FORUM: VW TIGUAN, SEAT TARRACO, ATECA, SKODA KODIAQ, KAROQ, AUDI Q3, Q5, VW TOUAREG

Fora techniczne => VW TIGUAN II - 2016 - 2024 => Wątek zaczęty przez: Peterka w 2019/06/04 12:04

Tytuł: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Peterka w 2019/06/04 12:04
AllSpace 1,5 TSI ma silnik z odlaczaniem dwoch cylindrów. Jak to jest komunikowane na desce rozdzielczej? Skad wiadomo ze pracują tylko dwa cylindry?
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/04 12:11
Za pomocą ikonki EKO lub komunikatu tekstowego w wyświetlaczu między zegarami (lub AID), jak jest ustawiony odpowiedni tryb (informacje o pojeździe). Z punktu użytkownika ta informacja jest zwykle mało istotna, chyba, że widzisz jakieś praktyczne zastosowanie?. Zmienia się też brzmienie silnika i sporadycznie można to wyczuć po wibracjach (chyba, że to już VW na 100% dopracował).


Proponuję, abyś trochę bardziej wnikliwie poczytał to forum. Wiele z odpowiedzi na twoje pytania dostępnych jest też w instrukcji obsługi, która jest dość szczegółowa (są linki na forum, ew. poszperaj w internecie lub pożycz od dealera).
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Marysiabyla w 2020/01/27 20:28
Witam


Od miesiąca jestem posiadaczem nowego Tiguana z silnikiem 1.5 TSI 150KM ACT. Z samochodu jestem bardzo zadowolony. Mam pytanie odnośnie systemu ACT. Mając 4 cylindry ten tryb chodzi tylko na 2 ciagle tych samych i czy one są jakos wzmacniane? Tych informacji nie znalazłem na żadnych forum. Z góry dziękuje za odpowiedzi  :)
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Rocko w 2020/01/27 20:32
Większość czasu w silniku pracują 4 cylindry. Jedynie w przypadku małego obciążenia system wyłącza 2 cylindry i silnik działa na 2 cylindrach. U mnie pojawia się wtedy na wyświetlaczu pomiędzy zegarami ikonka ECO a jak wejdę w spalanie to jest napis informujący, że silnik działa w trybie 2 cylindrów.
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Marysiabyla w 2020/01/27 20:43
Wiem jak działa ten tryb. Trochę mnie nie zrozumiałeś, albo źle sprecyzowałem pytanie. Jadąc sobie w trybie eco na 2 cylindrach przy czym pozostałe 2 są odłączone to przy kolejnym włączeniu eco praca cylindrów się zmienia? Trochę zagmatwane, ale nie wiem jak to inaczej wytłumaczyć  :D
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2020/01/27 20:48
Zawsze działają cylindry 1 i 4, odłączane są 2 i 3.
Link do filmu instruktażowego:
https://youtu.be/yoohR8sar5g
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Marysiabyla w 2020/01/27 20:51
Są one wzmacniane, ze po dłuższej eksploatacji nie padną szybciej niż pozostałe 2?
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2020/01/27 20:54
Raczej trzeba się zastanowić,  czy VW te 2 odłączane nie zrobił gorsze niż pozostałe dwa bo mniej będą pracować niż standardowo w silniku  ;D 
Mamy 21wiek i każdy producent szuka oszczędności, a nie powodu by coś zrobić drożej niż dotychczas.
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Marysiabyla w 2020/01/27 21:20
Dzięki za pomoc  :)
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Mullrof w 2020/01/27 21:37
Ja bym się tam nie przejmował. Te cylindry i tak działają przy bardzo małym obciążeniu. A jak już o tym mówimy to warto wspomnieć, że przy wyłączeniu dwóch cylindrów turbina daje większe ciśnienie.
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2020/01/28 10:46
Są one wzmacniane, ze po dłuższej eksploatacji nie padną szybciej niż pozostałe 2?
A po co? Zawsze pracują 4 cylindry tylko jest odcinana dawka paliwa, pompa oleju działa zawsze i smaruje wszystkie cylindry nawet te pracujące bez mieszanki paliwowo-powietrznej. Szkoda życia żeby sobie zaprzątać głowę takimi sprawami
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2020/01/28 11:25
A jak już o tym mówimy to warto wspomnieć, że przy wyłączeniu dwóch cylindrów turbina daje większe ciśnienie.
Ale warto też wspomnieć dlaczego, nie dlatego że turbina raptem zwiększa obroty i ciśnienie doładowania, tylko dlatego, że krzywka walka rozrządu się przestawia i przestaje popychać i otwierać zawory a owe powietrze z doładowania trafia tylko do 1 i  4 cylindra. Drugie pytanie czy oby na pewno, ponieważ na bardzo małym obciążeniu turbosprężarka pracuje w bardzo małym zakresie
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: mms1994 w 2020/01/28 11:52
(wartości losowe :) )Ciśnienie doładowania turbiny się zmniejszy, bo jeśli było np1 to będzie 1, natomiast zwiększy się ciśnienie w układzie z np 0,9 do 1,4, co teoretycznie powinno zmniejszyć minimalnie ciśnienie turbiny bo spadnie zapotrzebowanie koniec końców. Na pewno w jakiś sposób wpływa to na żywotność układu, ale w bardzo minimalnym, silnik to trochę odczuje tak jakby było dodatkowe przyśpieszenie/zwolnienie obrotów silnika
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Mullrof w 2020/01/28 22:04
ciekawie temat się rozwija widzę.

niestety nie wiem gdzie to ciśnienie jest mierzone.
posiłkuję się tym co seat dał mi na infotainment
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: mms1994 w 2020/01/28 23:13
Ciśnienie turbiny mierzone jest gdzieś na turbinie. Ciśnienie w układzie zawsze będzie inne, No chyba ze byłby tak układ zamknięty (a nie jest). Jeżeli turbina pompuje powietrze z ciśnieniem np 2 barów to wcale nie znaczy ze w układzie takie jest. Prosty przykład: pompowanie koła, popularne na stacjach urządzania w trakcie pompowania podają np 5 barów mimo ze rzeczywiste ciśnienie w kole może być 1 albo 3 :)
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2020/01/29 10:02
Ciśnienie turbiny mierzone jest gdzieś na turbinie.
w kolektorze
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: mms1994 w 2020/01/30 15:09
W układzie z turbiną mamy dwa kolektorzy (wlotowy i wylotowy)
Tytuł: Odp: System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2020/01/30 16:25
sorry że od razu nie dopisałem  :)  - czujnik ciśnienia doładowania  znajduje się w układzie dolotowym, tam gdzie znajduje się turbina i gdzie spręża powietrze do komór spalania, myślałem że to oczywiste  :D


W układzie z turbiną mamy dwa kolektorzy (wlotowy i wylotowy)
w każdym silniku spalinowym bez względu czy jest turbina czy jej nie ma, jest układ dolotowy którego zasadniczym celem jest doprowadzenie a w przypadku turbodoładowanego wstępne sprężenie powietrza  do cylindrów silnika, oraz układ wydechowy (inaczej wylotowy)