FORUM: VW TIGUAN, SEAT TARRACO, ATECA, SKODA KODIAQ, KAROQ, AUDI Q3, Q5, VW TOUAREG

Fora techniczne => VW TIGUAN II - 2016 - 2024 => Wątek zaczęty przez: ph88 w 2020/01/23 11:03

Tytuł: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: ph88 w 2020/01/23 11:03
Cześć!
Czy mógłby ktoś podpowiedzieć jak sprawdzić czy Tiguan posiada progresywny układ kierowniczy?Czy da się to jakoś sprawdzić w ustawieniach samochodu na wyświetlaczu od Discover Media czy postaje tylko zabawa kierownicą? Jeśli to drugie, to jak to najprościej sprawdzić? Na forum znalazłem info dt Passata: bez progresywnego mamy 2,75 obrotu kierownicy, z progresywnym: 2,1. Czy tak samo wygląda to w Tiguan II?
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Darayavahus w 2020/01/23 11:21
Tak samo. Ja dodatkowo mam tak, że jak wsiadam do innego samochodu to w pierwszy zakręt nie mogę trafić. No i przede wszystkim jest kod na naklejce w bagazniku/instrukcji: 1N7

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: ph88 w 2020/01/27 09:52
Dzięki za odpowiedź. Sprawdziłem kody z naklejki jak proponowałeś. 1N7 nie było. Na dodatek tylko jeden z kodów dał się odczytać w systemie dealera. Reszta kodów nic nie zwracała. Czyżby VW zmienił kody od 2020? Auto zamówione w październiku, rok modelowy 2020.

Edit: udało mi się odczytać wszystkie kody przez internet oprócz 4BF. Może dealer miał problemy techniczne.

Pozostało mi krecenie kierownicą i tu wyszło te 2,1 zakładając, że obrót to 180 stopni – czyli udało się obrocic o ok 370 stopni. Dodam, że auto było wciąż w trybie transportowym, choć wydaje mi się, że nie wpływa to na układ kierowniczy.
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Darayavahus w 2020/01/27 13:38
Czyli jaki masz w końcu układ? Wyszło z kodów?
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: ph88 w 2020/01/27 17:43
Nie, żaden z kodów nie potwierdza progresywnego układu. Nie wiem tylko co oznacza 4BF. Wydaje się jednak, że przy obracaniu kierownicą układ jest zainstalowany i działa.
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: ph88 w 2020/01/27 17:49
Tu widać jak wygląda różnica od strony kierownicy: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/progressive-steering-3947 (https://www.volkswagen-newsroom.com/en/progressive-steering-3947) Mimo braku kodu 1N7 kierownica w moim aucie zachowuje się jak ta niebieska. Wczoraj sprawdzałem w Tiguan I i tam kierownica zachowuje się jak ta oznaczona na żółto (konwecjonalny układ). Wychodzi na to, że brak kodu na naklejce nie oznacza, że brakuje tego układu...
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Darayavahus w 2020/01/27 18:07
A miał w tym samochodzie być czy nie? Dealer nie wie co zamawiał?

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: ph88 w 2020/01/27 18:28
Układ miał być - był zamawiany. Dealer nie wie dlaczego nie ma kodu na naklejce i sprzedawca nie wiedział jak sprawdzić czy układ jest zainstalowany.
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2020/01/27 18:45
Dlaczego przyjąłeś, że obrót to 180°?
Przecież pełen obrót to 360°.

Progresywny układ kierowniczy to w lewo 378° i w prawo 378°. Czyli od maksymalnego wychylenia w lewo do maksymalnego wychylenia w prawo mamy 2,1 pełnego obrotu. ;)
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: ph88 w 2020/01/27 20:11
Chyba dlatego, że myślałem, że powinno się to liczyć od kierownicy ustawionej prosto i kombinowałem :) Też mi to nie pasowało. Nie wpadłem jednak na pomysł, żeby to liczyć jak napisałeś. Dzięki za wyjaśnienie.
Tak czy inaczej wygląda na to, że układ posiadam. Z prosto ustawionych kół mam 378 stopni I te 2,1 też się zgadza. Dziwi mnie tylko brak kodu na naklejce...


Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2020/01/27 22:23
Na naklejce nie mieszczą się wszystkie kody (w moim Tiguanie zastosowano ich 195), ale dealer powinien mieć możliwość podglądu szczegółowej kompletacji samochodu. Przynajmniej kiedyś w mojej obecności sprawdzano pewien szczegół wyposażenia samochodu demonstracyjnego.

Pełna lista kodów jest również dostępna dla każdego posiadającego numer VIN jako "szczegółowa informacja o pojeździe" w płatnym systemie Erwin (https://vag-forum.pl/vw-tiguan-ii-vcds-odis-obdeleven-data-plug-connect/erwin-system-informacji-technicznych/). Dla standardowego układu sterowniczego używany jest kod 1N3.

Jeśli kierownica zachowuje się tak jak wynika z opisu dla układu progresywnego i nie widzisz nigdzie kodu 1N3, to raczej wszystko jest jak należy. Zawsze możesz jednak poprosić sprzedawcę by np. zapytał kolegów w serwisie o sprawdzenie listy wyposażenia w Erwinie lub sam zainwestować kilka EUR.
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Matty w 2021/06/14 13:13
Cześć,
Z racji tego że jestem nowy na forum, to nie wiem czy w dobrym wątku zadaję pytanie, ale nie ukrywam, że zależy mi na Waszej pomocy w temacie odpowiedzi na pytanie dodatkowe wyposażenie jakim jest "Progresywny układ kierowniczy". Czy to powinno być konieczne w nowym aucie w wersji R-Line (opony o szer. 255). A co jeśli nie ma? Auto ciężej skręca, gorzej się jeździ?
Pytam, ponieważ znalazłem auto u dealera VW które mi najbardziej odpowiada z wyposażeniem (R-Line 1.5 TSI w kolorze Night Shade). Nie ma tylko dwóch opcji, które brałem pod uwage, mianowicie jest na kołach "19 a nie "20 i nie ma progresywnego ukł. kierowniczego.
O ile koła wiem, że jestem w stanie zaakceptować, to nie wiem jak podejść do tematu układu kierowniczego
Czy możecie powiedzieć swoje odczucia przy braku tego dodatku?
To że jak jest to super to wiem, ale czy bardzo przeszkadza jak go nie ma? Czy nie myśli się już o tym jak się jeździ.
Ktoś z Was ma wersję R-Line ze standardowym układem?


pozdrawiam i dzięki za pomoc
Mateusz
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: kris17009 w 2021/06/14 13:44
Ja mogę podpowiedzieć na bazie jazdy Golfem 7 bez progresu i Tigiem z progresem. W Tigu kierownica lżej chodzi, ale czy to kwestia progresu czy samego wspomagania to ciężko ocenić. na pewno też mniej trzeba kręcić na zakrętach czy manewrowaniu lub skręcaniu. Trzeba sie przyzwyczaić bo jeżdżąc tak na zmianę jak ja czasami wydaje się że w Tigu sam próbuje skręcać bardziej niż bym chciał. Ewidentnie czuć że coś w układ ingeruje. Ale czy od tej opcji uzależniał bym wybór auta to nie. I takie samo zdanie miałem jak wybierałem Tiga. Mam wersję R-Line z 19".
Reasumując dobrze że mam taką opcje ale inne wyposażenie bardziej moim zdaniem jest istotne. PS. Koła 19 i tak są wystarczająco duże i ładnie wyglądają na ori felgach tych z R-Line
PS. Ja zdecydowanie bardziej patrzyłem na silnik bo uważam że 1.5 150KM to - bez urazy ale  - nieporozumienie do takiego auta. Mam 2.0 190KM i uważam że taka moc jest akurat. W golfie mam 150km i do tego auta też wystarczy. Tiguan jest dużo cięższy większy, szersze opony. Ale wiadomo cena....
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Matty w 2021/06/14 15:11
Dzięki, czyli wnioskuję z tego, nawet przy zamawianiu auta do produkcji nie jest to wyposażenie pierwszego wyboru, a zwłaszcza jak korzystam równolegle z auta, który nie posiada takiego dodatku. A jak jeszcze żona również będzie korzystała z obu aut to chyba dobrze, że proponowane auto nie ma tego. Jak zdecyduję się zamówić do produkcji to chyba również w takim razie zrezygnuję.
Ale każde dalsze Wasze sugestie przeanalizuję

