
Oryginalnie zamontowany był aku:
Banner typ EFB
6R0 915 105 B
12V 69Ah 360A DIN
680A EN/SAE/GS
Prawy PLUS
Wymiary 175 mm x 278 mm
Zdecydowałem się na wymianę w ASO aby nie było problemów z pakietem serwisowym (np wymiana świec) i z Gwarancją mobilności - wiem jestem asekurantem

Zaproponowano 2 opcje:
- zamiennik 1:1 za 1189 pln
- wersję ekonomiczną za 869 pln - którą wybrałem
O taki aku:
https://economy-parts.pl/czesci-samochodowe/volkswagen/tiguan/?product=akumulatory-rozruchowe&select_result=JZW915105ACOferta dla aut powyżej 4 lat.
Plus wymiana 163 pln wraz ze sprawdzeniem instalacji (czy to nie problem np z ładowaniem, kodowanie aku i wyzerowanie błedów).
Wiem ze aku ze sklepu wraz z montażem można mieć za 500 wraz z kodowaniem aku- polecono mi taki:
https://specpart.pl/akumulator-grom-efb-start-stop-70ah-740a-prawy-plus-dtr.htmlale chciałme mieć wyzerowane błędy i pewność że to tylko aku.
Z ciekawostek:
1. Po wymaine aku zrobiono procedurę wskazania punktów skrajnych polożenia skrętu kół (na maxa w lewo, na maxa w prawo i tak 3x) oraz szyb (każda w dół i górę).
Sprawdzono czy alternator daje tyle prądu ile chce system, sprawdzono stary aku (był na skraju dobry/zły), sprawdzono pojemność aku poprzez ładowanie (przez 1h przyjął tylko 2Ah z 69 pojemności więc praktycznie się nie ładował). Ponownie sprawdzono stan aku. Sprawdzenie poboru prądu spoczynkowego. Całość trwała 3h!
Werdykt: alternator daje tyle ile powinien, aku do wymiany.
2. System auta ma ustawiony wykrywanie prądu spoczynkowego (jak już magistrala uśnie i działa tylko alarm lub to co producent wpakował tam fabrycznie). U mnie ten limit wynosi 20mA, ALE mam podłączona kamerę z trybem parkingowym przez adapten VIOFO HK3 Hardwire kit i z podłączona kamera bierze 300mA (nadal malo w porównaniu do pojemności aku 69Ah) ale system rozpoznaje to jako BŁĄD (bo wartość przekracza ustwioną fabrycznie wartość 20mA) co jest uwaga: PODSTAWĄ ODMÓWIENIA GWARANCJI NA AKU. O czym zostałem poinformowany.
Odłączyłme więc kamerę na jakiś czas (podłączę przez usb aby działała w czasie jazdy i pokombinuję z powerbankiem usb).
Dla pewności poprosiłem o ponowny test z odłączoną kamerą, aby mieć pewność że auto nie bierze "lewego" prądu (co byłoby podstawą odmowy gwarancji na aku), ale wyszło równe 20mA.
P.S. auto odpaliłem sam za pomocą kabli. Ważne aby podłączać najpierw plusy, potem minus w dawcy i na końcu minus w biorcy (tigu). Ważne jest też to aby podłączać sie w tigu nie bezpośrednio do klemu (-) tylko do tej łapki która jest tuż nad nią.
Serwis był zdziwony że nie ma błedów skrzyni dsg lub check engine.
Sorry za mega długi wpis, ale może komuś się przyda.