Klimatyzacja, wentylacja

Zaczęty przez asta, 2018/06/22 13:08

Poprzedni wątek - Następny wątek

iks

Muszę się pobawić bo w sumie jakby to działało to fajna funkcja żeby z niej korzystać na krótkich dystansach aby szybciej rozgrzać silnik, przy dieselu to szczególnie ważne.

Tiggy

Cytat: iks w 2019/12/03 22:03
Muszę się pobawić bo w sumie jakby to działało to fajna funkcja żeby z niej korzystać na krótkich dystansach aby szybciej rozgrzać silnik, przy dieselu to szczególnie ważne.
Rozumiem (z wypowiedzi @Charls ), że to nagrzewnica powietrza lecącego do wewnątrz i jest elektryczna. Jeśli tak, to jedyny wpływ na silnik będzie taki, że obroty będą ciut większe ze względu na pobór prądu. Rozgrzać się przez to szybciej nie rozgrzeje (może minimalnie ze względu na wyższe obroty).

Charls

Cytat: iks w 2019/12/03 22:03
Muszę się pobawić bo w sumie jakby to działało to fajna funkcja żeby z niej korzystać na krótkich dystansach aby szybciej rozgrzać silnik, przy dieselu to szczególnie ważne.


Nie rozgrzejesz szybciej silnika a przynajmniej zauważalnie, to ma na celu ogrzewać powietrze lecące do kabiny w czasie, gdy silnik zimny


Nagrzewnica jest w kabinie pod kokpitem na wysokości a raczej lekko poniżej prawego kolana, miałem (nie)przyjemność dwukrotnie ja wymieniać w Golfie 5 i A3 8P. Jeszcze do niedawna wyposażone w nią były tylko TDI, czy obecne benzyny ją już mają tego nie wiem ale było tak że alternator musi być co najmniej 140A

iks

Hmm, gdzieś na innym forum wyczytałem, że jednak ma za zadanie grzać silnik ale chyba to Wy macie racje, bo inaczej to ekonomicznie nie byłoby uzasadnione.

MrBlacker

@iks aby przed jazdą ogrzać wnętrze i jednocześnie pogrzać silnik (chociażby miskę olejową, obieg płynu chłodniczego) trzeba mieć ogrzewanie postojowe WEBASTO.
Osobiście żałuję, że nie doposażyłem fabrycznie auta w ten system. WEBASTO szczególnie przydatne jest w autach z silnikami diesla, gdzie możemy właśnie rozgrzać silnik jeszcze przed jego uruchomieniem.

Nie wiem czy wiecie, ale WEBASTO przydatne jest także latem. Gdy nasze auto nagrzeje się na słońcu to możemy je odpowiednio wcześniej schłodzić wewnątrz. ;)

Charls

Cytat: iks w 2019/12/03 22:31
Hmm, gdzieś na innym forum wyczytałem, że jednak ma za zadanie grzać silnik ale chyba to Wy macie racje, bo inaczej to ekonomicznie nie byłoby uzasadnione.


Nie silnik a ciecz chłodząca i nie PTC, tylko kiedyś w starszych VW były takie 3 grzałki  na jednym z przewodów układu chłodzenia. O PTC nie mogłeś tego wyczytać albo pisał to ktoś, kto ma tyle pojęcia o tym jak ja o fetyszach Mao Zedong'a :)

Charls

Cytat: MrBlacker w 2019/12/03 22:40Nie wiem czy wiecie, ale WEBASTO przydatne jest także latem. Gdy nasze auto nagrzeje się na słońcu to możemy je odpowiednio wcześniej schłodzić wewnątrz.
Do tego nie jest potrzebne Webasto, wystarczy opcja wentylacji zaprogramowana czasowo (w Audi miałem), z tym że Webasto jest praktyczniejsze bo możemy to również zrobić w każdej chwili z pilota

W Touranie miałem dogrzewacz (spalinowy) ale standardowo jest bez pilota, musiałbym go doposażyć w centralkę sterującą

Tiggy

Cytat: MrBlacker w 2019/12/03 22:40
@iks aby przed jazdą ogrzać wnętrze i jednocześnie pogrzać silnik (chociażby miskę olejową, obieg płynu chłodniczego) trzeba mieć ogrzewanie postojowe WEBASTO.

