Zakończyłem właśnie procedurę wykupu z leasingu z Volkswagen Financial Services (d. Volkswagen Leasing), a że szukając wcześniej informacji na ten temat nie było ich za wiele, to może poniższe informacje kiedyś się komuś przydadzą:
- Wykup prywatny
Jest możliwy, jeśli umowa była na jednoosobową działalność gospodarczą. Wystarczy zgłosić taką chęć przez "sprawę" w portalu klienta i podać dane prywatne do faktury. W zasadzie właściwie nie jest to nawet konieczne, można po prostu nie wprowadzać samochodu jako koszt/składnik majątku firmy po wykupie, ale formalna możliwość istnieje.
Co to daje? Możliwość sprzedaży samochodu po upływie min. 6 miesięcy bez uwzględniania przychodu z tego tytułu w DG. Nie nalicza się też podatku VAT 23% od sprzedaży. Są na to interpretacje indywidualne potwierdzające w/w.
Wady tego rozwiązania: ograniczenie możliwości rozliczania faktur dotyczących eksploatacji samochodu. Co ciekawe dalej jest to możliwe, ale max. 20% do PIT i 50% VAT. Od 2019 roku nie ma już mechanizmu kilometrówki do rozliczania wykorzystywania samochodu prywatnego do celów firmowych. Opcja może być więc nieopłacalna dla tych, którzy mają bardzo duże koszty eksploatacji czyli po prostu jeżdżą bardzo dużo. Każdy musi to sobie przeliczyć zgodnie z zasadą YMMV (your mileage may vary).
- Faktura sprzedaży
Na trzy i teoretycznie na miesiąc przed końcem umowy powinny przyjść listy "pocztą z trąbką" przypominające o końcu umowy oraz możliwości zwrotu pojazdu (opcja szczególnie atrakcyjna przy leasingu Easy Buy ;) ) lub jego wykupu. Listy przychodzą jednak dość różnie. U mnie ostatni list przyszedł już po tym gdy otrzymałem fakturę sprzedaży, która wystawiona została po 2 dniach od dokonania płatności (czyli nie musi być to rocznica podpisania umowy). I teraz clou programu: o ile bym nie zadzwonił tego dnia i nie zapytał, to nie dowiedziałbym się o tym fakcie jeszcze przez tydzień - tyle zajęło dostarczenie faktury papierowej listem poleconym. Dlaczego data wystawienia faktury ma znaczenie? O tym poniżej.
- Ubezpieczenie
W dniu wystawienia faktury sprzedaży automatycznie kończy się ochrona ubezpieczeniem AC :). Można tego uniknąć aneksując jak najszybciej obowiązującą jeszcze polisę u dealera, ale trzeba mieć do tego w/w fakturę wykupu oraz przede wszystkim wiedzieć, że została już ona wystawiona. Telefonicznie można poprosić o przesłanie skanu na maila i to wystarczy do aneksowania polisy. W przesyłce z fakturą przychodzi pismo przewodnie z wzmianką na ten temat, ale co z ubezpieczeniem w razie "W" w okresie pomiędzy wystawieniem faktury a aneksowaniem polisy - oby nikt nie musiał sprawdzać.
- Rejestracja
W dzisiejszych COVIDowych czasach nie musi to być takie proste - przynajmniej w stolicy urzędy bronią się przed kontaktem z suwerenem. Trzeba się wcześniej umawiać telefonicznie (na ponad miesiąc naprzód) lub internetowo (można trafić na niecały miesiąc naprzód). Teoretycznie w związku z licznymi tarczami nie ma obecnie konieczności dotrzymywania terminu na zgłoszenie nabycia pojazdu, ale jeśli chcemy samochodem udać się za granicę to przerejestrowanie na siebie może być jednak wskazane. Przy wizycie oczywiście trzeba przedstawić aktualne tablice rejestracyjne, nawet jeśli chcemy je zachować (póki co możliwe tylko przy rejestracji w tym samym powiecie co oryginalnie dla leasingu).
Dla samochodów rejestrowanych przed 28 maja 2020 jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu będzie wpisany "Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o.", jednak w związku z przekształceniem formy prawnej w "Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o." warto wydrukować i dołączyć do wniosku dokumenty pobrane stąd: https://www.vwleasing.pl/Schemat-przeksztalcenia-i-zalaczniki.pdf
Teoretycznie VWFS informował "wydziały komunikacji" o tej zmianie, u mnie jednak było to pewnym zaskoczeniem dla urzędniczki, nawet postanowiono skserować sobie w/w dokumentację na przyszłość. Żadnych problemów z uzyskaniem stałego dowodu rejestracyjnego jednak nie było (poza kolejną koniecznością rezerwacji wizyty).
