Reflektory LED Matrix AFS vs IQ. LIGHT Reflektory LED Matrix

Zaczęty przez Dybik, 2021/10/21 21:41

Poprzedni wątek - Następny wątek

Dybik

Mam nie małą rozterkę, a nie do końca wiem czy sprzedawca na 100% przekazuje poprawną odpowiedź.
Może ktoś z Was posiada poniższe warianty i może się wypowiedzieć.


Otóż jeździłem Tiguanem z reflektorami LED Matrix (na lampie oznaczone jako IQ Light). Posiadały rewelacyjny jak dla mnie mechanizm wycinania nadjeżdżających pojazdów w przypadku Świateł Automatycznych Drogowych.


W konfiguracji jaka została wysłana do zamówienia jest w R-Line standard tj.:

na podstawie: (https://cenniki.volkswagen.pl/Tiguan-RP2021-RM2022.html?intcmp=xf_cennik_tiguan-xf_cennik_tiguan-cenniki)

CytatReflektory LED Matrix ASF

Dynamiczna regulacja zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętówReflektory LED Martix AFS ze światłami do jazdy dziennej LED oraz funkcją dynamicznego doświetlania zakrętówReflektory przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlania zakrętów

natomiast za dopłatą 1950 zł jest:

Cytat
IQ. LIGHT Reflektory LED Matrix
Light Assist - system automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe dla reflektorów LED
Reflektory LED Martix MDF ze światłami dziennej LED oraz funkcją dynamicznego dynamicznego doświetlania zakrętów
Tylne światła w technologii LED, przyciemniane ze zmienną grafiką


Sprzedawca powiedział mi że za 1950 zł dopłaty jest jedynie różnica w typie ASF -> MDF.  Gdzie MDF są rzekomo trochę mocniejsze.
Mnie jednak interesuje przede wszystkim dynamiczne wycinanie obiektów. Czy w standardzie LED Matrix ASF czyli funkcji w R-Line bezpłatnej również jest ta funkcja, czy występuje jedynie w 'IQ Led" ??

Podsumowując - czy w nowym Tigu z wyposażeniem R-Line, dostaję w standardzie reflektory wycinające nadjeżdżające/oddalające się samochody przy światłach drogowych ? Czy jest to dodatkowo płatne (1950 zł).


Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

mms1994

Żeby działało wycinanie musisz mieć dostępne auto-light (wcześniej DLA).
Ciekawostka, Fabia mk3 miała ledy MDF i one były statyczne, a Tiguan przed FL miał ledy ASF i one z DLA tańczyły i robiły magię o której piszesz :)

Dybik

Cytat: mms1994 w 2021/10/21 22:53
Żeby działało wycinanie musisz mieć dostępne auto-light (wcześniej DLA).
Ciekawostka, Fabia mk3 miała ledy MDF i one były statyczne, a Tiguan przed FL miał ledy ASF i one z DLA tańczyły i robiły magię o której piszesz :)

Nie ma czegos takiego jak auto-light w specyfikacji.

Wszystko odnośnie świateł:
Reflektory LED Martix AFS ze światłami do jazdy dziennej LED oraz funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów
Dynamiczna regulacja zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów
Funkcja automatycznego włączania świateł z funkcją Coming/Leaving Home,światła do jazdy dziennej w technologii LED
Light Assist - czujnik automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe
Reflektory przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlania zakrętów
Światła tylne wykonane w technologii LED przyciemniane


Na jakiejś stronie znalazłem natomiast: "Reflektory Matrix LED ,,wycinają" z wiązki świateł drogowych obszar zajmowany przez inne pojazdy – i w ten sposób chronią ich kierowców przed oślepianiem".[/size]

I teraz nie wiem czy któreś z powyższych to jest właśnie ten inteligentny system wycinania w światłach drogowych, czy to jednak musi być "IQ LIGHT LED Matrix". Czym zatem jest to IQ LIGHT dopisywane przy płatnej opcji?


tiguan220

Nie wiem do końca jak obecnie działają światła w tiguanie ale w audi różnica między matrix led i hd matrix led polega na większej "rozdzielczości" tych drugich a co za tym idzie jest większa precyzja wycinania (można wyciąć mniejszy fragment) oraz na zasięgu. Zasada działania obu jest taka sama.

Dybik

FYI:

Otrzymałem informację od Dealera że wszystkie Matrixy w nowych Tigach mają funkcję wycinania.
A że w ofercie nie ma dopisanego "IQ. LIGHT" to tylko błąd oferty. Jako zapewnienie podał iż w ich demie /którym jeździłem/ również nie ma dodatkowo płatnych Matrixów a są oznaczone jako IQ.Light.

Tak jak Tiguan220 wspomniałeś, są to po prostu trochę nowsze i z lepszym matrixem (te dodatkowo płatne). Ale  jeżdżąc na tych podstawowych i tak jest rewelacja.

van_daal

Jest jeszcze jedna różnica o czym dowiedziałem się dzisiaj:
W wersji dodatkowo płatnej dla R-line i w standardzie dla Elegance, wraz z MDF-ami są dynamiczne kierunkowskazy (przód i tył).
W R-line ze standardowymi lampami ASF i tym samym zwykłymi z tyłu - wszystkie kierunki są statyczne.

