To miła witaminka!
Wracając do różnic, to może warto też wspomnieć (nie wiem na ile jest to znane), że różnice pomiędzy 190 a 220/230/245 nie wynikają tylko z osprzętu lub oprogramowania, a obejmują szczególnie stopień sprężania i pracę zaworów (zainteresowanych odsyłam do opisów wersji 3B (tj. 190) w Internecie). Pod tym względem 190 (sprawdzona konstrukcja Audi) miało z założenia mieć moc 1.8 i spalanie 1.4. Natomiast mocniejsze jednostki bardziej przypominają kuzynów z okolicy 300 koni, ale mają m.in. mniejsze turbo. Jednostki te brzmią inaczej, a największą różnicę w pracy odczuwam powyżej 4000-4500 RPM, gdy 190 dostawało już zadyszki, a 230 jeszcze fajnie ciągnie. (Przy czym zapewne stopień wykorzystania górnych wartości RPM jest bardzo różny wśród kierowców - niektórzy nigdy tam nie zaglądają, inni co chwilę...) Widać to też na wykresie Nm.
Długo szukałem ale nie znalazłem dobre opisu różnic pomiędzy 230 a 245. W 245 z Golfa GTI dokonano z tego co czytałem istotnych zmian, szczególnie inne turbo i brak wtrysku pośredniego (który m.in. zmniejszał nagar) i dano zupełnie inne wtryski bezpośrednie, które miały być równie dobre jak wcześniejsze 2 rodzaje - czas pokaże. Przy czym nie wiem ile wspólnego mają 245 z Golfa i nowego Tiga. Na pewno nie jest to dokładnie to samo bo dodano GPF i jest inny kod silnika.
Osobiście boję się tych ciągłych zmian w silnikach (w tym przpadku szczególnie usunięcia wtrysku pośredniego, jeśli to to samo co w GTI) - nie wiadomo gdzie znowu coś spie..., co jednak istotne chyba głównie jeśli ktoś (jak ja) chce na dłużej zatrzymać auto.