Cytat: TMP w 2020/09/05 13:51Wykup prywatny
Jest możliwy, jeśli umowa była na jednoosobową działalność gospodarczą. Wystarczy zgłosić taką chęć przez "sprawę" w portalu klienta i podać dane prywatne do faktury. W zasadzie właściwie nie jest to nawet konieczne, można po prostu nie wprowadzać samochodu jako koszt/składnik majątku firmy po wykupie, ale formalna możliwość istnieje.
Co to daje? Możliwość sprzedaży samochodu po upływie min. 6 miesięcy bez uwzględniania przychodu z tego tytułu w DG. Nie nalicza się też podatku VAT 23% od sprzedaży. Są na to interpretacje indywidualne potwierdzające w/w.
Mój znajomy miał umowę z 2017r, z wykupem na 10% jakieś i VWFS odmówił FV na nie-firmę ponieważ wartość faktury wykupowej nie była bliska wartości pojazdu w tamtym czasie, jeden z konsultantów był szczery ,,KAS nas potem ściga i grozi karami za takie wykupy" ;)
@mms1994 Jeśli umowa była na spółkę, to wtedy jest tak jak piszesz. Jeśli na jednoosobową działalność, to zarówno własny przykład jak i FAQ stron VWFS (https://www.vwbank.pl/pomoc-i-informacje/strefa-kierowcy/faq.html) potwierdzają moją wersję :):
CytatKto może wykupić leasingowane auto?
Prawo wykupu pojazdu przysługuje tylko i wyłącznie Leasingobiorcy, osoba trzecia nie może wykupić przedmiotu umowy leasingu. Dopuszcza się możliwość wykupu leasingowanego pojazdu przez Leasingobiorcę, jako osobę fizyczną pod warunkiem, że prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą.
To była JDG. Według konsultantów nie było problemem to ze wykupujesz na pesel zamiast NIP, tylko to ze wykupujesz na pesel poniżej wartości rynkowej, a wcześniej odliczyłeś na firmy resztę. Jak rok temu kupowałem Tiga to takie samo stanowisko słyszałem w 3 salonach z grupy VAG, masz leasing z wysokim wykupem ,,luz", masz leasing tradycyjny z wykupem poniżej wartości rynkowej (typu 1 czy 10%) ,,różnie to bywa"
Cóż, nie było moim celem prowadzenie dyskusji prawniczej, bo po prostu się na tym nie znam. Każdy oczywiście zrobi jak uważa, większą jednak wagę przywiązywałbym do stanowiska Krajowej Informacji Skarbowej, niż do opinii pracowników w salonach VW :), np:
https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0115-kdit1-2-4012-325-2019-1-ad-pismo-wydane-przez-185055461
lub wyrok WSA w Poznaniu z 2013, sygn. akt I SA/Po 574/13.
Potwierdzam wersję
@TMP . VWFS nie robi problemów z wystawieniem takiej faktury jeżeli prowadzi się JDG. Wystarczy napisać wniosek i podesłać im podpisany skan na maila BOK'u. Niestety nie ma szablonu takiego wniosku więc trzeba samemu napisać.
A co do wykładni KIS - można sobie sprawdzić w wyszukiwarce na stronie, w ciągu miesiąca jest wiele takich interpretacji. Linia wykładni potwierdza założenia podatnika.
@TMP - czy dostałeś z VWFS jeszcze jakieś potwierdzenie tego, że auto jest już Twoje czy tylko fakturę sprzedaży?
Pytam, bo nie wiem od kiedy liczyć 30 dni na rejestrację: od daty wystawienia faktury (już ją dostałem), czy od daty z umowy kończącej leasing (zakończy się dopiero 28.02). Podsumowując: prawnie właściciel zmienił się po wystawieniu faktury czy dopiero po zakończeniu umowy leasingu?
Nie, przyszła tylko faktura i formalnie jest to wystarczające do udokumentowania przeniesienia własności.
