FORUM: VW TIGUAN, SEAT TARRACO, ATECA, SKODA KODIAQ, KAROQ, AUDI Q3, Q5, VW TOUAREG

Fora techniczne => VW TIGUAN II - 2016 - 2024 => DIY / ODIS / VCDS / OBDeleven / VW Data Plug / VW Connect => Wątek zaczęty przez: MrBlacker w 2019/04/18 23:45

Tytuł: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/18 23:45
Wszystkie nowe auta są wyposażone w światła dzienne (DLR), które po włączeniu zapłonu automatycznie są aktywowane i nie ma możliwości ich wyłączenia.
Dzięki kodowaniu mamy trzy możliwości wyłączenia świateł dziennych:
Po włączeniu światła dzienne standardowo świecą się tylko z przodu, ale można dodatkowo aktywować tylne lampy po ich włączeniu - tzw. tryb skandynawski.
Czy jest to słuszne czy nie to już pozostawiam do dyskusji. Niektórzy twierdzą, że w dzień lepiej widać światła hamowania przy wyłączonych tylnych lampach, ale przy lampach tylnych ze zmienną grafiką światła hamowania są w innym miejscu niż tylne światła więc ich widoczność jest bardzo dobra.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/20 12:50
Kolejną modyfikacją jak możemy zrobić w przypadku oświetlenia to aktywowanie automatycznego uruchomienia funkcji Coming Home.
Standardowo, aby uruchomić oświetlenie Coming Home należy użyć dźwigni kierunkowskazów/świateł drogowych po wyłączeniu zapłonu. Po kodowaniu takie oświetlenia włączy się automatycznie na czas określony w Ustawieniach oświetlenia (maksymalnie na 30 sekund).
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/04/20 14:40
Wszystkie nowe auta są wyposażone w światła dzienne (DLR), które po włączeniu zapłonu automatycznie są aktywowane i nie ma możliwości ich wyłączenia.
Dzięki kodowaniu mamy trzy możliwości wyłączenia świateł dziennych:
  • aktywowanie dodatkowej pozycji w menu oświetlenia
  • aktywowanie wyłączenia świateł dziennych, gdy włącznik świateł znajduje się w pozycji "0"
  • aktywowanie wyłączenia świateł przy włączonym hamulcu postojowym
Po włączeniu światła dzienne standardowo świecą się tylko z przodu, ale można dodatkowo aktywować tylne lampy po ich włączeniu - tzw. tryb skandynawski.
Czy jest to słuszne czy nie to już pozostawiam do dyskusji. Niektórzy twierdzą, że w dzień lepiej widać światła hamowania przy wyłączonych tylnych lampach, ale przy lampach tylnych ze zmienną grafiką światła hamowania są w innym miejscu niż tylne światła więc ich widoczność jest bardzo dobra.
System załączania świateł mijania działa bardzo dobrze i się do tego człowiek przyzwyczaja. Wiadomo, oświetlenie trzeba kontrolować ale z przyzwyczajenia można o tym zapomnieć w trakcie mgły w dzień (jeśli wilgoć z mgły nie uruchomi wycieraczek). Wtedy nie jest trudno o źle kończącą się kolizję. Jak dla mnie ta opcja powinna być dostępna i domyślnie włączona, zwłasza jak światła hamowania mają inną grafikę. Niewiele trudniejsze do zauważenia światła hamowania w trakcie dnia, to niska cena za uniknięcie poważniejszych zdarzeń.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/25 22:33
Tym razem mała modyfikacja związana z kierunkowskazami. ;)
Otóż możemy tak zakodować nasze oświetlenie, aby razem:
Dostępna jest opcja migania jednoczesnego, jak i naprzemiennego.
A to kilka przykładów zastosowania takiego kodowania.