WEBASTO to jedna opcja (spalinowa). Jest też druga - DEFA (czyli system elektryczny).
Ja korzystałem z grzałki DEFA bloku silnika - polecam, szczególnie dla diesli. Start 1.9 TDI przy -17 na dotyk. Chwilę po uruchomieniu z wentylacji leciało ciepłe powietrze.

Charls

Cytat: Tiggy w 2019/12/03 23:01DEFA (czyli system elektryczny).

Ale to akcesorium i niedostępne było raczej w PL

mms1994

Dogrzewacz w jakiś sposób podgrzewa tez silnik bo zauważalnie szybciej się nagrzewa

Tiggy

Cytat: Charls w 2019/12/03 23:50
Ale to akcesorium i niedostępne było raczej w PL
Zgadza się, to już raczej montuje się we własnym zakresie (chociaż słyszałem, że w Szwecji/Norwegii jest to montowane już w serwisie i uznawane jako wyposażenie pierwotne).
Jest to dobra alternatywa dla WEBASTO (i dużo tańsza).

Charls

Cytat: mms1994 w 2019/12/04 07:08
Dogrzewacz w jakiś sposób podgrzewa tez silnik bo zauważalnie szybciej się nagrzewa
Po prostu nagrzane w kabinie przez PTC powietrze przepływa przez nagrzewnice z płynem chłodniczym która również jest pod kokpitem ale raczej w minimalnym stopniu

westsajd

Pytanie jak dbacie o klimę w nowych autach? Czy robicie jakieś cosezonowe czyszczenie/odgrzybianie/ozonowanie etc? Moje auto właśnie kończy 2 lata, rok temu nic przy klimie nie robiłem. Teraz serwis wymienił mi filtr przeciwpyłkowy i zastanawiam się nad tematem.
Układ oczywiście sprawny, chłodzi poprawnie, brzydkich zapachów nie stwierdzono.

mms1994

Ogólnie teoria mówi o corocznym czyszczeniu układu klimatyzacji (wentylacji). Powinno to też być połączone z sprawdzeniem ilości czynnika itp i ewentualnym uzupełnieniem. System najmów (zwykle 3 lata i 60-90tys km) to np nie przewiduje serwisu klimatyzacji w ogóle, zwykle jak ktoś odkupi to auto to po 2-3 kolejnych latach robi taki serwis ;)
Jeżeli nie jeździsz zbyt wiele (30-40tys rocznie), jeżeli raz na 2 lata odwiedzisz dedykowany serwis do serwisu tego typu instalacji i oni zrobią Ci jej przegląd+czyszczenie, w zupełności powinno starczyć. Upewnij się tylko, że jeśli masz np przedłużona gwarancję to ona na to nie wpływa (tj. czy nie musisz wtedy takiego serwisu dokonać w ASO) :)

rk

Zgadzam się z kolegą. 2 lata to minimum przyzwoitości. Ja zwykle czyszczenie robię zwykle podczas zmiany kół w czasie drugiej wiosny w życiu auta (co daje coś między 1-2 lata). Później robię co roku na wiosnę, ale głównie dlatego, że nie lubię żadnych zapachów z klimy. Miałem też w autach firmowych problemy z zapachami - jak się już pojawiły trudno było się ich na stałe pozbyć. No ale nie wiem czy one były w ciągłej eksploatacji, czy klimatyzacja była stale włączona itp. Mocno się zastanawiam, czy nie robić dezynfekcji co 2 lata.

Polecam czyszczenie chemiczne. ASO VW powinno takowe robić. Ważne, żeby w tym samym momencie wymienić filtr kabinowy bo inaczej to nie ma sensu. Ozonowanie jest OK ale wydaje mi się, że efekt nie jest ten sam co w wypadku czyszczenia chemicznego.

Dodatkowo, polecam aby klimatyzacja była włączona cały czas w tym także zimą (tak samo twierdzi VW i serwisy klimatyzacji). Wtedy działa osuszająco i generalnie mniej jest problemów z zapachami , mokrymi dywanikami i parowaniem szyb. No i nie ma problemów ze smarowaniem łożysk sprężarki itp. jak układ jest w ciągłym użyciu.