Przegląd okresowy / wymiana oleju

Zaczęty przez Kabe, 2018/06/19 17:06

Poprzedni wątek - Następny wątek

AreqGTi

Panowie jakiej marki olej silnikowy polecacie do 2.0 TSi? Castrol (ASO), LM czy może Motul? 0w-30 czy 5w30?

Rocko

Wydaje mi się, że jak będziesz wymieniał co 15 tys km to marka nie ma większego znaczenia. Dawno temu czytałem forum oil club ru i tam w testach długodystansowych w kategorii czystość wnętrza silnika jednym z najlepszych był Mobil 1 (tak wynikało ze zdjęć po rozebraniu silnika). Jednakże z uwagi na upływ kilku lat trzeba by to było zweryfikować.
Według producenta również Shell na technologii GTL powinien być dobry. Specjalistą jednakże nie jestem.

AreqGTi

Cytat: Rocko w 2022/03/23 22:38Wydaje mi się, że jak będziesz wymieniał co 15 tys km to marka nie ma większego znaczenia.
Masz rację.
A więc teraz najważniejsze: 0w czy 5w?

Frodo

Najważniejsza jest norma. Olej serwisowy to VW Longlife III FE 504.00 507.00 0W30 i taki polecam (= Shell, o ile nic się nie zmieniło) - kupiony u zaufanego sprzedawcy, by nie była podróba i poza ASO by było taniej. ;)

Rocko

Frodo ma rację, najważniejsza jest norma. Czy 0w w naszym klimacie jest potrzebne? Mam co do tego wątpliwości, ale jak spełnia normę to się nada. Ja używam 5w, ale ja mam inny silnik więc tym się nie kieruj 🙂 Być może Wasze silniki rzeczywiście wymagają 0w.

Mave

Cytat: Frodo w 2022/03/24 21:24
Najważniejsza jest norma. Olej serwisowy to VW Longlife III FE 504.00 507.00 0W30 i taki polecam (= Shell, o ile nic się nie zmieniło) - kupiony u zaufanego sprzedawcy, by nie była podróba i poza ASO by było taniej. ;)
...w ASO wcale nie jest drogo 😀 wystarcza poszukać np.
https://allegro.pl/oferta/olej-longlife-iii-0w30-oryginalny-vw-10703693399


Frodo

Cytat: Rocko w 2022/03/26 10:18
Frodo ma rację, najważniejsza jest norma. Czy 0w w naszym klimacie jest potrzebne? Mam co do tego wątpliwości, ale jak spełnia normę to się nada. Ja używam 5w, ale ja mam inny silnik więc tym się nie kieruj 🙂 Być może Wasze silniki rzeczywiście wymagają 0w.
Japońskie silniki odpalałem nie raz na mrozie poniżej -30C (nie w Polsce) na najzwyklejszym mineralnym 5w30 bo jakiś czas temu nic lepszego nie było szeroko dostępne i było ok! Nic strasznego się nie działo z silnikami z przebiegiem ponad 200 tys. km. Więc tak chodzi mi o normę (choć 220 nie ma jeszcze GPF więc nie jest to aż takie ważne jak w późniejszych konstrukcjach, nie jest to też PD ze specyficznymi wymogami) i ogólnie ten olej z tego co słyszałem od "entuzjastów" jest dość dobry. Oczywiście są lepsze, np. jakieś wyszukane Ravenol itp., ale moim skromnym zdaniem nie warto.
@Mave, miałem na myśli ASO stacjonarne, a przez internet za taką cenę popieram świetny pomysł. :)

Mave

Cytat: Frodo w 2022/03/26 11:16.
@Mave, miałem na myśli ASO stacjonarne, a przez internet za taką cenę popieram świetny pomysł. :)
... trudno było mi stwierdzić co tam miałeś na myśli 😀 pisałeś o zakupie oleju ... ale jak najbardziej jest to stacjonarne ASO, możesz podjechać i kupić, chociaż koledze AreqGTI będzie wygodnie przez internet.

Charls

#443
Oleje o niskiej lepkości jak 0W20, 0W30, 5W30 bardzo dobrze się sprawdzają w niskich temperaturach, to fakt. 5W40 to z kolei pewny kompromis - większe opory ale też większy współczynnik ścinania czyli wyższa odporność na gubienie filmu olejowego w wysokich temperaturach. Podczas długich  podróży autostradowych z pedałem w podłodze olej osiąga nawet 130-140 stopni a optymalny zakres to 95-105 to taki 0W20 czy 0-5W30 może gubić film olejowy i to jest fakt niezaprzeczalny ale producenci mają to w eco-poważaniu jak wiele innych zasad i rzeczy. To dane ogólnodostępne, nie są to moje wymysły.


