Szkoda że to forum nie jest forum miłośników motoryzacji
Wystarczy żeby czujnik poziomu oleju zawiódł i silnik szlag trafia
Olej powinno się sprawdzać manualnie średnio co 1000 km, nawet VWAG tak zaleca i zasadzie każdy producent, opieranie się na wskaźniku poziomu to błąd. Ponadto jeśli ktoś śmiga autostradami albo ciąga lawety czy nawet jeździ z kompletem pasażerów to poziom oleju powinien być w maksymalnym górnym położeniu na miarce, dopuszczanie w takich sytuacjach do jazdy z poziomem minimum jest na dłuższą metę destrukcyjne dla silnika.
Producent dopuszcza zużycie oleju na poziomie do 1 litra na 2000 km (kiedyś na 1000 km), więc na 30 tys km przebiegu można dolać 15 litrów i wg producenta wszystko jest ok
Jeśli ktoś stosuje normalny interwał stały 15kkm lub 1 rok to polecam lać olej 5W40 ACEA C3 505.01, oleje te z reguły mają lepsze parametry jak lepkość, parowalność Noack, TBN, odporność termiczną, zapewniają lepszą ochronę przed tarciem dla silnika ale ani ten a tym bardziej 507/504 nie dorównują olejom A3/B4 zawierających znacznie więcej siarki i popiołów a co za tym idzie zapewniają znacznie lepszą ochronę silnika
Kilka prawd:
Nic nie zastąpi regularnej i częstej wymiany oleju. Tryby long life pokroju 30 tys. km są niedorzeczne i mają swoje jedynie marketingowe uzasadnienie. Sprawiają, że producent może pochwalić się niskimi kosztami serwisowania samochodu. Do czasu aż ulegnie awarii. Optymalny interwał wymiany oleju to 10 do 12 tys. km, max. 15 tys. dla samochodów pokonujących głównie trasy szybkiego ruchu, ale bez skrajnego obciążenia,[/size]- Miejskie użytkowanie samochodu to w gruncie rzeczy ciężkie warunki pracy. Częste rozruchy oraz krótkie odcinki sprawiają, że olej narażony jest na dylucję paliwem, które nie jest w stanie w tak krótkim czasie odparować. Ponadto olej pozostaje niedogrzany - nie osiąga optymalnej temp. pracy a to wpływa na jego szybsze zużycie,[/size]- Należy stosować oleje o lepkości rekomendowanej przez producenta samochodu, bez względu na to co lał poprzedni właściciel lub my będąc nieświadomi. Stosujemy płukankę aby pozbyć się ew. złogów po poprzednim oleju a następnie wlewamy ten odpowiedni,[/size]- Olej syntetyczny to taki, który zawiera w swoim składzie polialfaolefiny (PAO) lub/oraz estry. Wielu producentów nazywa olejami syntetycznymi produkty, które ani nie zawierają PAO ani estrów - marketing,[/size]
- Olej oprócz bazy olejowej składa się także z pakietu dodatków, spośród których wyróżniamy m.in.: dyspregatory, detergenty, modyfikatory tarcia, inhibitory utleniania, dodatki antykorozyjne, depresatory. Ich rola w gotowym produkcie jest bardzo duża.