Oleje o niskiej lepkości jak 0W20, 0W30, 5W30 bardzo dobrze się sprawdzają w niskich temperaturach, to fakt. 5W40 to z kolei pewny kompromis - większe opory ale też większy współczynnik ścinania czyli wyższa odporność na gubienie filmu olejowego w wysokich temperaturach. Podczas długich podróży autostradowych z pedałem w podłodze olej osiąga nawet 130-140 stopni a optymalny zakres to 95-105 to taki 0W20 czy 0-5W30 może gubić film olejowy i to jest fakt niezaprzeczalny ale producenci mają to w eco-poważaniu jak wiele innych zasad i rzeczy. To dane ogólnodostępne, nie są to moje wymysły.
@Frodo jeśli ktoś nie stosuje wydłużonego interwału long life to wcale nie ma potrzeby, aby stosować olej 504.00/507.00, ważne aby olej spełniał normę C1-C4 czy C2-C3, w zależności od silnika (GPF/DPF) jednak rozumiem, że wielu ludzi ogranicza gwarancja.
Dla przykładu taki Penrite Enviro+ 5W40 C3 będzie znacznie lepiej chronił silnik ale przecież producentom wcale o to nie chodzi.
Np. taki 0W20 508/509.00:
- "wysoka wydajność i ekspresowa cyrkulacja w magistrali" - no pewnie, skoro to jest jak woda
- "niezawodny rozruch zimnego silnika" - fakt, bo nie stawia oporów bo taki rzadki
- "znacznie zmniejsza zużycie paliwa" - śmiem się z tym zgodzić, ale kosztem jego szybszego zużycia
- "zmniejsza emisję CO2" - pewnie także fakt, taki ogólny eco-trend ale wszystkie oleje o zmniejszonej ilości popiołów, siarki itp... dają niższą ochronę
- "pozwala na wydłużenie okresów pomiędzy wymianami" czyli long life - encyklopedię juz o tym napisali, wybieg marketingowy i nic więcej
- ostatni zapis "pozwala na ochronę silnika przed zużyciem ściernym w każdych warunkach" hmm, chciałbym to widzieć.
Generalnie analizując na przestrzeni lat wytrzymałość silników to trend jest jeden - równia pochyła, fakt niezaprzeczalny. Coraz więcej przy relatywnie młodych silnikach spotyka się zapisy np. w ogłoszeniach sprzedaży - "auto po wymianie silnika" lub przy sprowadzonym "auto z uszkodzonym silnikiem". Taka nowoczesna technologia
, kiedyś była to rzadkość, dzisiaj norma