 
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: mms1994 w 2021/06/14 15:30
@Matty akurat jest to wyposażenie z serii, że jak myślisz czy wziąć, to nie bierz :P Przeznacz ta kasę na coś innego ;)
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Frodo w 2021/06/14 15:37
Z progresywnym masz teoretycznie trochę większe wyczucie przy większych prędkościach i mniej kręcenia kierownicą przy manewrowaniu, ale nie jest to dzień i noc, tylko trochę epiej... Na mojej liście gdzieś tam daleko za elektr. klapą, ErgoActive, lepszymi światłami itd.)
Koła 20" moim zdaniem tylko z DCC i tylko gdy ktoś jeździ gównie dobrymi drogami. Bez DCC uważam, że najlepsze 18", a z DCC można 19" dla urody... *Bardzo* polecam DCC.
Jeśli chodzi o moc to może 1.5 wystarczy - zależy od oczekiwań, ale warto wziąć pod uwagę brak 4x4 i mniejszą trwałość skrzyni DSG (suche sprzęgła) jeśli bierzesz automat i planujesz trzymać dłużej niż leasing/gwarancja. W manualnych już chyba rozwiązali problem z kangurowaniem w 1.5, ale warto potwierdzić u tych co mają... 
UPDATE: tu ktoś napisał, że nawet 1.5 w Tigu ma skrzynię z mokrymi sprzęgłami: https://vag-forum.pl/vw-tiguan-ii/dsg/msg16266/#new (https://vag-forum.pl/vw-tiguan-ii/dsg/msg16266/#new)  więc już nie mam pewności... (VAG chętnie łączy 1.5 FWD z suchymi sprzęgłami (DQ200), ale może w Tigu jest inaczej)
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Mave w 2021/06/14 21:10
...Jeśli chodzi o moc to może 1.5 wystarczy - zależy od oczekiwań, ale warto wziąć pod uwagę brak 4x4 i mniejszą trwałość skrzyni DSG (suche sprzęgła) jeśli bierzesz automat i planujesz trzymać dłużej niż leasing/gwarancja


... skąd te info?  ja mam 1,5 150 KM FWD i skrzynie  DQ 381 (mokre sprzęgła)
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Matty w 2021/06/14 21:30
Biorę pod uwagę zmianę ze względu na 4x4 na 2.0 tsi, ale tylko jak znajdę już z wyznaczoną produkcją (auto musze odebrać do sierpnia) i ewentualną modyfikacja wyposażenia.
Co nie zmienia faktu, że z dodatku "progresywny układ kierowniczy" można rezygnować, tym bardziej jak się zastanawiam czy warto
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2021/06/14 22:54
Jeśli jeździsz dużo dynamicznie i z dużymi prędkościami to opcja jak najbardziej do zastanowienia.
Przy klasycznej jeździe opcja raczej nie przydatna, może tylko przy manewrowaniu. ;)
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: van_daal w 2021/06/15 09:23
Wtrącę swoje 3 grosze.
Progresywny układ kierowniczy to tylko zmiana w zależności między kątem skrętu kół a kątem skrętu kierownicy w uzależnieniu od prędkości. I TYLE.
Jak się jedzie pomału (parking) to koła skręcają mocniej niż w normalnym a jak szybko (autostrada) to skręcają słabiej.
Zarówno normalny jak i progresywny układ dają możliwość skręcania i do tego oba ostatecznie mają taki sam minimalny promień skrętu.
 