(https://images91.fotosik.pl/169/99aac867b6d2cbf4.gif) (https://images89.fotosik.pl/168/b13d05aa76daf193.gif)
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2019/04/26 09:34
Niezgodne z przepisami PORD i Rozporządzeniem o Warunkach technicznych, dowód rejestracyjny w przypadku kontroli do elektronicznego zatrzymania
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/26 15:31
Też mi się tak wydaje, ale jakoś nie znalazłem stosownego wpisu w "Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".
Jedynie co znalazłem to taki wpis "Włączenie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł", ale to nie zabrania jednoczesnego migania innych świateł.

@Charls możesz zacytować konkretne rozporządzenie/paragraf/artykuł potwierdzający, że takie zastosowanie nie jest zgodne z przepisami?
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/04/26 15:41
Powinieneś też znaleźć informację o barwie świateł, ze wskazaniem na pomarańczowy dla kierunkowskazów - stąd też był problem przy sprowadzanych z USA pojazdów, w których migało właśnie światło stopu w kolorze czerwonym.


EDIT: w przepisach posługują się określeniem barwy "żółta samochodowa"
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2019/04/26 16:27
Dokładnie tak, dopuszcza się barwę  żółtą selektywną, czerwone w EU/PL zabronione, mówi o tym Rozporządzenie o Warunkach Technicznych jakie powinny spełniać pojazdy
a dokładnie załącznik Nr 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia


Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/26 20:30
Częściowo macie rację, bo faktycznie w autach sprowadzanych z USA, gdzie są tylko czerwone światła z tyłu trzeba je wymieniać, aby dostosować się do naszych przepisów.
Jednak w naszych europejskich autach mamy właściwe kierunkowskazy czyli żółte/pomarańczowe zgodnie z tym rozporządzeniem. Dodatkowo w dokumencie tym nie ma wprost nic wspomniane, że nie mogą jednocześnie z kierunkowskazami migać inne światła.
Oczywiście nikogo nie namawiam i nie zmuszam do takich zmian, sam też jej w moim aucie na stałe nie wprowadziłem. W wolnej chwili bawiłem się i pokazuję, że jest taka możliwość. ;)
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2019/04/26 21:29
Przecież migają czerwone a nie mogą, przy pierwszej kontroli zatrzymałbym DR. Po drugie czerwone stop nie mogą swiecic w  trybie selektywnym i po jednej stronie, warunki mówią jasno o ilości źródeł STOP-u


Tak samo nie mogą świecić przednie kierunki a'la USA


Tyle w teorii, każdy niech modzi jak i co chce  ;D
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/04/26 23:36
Ale jest już kilka aut w których przednie kierunki powodują przygasanie lub wręcz wyłączanie światła mijania. No to jednak światło mijania wtedy zapala się i gaśnie. To co w takim razie można a co nie ?
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/04/27 00:22
Dopuszczone jest wygaszenie świateł pozycyjnych w trakcie działania kierunkowskazu. Nie jest dopuszczone sprzężenie kierunkowskazu ze światłami STOP, miganie naprzemienne albo też użycie innego koloru niż pomarańczowy.

Trochę na ten temat można znaleźć w wymaganiach do homologacji: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:PL:PDF
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/04/27 08:09
Ale jest już kilka aut w których przednie kierunki powodują przygasanie lub wręcz wyłączanie światła mijania. No to jednak światło mijania wtedy zapala się i gaśnie. To co w takim razie można a co nie ?

Tak jest chyba też w Tiguanie II, że przednie światło przygasa kiedy jest włączony kierunkowskaż - ale ono nie mryga razem czy na zmianę z nim, jest przygaszone do czasu kiedy kierunkowskaz nie zostanie wyłączony.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/27 13:41
U mnie nie przygasa ani dzienne, ani mijania. Mam reflektory Led Top.
Tak jest w reflektorach, gdzie ten sam moduł świeci na światło dzienne i jako kierunkowskaz.

Dopuszczone jest wygaszenie świateł pozycyjnych w trakcie działania kierunkowskazu. Nie jest dopuszczone sprzężenie kierunkowskazu ze światłami STOP, miganie naprzemienne albo też użycie innego koloru niż pomarańczowy.

