akumulator - wymiana

Zaczęty przez Andrzej1111, 2021/02/12 21:35

Poprzedni wątek - Następny wątek

asta

Cytat: van_daal w 2021/09/17 10:48Jest też w nim wzmianka o "samouczeniu" systemu zarządzania energią.
Niemniej otwartą pozostaje kwestia czy po takim "samouczeniu" system prawidłowo obsłuży nowy aku nie skracając jego żywotności.
obsłuży, tak jak wcześniej pisałem to że aku ma na etykiecie np 60Ah nie znaczy, że tyle ma.

arekp

Cytat: kabum w 2021/09/25 18:54że miałem podłączony wideorejestrator(z trybem parkingowym)

Wątek akumulatorowy, ale myślę że warto zasugerować rozwiązanie które ja używam -> https://blackvue.com/product/power-magic-ultra-battery-b-124x/ Jest oczywiście kosztowne i w wątku z kamerami już o tym rozmawialiśmy, ale ja wyszedłem z założenia że wolę zapłacić te "kilka stówek" za battery pack do kamery niż któregoś dnia się stresować problemami z odpaleniem auta gdy akurat będzie potrzebne.

Mave


arekp

BV też ma takie rozwiązania, tyle że to nadal drenuje akumulator w aucie, więc nie rozwiązuje podstawowego problemu.

Mave

Większośc firm ma takie rozwiązanie są też takie uniwersalne ... nie do końca drenuje aku  :)  (sprawdz zasade działania)...ale z pewnością zabezpiecza przed takimi sytuacjami o których piszesz  ;)
Cytat: arekp w 2021/09/26 21:37... wyszedłem z założenia że wolę zapłacić te "kilka stówek" za battery pack do kamery niż któregoś dnia się stresować problemami z odpaleniem auta gdy akurat będzie potrzebne.

WuWojtas

Cześć, przyłączę się z pytaniem do tego wątku.. Wiecie może od czego jest mała wtyczka przy biegunie plusowym akumulatora? Zwierzątko odgryzło mi kable ale żaden błąd nie wyskoczył, dlatego zastanawiam się co to jest?[/size]

arekp

Cytat: Mave w 2021/09/26 22:37nie do końca drenuje aku    (sprawdz zasade działania)

Coś co zasila kamerę przez x-czasu z akumulatora po wyłączeniu auta rzeczywiście nie drenuje ;-) To że przy niskim poziomie naładowania nie podtrzyma kamery mnie nie pociesza. Wolę zewnętrzne rozwiązanie.

Mave

Cytat: arekp w 2021/09/27 19:50
Cytat: Mave w 2021/09/26 22:37nie do końca drenuje aku    (sprawdz zasade działania)

Coś co zasila kamerę przez x-czasu z akumulatora po wyłączeniu auta rzeczywiście nie drenuje ;-) To że przy niskim poziomie naładowania nie podtrzyma kamery mnie nie pociesza. Wolę zewnętrzne rozwiązanie.
... można zastosować power bank za normalne pieniądze  ;)  ... 1400 zł to trochę dużo, no chyba że kupuje się na firmę  ;D  prywatnie to mam za tę kwotę dwa akumulatory do auta  8)  więc niech sobie kamerka drenuje aku ...

Cyfrus

Witajcie.


Mam dylemat waham się pomiędzy akumulatorem moll 70Ah 760A EFB (taki mam teraz) a moll 80Ah 800A EFB. Pacjent to Tiguan II, 190KM, 4x4 dość bogato wyposażony. Nie mam go od nowości więc nie wiem czy moll był fabrycznie zamontowany. W instrukcji zalecają 70 Ah. W konfiguratorze Varty podają że może być i 70 Ah i 80 Ah.

Pytanie czy ten 80Ah będzie dobrym rozwiązaniem, może ktoś zamontował i może podzielić się doświadczeniami. Niestety 80Ah jest dłuższy o ponad 3 centymetry, więc nie bedzie pasowało ubranko ;-) oraz oryginalny uchwyt na dole (jaki ew, kupić i gdzie). 

Będę wdzięczny za sugestie od osób które przerabiały temat.

omen

#39
No i przyszła kolej na mój aku. Pierwszy objaw to zakrztuszenie się przy odpalaniu. Ale wtedy auto stało przez 2 tyg więc nie połączyłem tego z umierającym aku. Tego samego dnia 3 trasy po 15km każda - odpalał jak zwykle co upewniło mnie w przekonaniu (niesłusznie jak widać) że chodziło o 2 tyg stania auta bez jazdy.
Po kolejnych 3 dniach stania rozrusznik już tylko kliknął i zgasły wszystkie lampki plus reset zegarka. Kolejna próba odpalenia również zakończona niepowodzeniem.

