4motion - napęd na cztery koła

Zaczęty przez iks, 2019/11/15 17:41

Poprzedni wątek - Następny wątek

iks

Czy po przełączeniu na tryb jazdy Snow (śnieżynka) napęd 4Motion jest wtedy włączony cały czas czy jak w innych trybach aktywuje się w razie potrzeby?

Charls

Cytat: iks w 2019/11/15 17:41
Czy po przełączeniu na tryb jazdy Snow (śnieżynka) napęd 4Motion jest wtedy włączony cały czas czy jak w innych trybach aktywuje się w razie potrzeby?


aktywuje się w razie potrzeby

MrBlacker

W Tiguanie (i nie tylko) 4motiom to standardowo 90% na przód i 10% na tył, a w razie potrzeby rozkład procentowy się zmienia.

Za pomocą pokrętła 4motion Active Control na konsoli środkowej poza wyborem standardowych profili jazdy Onroad (Eco, Comfort, Normal, Sport) w samochodach z napędem 4motion można wybrać dodatkowe profile jazdy Snow, Offroad i Offroad Individual.
W zależności od wybranego profilu, zmienia się napęd oraz wiele ustawień systemów asystujących w celu zapewnienia jak najlepszych warunków trakcyjnych.

W trybie Snow zmniejsza się czułość pedału przyspieszenia, przekładnia DSG szybciej zmienia przełożenie na wyższe, zmienia się też praca systemu ASR, który przy jeździe na wprost ma opóźnioną reakcję, a na zakrętach reaguje znacznie szybciej. Dodatkowo aktywny tempomat ACC zostaje przestawiony w tryb Eco, a dynamiczne doświetlanie zakrętów w tryb Sport.
Wszystko po to, aby zapewnić lepszą trakcję i stabilność auta podczas jazdy.

Charls

Pomimo tylu cudownych rozwiązań które wymieniłeś @MrBlacker i tak w trudnym terenie daleko mu do stałego 4x4 :)

MrBlacker

Fakt stały napęd 4x4 w terenie to zupełnie inna bajka.

Poza tym Tiguan to nie auto terenowe, aczkolwiek zdarzyło mi się parę razy jeździć po bezdrożach i to nawet w dość trudnych warunkach. ;)

iks

Tej szybszej zmiany biegu na wyższy to trochę nie rozumiem, jeśli jedziemy w dużym śniegu to raczej wolno i zależy nam przecież żeby wycisnąć więcej z niższego biegu a nie dusić silnik na wyższym.

Charls

Cytat: MrBlacker w 2019/11/16 16:15Poza tym Tiguan to nie auto terenowe
Zgadzam się.

Mam wrażenie, że w X1 xDrive napęd jakby był sprawniejszy niż haldex w Tigu

Charls

Cytat: iks w 2019/11/16 16:19
Tej szybszej zmiany biegu na wyższy to trochę nie rozumiem, jeśli jedziemy w dużym śniegu to raczej wolno i zależy nam przecież żeby wycisnąć więcej z niższego biegu a nie dusić silnik na wyższym.
Buksowanie w śniegu na niskich obrotach powoduje znaczne obciążenie układu korbowego. To tak jak z jazdą na rowerze, wrzuć najmniejsze tylne przełożenie i rozpędzają się z miejsca, lekko nie jest

MrBlacker

Jak zdawałem na prawko, a to było już dość dawno, uczono mnie, że właśnie łatwiej będzie wyjechać z zaspy czy ruszyć pod górkę na śliskim jak wrzuci się "dwójkę", a nie pierwszy bieg. ;)

Tiggy

Cytat: MrBlacker w 2019/11/16 23:05
Jak zdawałem na prawko, a to było już dość dawno, uczono mnie, że właśnie łatwiej będzie wyjechać z zaspy czy ruszyć pod górkę na śliskim jak wrzuci się "dwójkę", a nie pierwszy bieg. ;)


Mnie też tak uczono. Ale były to czasy długo przed seryjnym ASR i pewnie "szybka dwójka" miała właśnie zapobiegać uślizgowi  :)  Teraz robi to za nas komputer.

mms1994

Żeby wyjechać z zaspy trzeba wyłączyć ASR ;) Tryb snow ogranicza jego działanie

Tomus

Cytat: iks w 2019/11/16 16:19
Tej szybszej zmiany biegu na wyższy to trochę nie rozumiem, jeśli jedziemy w dużym śniegu to raczej wolno i zależy nam przecież żeby wycisnąć więcej z niższego biegu a nie dusić silnik na wyższym.
Wyższe obroty = większa moc = większa szansa na zerwanie przyczepności.