Autor Wątek: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia  (Przeczytany 27077 razy)

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« dnia: 2019/04/18 23:45 »
Advertisement
Wszystkie nowe auta są wyposażone w światła dzienne (DLR), które po włączeniu zapłonu automatycznie są aktywowane i nie ma możliwości ich wyłączenia.
Dzięki kodowaniu mamy trzy możliwości wyłączenia świateł dziennych:
  • aktywowanie dodatkowej pozycji w menu oświetlenia
  • aktywowanie wyłączenia świateł dziennych, gdy włącznik świateł znajduje się w pozycji "0"
  • aktywowanie wyłączenia świateł przy włączonym hamulcu postojowym
Po włączeniu światła dzienne standardowo świecą się tylko z przodu, ale można dodatkowo aktywować tylne lampy po ich włączeniu - tzw. tryb skandynawski.
Czy jest to słuszne czy nie to już pozostawiam do dyskusji. Niektórzy twierdzą, że w dzień lepiej widać światła hamowania przy wyłączonych tylnych lampach, ale przy lampach tylnych ze zmienną grafiką światła hamowania są w innym miejscu niż tylne światła więc ich widoczność jest bardzo dobra.
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #1 dnia: 2019/04/20 12:50 »
Kolejną modyfikacją jak możemy zrobić w przypadku oświetlenia to aktywowanie automatycznego uruchomienia funkcji Coming Home.
Standardowo, aby uruchomić oświetlenie Coming Home należy użyć dźwigni kierunkowskazów/świateł drogowych po wyłączeniu zapłonu. Po kodowaniu takie oświetlenia włączy się automatycznie na czas określony w Ustawieniach oświetlenia (maksymalnie na 30 sekund).
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Thanked: 105 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #2 dnia: 2019/04/20 14:40 »
Wszystkie nowe auta są wyposażone w światła dzienne (DLR), które po włączeniu zapłonu automatycznie są aktywowane i nie ma możliwości ich wyłączenia.
Dzięki kodowaniu mamy trzy możliwości wyłączenia świateł dziennych:
  • aktywowanie dodatkowej pozycji w menu oświetlenia
  • aktywowanie wyłączenia świateł dziennych, gdy włącznik świateł znajduje się w pozycji "0"
  • aktywowanie wyłączenia świateł przy włączonym hamulcu postojowym
Po włączeniu światła dzienne standardowo świecą się tylko z przodu, ale można dodatkowo aktywować tylne lampy po ich włączeniu - tzw. tryb skandynawski.
Czy jest to słuszne czy nie to już pozostawiam do dyskusji. Niektórzy twierdzą, że w dzień lepiej widać światła hamowania przy wyłączonych tylnych lampach, ale przy lampach tylnych ze zmienną grafiką światła hamowania są w innym miejscu niż tylne światła więc ich widoczność jest bardzo dobra.
System załączania świateł mijania działa bardzo dobrze i się do tego człowiek przyzwyczaja. Wiadomo, oświetlenie trzeba kontrolować ale z przyzwyczajenia można o tym zapomnieć w trakcie mgły w dzień (jeśli wilgoć z mgły nie uruchomi wycieraczek). Wtedy nie jest trudno o źle kończącą się kolizję. Jak dla mnie ta opcja powinna być dostępna i domyślnie włączona, zwłasza jak światła hamowania mają inną grafikę. Niewiele trudniejsze do zauważenia światła hamowania w trakcie dnia, to niska cena za uniknięcie poważniejszych zdarzeń.
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #3 dnia: 2019/04/25 22:33 »
Tym razem mała modyfikacja związana z kierunkowskazami. ;)
Otóż możemy tak zakodować nasze oświetlenie, aby razem:
  • z tylnymi kierunkowskazami migały tylne zewnętrzne światła
  • z tylnymi kierunkowskazami migały tylne zewnętrzne i wewnętrzne światła
  • z tylnymi kierunkowskazami migały tylne wewnętrzne światła
  • z tylnymi kierunkowskazami migało podświetlenie tablicy rejestracyjnej
  • z tylnymi kierunkowskazami migało trzecie (środkowe) światło STOP
  • z przednimi kierunkowskazami migały światła przeciwmgłowe
Dostępna jest opcja migania jednoczesnego, jak i naprzemiennego.
A to kilka przykładów zastosowania takiego kodowania.

 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #4 dnia: 2019/04/26 09:34 »
Niezgodne z przepisami PORD i Rozporządzeniem o Warunkach technicznych, dowód rejestracyjny w przypadku kontroli do elektronicznego zatrzymania
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #5 dnia: 2019/04/26 15:31 »
Też mi się tak wydaje, ale jakoś nie znalazłem stosownego wpisu w "Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".
Jedynie co znalazłem to taki wpis "Włączenie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł", ale to nie zabrania jednoczesnego migania innych świateł.

@Charls możesz zacytować konkretne rozporządzenie/paragraf/artykuł potwierdzający, że takie zastosowanie nie jest zgodne z przepisami?
 

arekp

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1426
  • Thanked: 177 times
  • Model: BMW X5
  • Wersja: 45e M-sport
  • Silnik: 3.0 R6 394KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #6 dnia: 2019/04/26 15:41 »
Powinieneś też znaleźć informację o barwie świateł, ze wskazaniem na pomarańczowy dla kierunkowskazów - stąd też był problem przy sprowadzanych z USA pojazdów, w których migało właśnie światło stopu w kolorze czerwonym.