Auto 2.0 tsi 4motion dsg z 12.2017, przebieg 57kkm więc 4 lata 7 miesięcy. Oczywoście 7 miesięcy po przedłużonej gwarancji bo miałem 2+2 choć jak napisałem poniżej wydaje się że gwarancja na niewiele by się zdała.
Czy to dużo czy mało ciężko powiedzieć. Wydawało mi się że aku powinien wytrzymać dłużej (start-stop wyłączany przy każdym odpaleniu), ale jak poczytałem w necie i na forum że padały po niecałych 3 latach to może nie jest tak źle.

Oryginalnie zamontowany był aku:
Banner typ EFB
6R0 915 105 B
12V 69Ah 360A DIN
680A EN/SAE/GS
Prawy PLUS
Wymiary 175 mm x 278 mm

Zdecydowałem się na wymianę w ASO aby nie było problemów z pakietem serwisowym (np wymiana świec) i z Gwarancją mobilności - wiem jestem asekurantem ;)

Zaproponowano 2 opcje:
- zamiennik 1:1 za 1189 pln
- wersję ekonomiczną za 869 pln - którą wybrałem
O taki aku:
https://economy-parts.pl/czesci-samochodowe/volkswagen/tiguan/?product=akumulatory-rozruchowe&select_result=JZW915105AC
Oferta dla aut powyżej 4 lat.

Plus wymiana 163 pln wraz ze sprawdzeniem instalacji (czy to nie problem np z ładowaniem, kodowanie aku i wyzerowanie błedów).
Wiem ze aku ze sklepu wraz z montażem można mieć za 500 wraz z kodowaniem aku- polecono mi taki:
https://specpart.pl/akumulator-grom-efb-start-stop-70ah-740a-prawy-plus-dtr.html
ale chciałme mieć wyzerowane błędy i pewność że to tylko aku.

Z ciekawostek:
1. Po wymaine aku zrobiono procedurę wskazania punktów skrajnych polożenia skrętu kół (na maxa w lewo, na maxa w prawo i tak 3x) oraz szyb (każda w dół i górę).
Sprawdzono czy alternator daje tyle prądu ile chce system, sprawdzono stary aku (był na skraju dobry/zły), sprawdzono pojemność aku poprzez ładowanie (przez 1h przyjął tylko 2Ah z 69 pojemności więc praktycznie się nie ładował). Ponownie sprawdzono stan aku. Sprawdzenie poboru prądu spoczynkowego. Całość trwała 3h!
Werdykt: alternator daje tyle ile powinien, aku do wymiany.

2. System auta ma ustawiony wykrywanie prądu spoczynkowego (jak już magistrala uśnie i działa tylko alarm lub to co producent wpakował tam fabrycznie). U mnie ten limit wynosi 20mA, ALE mam podłączona kamerę z trybem parkingowym przez adapten VIOFO HK3 Hardwire kit i z podłączona kamera bierze 300mA (nadal malo w porównaniu do pojemności aku 69Ah) ale system rozpoznaje to jako BŁĄD (bo wartość przekracza ustwioną fabrycznie wartość 20mA) co jest uwaga: PODSTAWĄ ODMÓWIENIA GWARANCJI NA AKU. O czym zostałem poinformowany.

Odłączyłme więc kamerę na jakiś czas (podłączę przez usb aby działała w czasie jazdy i pokombinuję z powerbankiem usb).

Dla pewności poprosiłem o ponowny test z odłączoną kamerą, aby mieć pewność że auto nie bierze "lewego" prądu (co byłoby podstawą odmowy gwarancji na aku), ale wyszło równe 20mA.

P.S. auto odpaliłem sam za pomocą kabli. Ważne aby podłączać najpierw plusy, potem minus w dawcy i na końcu minus w biorcy (tigu). Ważne jest też to aby podłączać sie w tigu nie bezpośrednio do klemu (-) tylko do tej łapki która jest tuż nad nią.
Serwis był zdziwony że nie ma błedów skrzyni dsg lub check engine.

Sorry za mega długi wpis, ale może komuś się przyda.

omen

Wydaje mi się że 70 jaką miałeś była oryginalna. Generalnie 70A ma 278mm długości, a 80A chyba zawsze 315mm. Tak jak napisałeś, nie będą pasowały sanki i ubranko. To ubranko chroni nieco aku przed ciepłem z silnika.
Ja bym montował 70A chyba że bardzo potrzebujesz większej pojemności. Pamiętaj aby zakodować żeby system wiedział co ma i jakim prądem dysponuje.
P.S. nie jestem przekonany czy konfig Varty podaje poprawne opcje i w ogole czy varta jest najlepszym aku. Ale co osoba to opinia alw widzę że bierzesz pod uwagę Moll'a które vag montuje zarówno w fabryce jak i oferuje jako wymianę. Zresztą jest kilka firm min Banner lub SeBang.