@Frodo jeśli ktoś nie stosuje wydłużonego interwału long life to wcale nie ma potrzeby, aby stosować olej 504.00/507.00, ważne aby olej spełniał normę C1-C4 czy C2-C3, w zależności od silnika (GPF/DPF) jednak rozumiem, że wielu ludzi ogranicza gwarancja.


Dla przykładu taki Penrite Enviro+ 5W40 C3 będzie znacznie lepiej chronił silnik ale przecież producentom wcale o to nie chodzi.


Np. taki 0W20 508/509.00:
- "wysoka wydajność i ekspresowa cyrkulacja w magistrali" - no pewnie, skoro to jest jak woda :)
- "niezawodny rozruch zimnego silnika" - fakt, bo nie stawia oporów bo taki rzadki
- "znacznie zmniejsza zużycie paliwa" - śmiem się z tym zgodzić, ale kosztem jego szybszego zużycia
- "zmniejsza emisję CO2" - pewnie także fakt, taki ogólny eco-trend ale wszystkie oleje o zmniejszonej ilości popiołów, siarki itp... dają niższą ochronę
- "pozwala na wydłużenie okresów pomiędzy wymianami" czyli long life - encyklopedię juz o tym napisali, wybieg marketingowy i nic więcej
- ostatni zapis "pozwala na ochronę silnika przed zużyciem ściernym w każdych warunkach" hmm, chciałbym to widzieć.


Generalnie analizując na przestrzeni lat wytrzymałość silników to trend jest jeden - równia pochyła, fakt niezaprzeczalny. Coraz więcej przy relatywnie młodych silnikach spotyka się zapisy np. w ogłoszeniach sprzedaży - "auto po wymianie silnika" lub przy sprowadzonym "auto z uszkodzonym silnikiem". Taka nowoczesna technologia :) , kiedyś była to rzadkość, dzisiaj norma

Rocko

@Charls o ile wiem w TIRach olej wymienia się chyba co 40-50 tys km a robią przebiegi liczone w milionach kilometrów. Więc long life bym wcale nie demonizował. Wszystko zależy od warunków eksploatacji.

Geno

Niedługo odbieram Tiguana, mam pytanie czy ktoś wymieniał olej po 2-3kkm? Do tej pory wymieniałem we wszystkich swoich autach. Zauważył ktoś jakieś opiłki w filtrze po pierwszych km? :)

Mave

Wymieniałem po 8 tyś. (po roku) żadnych opiłków nie widziałem  :)  nawet kolor oleju niewiele się zmienił.

Charls

Cytat: Rocko w 2022/03/26 16:09
@Charls o ile wiem w TIRach olej wymienia się chyba co 40-50 tys km a robią przebiegi liczone w milionach kilometrów. Więc long life bym wcale nie demonizował. Wszystko zależy od warunków eksploatacji.


Zupełnie inne silniki, inna budowa i konstrukcja silników. To są silniki "wolnoobrotowe" często mające po kilkanaście litrów pojemności i powiem więcej, niektóre mają nawet interwały po 100 tys km. Absolutnie nietrafione porównanie. Samoloty czy  lokomotywy pewnie też mają inny interwał ;)



Cytat: Rocko w 2022/03/26 16:09Więc long life bym wcale nie demonizował.
Nikt nie każe demonizować ale fakty są oczywiste i niezaprzeczalne.

Geno

Cytat: Mave w 2022/03/26 23:11
Wymieniałem po 8 tyś. (po roku) żadnych opiłków nie widziałem  :)  nawet kolor oleju niewiele się zmienił.


Dzięki! W obecnym przy 3kkm i przy 10kkm były opiłki, dlatego chyba będę dmuchać na zimne i przy tych 2-3kkm wymienię :)

Mave

Cytat: Geno w 2022/03/27 12:52
Cytat: Mave w 2022/03/26 23:11
Wymieniałem po 8 tyś. (po roku) żadnych opiłków nie widziałem  :)  nawet kolor oleju niewiele się zmienił.


Dzięki! W obecnym przy 3kkm i przy 10kkm były opiłki, dlatego chyba będę dmuchać na zimne i przy tych 2-3kkm wymienię :)
...w oleju były opiłki przy takich przebiegach ? To niedobrze...