System aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT)

Zaczęty przez Peterka, 2019/06/04 12:04

Poprzedni wątek - Następny wątek

Peterka

AllSpace 1,5 TSI ma silnik z odlaczaniem dwoch cylindrów. Jak to jest komunikowane na desce rozdzielczej? Skad wiadomo ze pracują tylko dwa cylindry?

rk

Za pomocą ikonki EKO lub komunikatu tekstowego w wyświetlaczu między zegarami (lub AID), jak jest ustawiony odpowiedni tryb (informacje o pojeździe). Z punktu użytkownika ta informacja jest zwykle mało istotna, chyba, że widzisz jakieś praktyczne zastosowanie?. Zmienia się też brzmienie silnika i sporadycznie można to wyczuć po wibracjach (chyba, że to już VW na 100% dopracował).


Proponuję, abyś trochę bardziej wnikliwie poczytał to forum. Wiele z odpowiedzi na twoje pytania dostępnych jest też w instrukcji obsługi, która jest dość szczegółowa (są linki na forum, ew. poszperaj w internecie lub pożycz od dealera).

Marysiabyla

Witam


Od miesiąca jestem posiadaczem nowego Tiguana z silnikiem 1.5 TSI 150KM ACT. Z samochodu jestem bardzo zadowolony. Mam pytanie odnośnie systemu ACT. Mając 4 cylindry ten tryb chodzi tylko na 2 ciagle tych samych i czy one są jakos wzmacniane? Tych informacji nie znalazłem na żadnych forum. Z góry dziękuje za odpowiedzi  :)

Rocko

Większość czasu w silniku pracują 4 cylindry. Jedynie w przypadku małego obciążenia system wyłącza 2 cylindry i silnik działa na 2 cylindrach. U mnie pojawia się wtedy na wyświetlaczu pomiędzy zegarami ikonka ECO a jak wejdę w spalanie to jest napis informujący, że silnik działa w trybie 2 cylindrów.

Marysiabyla

Wiem jak działa ten tryb. Trochę mnie nie zrozumiałeś, albo źle sprecyzowałem pytanie. Jadąc sobie w trybie eco na 2 cylindrach przy czym pozostałe 2 są odłączone to przy kolejnym włączeniu eco praca cylindrów się zmienia? Trochę zagmatwane, ale nie wiem jak to inaczej wytłumaczyć  :D

Kabe

Zawsze działają cylindry 1 i 4, odłączane są 2 i 3.
Link do filmu instruktażowego:
https://youtu.be/yoohR8sar5g

Marysiabyla

Są one wzmacniane, ze po dłuższej eksploatacji nie padną szybciej niż pozostałe 2?

Kabe

Raczej trzeba się zastanowić,  czy VW te 2 odłączane nie zrobił gorsze niż pozostałe dwa bo mniej będą pracować niż standardowo w silniku  ;D 
Mamy 21wiek i każdy producent szuka oszczędności, a nie powodu by coś zrobić drożej niż dotychczas.

Marysiabyla


Mullrof

Ja bym się tam nie przejmował. Te cylindry i tak działają przy bardzo małym obciążeniu. A jak już o tym mówimy to warto wspomnieć, że przy wyłączeniu dwóch cylindrów turbina daje większe ciśnienie.

Charls

Cytat: Marysiabyla w 2020/01/27 20:51Są one wzmacniane, ze po dłuższej eksploatacji nie padną szybciej niż pozostałe 2?
A po co? Zawsze pracują 4 cylindry tylko jest odcinana dawka paliwa, pompa oleju działa zawsze i smaruje wszystkie cylindry nawet te pracujące bez mieszanki paliwowo-powietrznej. Szkoda życia żeby sobie zaprzątać głowę takimi sprawami

Charls

Cytat: Mullrof w 2020/01/27 21:37A jak już o tym mówimy to warto wspomnieć, że przy wyłączeniu dwóch cylindrów turbina daje większe ciśnienie.
Ale warto też wspomnieć dlaczego, nie dlatego że turbina raptem zwiększa obroty i ciśnienie doładowania, tylko dlatego, że krzywka walka rozrządu się przestawia i przestaje popychać i otwierać zawory a owe powietrze z doładowania trafia tylko do 1 i  4 cylindra. Drugie pytanie czy oby na pewno, ponieważ na bardzo małym obciążeniu turbosprężarka pracuje w bardzo małym zakresie

mms1994

(wartości losowe :) )Ciśnienie doładowania turbiny się zmniejszy, bo jeśli było np1 to będzie 1, natomiast zwiększy się ciśnienie w układzie z np 0,9 do 1,4, co teoretycznie powinno zmniejszyć minimalnie ciśnienie turbiny bo spadnie zapotrzebowanie koniec końców. Na pewno w jakiś sposób wpływa to na żywotność układu, ale w bardzo minimalnym, silnik to trochę odczuje tak jakby było dodatkowe przyśpieszenie/zwolnienie obrotów silnika

Mullrof

ciekawie temat się rozwija widzę.

niestety nie wiem gdzie to ciśnienie jest mierzone.
posiłkuję się tym co seat dał mi na infotainment

mms1994

Ciśnienie turbiny mierzone jest gdzieś na turbinie. Ciśnienie w układzie zawsze będzie inne, No chyba ze byłby tak układ zamknięty (a nie jest). Jeżeli turbina pompuje powietrze z ciśnieniem np 2 barów to wcale nie znaczy ze w układzie takie jest. Prosty przykład: pompowanie koła, popularne na stacjach urządzania w trakcie pompowania podają np 5 barów mimo ze rzeczywiste ciśnienie w kole może być 1 albo 3 :)