Z tym się zgadzam.
Pytanie jednak co z miganiem jednoczesnym przednich kierunkowskazów ze światłami przeciwmgłowymi i miganiem jednoczesnym tylnych kierunkowskazów z tylnymi światłami (nie mówimy tutaj o światłach STOP, które świeca się w innym miejscu na tylnym reflektorze).
Podkreślam, że dodatkowe światła nie pełnią funkcji kierunkowskazów, bo kierunkowskaz jest niezależnym światłem, jest pomarańczowy i działa zgodnie z przepisami.
Wg mnie żaden przepis tego dokładnie nie reguluje.

Niemniej jednak rozmawiałem ze znajomym z drogówki i przy takiej modyfikacji zatrzymałby auto i uznał to jako niezgodne z przepisami.
Także traktujmy to jako ciekawostkę. ;)
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/04/27 14:05
Moim zdaniem jeśli coś miga po włączeniu kierunkowskazu to pełni funkcję kierunkowskazu :) Dodatkowo, przepisy homologacyjne wymagają by światła pozycyjne/mijania włączały i wyłączały się wszystkie jednocześnie.

Generalnie ze światłami nie ma dowolności, nie bez powodu VW nie pozwolił włączać lampek umieszczonych w lusterkach w czasie ruchu pojazdu co mogłoby być pomocne dla kamer Area View przy manewrowaniu w nocy - po prostu takie zastosowanie światła białego nie jest przewidziane w przepisach. Wszelkie widowiskowe eksperymenty jakkolwiek wyglądają efektownie i wyróżniająco z tłumu, to zgodnie z przepisami powinny skutkować negatywnym wynikiem badań technicznych. Do tego w razie wypadku mam wrażenie, że "niesprawne" światła są czynnikiem bardziej obciążającym niż niezgodna z homologacją wartość ET w założonych felgach...
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/04/28 00:19
Kolejną opcją, którą możemy zakodować, tym razem bez obawy, że będzie to niezgodne z przepisami, jest zapamiętanie ustawienia systemu DLA (Dynamic Light Assist).
Standardowo po włączeniu systemu DLA działa on do czasu wyłączenia zapłonu. Każdorazowo po uruchomieniu auta trzeba go ponownie włączać.

Mi osobiście brakuje jeszcze możliwości zmiany prędkości po osiągnięciu której system DLA aktywuje się, czyli zaczyna działać.
Często jeżdżę wieczorami po krętych drogach pozamiejskich, gdzie trudno jest osiągnąć prędkości powyżej 60 km/h, a właśnie dopiero po jej przekroczenie aktywuję się system DLA.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/05/03 00:39
Dzisiaj całkiem przypadkiem odkryłem, że po zapaleniu tylnego światła przeciwmgłowego światła hamowania (STOP) nie zapalają się w całości (dwa pionowe prostokąty) tylko "w połowie" (jeden pionowy prostokąt) - dotyczy reflektorów tylnych ze zmienną grafiką.
Okazuje się, że za pomocą kodowania można to zmienić tak, aby światła hamowania zapalały się w sposób standardowy (dwa pionowe prostokąty).