Te 30 dni (od daty wystawienia faktury) to jest czas na zgłoszenie nabycia pojazdu, nie na rejestrację. Nabycie można zgłosić przez internet a zarejestrować w późniejszym terminie.
https://www.bip.torun.pl/info_proc.php?Kod=139%20title=
Przeszedłem właśnie całą ścieżkę. Odnośnie ubezpieczenia - niestety musiałem podpisywać 2 aneksy: pierwszy zaraz po wykupie w celu zachowania ciągłości AC, drugi po wydaniu nowych blach w celu aktualizacji numeru rejestracyjnego na polisie i żeby figurować rejestrze UFG.Także jeśli nie musicie - nie warto zmieniać tablic, wtedy wystarczy pierwszy aneks (dodatkowo wtedy opłata rejestracyjna jest niższa).
@TMP @Tiggy co z kartą pojazdu? Przesłano ją do Was czy odbieraliście osobiście?
Cytat: arekp w 2021/06/01 07:37
@TMP @Tiggy co z kartą pojazdu? Przesłano ją do Was czy odbieraliście osobiście?
Kartę pojazdu miałem cały czas u siebie - dostałem ją przy wydaniu auta razem z dowodem rejestracyjnym.
Ja dostałem kartę przy odbieraniu twardego dowodu. Mam dwa auta w VWFS i w obu przypadkach mam karty pojazdu.
Potwierdzam, karta pojazdu była wydawana razem ze stałym dowodem rejestracyjnym tydzień/dwa po odbiorze samochodu.
Dziękuję za info. Muszę zatem sprawdzić, bo możliwe że pomyliłem z innymi pojazdami i tu było wydane.
Cytat: Tiggy w 2021/02/05 12:43VWFS nie robi problemów z wystawieniem takiej faktury jeżeli prowadzi się JDG. Wystarczy napisać wniosek i podesłać im podpisany skan na maila BOK'u.
Również potwierdzam. Nie było żadnego problemu z wystawieniem faktury wykupowej na osobę prywatną, z wartością końcową 1%, kończącą leasing dla JDG. Dodatkowo, wystarczy chęć otrzymania takiej faktury zgłosić przez portal klienta, zakładając nową sprawę. Nie trzeba nawet pisać i skanować wniosku :)
Faktura papierowa dotarła pocztą, trochę ponad tydzień po opłaceniu.
Czyli co, za 6m będziemy mieli kolejny wysyp na rynku wtórnym? ;-) Ja się biję z myślami i dręczę konfiguratory dwóch marek, ale chyba jeszcze pozostanę z Tiguanem jako całkowicie bezproblemowym w dotychczasowym użytkowaniu. Z ciekawości sprawdzałem jak stoi cenowo odpowiednik mojego i jestem dość zaskoczony.
Cytat: arekp w 2021/06/04 22:28Z ciekawości sprawdzałem jak stoi cenowo odpowiednik mojego i jestem dość zaskoczony.
Czym zaskoczony (jeśli nie tajemnica)?
Cytat: van_daal w 2021/06/12 10:50
Czym zaskoczony (jeśli nie tajemnica)?
Wyceną powyżej 100 tysięcy PLN przy 5-letnim aucie.
FYI wykup na osobę fizyczną poszedł bez najmniejszych problemów.
Wcześniej zgłosiłem poprzez wiadomość w Portalu Klienta swoje dane prywatne, w następstwie czego otrzymałem potwierdzenie dyspozycji.
Po wpłacie kwoty wykupu, otrzymałem poleconym fakturę. Faktura nie pojawia się na liście faktur w Portalu Klienta, jeżeli chcecie szybciej otrzymać PDF, trzeba się skontaktować ze wsparciem i poprosić o duplikat - który otrzymamy w postaci "Zamówionego dokumentu" w Portalu Klienta.
Przy tej operacji miejcie na uwadze terminy ubezpieczeń.
Sprzedajesz w tym roku? :)
Cytat: mms1994 w 2021/08/16 13:46
Sprzedajesz w tym roku? :)
W tym roku nie upłynie 6 miesięcy żeby móc sprzedać. Nie mam też pomysłu na kolejne, a że Tiguan świetnie się spisuje to jego przyszłość nie jest u mnie skreślona ;-)
No i nie odbyło się bez problemów w związku z przekształceniem spółek.
