Paliwo. Co do baku?

Zaczęty przez VENOM, 2018/06/22 10:31

Poprzedni wątek - Następny wątek

VENOM

Ja tankuję na stacjach Shella i na Orlenie. Najczęściej Shell V-power 95, a co jakiś czas 100 racing  Jak Orlen, to Verva 98. W sumie to jeżdżę na takich mieszankach różnymi benzynami od lat i nigdy nie było problemu.

Kiedyś uczestniczyłem w dyskusji, w której ktoś udowadniał, że paliwa premium niczym nie różnią się oprócz ceny. Nie wiem, ale mam nadzieję, że jeśli nie pomagam mojemu silnikowi, to przynajmniej mu nie szkodzę wlewając np. paliwo 100 oktanów.

MrBlacker

Ja kiedyś (ponad 10 lat temu) lałem najtańsze paliwa na stacjach samoobsługowych.
Ale jak silnik zaczął mi nierówno pracować to przestawiłem się na Lotosa w wersji Dynamic i do tej pory tak leję.

Mam znajomego w Lotosie i powiedział mi, że tak naprawdę najlepiej lać zwykłe paliwo, bo Dynamic to bardziej chwyt marketingowy, ale jakoś się przyzwyczaiłem, a dzieciaki przynajmniej sobie punkty na jakieś nagrody wymieniają.

W Tiguanie chyba jednak przestawię się na 95.

rk

Szkodzić, nie szkodzisz. Pomagasz - raczej nie;)

Generalnie jeśli silnik nie wymaga danego paliwa to nie ma technicznej potrzeby by to robić. Psychologiczna na pewno jest:P

Oba benzynowe silniki wymagają paliwa o liczbie oktanowej 95.

Co wg mnie różni paliwa premium od 95:
- mają mniejszą kaloryczność, czyli bazując tylko na tym parametrze będziemy mieli mniejszy zasięg. Niektóre paliwa mają dodawane dodatki by to zrównoważyć, a wręcz taką kaloryczność zwiększyć ponad poziom oferowany przez standardowe Pb 95.

- mają mniejszą tendencję do samozapłonu, który powoduje spalanie detonacyjne (eksplozję paliwa). Silnik ma małe mikrofony (czujniki spalania stukowego), które to wykrywają i ECU silnika reguluje kąt wyprzedzenia zapłonu. Nagminne spalanie stukowe (samo zapłon podczas unoszenia tłoka, gdy rośnie ciśnienie a tłok nie osiągnął jeszcze pozycji szczytowej) może uszkodzić silnik, pojedyncze sytuacje raczej nie. Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu pozwala na pełniejsze spalanie mieszanki, więc cały proces jest czystszy i generalnie potrzeba ciut mniej paliwa (to zwiększa zasięg). Powstaje mniej nagarów, co może mieć znaczenie w wypadku silników TSI. Serwisanci, który rozbierali starsze silniki TSI mające zabrudzone elementy układu wtrysku paliwa polecali unikać ryzyka złego gatunkowo paliwa. Jak nie widzicie lampki pokazującej spalanie stukowe bądź go nie słyszycie to silnik daje rade na bieżącym paliwie. Generalnie markowe paliwa 95 trzymają parametry, ale paliwo 98 daje jakiś zapas bezpieczeństwa.

W teorii 98 bardziej pomaga na spalanie stukowe  w wypadku silników o większym stopniu sprężania (czyli w kolejności najbardziej wpływa na 2.0 TSI 180KM (11,6:1), potem na 1.4TSI (10,0:1) i na końcu na 2.0 TSI 220 KM (9,6:1).