Mave

... Matrix MDF - dynamiczna regulacja świateł drogowych, ASF - automatyczna. zmiana świateł drogowych na mijania.

... aby w R linę była dynamiczna regulacja świateł drogowych trzeba domówić pakiet:
IQ. LIGHT Reflektory LED Matrix (2060 zł)


p.s - MDF i ASF różnią się zasadą działania a nie mocą

Smerfciamajda

ASF to nie tylko automatyczne długie.
To również zmiana strumienia świetlnego.
Było to wielokrotnie opisywane.

ASF ma pojedynczy lub podwójny reflektor LED sterowany przesłonami i servonapedem.

MDF to matryca kilkudziesięciu LEDow które to zapalne są w odpowiednich sekcjach w zależności od potrzeby.

ASF/MDF reaguje na predkosc wydłużając lub skracając zasięg, poszerzając lub zwężające wiązkę. Reaguje na pogodę - inaczej jest modelowana wiązka w deszczu a inaczej w normalny dzień. Doświetla zakręty.

Przełączanie automatyczne drogowe/mijania mam w normalnych biedaLED.

Mave

...pytanie dotyczyło wycinania poszczególnych stref oświetlenia przy światłach drogowych a to tylko MDF ...ASF przełącza na mijania ( zgodnie z opisem na VW) może skracać zasięg lub zawężać całą wiązkę ale np. nie obniży środka strumienia światła ( jadąc za innym pojazdem ) a boki zostawi w pełni doświetlone, tak samo jak w przypadku pojazdu z przeciwka ASF obniża strumień świetlny w całości a MDF pozostawia w pełni oświetlony prawy pas na długości świateł drogowych równocześnie ograniczając  oświetlenie lewego pasa  ( strefowe oświetlenie) ...najlepiej jest się przejechać ze światłami MDF i ASF i porównać działanie.


Pisałem że ASF a MDF to inna zasadą działania  ;)  (LED vs Matryca)





p.s - przełączanie było już w xenonach z 6 lat wstecz  ;)

Smerfciamajda

Miałem ASF w Octavii i tam każdy reflektor działał oddzielnie. Obniżał prawy lub lewy, doświetlał jak trzeba było każdy bok osobno.
Bez zmiany drogowe /mijania.
Na samych światłach mijania tak się działo.
Może w Tigu jest inaczej żeby dopłacić do MDF

Mave

...no właśnie ASF "obniżał" prawy lub lewy reflektor, a jak jechałeś za samochodem to obniżał dwa,  MDF  nie obniża święcenia tylko wyłącza segmenty matrycy aby nie oślepiać dlatego może np:  oświetlić drogę z prawej i lewej strony a środek nie ( na kształt litery "U" ) Nie wiem jak jest w Oktawii ale w Superb 2018 doświetlenie jest realizowane przez przeciwmgłowe w zderzaku, w Tigu wszystkie światła są realizowane przez reflektor.
W Tigu z ASF ( jest tak jak piszesz ) a w Tigu z MDF jest inaczej  ;) 

Smerfciamajda

Spoko, w Octawi doświetlenie było halogenami ale ASF tez doświetla, można sobie wybrać.
A samochód jadący z przeciwka powodował ze tylko lewy reflektor sie opuszczał.

Wiadomo ze MDF to poziom wyżej.

turzol


W przypadku reflektorów matrycowych w polifcie rozróżniamy 2 typy reflektorów:


Reflektory matrycowe LED
Reflektory matrycowe LED ze światłami do jazdy dziennej LED i doświetlaniem zakrętów
Dynamiczna kontrola zasięgu reflektorów wraz z dynamicznym doświetlaniem zakrętów
Światła na złą pogodę i światła doświetlające zakręty

IQ.LIGHT - reflektor matrycowy LED
Dynamiczne sterowanie światłami drogowymi ,,Dynamic Light Assist" dla reflektorów matrycowych LED
IQ.LIGHT – reflektory matrycowe LED ze światłami do jazdy dziennej LED, doświetlaniami zakrętów i dynamicznymi kierunkowskazami


Oba typy reflektorów mają wygrawerowany napis IQ Light, fizycznie są to te same reflektory i wizualnie niczym się nie różnią. Co więcej różnią się tylko sterowaniem układem diód. Co to oznacza w praktyce? - wersja bez matrix może stać się lampą w pełni lampą z dynamicznym AFS i pełną funkcjonalnością droższego odpowiednika.






turzol

Gdyby ktoś był chętny na aktywację matrixów, dynamicznych kierunków w lampach (również podczas otwierania/zamykania pojazdu), aktywację DLA, animacji świateł podczas uruchamiania silnika to zapraszam na PW. Usługę mogę wykonać również zdalnie.