Jaki bagażnik rowerowy na hak

Zaczęty przez MrBlacker, 2018/06/18 11:28

Poprzedni wątek - Następny wątek

MrBlacker

Auto zamówiłem z hakiem. Hak będzie wykorzystywany przede wszystkim do bagażnika rowerowego montowanego właśnie na haku.
Zastanawiam się już nad jego zakupem, aby jeszcze w te wakacje skorzystać z niego.
Bagażnik powinien być łatwy w użyciu, z zabezpieczeniem tak, aby nikt nie mógł szybko zdjąć przypiętych rowerów, z możliwością odchylenia w celu otwarcia bagażnika oraz z możliwością łatwego złożenia w celu schowania do bagażnika. Maksymalna ilość rowerów to 4 sztuki.
Trochę poczytałem i na tą chwilę moim faworytem jest Thule VeloCompact 3 + adapter na dodatkowy rower Thule VeloCompact 4th Bike Adapter.
Nawet już znalazłem firmę blisko mnie, która sprzedaje takie bagażniki i można za niewielką opłatą zamontować na aucie, sprawdzić jak pasuje czy to jest to czego oczekujemy.

Należy również pamiętać, że z dniem 1 stycznia 2016r., zgodnie ze zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2016 poz. 2022), wszystkie bagażniki służące do przewozu rowerów na haku holowniczym auta muszą być wyposażone w światła wsteczne oraz przeciwmgłowe. Dodatkowo taki bagażnik musi mieć zamontowaną trzecią oryginalną z hologramem tablicę rejestracyjną (nie wolno przekładać tylnej tablicy z auta oraz drukować samemu na kartonie), którą można zamówić od razu podczas rejestracji auta albo dopiero po zakupie bagażnika.

rk

#1
Ja kupiłem oryginalny VW, bo miałem budżet do wykorzystania na akcesoria. Normalnie lepiej sprawdzić OEMa, bo można zaoszczędzić kilka stówek (produkuje je chyba Westfalia). Wersja dla VW odrobinę się różniła (była np. lżejsza). Moim zdaniem bagażniki renomowanych producentów dadzą radę.

Oryginalny hak ma pionowe obciążenie rzędu 100 kg. Nie pamiętam gdzie to znalazłem. Na pewno tyle mają oba ze sklepu VW. Na rynku pewnie są haki o mniejszym pionowym obciążeniu (typu 50kg).

Oryginalny rack VW na 3 rowery waży w zależności od modelu od 16-22.5 kg i można go obciążyć 60kg (to jest max. jego konstrukcji dla haków o nacisku min. 75kg). Jest szansa, ale mała, że ciężki bagażnik z bardzo dużymi/ciężkimi rowerami przy 4 sztukach może się zbliżyć do 100kg. Prędkość max. dla oryginału to 130km/h. Jest regulacja rozstawu świateł więc wymagania rozporządzeń wg. mnie to spełnia (chociaż dla T2 nic nie trzeba formalnie rozsuwać, ja to jednak robię). Moje rowery nie wystają na szerokość poza obrys pojazdu (są na styk). Warto zwrócić uwagę na masę bagażnika (łatwiej się go montuje), jego ładowność przy danym haku oraz ilość rowerów (często przy bagażnikach z nośnością 60kg na rower przypada 15 kg, a to może być ciut mało jak rowery są duże).

Tiguan ma złącze 13-pinowe, tak samo jak oryginalny bagażnik więc jest kompatybilny z przepisami co do świateł wstecznych/przeciwmgłowych.

Co do przepisu odnoszącego się do wystawania do tyłu to chyba światła w bagażniku to załatwiają, ale pewny nie jestem;) One wszystkie mają ponad 50 cm głębokości, w wypadku ładunku trzeba by to oznaczyć  czerwoną chorągiewką 50x50 cm lub tablicą z biało czerwonymi pasami. Generalnie czujniki się wyłączają (bagażnik jest traktowany jak przyczepka) i widać to na ekranie infotainment. Tryb EKO jest niemożliwy do wybrania. Jak koledzy pisali są ograniczenia możliwości otwarcia klapy (easy open nie działa itp.). Więcej szczegółów w instrukcji obsługi (w sekcji o przyczepach). W praktyce integracja jest całkiem niezła. Alarmu również działa (uruchamia się po odłączeniu bagażnika).