Wzrost mocy, jeśli już jakiś jest jest marginalny, niewyczuwalny przez kierowcę. Oryginalne materiały VW (SSP) o 2.0 TSI 220KM sugerowały, że silnik potrzebuje paliwa Pb 98. Na moje pytanie VW odpowiedział (i mam małe zaufanie do tej odpowiedzi) - 95 wymagane, 98 zalecane. Czemu zalecają 98 już nie napisali;) Finalną odpowiedź da tylko hamownia. Pokaże, czy zdolności adaptacyjne naszych silników (ustawienia wyprzedzenia zapłonu i otwarcia zaworów) są na tyle duże, by lepiej wykorzystać paliwo 98 oktan. Dodam, ze wszystkie wymienione silniki mają system zmiennych faz rozrządu.

- silniki pracują ciszej i równiej, o ile 1.4 TSI tego nie potrzebuje to można to rozważyć dla 2.0 TSI. Wrażenia są takie, że 2.0 TSI 180 KM @arekp pracował głośniej na 98 niż mój 2.0 TSI 220 KM na 95. Na ile to jest obiektywne trudno ocenić. Ja słyszę różnicę na plus w wypadku 2.0 TSI 220 KM, więc zalewam Pb 98 głównie bo lubię równo pracujące silniki. U mnie największa różnica jest na biegu jałowym.

- podobno paliwa 98 zawierają magiczne substancje czyszczące w niesprecyzowanej ilości o niesprecyzowanym działaniu (nie ma jawnych testów). Wg reklam producentów benzyny 95-oktanowe też je zawierają, ale podobno 98 więcej. Te dodatki są dodawane również do benzyn marketowych, w wymaganych przez prawo ilościach.

Jak będziecie mieszać paliwami, pamiętajcie, żeby dać silnikowi czas na pełną adaptację. W skrajnych przypadkach może to wymagać dni/sporej ilości kilometrów (np. w Oplu odwrócenie efektów gazu na adaptację ECU przy jeździe na benzynie [sonda lambda nie miała emulacji i działała również na gazie] wymagało przejechania 200 km i 4 dni.). Zmiana 98>95 może przez chwilę być bardziej odczuwalna, właśnie ze względu na adaptację.

Teraz oceńcie sobie sami czy zalety są warte ceny. Moim zdaniem w większości wypadków nie, ale nigdy nie prowadziłem testu wielu silników operujących w kontrolowanych warunkach na różnych paliwach, żeby ocenić np. ilość nagarów. Jak uważacie, że silnik w wymaganym przez was okresie eksploatacji nie będzie miał problemów, to moim zdaniem 98 lać nie warto.


VENOM

Cytat: rk w 2018/06/22 11:24Jak będziecie mieszać paliwami, pamiętajcie, żeby dać silnikowi czas na pełną adaptację.

Nad tym nigdy się nie zastanawiałem... a jakby tak  przeanalizować, to faktycznie lepiej zalewać jednym rodzajem paliwa. Pod warunkiem oczywiście, że producent sam ich nie miesza jak popadnie, no ale na to wływu już nie mamy.

MrBlacker

Ja pierwsze zalanie zrobiłem 95 Pb z Orlena.
Przejadę parę tysięcy kilometrów i zmienię na 98 Pb i zobaczę czy będzie jakaś różnica na plus.

arekp

Cytat: MrBlacker w 2018/08/01 10:27
Ja pierwsze zalanie zrobiłem 95 Pb z Orlena.
Przejadę parę tysięcy kilometrów i zmienię na 98 Pb i zobaczę czy będzie jakaś różnica na plus.

Tankuję tylko na Orlenie i tylko na określonych stacjach w kilku regionach PL.

Różnicy nie zauważyłem.


Jeśli używasz iPhone, to polecam aplikację Moje Auto. Ja tam wpisuję wszystkie tankowania i przebiegi.


PS ktoś z Was też tankuje tylko na Orlenach i ma firmę?

MrBlacker

Wcześniej tankowałem tylko Dynamic'a na Lotosie.
W Orlenie zatankowałem tylko dlatego, że po wyjechaniu z salonu był pierwszy po drodze.
Bak był prawie pusty więc nie chciałem ryzykować.

