FORUM: VW TIGUAN, SEAT TARRACO, ATECA, SKODA KODIAQ, KAROQ, AUDI Q3, Q5, VW TOUAREG
Fora techniczne => VW TIGUAN II - 2016 - 2024 => DIY / ODIS / VCDS / OBDeleven / VW Data Plug / VW Connect => Wątek zaczęty przez: MrBlacker w 2019/04/18 23:45
-
Wszystkie nowe auta są wyposażone w światła dzienne (DLR), które po włączeniu zapłonu automatycznie są aktywowane i nie ma możliwości ich wyłączenia.
Dzięki kodowaniu mamy trzy możliwości wyłączenia świateł dziennych:
- aktywowanie dodatkowej pozycji w menu oświetlenia
- aktywowanie wyłączenia świateł dziennych, gdy włącznik świateł znajduje się w pozycji "0"
- aktywowanie wyłączenia świateł przy włączonym hamulcu postojowym
Po włączeniu światła dzienne standardowo świecą się tylko z przodu, ale można dodatkowo aktywować tylne lampy po ich włączeniu - tzw. tryb skandynawski.
Czy jest to słuszne czy nie to już pozostawiam do dyskusji. Niektórzy twierdzą, że w dzień lepiej widać światła hamowania przy wyłączonych tylnych lampach, ale przy lampach tylnych ze zmienną grafiką światła hamowania są w innym miejscu niż tylne światła więc ich widoczność jest bardzo dobra.
-
Kolejną modyfikacją jak możemy zrobić w przypadku oświetlenia to aktywowanie automatycznego uruchomienia funkcji Coming Home.
Standardowo, aby uruchomić oświetlenie Coming Home należy użyć dźwigni kierunkowskazów/świateł drogowych po wyłączeniu zapłonu. Po kodowaniu takie oświetlenia włączy się automatycznie na czas określony w Ustawieniach oświetlenia (maksymalnie na 30 sekund).
-
Wszystkie nowe auta są wyposażone w światła dzienne (DLR), które po włączeniu zapłonu automatycznie są aktywowane i nie ma możliwości ich wyłączenia.
Dzięki kodowaniu mamy trzy możliwości wyłączenia świateł dziennych:
- aktywowanie dodatkowej pozycji w menu oświetlenia
- aktywowanie wyłączenia świateł dziennych, gdy włącznik świateł znajduje się w pozycji "0"
- aktywowanie wyłączenia świateł przy włączonym hamulcu postojowym
Po włączeniu światła dzienne standardowo świecą się tylko z przodu, ale można dodatkowo aktywować tylne lampy po ich włączeniu - tzw. tryb skandynawski.
Czy jest to słuszne czy nie to już pozostawiam do dyskusji. Niektórzy twierdzą, że w dzień lepiej widać światła hamowania przy wyłączonych tylnych lampach, ale przy lampach tylnych ze zmienną grafiką światła hamowania są w innym miejscu niż tylne światła więc ich widoczność jest bardzo dobra.
System załączania świateł mijania działa bardzo dobrze i się do tego człowiek przyzwyczaja. Wiadomo, oświetlenie trzeba kontrolować ale z przyzwyczajenia można o tym zapomnieć w trakcie mgły w dzień (jeśli wilgoć z mgły nie uruchomi wycieraczek). Wtedy nie jest trudno o źle kończącą się kolizję. Jak dla mnie ta opcja powinna być dostępna i domyślnie włączona, zwłasza jak światła hamowania mają inną grafikę. Niewiele trudniejsze do zauważenia światła hamowania w trakcie dnia, to niska cena za uniknięcie poważniejszych zdarzeń.
-
Tym razem mała modyfikacja związana z kierunkowskazami. ;)
Otóż możemy tak zakodować nasze oświetlenie, aby razem:
- z tylnymi kierunkowskazami migały tylne zewnętrzne światła
- z tylnymi kierunkowskazami migały tylne zewnętrzne i wewnętrzne światła
- z tylnymi kierunkowskazami migały tylne wewnętrzne światła
- z tylnymi kierunkowskazami migało podświetlenie tablicy rejestracyjnej
- z tylnymi kierunkowskazami migało trzecie (środkowe) światło STOP
- z przednimi kierunkowskazami migały światła przeciwmgłowe
Dostępna jest opcja migania jednoczesnego, jak i naprzemiennego.
A to kilka przykładów zastosowania takiego kodowania.