IMO, jak ktoś dotychczas jeździł z normalnym układem to do nowego BĘDZIE MUSIAŁ SIĘ PRZYZWYCZAIĆ - na początku może mu być trochę "dziwnie" - zwłaszcza przy mniejszych prędkościach.
Jak ktoś będzie często się przesiadał między samochodami z i bez "progresu", to może mu to życie nieco uprzykrzać...
Coś jak ze sprzęgłem: w różnych samochodach różnie "bierze" i czasami jak się człek przesiądzie to parę "kangurków" zrobi nim "załapie".
 
IMO z "progresem" jest trochę jak z kolorem: jednemu wystarczy biały bez dopłaty a inny woli mieć perłowy z dopłatą. Kwestia gustu.

Obecność lub nie "progresu" nie ma wpływu na siłę układu wspomagania kierownicy (zazwyczaj można ustawić w VCDS), więc w obu przypadkach kiera obraca się jednako lekko.
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Frodo w 2021/06/15 10:00
Wtrącę swoje 3 grosze.
Progresywny układ kierowniczy to tylko zmiana w zależności między kątem skrętu kół a kątem skrętu kierownicy w uzależnieniu od prędkości. I TYLE.
Jak się jedzie pomału (parking) to koła skręcają mocniej niż w normalnym a jak szybko (autostrada) to skręcają słabiej.
Nie, tzn. istnieją takie systemy (choć to egzotyczne rozwiązanie), ale w VW tak to nie działa. Zob. np. tu: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/progressive-steering-3947 (https://www.volkswagen-newsroom.com/en/progressive-steering-3947)
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: van_daal w 2021/06/15 10:22
Nie widzę tam niczego sprzecznego z tym co napisałem.
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Frodo w 2021/06/15 14:40
Nie widzę tam niczego sprzecznego z tym co napisałem.
Napisałeś "zmiana w zależności między kątem skrętu kół a kątem skrętu kierownicy w uzależnieniu od prędkości" - czyli uzależnienie przełożenia od prędkości, co byłoby potencjalnie bardzo problematyczne, szczególnie w przypadku awarii. Wyobraź sobie np. 1. błąd polegający na złym odczytaniu prędkości - nagle np. przy dużych prędkościach, auto mogło by mocno skręcać przy małych ruchach kierownicy, bo "myśli", że manewrujesz. 2. jakiś błąd w tym wymyślonym systemie zmieniającym płynnie te przełożenia w zależności od prędkości doprowadziłby niechybnie do innego ustawienia kierownicy, gdy auto jedzie na wprost (bo te płynne zmiany przełożeń w zależności od prędkości musiałyby być idealnie zgrane by tak nie było)
Dlatego przełożenie jest zmienne w zależności od ustawienia kierownicy, ale w danej pozycji kierownicy (w sensie kąta skrętu) jest zawsze takie same *niezależnie od prędkości*.
Tu masz to ładnie pokazane na wykresie i wytłumaczone: https://www.youtube.com/watch?v=abyOREQr2w4 (https://www.youtube.com/watch?v=abyOREQr2w4)  "Steering ratio" uzależnione tylko i wyłącznie od "steering wheel angle"
Siła wspomagania jest uzależniona od prędkości i nie tylko, ale to już inny temat...
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: Matty w 2021/06/15 14:51
Zgadza się, w VW nie jest uzależnione od prędkości jazdy.
tutaj jest obrazowo pokazane: https://www.youtube.com/watch?v=s6TbSEDWYkI (https://www.youtube.com/watch?v=s6TbSEDWYkI)
Bardziej chodziło mi o odczucia i potrzebę posiadania niż same informacje techniczne co do zasady działania
Tytuł: Odp: Progresywny układ kierowniczy
Wiadomość wysłana przez: van_daal w 2021/06/15 15:17
@Frodo 
Masz rację. Dzięki za sprostowanie.
Co do reszty zdania nie zmieniam. Potrzeba posiadania tego jest podobna do kwestii koloru lakieru. Jak kto lubi to może to mieć lub nie.
Nie jest to coś tak superaśnego, że trzeba (albo chociaż warto) to mieć. Niektórzy pewnie woleli by tego nie mieć nawet gdyby za darmo to dawali.
Jakoś tyle lat człek z "normalem" jeździ i do tej pory ręce nie odpadli to i może dalej nie odpadną...  ;)