Myślę, że teraz będę zamiennie na Orlenie i na Lotosie tankował.

wachu

Cytat: arekp w 2018/08/01 11:16

Tankuję tylko na Orlenie i tylko na określonych stacjach w kilku regionach PL.



PS ktoś z Was też tankuje tylko na Orlenach i ma firmę?


ja tankuje tylko na Orlenie, ewentualnie Carrefour (chyba też mają paliwo z Orlenu, ale dużo taniej)
ostatnio zalałem 98, różnicy nie zauważyłem

VENOM

Cytat: arekp w 2018/08/01 11:16ktoś z Was też tankuje tylko na Orlenach i ma firmę?

po wykładzie @rk dotyczącym mieszania paliw z rożnych stacji, pfrzesiadłem się na 98 Orlenu, nawet tankowałem koło Ciebie ;) i tak juz wlewam i jeżdże.

asta

a co lać do naszych od października
E5, E10, czy B10
B7, B10 i XTL.



Skakun

#10
Na xxxxxxx orlenie to na pewno nie będę tankował :P


Moderator: Forum to nie miejsce do uprawiania polityki
Autor:
Ja tu polityki nie widzę, bo nikogo do niczego nie namawiam ani nie odwodzę. Wyrażam swoją własną opinię w temacie wątku. Nie wjeżdzaj z cenzurą, bo takie akcje już jedno forum zabiły.

Snooper

a to nie jest tak, że wszystkie te v-power'y i inne verwy mają do standardowego paliwa dodane "ulepszacze" (komponenty) w postaci proszków, które potem pięknie zalegają, czy to w baku, czy w silniku?


na Tiguana czekam, ale póki co tankujemy (jako firma) na stacji prowadzonej w małej mieścince i szczerze, gdyby nie przykaz Szefa (rabaty, które i tak idą w filtry paliwa), nigdy bym tam prywatnego auta nie zatankował, a Tig'a chyba dalej będę musiał :( na Orlenowskim paliwie zajeżdżam ciut dalej ale i silnik lepiej pracuje (subiektywna opinia ale nie tylko ja taką mam w firmie).
W Polsce paliwo jest albo z Płocka albo z Gdańska (tak, nawet na Shell'u)- pytanie tylko jaka jakość - tak samo jak wódka ;)


Może offtopic, ale co myślicie o wodorowaniu silników?

MrBlacker

Cytat: asta w 2018/08/16 20:05
a co lać do naszych od października
E5, E10, czy B10
B7, B10 i XTL.

Oznaczenia pozostają takie jakie były 95, 98 itd., ale będą też dodatkowe oznaczenia (E5, B7 itd.)
Na niektórych Orlenach już takie oznaczenia występują.

Benzyna E5, E10 i E85 (zarówno 95 i 98)

       
  • E5 - zawartość biokomponentów do 5% - w Polsce to standard
  • E10  - zawartość biokomponentów do 10% - w Polsce będzie raczej rzadko spotykane
  • E85 - zawartość biokomponentów do 85% - w Polsce brak
Diesel B7, B10 i XTL

       
  • B7 - zawartość biokomponentów do 7%
  • B10 - zawartość biokomponentów do 10% - nie do wszystkich silników
  • XTL - syntetyk - w Polsce brak
Podsumowując w Polsce tankujesz bezołowiówkę E5 (95 lub 98) lud olej napędowy B7. :)

asta


VENOM

@Skakun - wrzucamy na luz.
Każdy ma prawo do swoich wyborów i poglądów, ja tankuje na Orlenie, ktoś na Shellu, ważne żeby się szanować, nawet jeśli nas dzisiaj nie szanują.
Forum to z założenia  miejsce przyjazne, ostre wejścia będą niepotrzebnie  podsycały  dyskusję i możemy zwyczajnie  nad nią  nie zapanować.  Zostańmy w temacie paliwa, nie sprowadzajmy wszystkiego do winy tych czy tamtych. Wystarczy że robią to inni.