Przegląd okresowy / wymiana oleju

Zaczęty przez Kabe, 2018/06/19 17:06

Poprzedni wątek - Następny wątek

JohnDoe

U mnie ASO zasugerowało olej VW 0W20 i taki też kupiłem. Przy przebiegu 15 tys km też miałem wymianiany na 0W20. Co do jego koloru w bańce to jest ewidentnie jasny (sprawdzałem).

mms1994

Teraz zalecany jest 0W20, 5w30 też jest dozwolony, ale i tak VW idzie w stronę 0W30.
0w20 jest nazwany jako "lepszy", a 5W30 "wystarczający". Podobno na tym drugim spalanie i osiągi silnika są wyższe, ale jednocześnie jak ktoś dużo jeździ autostradą, to ten pierwszy gorzej się sprawdzi, z racji większej wrażliwości na wysokie temperatury ;)
Ogólnie można powiedzieć, że 0W20 będzie lepszy jeżeli jeździsz po mieście, a 0/5W30 jeśli dużo po autostradach :)
VW woli pierwszy bo jest tak 1,5-2x droższy niż 5W30  8)

MrBlacker

Przy wykupionym pakiecie przeglądów dają 5W30 właśnie ze względu na niższą cenę. ;)

mms1994

To chyba zależy od dealara albo coś, bo kolega w Sharanie ma 0W20 zalewany na pakiecie przeglądów od VW.
Podobnie żonie do Fabii z pakiety przysługuje 5W30 (1.0 TSI), a znajomemu co ma Rapida z tym samym silnikiem zalewają 0W20 ;)

MrBlacker

Za pakiety przeglądów płaci VW Leasing i z tego co wiem to nie pozwalają lać droższego, bo to dla nich większy koszt.
Też chciałem 0W20 przy ostatniej wymianie, ale odmówili w ramach pakietu.

mms1994

Ja się domyślam, że to może wynikać czym zalali pierwotnie, w fabryce. Bo w swoim systemie serwisowym mają zdefiniowane jaki olej ma mieć samochód

MrBlacker

Raczej nie, ja fabrycznie miałem 0W20.
Zalewają najtańszym zgodnym z normami VW. ;)

Charls

Do swojego TDI po remapingu na 210ps nigdy nie zdecydowałbym się na wlanie 0W20, mam wątpliwości co do jakości filmu olejowego w wysokich temperaturach

Darayavahus

Nie wiem jak w innych silnikach ale ja mam jasno dla TDI napisane że olej ma być 504.00/507.00, więc do wyboru tylko 5W-30 albo 0W-30.Sam bym nie lał 0W-20 który to pojawia się dopiero w specyfikacji VW 508.00/509.00

VW 508.00/509.00This specification combo (508.00 for petrol, 509.00 for diesel) requires a 0W20 viscosity, fuel economy oil with long life additives. These specifications are NOT backward compatible with the eariler VW specifications. Recommended for the new 2.0 TFSI 140 kW and 3.0 TDI CR 160 kW VW/Audi engines.

Darayavahus

BTW. Znalazłem ciekawy kanał na YT, gość testuje oleje przyciskając pręt do obracającego się ze stałą aprędkością cylindra na którym jest film z oleju. Generalnie wygląda jakby wyniki miały być powtarzalne. Stworzył imponującą tabelkę: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0
Nie wiem jeszcze do końca o co chodzi (bo filtrować wyników nie da się w żaden sposób :( ) ale jedne oleje mniej zużywają pręt przy niskich temperaturach a inne mniej przy wysokich. I nie mówimy tu o innych klasach oleju ale w ramach tej samej normy. W ogóle różnice mu wychodzą gigantyczne w ramach jednej normy co by wskazywało albo na bardzo miękki materiał z którego pręt jest zrobiony albo na poważne błędy przy testach.


Generalnie wyekstrachowałem z tego oleje 504.00/507.00 i umieściłem w załączniku. Zapraszam do lektury.


PS, ponieważ popularny Castrol Edge Titanium FST LL 5W30 nie jest opisany w tabelce normą i przeoczyłem go, tutaj podaję wyniki: 0,06 zimny i 0,12 rozgrzany[/font][/size]

Charls

Cytat: Darayavahus w 2020/02/19 14:09Nie wiem jak w innych silnikach ale ja mam jasno dla TDI napisane że olej ma być 504.00/507.00,
Zasada jest prosta, jak w TDI z DPF stosujesz interwał long life to musisz stosować 507.00, jeśli stosujesz interwał standardowy 1 rok/15 tys km to możesz lać 507.00 jak i możesz lać 505.01, oba oleje posiadają (muszą) specyfikację ACEA C3 a to jest warunek ich stosowania gdy występuje DPF