(https://images91.fotosik.pl/169/99aac867b6d2cbf4.gif) (https://images89.fotosik.pl/168/b13d05aa76daf193.gif)
-
Niezgodne z przepisami PORD i Rozporządzeniem o Warunkach technicznych, dowód rejestracyjny w przypadku kontroli do elektronicznego zatrzymania
-
Też mi się tak wydaje, ale jakoś nie znalazłem stosownego wpisu w "Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".
Jedynie co znalazłem to taki wpis "Włączenie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł", ale to nie zabrania jednoczesnego migania innych świateł.
@Charls możesz zacytować konkretne rozporządzenie/paragraf/artykuł potwierdzający, że takie zastosowanie nie jest zgodne z przepisami?
-
Powinieneś też znaleźć informację o barwie świateł, ze wskazaniem na pomarańczowy dla kierunkowskazów - stąd też był problem przy sprowadzanych z USA pojazdów, w których migało właśnie światło stopu w kolorze czerwonym.
EDIT: w przepisach posługują się określeniem barwy "żółta samochodowa"
-
Dokładnie tak, dopuszcza się barwę żółtą selektywną, czerwone w EU/PL zabronione, mówi o tym Rozporządzenie o Warunkach Technicznych jakie powinny spełniać pojazdy
a dokładnie załącznik Nr 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
-
Częściowo macie rację, bo faktycznie w autach sprowadzanych z USA, gdzie są tylko czerwone światła z tyłu trzeba je wymieniać, aby dostosować się do naszych przepisów.
Jednak w naszych europejskich autach mamy właściwe kierunkowskazy czyli żółte/pomarańczowe zgodnie z tym rozporządzeniem. Dodatkowo w dokumencie tym nie ma wprost nic wspomniane, że nie mogą jednocześnie z kierunkowskazami migać inne światła.
Oczywiście nikogo nie namawiam i nie zmuszam do takich zmian, sam też jej w moim aucie na stałe nie wprowadziłem. W wolnej chwili bawiłem się i pokazuję, że jest taka możliwość. ;)
-
Przecież migają czerwone a nie mogą, przy pierwszej kontroli zatrzymałbym DR. Po drugie czerwone stop nie mogą swiecic w trybie selektywnym i po jednej stronie, warunki mówią jasno o ilości źródeł STOP-u
Tak samo nie mogą świecić przednie kierunki a'la USA
Tyle w teorii, każdy niech modzi jak i co chce ;D
-
Ale jest już kilka aut w których przednie kierunki powodują przygasanie lub wręcz wyłączanie światła mijania. No to jednak światło mijania wtedy zapala się i gaśnie. To co w takim razie można a co nie ?
-
Dopuszczone jest wygaszenie świateł pozycyjnych w trakcie działania kierunkowskazu. Nie jest dopuszczone sprzężenie kierunkowskazu ze światłami STOP, miganie naprzemienne albo też użycie innego koloru niż pomarańczowy.
Trochę na ten temat można znaleźć w wymaganiach do homologacji: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:PL:PDF
-
Ale jest już kilka aut w których przednie kierunki powodują przygasanie lub wręcz wyłączanie światła mijania. No to jednak światło mijania wtedy zapala się i gaśnie. To co w takim razie można a co nie ?
Tak jest chyba też w Tiguanie II, że przednie światło przygasa kiedy jest włączony kierunkowskaż - ale ono nie mryga razem czy na zmianę z nim, jest przygaszone do czasu kiedy kierunkowskaz nie zostanie wyłączony.
-
U mnie nie przygasa ani dzienne, ani mijania. Mam reflektory Led Top.
Tak jest w reflektorach, gdzie ten sam moduł świeci na światło dzienne i jako kierunkowskaz.
Dopuszczone jest wygaszenie świateł pozycyjnych w trakcie działania kierunkowskazu. Nie jest dopuszczone sprzężenie kierunkowskazu ze światłami STOP, miganie naprzemienne albo też użycie innego koloru niż pomarańczowy.
Z tym się zgadzam.
Pytanie jednak co z miganiem jednoczesnym przednich kierunkowskazów ze światłami przeciwmgłowymi i miganiem jednoczesnym tylnych kierunkowskazów z tylnymi światłami (nie mówimy tutaj o światłach STOP, które świeca się w innym miejscu na tylnym reflektorze).
Podkreślam, że dodatkowe światła nie pełnią funkcji kierunkowskazów, bo kierunkowskaz jest niezależnym światłem, jest pomarańczowy i działa zgodnie z przepisami.
Wg mnie żaden przepis tego dokładnie nie reguluje.