Cyfrus

Dzięki za opinię. Tak sprawdziłem dokładniej i niestety otwór na śrubę do mocowania aku jest bliżej niż myślałem, czyli niestety łatwo nie da się zamontować 80Ah który jest o 3 cm dłuższy. Ale może trafi się ktoś kto przerabiał temat. Zawsze te z pierwszego montażu aku są lepsze od tych kupowanych później. Co ciekawe ten mój teraz ma 70Ah i max prąd rozruchu 700A. Teraz aku Moll w sklepie ma 70Ah i 760A, czyli niby lepiej. Alternator bez problemu to udźwignie, ma 140A. Pomysł na wstawienie większego powstał po tym jak po 20 min przeglądania VCDS ustawień przy włączonym zapłonie, nie odpalił mi samochód, a dodatkowo zobaczyłem w Mesiu B klasie z najmniejszym silnikiem benzynowym 1.8 (ok. 130KM) i z przeciętnym wyposażeniem był oryginalny aku 80Ah.
A ten mój aku przy testach raz pokazuje że jest dobry, a raz żeby go wymienić, stąd zacząłem drążyć temat.

A Wy jakie macie aku z pierwszego montażu, tak z ciekawości i przy jakim silniku?

Frodo

W moim doświadczeniu, problemem nie są parametry, tylko ich utrzymanie, czyli trwałość akumulatora... Czy miałeś kiedyś problem z nowym?
Poprzednio do Skody kupiłem najdroższy model Varta, największej pojemności jaki się zmieścił i... padł zupełnie po 4 latach.W Tigu też widzę, że napięcie przy rozruchu spada do poziomu 9 z hakiem na 3 letnim oryginalnym akumulatorze i to AGM! Doładowywanie niewiele zmienia - akumulator przyjmuje mało energii. W tym problem! Myślę, że pociągnie jeszcze maksymalnie rok...
Nie wiem czy są jeszcze dobre akumulatory, a jeśli są to czy są warte dopłaty? Ja do Skody teraz kupiłem jeden z tańszych, rzekomo polskiej produkcji, polecany przez sprzedawcę. Ma 2 lata gwarancji, a mam nadzieję, że wytrzyma 4... 
Do Tiga planuję podobną strategię.To 2 przykłady, ale tych aut i akumulatorów trochę miałem... i ogólnie mam wrażenie, że trwałość akumulatorów bardzo się pogorszyła. Z drugiej strony jak jadę do pracy, na zakupy itp. to w dzień zostawiam włączoną kamerkę (przód i tył, jak ktoś zahaczy na parkingu...), co zapewne nie pomaga...

Cyfrus

Cytat: Frodo w 2022/08/17 10:02
W moim doświadczeniu, problemem nie są parametry, tylko ich utrzymanie, czyli trwałość akumulatora... Czy miałeś kiedyś problem z nowym?
Poprzednio do Skody kupiłem najdroższy model Varta, największej pojemności jaki się zmieścił i... padł zupełnie po 4 latach.W Tigu też widzę, że napięcie przy rozruchu spada do poziomu 9 z hakiem na 3 letnim oryginalnym akumulatorze i to AGM! Doładowywanie niewiele zmienia - akumulator przyjmuje mało energii. W tym problem! Myślę, że pociągnie jeszcze maksymalnie rok...
Nie wiem czy są jeszcze dobre akumulatory, a jeśli są to czy są warte dopłaty? Ja do Skody teraz kupiłem jeden z tańszych, rzekomo polskiej produkcji, polecany przez sprzedawcę. Ma 2 lata gwarancji, a mam nadzieję, że wytrzyma 4... 
Do Tiga planuję podobną strategię.To 2 przykłady, ale tych aut i akumulatorów trochę miałem... i ogólnie mam wrażenie, że trwałość akumulatorów bardzo się pogorszyła. Z drugiej strony jak jadę do pracy, na zakupy itp. to w dzień zostawiam włączoną kamerkę (przód i tył, jak ktoś zahaczy na parkingu...), co zapewne nie pomaga...

Jak spada do 9V to faktycznie już zbliża się jego żywot do końca. A jaki masz aku z pierwszego montażu w swoim Tigu? Ja nie wiem czy ten Moll jest od nowości bo nie mam go od nowości. Co ciekawe w opisie wyposażenie jest wpisany aku 70Ah z prądem 420A - co jest mega dziwne bo to diesel i potrzebuje kopa...

Frodo

Cytat: Cyfrus w 2022/08/17 12:49A jaki masz aku z pierwszego montażu w swoim Tigu?
Varta AGM 680A 68Ah
(prąd jest mierzony w różny sposób - Twoje 420A, to zapewne niższa wartość, na akumulatorze powinna być tez podana ta wyższa, pewnie w okolicach 700A...)
Nie wiem jakie rozrusznik są montowane w Tigu, ale pewnie nie mocniejsze (w zależności od silnika) niż coś koło 2 kW, to jest mniej niż 200A...