Widział/słyszał ktoś, aby policja/krokodylki karali za brak chorągiewki/tablicy z biało-czerwonymi pasami w wypadku bagażnika rowerowego na hak?

MrBlacker

Thule na 4 rowery ma też nośność 60 kg. Spokojnie zmieszczę się w tym limicie. :)
Niestety bagażnik VW (Westfalia) nie ma opcji 3 + 1.

Do bagażnika rowerowego na hak ze światłami nie ma potrzeby chorągiewki/tablicy z biało-czerwonymi pasami.

rk

#3
Chodziło mi głównie o rodziny z 4 dorosłymi;) Mój rower waży ponad 17kg. Bo jak rowery są dla dzieci, to rzeczywiście ciężko to przekroczyć.

Największą wadą rozwiązania VW jest brak opcji na 4 rower, tak jak piszesz. No ale jak miałem w sumie w gratisie a potrzebuje tylko na 2 to jest to spoko rozwiązanie.

Jesteś pewien, że nie ma potrzeby dodatkowego oznaczenia bagażnika? Jak przejrzałem PORD nie znalazłem nic co by wyłączało taką konieczność. Ludzie jeżdżą bez, producenci nic takiego nie dodają, ja też jeżdzę bez tak samo jak cała Europa ale pytam na wypadek spotkania upierdliwego policjanta;)

MrBlacker

To masz ciężki rower. :)
Ja mam już 4 rowery z kołami 26", ale mój waży 13 kg, pozostałych nie ważyłem, ale nie powinny więcej niż 15 kg. Także w limicie powinienem się zmieścić. W razie co to można wszystkie dodatki zdjąć (lampi, siodełka itp.). :D

Dodatkowe oznaczenie jest wymagane, gdy bagażnik nie ma swoich świateł i wystaje poza tylny obrys auta. Np. takie do camperów albo takie montowane na klapę bagażnika, gdzie bagażnik wisi wyżej i widać oświetlenie auta, ale sam bagażnik wystaje dalej. Wtedy właśnie trzeba stosować te biało-czerwone kwadraty o konkretnym wymiarze. W Polsce może szmata wystarczy, ale za granicą koniecznie ten kwadrat.

rk

Cytat: MrBlacker w 2018/06/18 13:07
To masz ciężki rower. :)
Raczej duży, bo wysoki jestem.
Cytat: MrBlacker w 2018/06/18 13:07
Dodatkowe oznaczenie jest wymagane, gdy bagażnik nie ma swoich świateł i wystaje poza tylny obrys auta. Np. takie do camperów albo takie montowane na klapę bagażnika, gdzie bagażnik wisi wyżej i widać oświetlenie auta, ale sam bagażnik wystaje dalej. Wtedy właśnie trzeba stosować te biało-czerwone kwadraty o konkretnym wymiarze. W Polsce może szmata wystarczy, ale za granicą koniecznie ten kwadrat.
Spoko, też mi się tak wydawało ale nie mogłem znaleźć nic w PORD i rozporządzeniach. Znasz przypadkiem podstawę prawną?

MrBlacker

A jeszcze jedna kwestia, ładunek wystający z tyłu powyżej 0,5 m obrysy pojazdu musi być oznaczony. Czyli wynika z tego, że jeśli takie rowery na bagażniku na tylnej klapie wystają poniżej 0,5 m (przy trzech rowerach to raczej niemożliwe) to oznaczenia nie są potrzebne.