Niemniej jednak rozmawiałem ze znajomym z drogówki i przy takiej modyfikacji zatrzymałby auto i uznał to jako niezgodne z przepisami.
Także traktujmy to jako ciekawostkę. ;)
-
Moim zdaniem jeśli coś miga po włączeniu kierunkowskazu to pełni funkcję kierunkowskazu :) Dodatkowo, przepisy homologacyjne wymagają by światła pozycyjne/mijania włączały i wyłączały się wszystkie jednocześnie.
Generalnie ze światłami nie ma dowolności, nie bez powodu VW nie pozwolił włączać lampek umieszczonych w lusterkach w czasie ruchu pojazdu co mogłoby być pomocne dla kamer Area View przy manewrowaniu w nocy - po prostu takie zastosowanie światła białego nie jest przewidziane w przepisach. Wszelkie widowiskowe eksperymenty jakkolwiek wyglądają efektownie i wyróżniająco z tłumu, to zgodnie z przepisami powinny skutkować negatywnym wynikiem badań technicznych. Do tego w razie wypadku mam wrażenie, że "niesprawne" światła są czynnikiem bardziej obciążającym niż niezgodna z homologacją wartość ET w założonych felgach...
-
Kolejną opcją, którą możemy zakodować, tym razem bez obawy, że będzie to niezgodne z przepisami, jest zapamiętanie ustawienia systemu DLA (Dynamic Light Assist).
Standardowo po włączeniu systemu DLA działa on do czasu wyłączenia zapłonu. Każdorazowo po uruchomieniu auta trzeba go ponownie włączać.
Mi osobiście brakuje jeszcze możliwości zmiany prędkości po osiągnięciu której system DLA aktywuje się, czyli zaczyna działać.
Często jeżdżę wieczorami po krętych drogach pozamiejskich, gdzie trudno jest osiągnąć prędkości powyżej 60 km/h, a właśnie dopiero po jej przekroczenie aktywuję się system DLA.
-
Dzisiaj całkiem przypadkiem odkryłem, że po zapaleniu tylnego światła przeciwmgłowego światła hamowania (STOP) nie zapalają się w całości (dwa pionowe prostokąty) tylko "w połowie" (jeden pionowy prostokąt) - dotyczy reflektorów tylnych ze zmienną grafiką.
Okazuje się, że za pomocą kodowania można to zmienić tak, aby światła hamowania zapalały się w sposób standardowy (dwa pionowe prostokąty).
Dodatkowo w temacie tylnego światła przeciwmgłowego okazuje się, że można włączyć przypomnienie, aby je wyłączyć po przekroczeniu określonej prędkości.
Zastanawiałem się jaki to może mieć sens, ale chyba jest w tym jakaś logika. Bowiem tylne światło przeciwmgłowe włączamy tylko w trudnych warunkach pogodowych i zmniejszonej widoczności, a jeśli są one trudne to należy jeździć bezpiecznie z ograniczoną prędkością. Jak już warunki się poprawią to przyspieszamy i może się zdarzyć, że zapomnimy wyłączyć tylne światło przeciwmgłowe, które będzie oślepiać jadących za nami kierowców.
-
To dobry modzik
-
Kierunkowskazy komfortowe to kilkukrotne mignięcie przy lekkim pchnięciu dźwigni kierunkowskazu - korzystam z tego np. przy zmianie pasa ruchu.
Opcja ta akurat w moim aucie to standard. Nie wiem czy we wszystkich Tiguanach tak jest, ale jeśli nie to możemy to sobie włączyć za pomocą kodowania (VCDS lub OBDeleven).
U mnie standardowe ustawienie to trzy mignięcia, ale to również możemy zmienić w zakresie 0-5. ;)
-
Wydaje mi się, że ta opcja to standard.
-
W autach na płytach PQ35 i MQB to standard, w tigu I FL też jest wybór od 1 do 5, standard to 3. Golf V od 2003 miał to w standardzie
-
Chyba macie rację, ale opcja zmiany ilości mignięć nie jest już standardem. ;)
Wrzucam więc kolejną opcję modyfikacji - zmiana świateł mijania na przeciwmgłowe dla opcji Leaving Home i Coming Home.
Nie testowałem, ale myślę, że udałoby się też tak ustawić, aby włączały się tylko światła przeciwmgłowe bez świateł dziennych w głównym reflektorze.
-
Jak pewnie wiecie ostrzeganie przez policją innych kierowców poprzez mruganie światłami drogowymi jest zabronione, ale nie oznacza to, że w ogóle takie działanie jest zabroniona.
