Autor Wątek: Przegląd okresowy / wymiana oleju  (Przeczytany 89028 razy)

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1030
  • Thanked: 53 times
  • Model: VW Golf 7
  • Wersja: GTD
  • Silnik: 2.0 TDI SCR
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Przegląd okresowy / wymiana oleju
« Odpowiedź #420 dnia: 2021/11/22 09:56 »
Advertisement
Można lać 5W30 jak i 0W30 jeśli oba posiadają specyfikację wymaganą dla danego silnika. A tak na marginesie w naszych warunkach klimatycznych oba oleje wolałbym zastąpić 5W40, który przy wyższych temperaturach zapewnia stabilniejszy film olejowy
 

mms1994

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 859
  • Thanked: 69 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL
  • Silnik: 2.0 TDI 190
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: KWI
Odp: Przegląd okresowy / wymiana oleju
« Odpowiedź #421 dnia: 2021/11/22 10:39 »
Tylko 5w40 ma grubszy filtr smarny i może „nie wejść” wszedzie
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1030
  • Thanked: 53 times
  • Model: VW Golf 7
  • Wersja: GTD
  • Silnik: 2.0 TDI SCR
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Przegląd okresowy / wymiana oleju
« Odpowiedź #422 dnia: 2021/11/22 11:57 »
Tylko 5w40 ma grubszy filtr smarny i może „nie wejść” wszedzie


5W40 ma taką samą lepkość w niskich temperaturach jak 5W30, tu i tu jest 5W, mówię o wartości 40 czyli lepkości w wysokich temperaturach, która odpowiada za wyższy zakres temperatur i między innymi za utrzymanie filmu olejowego na gładziach cylindrów w wyższych temperaturach co skutkuje np. lepszą ochroną podczas długich jazd autostradowych.
Co do 0W30 to niby zastąpił 5W30 ale różnic w parametrach wielkich nie ma a zimy są jakie są w ostatnich latach więc stosowanie OW niekoniecznie jest korzystniejsze niż 5W a już w ogóle 0W20 to jakaś "ekologiczny" wynalazek.
 

mms1994

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 859
  • Thanked: 69 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL
  • Silnik: 2.0 TDI 190
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: KWI
Odp: Przegląd okresowy / wymiana oleju
« Odpowiedź #423 dnia: 2021/11/22 12:16 »
0 albo 5 przed W oznacza jak szybko się nagrzewa, więc to nie ma żadnego znaczenia z perspektywy silnika (poza tym, że szybciej się nagrzeje)
20 lub 30 lub 40 po W to grubość filtru smarnego, która też odpowiada za odproność na wysokie temperatury. Nie wiele Ci da to, że 40tka lepiej wytrzymuje temp, jeżeli ze względu na grubość cząsteczek nie wejdzie wszędzie tam gdzie powinno. Widziałem pare TSI po stosowaniu 5w40 "bo lepszy" i często kończyło to się remontem silnika, bo nie wszystkie podzespoły były dobrze smarowane...
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1030
  • Thanked: 53 times
  • Model: VW Golf 7
  • Wersja: GTD
  • Silnik: 2.0 TDI SCR
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Przegląd okresowy / wymiana oleju
« Odpowiedź #424 dnia: 2021/11/22 12:34 »

0 albo 5 przed W oznacza jak szybko się nagrzewa, więc to nie ma żadnego znaczenia z perspektywy silnika



To zupełnie nie tak jak napisałeś. Pierwsza wartość 0w vs 5W nie na nic wspólnego z szybkością nagrzewania się silnika tylko to lepkość w zakresie określonych temperatur
 

mms1994

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 859
  • Thanked: 69 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL
  • Silnik: 2.0 TDI 190
  • Napęd: 4x4
  • Skąd: KWI
Odp: Przegląd okresowy / wymiana oleju
« Odpowiedź #425 dnia: 2021/11/22 12:38 »
Po części ma, bo silniki z 0W się szybciej nagrzewają niż 5W, ADAC czy TUV badania o tym robiły nawet ;)