W PORD niestety nie znalazłem nic o bagażniku rowerowym na hak, ale światła umieszczone na nim są właśnie takim oznaczeniem i nie trzeba nic więcej wieszać.

rk

W nocy tak, w dzień przepisy są niejasne;) Moim zdaniem bagażnik to przedłużenie pojazdu, i wraz z oświetleniem tworzy nowy obrys. Stąd brak konieczności tego oznaczenia.

Z drugiej strony bagażnik to ładunek w pewnym sensie, więc przepisy do ładunków wystających o 0.5m mogą mieć zastosowanie.

Szukam kogoś kto to weryfikował w praktyce, tj. miał kontrolę ew. mandat/wizytę w sądzie/rozmawiał z policją:P ?

MrBlacker

No i kupiłem to co wcześniej zaplanowałem.
Trochę czasu zajęło zmontowanie wszystkiego, ale po złożeniu montaż na hak jest bezproblemowy.
Na załączonych zdjęciach jak to wygląda w rzeczywistości.

Skakun

Załaduj i pokaż jak auto Ci siądzie.
Przodu nie podniesie? :)

MrBlacker

Dodam jeszcze, że przy podłączeniu wtyczki od bagażnika (tak samo jak od przyczepy) automatycznie wyłącza się asystent zmiany pasa ruchu (martwego pola) oraz asystent wyjazdu z miejsca parkingowego. Nie da się również ręcznie aktywować tych asystentów, jeśli wtyczka jest cały czas podłączona. Po odpięciu wtyczki oba te systemy włączają się automatycznie.

Szkoda, bo akurat przy bagażniku rowerowym asystent zmiany pasa ruchu mógłby działać, bo czujniki nie są zasłonięte.
Ciekawe czy da się to jakoś aktywować?

Tomus

Dzien dobry.


Pytanie mam w zasadzie do mrblacker, ale pisze na forum - dla potomnych :)
Widzialem na konkurencyjnym forum ze zastanawiales sie nad zakupem platformy rowerowej na hak. Wybrales cos? Jak Ci sie sprawdza? Jak dzialaja wtedy czujniki? Przez kamere cos widac przy cofaniu?


Sorry za zalanie pytaniami :)


Zdro!
T

MrBlacker

#12
@Tomus przeniosłem Twój post do właściwego wątku.

Pamiętaj, aby częściej używać opcji SZUKAJ :)

Tomus

Cytat: MrBlacker w 2018/08/23 22:38
Dodam jeszcze, że przy podłączeniu wtyczki od bagażnika (tak samo jak od przyczepy) automatycznie wyłącza się asystent zmiany pasa ruchu (martwego pola) oraz asystent wyjazdu z miejsca parkingowego. Nie da się również ręcznie aktywować tych asystentów, jeśli wtyczka jest cały czas podłączona. Po odpięciu wtyczki oba te systemy włączają się automatycznie.

Szkoda, bo akurat przy bagażniku rowerowym asystent zmiany pasa ruchu mógłby działać, bo czujniki nie są zasłonięte.
Ciekawe czy da się to jakoś aktywować?


No znalazlem, ale nic nie piszesz o czujnikach i kamerze. Czujki piszcza non stop bo widza bagaznik? Kamera przebija Ci sie przez rowery?


T

MrBlacker

Przy oryginalnej instalacji (fabrycznej czy też dodatkowo montowanej przez ASO), tylne czujniki powinny zostać automatycznie wyłączone.
Ja mam fabrycznie montowany hak i tak faktycznie się dzieje.
Kamera cofania działa normalnie - tzn. widać to co jest z tyłu, ale nie pamiętam teraz czy są widoczne wtedy te linie kolorowe linie wspomagające parkowanie.
Oczywiście zamontowane rowery przysłaniają widok.
Nie mam natomiast asystenta parkowania z przyczepą (Trailer Assist) - może wtedy jest jakoś inaczej.
I tak jak pisałem wcześniej wyłączony zostaje asystent zmiany pasa ruchu (martwego pola) oraz asystent wyjazdu z miejsca parkingowego.