Dodatkowo w temacie tylnego światła przeciwmgłowego okazuje się, że można włączyć przypomnienie, aby je wyłączyć po przekroczeniu określonej prędkości.
Zastanawiałem się jaki to może mieć sens, ale chyba jest w tym jakaś logika. Bowiem tylne światło przeciwmgłowe włączamy tylko w trudnych warunkach pogodowych i zmniejszonej widoczności, a jeśli są one trudne to należy jeździć bezpiecznie z ograniczoną prędkością. Jak już warunki się poprawią to przyspieszamy i może się zdarzyć, że zapomnimy wyłączyć tylne światło przeciwmgłowe, które będzie oślepiać jadących za nami kierowców.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: Fircyk w 2019/05/03 05:23
To dobry modzik
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/05/04 22:56
Kierunkowskazy komfortowe to kilkukrotne mignięcie przy lekkim pchnięciu dźwigni kierunkowskazu - korzystam z tego np. przy zmianie pasa ruchu.
Opcja ta akurat w moim aucie to standard. Nie wiem czy we wszystkich Tiguanach tak jest, ale jeśli nie to możemy to sobie włączyć za pomocą kodowania (VCDS lub OBDeleven).
U mnie standardowe ustawienie to trzy mignięcia, ale to również możemy zmienić w zakresie 0-5. ;)
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/05/04 23:01
Wydaje mi się, że ta opcja to standard.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2019/05/04 23:14
W autach na płytach PQ35 i MQB to standard, w tigu I FL też jest wybór od 1 do 5, standard to 3. Golf V od 2003 miał to w standardzie
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/05/05 00:00
Chyba macie rację, ale opcja zmiany ilości mignięć nie jest już standardem. ;)

Wrzucam więc kolejną opcję modyfikacji - zmiana świateł mijania na przeciwmgłowe dla opcji Leaving Home i Coming Home.
Nie testowałem, ale myślę, że udałoby się też tak ustawić, aby włączały się tylko światła przeciwmgłowe bez świateł dziennych w głównym reflektorze.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/05/24 21:05
Jak pewnie wiecie ostrzeganie przez policją innych kierowców poprzez mruganie światłami drogowymi jest zabronione, ale nie oznacza to, że w ogóle takie działanie jest zabroniona.
Otóż można ostrzegać innych mrugając światłami drogowymi przed zbliżającym się niebezpieczeństwem niebezpieczeństwem np. kolizją na drodze. Co prawda gdzieś kiedyś przeczytałem, że patrol policji zatrzymujący do kontroli innych kierowców też należy traktować jako zbliżające się niebezpieczeństwo. :D

Oczywiście funkcjonalność mrugania światłami drogowymi jest funkcjonalnością standardowo dostępną w aucie, ale dodatkowo możemy sobie zakodować (VCDS lub ODBeleven), aby razem ze światłami drogowymi mrugało tylne światło przeciwmgłowe. Dzięki temu nie odrywając rąk od kierownicy będziemy mieli możliwość ostrzegać również kierowców jadących za nami. ;)
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2020/02/16 23:41
Kolejne sprawdzone modyfikacje dotyczące oświetlenia to:
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2020/02/21 19:40
Nowe zweryfikowane modyfikacje związane z oświetleniem:
Znalazłem też ostatnio ciekawą modyfikację związaną z oświetleniem wewnętrznym, może komuś się spodoba. ;)
Otóż możemy uaktywnić pulsowanie podświetlenia przycisku Start/Stop, gdy silnik nie jest uruchomiony. Po uruchomieniu silnika przycisk jest standardowo podświetlony.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: spec556 w 2020/02/22 07:32
Czy komuś udało się zmodyfikować przednie lub tylne kierunkowskazy tak by były "dynamiczne"?
Widziałem w necie, że są specjalne sterowniki, które należy wpiąć pomiędzy lampę a przewody.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2020/02/22 12:55
Chyba sam sterownik nie wystarczy i ledy też trzeba chyba wymienić. Aby uzyskać taki efekt to każda dioda musi być sterowana niezależnie, a takie podpięcie do fabrycznych lamp może być skomplikowane lub wręcz niemożliwe.
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2020/03/08 02:21
Kiilka kolejnych przetestowanych opcji związanych z oświetleniem:
Tytuł: Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
Wiadomość wysłana przez: ellah w 2020/03/15 23:22
Czy komuś udało się zmodyfikować przednie lub tylne kierunkowskazy tak by były "dynamiczne"?
Widziałem w necie, że są specjalne sterowniki, które należy wpiąć pomiędzy lampę a przewody.



Oj też bym chciał mieć taki bajer … :)