Jak temat rozpracowywałem, nasunęły mi się następujące wnioski:
- mamy trzy rodzaje promieniowania UV. UVA, UVB, UVC. W skrócie UVC odfiltrowuje atmosfera, UVB nas opala a UVA degeneruje DNA (i może się przyczyniać do raka). Z jakiś powodów kierowcy mają problemy po po jednej stronie twarzy częściej niż po drugiej. To samo tyczy się zaćmy. Różnice są małe i trudno powiedzieć jak to się to ma do rzeczywistości.
- nawet to firmowe ograniczenie sprawia, że widzę mniej w deszczu/jak jest ciemno. Z szybami oklejonymi folią może być gorzej. Inna sprawa, że raczej używam kamery i lusterek przy cofaniu, więc szyby boczne nie grają takiej roli
- szyba przednia blokuje całe promieniowanie UVA (jest laminowana/warstwowa/klejona) i generuje bardzo mało drobnych odłamków. Szyby boczne są hartowane (rozpadają się na małe kawałki , więc głowy uciąć/tętnic przeciąć nie powinny) i mają w zależności od marki słabe/nieistniejące zdolności blokowania UVA. Co do UVB to się raczej nie opalicie. Jak jest w VW jeśli chodzi o blokowanie UVA nie wiem. Tylne szyby przyciemniane są termicznie, więc nie wpływa to na zdolności blokowania UVA. Jest to robione raczej, żeby nikt wam nie zaglądał do auta z zewnątrz.
- szyberdachy powinny lepiej filtrować UVA. Powinny, jak jest w VW nie wiem dokładnie. jednak szyba od szyberdachu wygląda inaczej (jest ciemniejsza itp.). Jak ktoś wie, czy blokuje UVA bardziej niż inne szyby, dowiem się tego z chęcią.
- wbrew opiniom, większość ciepła dostaje się do auta przez dach. Laminaty na szybach bocznych blokują przepływ ciepła do auta z zewnątrz ale też z auta na zewnątrz, więc w teorii budujecie sobie pułapkę na ciepło. Pewnie mniej czuć słońce bezpośrednio na skórze, ale temperaturę w aucie i obciążenie klimy to raczej podnosi. Tyle teoria, jak jest w praktyce z chęcią się dowiem (pomiar ważniejszy niż wrażenia;) ) bo nigdy takowych nie miałem. Przypuszczam, że może być lepiej z hałasem i wrażeniem przenikającego z zewnątrz zimna zimą. Jaki jest wpływ na samopoczucie/zdrowie dzieci nie wiem. Na pewno niektóre okleiny poprawiaja filtrowanie UVA. Podejrzewam, że mniejsze wystawienie na bezpośrednie słońce pomaga skórzanej tapicerce. Warto rozważyć wymianę szyb na laminowane (ciszej, jaśniej, blokują prawie całe UVA) chociaż wychodzenie z takiego auta po wypadku może być problemem.
- rolety i ich ekwiwalenty mogą być opcją w wypadku dzieci na tylnej kanapie