W dowodzie rejestracyjnym widnieje "(...) GmbH sp. z o.o. (...)", a w papierach przekształceniowych oraz w KRS samo "(...) GmbH (...)", przez co spędziłem prawie godzinę na oczekiwaniu aż - bardzo miła, żeby nie było ;-) - Urzędniczka wyrobi tygodniową normę kroków po Urzędzie celem weryfikacji co ma zrobić z przypadkiem. Ostatecznie nie do końca przekonana, ale z wydrukami z KRS oraz dodatkowo tym zestawem dokumentów z VWFS dokonała procedury.
Powiedziała mi, że przekształcenia spółek leasingowych to norma i dla nich to nie problem, ale bałagan w dokumentach VWFS jest duży i nie wiadomo o co chodzi.
Cytat: arekp w 2021/08/31 09:35
No i nie odbyło się bez problemów w związku z przekształceniem spółek.
Tutaj jest różnie zależnie od urzędu. Mój Tata miał taki sam problem jak Ty, z tym że Pani w urzędzie była mniej wyrozumiała i musiał dowozić jakieś zaświadczenia z VWFS.
Ja (uprzedzony przez niego) sam wydrukowałem z netu całą historię przekształceń VWFS - ale w moim urzędzie okazało się, że Pani powiedziała, że "jest OK, wszystko wie".
Tak więc co urząd to inna opcja - najlepiej mieć wydrukowane podczas wizyty w urzędzie:
https://www.vwfs.pl/informacje-korporacyjne/volkswagen-financial-services-polska-zmiana-formy-prawnej-volkswagen-leasing-gmbh-sp-z-o-o-oddzial-w-polsce.html (https://www.vwfs.pl/informacje-korporacyjne/volkswagen-financial-services-polska-zmiana-formy-prawnej-volkswagen-leasing-gmbh-sp-z-o-o-oddzial-w-polsce.html)
Problem w tym, że w dokumentach przekształceniowych stara spółka jest różnie określana.
Np. "Volkswagen Leasing GmbH (Oddział w Polsce)", a nie "Volkswagen Leasing GmbH Oddział w Polsce Sp. z o.o." - co znów widniało w dokumentach i Urzędzie jako prawowity właściciel pojazdu.
Urząd przerejestrowując pojazd, bierze niejako odpowiedzialność za przeniesienie własności i niezgodność nazw jest tu formalną przeszkodą.
Cytat: arekp w 2021/08/16 14:59W tym roku nie upłynie 6 miesięcy żeby móc sprzedać.
Ja wykupiłem na osobę prywatną i sprzedałem od razu, po nowym roku sytuacja jest niejasna i nawet wykupując samochód na starych warunkach ale sprzedając już w nowej rzeczywistości może być problem. Ceny używanych mocno poszybowały do góry i kwota, za którą sprzedałem auto (nie tiguana, on poszedł w cesji kilka miesięcy wcześniej) minus podatek jaki zapłacę i tak jest wyższa jak jeszcze pół roku temu. Dochodzi też kwestia rocznika, za pół roku auto będzie rok starsze i kwota sprzedaży niższa do tego większy przebieg a może jeszcze jakaś szkoda... bijąc się z takimi myślami sprzedałem i nie żałuję.
Apropo wykupu na osobe prywatną, mam leasing z 2019. Rozważałem wczesniejszy wykup i sprzedaż (zamiast cesji), to zgodnie z informacją jaką dostałem od VWFS, wykup mogę zrobić tylko na firmę. Moja umowa jest "za nowa", żeby mi wystawili fakturę bez NIPu.
Punkt nr2, VWFS sam mi przyznał że realnie 1 miesiąc zajęły by formalności (nie można sprzedać na miękkim dowodzie), więc de facto wykupując teraz, mógłbym sprzedać leganie w 2022 i zgodnie z przepisami co mają wejść, musiałbym wystawić FV z VATem, która by była dla mnie przychodem :/
Cytat: mms1994 w 2021/10/10 11:33Punkt nr2, VWFS sam mi przyznał że realnie 1 miesiąc zajęły by formalności (nie można sprzedać na miękkim dowodzie), więc de facto wykupując teraz, mógłbym sprzedać leganie w 2022 i zgodnie z przepisami co mają wejść, musiałbym wystawić FV z VATem, która by była dla mnie przychodem :/
Możesz po wykupie sprzedać auto od razu, nie musisz przerejestrowywać samochodu na siebie. Jedyne co potrzebujesz to faktura wykupowa, dowód rej i karta pojazdu, ważne ubezpieczenie. Nie wiem ile w VWFS trwają formalności wykupowe, w getinie od momentu zgłoszenia chęci wykupu do otrzymania faktury i karty pojazdu minął tydzień.