EDIT: w przepisach posługują się określeniem barwy "żółta samochodowa"
 
The following users thanked this post: Charls

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #7 dnia: 2019/04/26 16:27 »
Dokładnie tak, dopuszcza się barwę  żółtą selektywną, czerwone w EU/PL zabronione, mówi o tym Rozporządzenie o Warunkach Technicznych jakie powinny spełniać pojazdy
a dokładnie załącznik Nr 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia


« Ostatnia zmiana: 2019/04/26 18:24 wysłana przez Charls »
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #8 dnia: 2019/04/26 20:30 »
Częściowo macie rację, bo faktycznie w autach sprowadzanych z USA, gdzie są tylko czerwone światła z tyłu trzeba je wymieniać, aby dostosować się do naszych przepisów.
Jednak w naszych europejskich autach mamy właściwe kierunkowskazy czyli żółte/pomarańczowe zgodnie z tym rozporządzeniem. Dodatkowo w dokumencie tym nie ma wprost nic wspomniane, że nie mogą jednocześnie z kierunkowskazami migać inne światła.
Oczywiście nikogo nie namawiam i nie zmuszam do takich zmian, sam też jej w moim aucie na stałe nie wprowadziłem. W wolnej chwili bawiłem się i pokazuję, że jest taka możliwość. ;)
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #9 dnia: 2019/04/26 21:29 »
Przecież migają czerwone a nie mogą, przy pierwszej kontroli zatrzymałbym DR. Po drugie czerwone stop nie mogą swiecic w  trybie selektywnym i po jednej stronie, warunki mówią jasno o ilości źródeł STOP-u


Tak samo nie mogą świecić przednie kierunki a'la USA


Tyle w teorii, każdy niech modzi jak i co chce  ;D
 

Kabe

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1097
  • Thanked: 129 times
  • Model: Tiguan II
  • Silnik: 1,4 TSI 150KM ACT
  • Napęd: FWD
  • Skąd: WE
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #10 dnia: 2019/04/26 23:36 »
Ale jest już kilka aut w których przednie kierunki powodują przygasanie lub wręcz wyłączanie światła mijania. No to jednak światło mijania wtedy zapala się i gaśnie. To co w takim razie można a co nie ?
 

TMP

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 449
  • Thanked: 93 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #11 dnia: 2019/04/27 00:22 »
Dopuszczone jest wygaszenie świateł pozycyjnych w trakcie działania kierunkowskazu. Nie jest dopuszczone sprzężenie kierunkowskazu ze światłami STOP, miganie naprzemienne albo też użycie innego koloru niż pomarańczowy.

Trochę na ten temat można znaleźć w wymaganiach do homologacji: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:PL:PDF
 

arekp

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1426
  • Thanked: 177 times
  • Model: BMW X5
  • Wersja: 45e M-sport
  • Silnik: 3.0 R6 394KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #12 dnia: 2019/04/27 08:09 »
Ale jest już kilka aut w których przednie kierunki powodują przygasanie lub wręcz wyłączanie światła mijania. No to jednak światło mijania wtedy zapala się i gaśnie. To co w takim razie można a co nie ?

Tak jest chyba też w Tiguanie II, że przednie światło przygasa kiedy jest włączony kierunkowskaż - ale ono nie mryga razem czy na zmianę z nim, jest przygaszone do czasu kiedy kierunkowskaz nie zostanie wyłączony.
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #13 dnia: 2019/04/27 13:41 »
U mnie nie przygasa ani dzienne, ani mijania. Mam reflektory Led Top.
Tak jest w reflektorach, gdzie ten sam moduł świeci na światło dzienne i jako kierunkowskaz.

Dopuszczone jest wygaszenie świateł pozycyjnych w trakcie działania kierunkowskazu. Nie jest dopuszczone sprzężenie kierunkowskazu ze światłami STOP, miganie naprzemienne albo też użycie innego koloru niż pomarańczowy.

Z tym się zgadzam.
Pytanie jednak co z miganiem jednoczesnym przednich kierunkowskazów ze światłami przeciwmgłowymi i miganiem jednoczesnym tylnych kierunkowskazów z tylnymi światłami (nie mówimy tutaj o światłach STOP, które świeca się w innym miejscu na tylnym reflektorze).
Podkreślam, że dodatkowe światła nie pełnią funkcji kierunkowskazów, bo kierunkowskaz jest niezależnym światłem, jest pomarańczowy i działa zgodnie z przepisami.
Wg mnie żaden przepis tego dokładnie nie reguluje.

Niemniej jednak rozmawiałem ze znajomym z drogówki i przy takiej modyfikacji zatrzymałby auto i uznał to jako niezgodne z przepisami.
Także traktujmy to jako ciekawostkę. ;)
 

TMP

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 449
  • Thanked: 93 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Aktywacja dodatkowych opcji oświetlenia
« Odpowiedź #14 dnia: 2019/04/27 14:05 »
Moim zdaniem jeśli coś miga po włączeniu kierunkowskazu to pełni funkcję kierunkowskazu :) Dodatkowo, przepisy homologacyjne wymagają by światła pozycyjne/mijania włączały i wyłączały się wszystkie jednocześnie.

Generalnie ze światłami nie ma dowolności, nie bez powodu VW nie pozwolił włączać lampek umieszczonych w lusterkach w czasie ruchu pojazdu co mogłoby być pomocne dla kamer Area View przy manewrowaniu w nocy - po prostu takie zastosowanie światła białego nie jest przewidziane w przepisach. Wszelkie widowiskowe eksperymenty jakkolwiek wyglądają efektownie i wyróżniająco z tłumu, to zgodnie z przepisami powinny skutkować negatywnym wynikiem badań technicznych. Do tego w razie wypadku mam wrażenie, że "niesprawne" światła są czynnikiem bardziej obciążającym niż niezgodna z homologacją wartość ET w założonych felgach...