Otóż można ostrzegać innych mrugając światłami drogowymi przed zbliżającym się niebezpieczeństwem niebezpieczeństwem np. kolizją na drodze. Co prawda gdzieś kiedyś przeczytałem, że patrol policji zatrzymujący do kontroli innych kierowców też należy traktować jako zbliżające się niebezpieczeństwo. :D
Oczywiście funkcjonalność mrugania światłami drogowymi jest funkcjonalnością standardowo dostępną w aucie, ale dodatkowo możemy sobie zakodować (VCDS lub ODBeleven), aby razem ze światłami drogowymi mrugało tylne światło przeciwmgłowe. Dzięki temu nie odrywając rąk od kierownicy będziemy mieli możliwość ostrzegać również kierowców jadących za nami. ;)
-
Kolejne sprawdzone modyfikacje dotyczące oświetlenia to:
- Możliwość ustawienia świateł przeciwmgłowych, aby migały przy ostrzeganiu światłami drogowymi.
- Możliwość zmiany ustawienia włączenia funkcji Coming Home albo od razu po wyłączeniu zapłonu albo dopiero po otwarciu drzwi kierowcy.
- Możliwość wyłączenia komunikatu "Włącz światła"
-
Nowe zweryfikowane modyfikacje związane z oświetleniem:
- jasność oświetlenia tablicy rejestracyjnej - możemy zmienić jasność oświetlenia tablicy rejestracyjnej, domyślne ustawienie to maksymalna jasność, ale jak za bardzo daje po czach to możemy ją trochę zmniejszyć, zmniejszenie o połowę wydaję być idealne
- jasność podświetlenia kontrolki świateł awaryjnych - domyślna wartość to 10%, możemy zmienić, aby kontrolka świeciła dużo jaśniej
- stan podświetlenia kontrolki świateł awaryjnych - domyślnie kontrolka podświetlona jest zawsze, ale możemy wyłączyć podświetlenie podczas jazdy, a wtedy kontrolka będzie podświetlona tylko na postoju
Znalazłem też ostatnio ciekawą modyfikację związaną z oświetleniem wewnętrznym, może komuś się spodoba. ;)
Otóż możemy uaktywnić pulsowanie podświetlenia przycisku Start/Stop, gdy silnik nie jest uruchomiony. Po uruchomieniu silnika przycisk jest standardowo podświetlony.
-
Czy komuś udało się zmodyfikować przednie lub tylne kierunkowskazy tak by były "dynamiczne"?
Widziałem w necie, że są specjalne sterowniki, które należy wpiąć pomiędzy lampę a przewody.
-
Chyba sam sterownik nie wystarczy i ledy też trzeba chyba wymienić. Aby uzyskać taki efekt to każda dioda musi być sterowana niezależnie, a takie podpięcie do fabrycznych lamp może być skomplikowane lub wręcz niemożliwe.
-
Kiilka kolejnych przetestowanych opcji związanych z oświetleniem:
- doświetlanie zakrętów za pomocą świateł przeciwmgłowych - jeśli komuś nie wystarcza lub nie ma na wyposażeniu doświetlania zakrętów z reflektorów głównych możemy aktywować doświetlanie za pomocą świateł przeciwmgłowych - po wymianie żarówek na ledowe wygląda to całkiem nieźle ;)
- komunikat o przepalonej żarówce po wymianie żarówek przeciwmgłowych na ledowe - standardowo żarówki w lampach przeciwmgłowych to żarówki halogenowe H8 o mocy 35W - jeśli wymienimy na żarówki o niższej mocy to może pojawić się komunikat o przepalonej żarówce z uwagi na mniejszy pobór prądu, aby się go pozbyć można pojechać do serwisu albo samemu zakodować parametry nowych żarówek
- trzecie światło STOP dla funkcji Coming Home i Leaving Home - przy aktywacji funkcji Coming Home i Leaving Home możliwe jest zakodowanie, aby dodatkowo świeciło się trzecie światło STOP
- ściemnianie/rozjaśnianie podświetlenia przycisków - fajny efekt, który możemy dodać przy włączaniu/wyłączaniu świateł czy to ręcznie czy razem z zapłonem - dotyczy przycisków na drzwiach, na konsoli środkowej przy dźwigni zmiany biegów, na panelu klimatyzacji oraz na wyświetlaczu Infotainment
-
Czy komuś udało się zmodyfikować przednie lub tylne kierunkowskazy tak by były "dynamiczne"?
Widziałem w necie, że są specjalne sterowniki, które należy wpiąć pomiędzy lampę a przewody.
Oj też bym chciał mieć taki bajer … :)