Robiłem natomiast w VWFS cesję i formalności zajęły ok 2 tyg od momentu przesłania wniosku o cesję do podpisania dokumentów.
No nie, bo musiałbym znaleźć chętnego co weźmie za gotówkę. Żaden bank albo leasing nie sfinansuje jak się sprzedawca nie zgadza z danymi w dowodzie...
Cytat: mms1994 w 2021/10/10 14:29
No nie, bo musiałbym znaleźć chętnego co weźmie za gotówkę. Żaden bank albo leasing nie sfinansuje jak się sprzedawca nie zgadza z danymi w dowodzie...
Polecam jednak sprzedaż za gotówkę. Wystawiałem tiguana na cesję mimo to masa tel czy można za gotówkę, chętny na cesję znalazł się po ok miesiącu. Drugie auto, które wykupiłem z leasingu sprzedałem za gotówkę w ciągu kilku dni.
Ja co prawda jeszcze pół roku do odbioru auta, ale już powoli myślę nad leasingiem. Poza sprawdzonymi bankami wpadł mi (rzecz jasna) właśnie leasing oferowany przez Salon - o którym mówicie. Powiedzcie mi proszę czy globalnie jesteście z niego zadowoleni? Nie robią problemów natury zgód na zmianę T.U. , tudzież jakieś zdarzenia np. drogowe - wszystko załatwiane 'od ręki' ?
Jestem zadowolony z poprzedniego leasingu w BRE Banku, ale tutaj w pewnym sensie wygoda bez wychodzenia poza 'salon'.
Słyszałem że VWLeasing jest relatywnie drogi - ale nie sprawdzałem jeszcze 1:1 ofert.
Cytat: Dybik w 2021/10/29 17:29Słyszałem że VWLeasing jest relatywnie drogi - ale nie sprawdzałem jeszcze 1:1 ofert.
Miałem leasingi w santander, getin, i teraz 3 z rzędu VW (VW, skoda, audi). Pisze o klasycznym leasingu nie najmie. Za każdym razem w VW miałem leasing nie przekraczający 102%.
W audi nawet ten leasing nazywa się Audi Classic Leasing 102% (oczywiście VW bank i finalnie wyszło 101,3%). Getin był droższy (104%) ale bardziej elastyczny, np wcześniejszy wykup nic nie kosztuje, tak samo cesja leasingu czy zmiana w harmonogramie spłat. W VW za wszystko trzeba dodatkowo płacić. Getin skończył mi sie 2 lata temu, nie wiem jak jest teraz.
W VW nie ma natomiast problemu jeżeli chodzi o rejestrację na lokalnych tablicach, ja kupiłem audi w warszawie a rejestracją zajmowała się skoda w koszalinie. W przypadku np. BMW, którego nie ma w moim mieście rejestracja jest już mocno utrudniona.
Na 3 lata nie przedłużysz, max ogólnie to 4 lata, 5 lat na wyjątki (łącznie).
Ktoś przedłużał najem długoterminowy z trzech lat do pięciu? Jak liczone są wtedy nowe raty w VWFS, biorąc pod uwagę obecną wartość wykupu jak ona się ma do nowej wyliczonej przez nich wartości samochodu?
Nie opłaci się :P
Jeszcze takie pytanie. Czy jeśli będę przedłużał to lepiej to zrobić teraz z przedłużeniem od momentu zakończenia obecnej umowy czy poczekać na zakończenie obecnej za trzy miesiące i wtedy przedłużać? Ma to jakieś znaczenie?
Odpowiednio wcześniej im musisz dać znać. Dodatkowo teraz VWFS jest dosyć zarobiony, a do 10.12 bodajże przyjmują jakie kolwiek wnioski na 2021 ;)
Ale żeby podnieś ratę po niecałych dwóch miesiącach od ogłoszenia podwyżki stóp to pamiętali, jak była obniżka to reagowali po przeszło trzech miesiącach :-)
Panowie mam pytanie. Czy ktoś podczas podpisywania umowy, czy podczas odbioru samochodu otrzymał do podpisania ,,Oświadczenie Klienta o minimalnym okresie użytkowania" ?