Ja czasmi leję 5W30 507.00 a czasami 5W40 505.01, zależy co mi ręce wpadnie  :D

Darayavahus

Cytat: Charls w 2020/02/19 14:59możesz lać 505.01



Widzę, że zaczynamy kombinować. Krótki research prowadzi do wniosków takich że 505.01 spełnia normy B3/B4 które nie są tożsame z C3. Ja bym jednak pozostał przy 504.00/507.00 mimo, że zmieniam go co 15 tyś.

mms1994

Cytat: Charls w 2020/02/19 14:59Ja czasmi leję 5W30 507.00 a czasami 5W40 505.01, zależy co mi ręce wpadnie 
40 znaczy że filtr smarny jest grubszy, czyli jeśli silnik jest super ciasno spasowany, olej może nie wchodzić dobrze do wszystkich miejsc.
Generalnie takie stosowanie wykańcza silniki TSI, które są bardzo ciasno spasowane, podobnie jak najnowsze TDI.
Może w TDI starczej gen można było lać 505. U mnie jest jasno napisane że 504/507 albo 508/509. Gdybym zalał w ASO olejem co spełnia 505 normę, lub przyjechał do nich z awarią a samochód byłby zalany takim olejem następuje unieważnienie gwarancji na układ napędowy (silnik+skrzynia) ;)

Charls

#223
Cytat: Darayavahus w 2020/02/19 15:14

Widzę, że zaczynamy kombinować. Krótki research prowadzi do wniosków takich że 505.01 spełnia normy B3/B4 które nie są tożsame z C3. Ja bym jednak pozostał przy 504.00/507.00 mimo, że zmieniam go co 15 tyś.

505.01 spełnia C3 i zawiera A3/B4 tak samo 507.00 spełania C3 i zawiera A3/B4, to oczywiste. Większość 505.01 spełnia normę ACEA C3, jeśli znajdziesz olej 505.01 jedynie z normą ACEA A3/B4 bez C3 to masz u mnie browara. Nie ma żadnych merytorycznych przeszkód aby w interwale standardowym stosować 505.01 ACEA C3 a jeśli uważasz inaczej, to wskaż choć jeden merytoryczny  powód

Cytat: mms1994 w 2020/02/19 17:19[/size]
Cytat: Charls w 2020/02/19 14:59Ja czasmi leję 5W30 507.00 a czasami 5W40 505.01, zależy co mi ręce wpadnie 
40 znaczy że filtr smarny jest grubszy, czyli jeśli silnik jest super ciasno spasowany, olej może nie wchodzić dobrze do wszystkich miejsc.


to są często powielane głupoty  :D  lepkość nie ma nic wspólnego z tym, że środek smarny jest grubszy i że nie będzie gdzieś dochodzić  :D  nie idź tą drogą  ;)  poczytaj dokładnie
Zestawiając np. 5W30 z 5W40 - im niższa pierwsza liczba, tym olej zachowuje się lepiej zimą i jest bardziej płynny a zimy jakie mamy każdy widzi :)  to raz a dwa oba oleje mają 5W więc zachowują się tak samo i mają taką samą lepkość w niskich temperaturach. Im wyższa druga czyli np. 40 wobec 30, tym lepiej olej zachowuje się latem, bo jest bardziej odporny na zerwanie tzw. filmu olejowego. Więc z dwojga złego lepszy 5W40 ;) a prawda jest taka, że nie ma żadnej róznicy pomiędzy 5W40 a 5W30

Cytat: mms1994 w 2020/02/19 17:19Gdybym zalał w ASO olejem co spełnia 505 normę, lub przyjechał do nich z awarią a samochód byłby zalany takim olejem następuje unieważnienie gwarancji na układ napędowy (silnik+skrzynia)
ja nie mam auta na gwarancji i zaręczam cię, że silnik na oleju 505.01C3 będzie jeździł tak samo albo i dłużej, niż na 507.00. Niestety faktem też jest to, że oleje klasy C3 zawierają mniej siarki i popiołów i pod kątem ochrony elementów ciernych silnika nigdy nie będą tak dobre jak A3/B4



Cytat: mms1994 w 2020/02/19 17:19Generalnie takie stosowanie wykańcza silniki TSI, które są bardzo ciasno spasowane
Zwłaszcza 1.8 TSI z serii EA888 ;) były tak szczelne, że potrafiły pierścieniami przepuścić więcej oleju niż spalić paliwa

Prawdziwa motoryzacja skończyła się na latach 90-tych

Darayavahus

Ok. Możesz mieć rację. Sugerowałem się tym artykułem https://warsztat.pl/artykuly/oleje-dla-silnikow-tdi,59392,bm9uZSE1OTM5MiEhbm93b2N6ZXNueXdhcnN6dGF0LnBsL2FydHlrdWx5LzEwLTIwMDkvb2xlamUvMw
Faktycznie ciężko znaleźć na rynku takiego co nie ma C3

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka