FORUM: VW TIGUAN, SEAT TARRACO, ATECA, SKODA KODIAQ, KAROQ, AUDI Q3, Q5, VW TOUAREG

Fora techniczne => VW TIGUAN II - 2016 - 2024 => Nawigacja / Audio / Internet / Telefon / Car-Net / eCall / Wideorejestratory => Wątek zaczęty przez: MrBlacker w 2018/06/18 00:03

Tytuł: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2018/06/18 00:03
System eCall czyli standard łączności awaryjnej (połączenie z numerem 112), który może aktywowany ręcznie (przycisk SOS) lub automatycznie w przypadku wykrycia kolizji.
Zgodnie z rozporządzeniem UE 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji na potrzeby systemu eCall od 01.04.2018 roku nowo homologowany pojazd musi posiadać taki system w standardzie.

Zmiana ta oczywiście będzie dotyczyć wersji dostepnej od września, która musi przejść homologację. Raczej za free tego nie dodadzą do obecnie produkowanych egzemplarzy.
Ja niestety nie załapię się na tą opcję, a szkoda. :(
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: rk w 2018/06/18 10:19
Ja mam w RM2017, moduł ma swoją, wbudowaną kartę SIM (pewnie jakąś emulację) a także swoją niezależną baterię i głośniki (używane w wypadku braku zasilania lub awarii głośników Infotainment). Mikrofon jest ten sam co w zestawie głośnomówiącym. Przez tą kartę pracuje część usług (lokalizacja pojazdu/stan oświetlenia/uruchamianie świateł i sygnału dźwiękowego/prędkość/strefy/infolinia/telefon alarmowy ew. automatycznie w razie wypadku/wzywanie serwisu/raport o stanie pojazdu/autoalarm online/sterowanie ew. webasto/dane jazdy/telefon z serwisu). Inne realizowane są standardowo (informacje o ruchu drogowym/inne usługi car-net/update on-line wysyłanie punktów do nawigacji itp.) i potrzebne jest połączenie z internetem. System używa tej samej anteny co Business i zdaje się połączenie RSAP jest rozłączane (nie wiem jak z włożoną kartą SIM) po naciśnięciu przycisku. Nie jestem pewien czy dzieje się tak za każdym razem, czy tylko w niektórych przypadkach (jak np. wzywanie pomocy).


Generalnie coś, co może uratować nam tyłek, zwłaszcza jak po wypadku nie będziemy tego w stanie zrobić sami (ze względu na nasz stan albo rozbity/rozładowany telefon). Można tez zgłaszać inne zdarzenia drogowe.


Inna sprawa, co będzie w takim module w wersji standard - to znaczy, czy będzie ta dodatkowa bateria, głośniki i infolinia VW czy też będzie to typowy eCall bez fajerwerków.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2018/06/18 10:29
Niesty nie zamówiłem opcji SOS. Za późno się namyśliłem, a auto już wyprodukowane i po zawodach. :(
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: rk w 2018/06/18 10:32
Pozostaje zatem cieszyć się nowym nabytkiem i następnym razem zrobić więcej badań przed zakupem;) Niech takie pierdoły Ci nie zepsują frajdy z nowego auta.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2018/06/18 10:34
No przecież. Mam wiele innych fajnych rzeczy w aucie, na których skupię moją uwagę.  ;D
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: bartw w 2019/01/15 20:20
Ciekawostka - https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-ofiara-wypadku-uratowana-przez-ecall-w-polsce,nId,2784504


No a teraz pytanie - w artykule jest informacja że wszystkie samochody wyprodukowane po 1 kwietnia 2018r muszą być wyposażone w ten system. No właśnie - mój tiguan wyprodukował się w czerwcu 2018 a systemu tego nie ma... :( Może to podstawa do tego, żeby go zamontowali? Chyba że info w artykule jest nieprawdziwe...
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: vicek w 2019/01/15 20:38
Wydaje mi się że chodziło nie o wyprodukowane po 1 kwietnia, tylko jezeli po 1 kwietnia zmieniały się jakies rzeczy w stylu Model Year, jakiś lifting itd.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: knittos w 2019/01/15 20:41
Zapewne masz racje co do liftingu ale Rok modelowy nie po ja mam już RM2019 (czyli się zmienił) a też nie mam :D
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/01/15 21:22
Ciekawostka - https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-ofiara-wypadku-uratowana-przez-ecall-w-polsce,nId,2784504

No a teraz pytanie - w artykule jest informacja że wszystkie samochody wyprodukowane po 1 kwietnia 2018r muszą być wyposażone w ten system. No właśnie - mój tiguan wyprodukował się w czerwcu 2018 a systemu tego nie ma... :( Może to podstawa do tego, żeby go zamontowali? Chyba że info w artykule jest nieprawdziwe...

Na początku tego wątku to opisałem. Chodzi o wszystkie modele z nową homologacją po 01.04.2018. Czyli wszyskie po akcji WLTP powinny mieć system eCall w standardzie.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/01/15 22:00
Obowiązek stosowania eCall dotyczy nowych typów pojazdów dopuszczonych po 1 kwietnia 2018. Gdyby testy WLTP rzeczywiście całkowicie unieważniały całkowicie poprzednią homologację, to pewnie VW by się dostosował. Skoro jednak aktualnie Security & Service mamy w standardzie tylko w Highline, to najprawdopodobniej "typ" nie uległ zmianie. Dotyczy to nie tylko Tiguana - w Golfie jest taka sama sytuacja.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: vikiq w 2019/01/15 23:02
Ciekawe czy jest opcja dołożenia ecalla w serwisie?
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/01/15 23:17
Nie, nie ma takiej możliwości. Przynajmniej półtora roku temu nie było, a nie sądzę by coś się zmieniło.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: bartw w 2019/01/16 17:45

MrBlacker i TMP - dzięki za odpowiedzi. Faktycznie przegapiłem ten wątek (pisałem w sekcji szybkie pytanie i szybka odpowiedź). W większości artykułów w internecie jest błędna informacja (tzn piszą o dacie produkcji), jedynie wikipedia trzyma poziom: "Urządzenia eCall są obowiązkowo montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku.".


No i te artykuły wprowadziły mnie w błąd na tyle, że w ciemno założyłem że musi to być w standardzie, że nie przypilnowałem tego do końca...  Teraz mam za swoje


Szkoda że nie da się tego domówić,  swoją drogą to powinno być obowiązkowe od roku 2000...


Pozdr,
Bartek
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/01/16 18:38

Szkoda że nie da się tego domówić,  swoją drogą to powinno być obowiązkowe od roku 2000...


Pozdr,
Bartek


@bartw kążde potencjalne urządzenie śledzące powinno byc opcją. Mi osobiście się nie podoba usilne instalowanie wszędzie szpiegow, jeszcze usprawiedliwiac to wzgledami bezpieczenstwa....
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: bartw w 2019/01/16 18:55
@Snooper zakup samochodu jest opcjonalny przecież :) Ale tak serio to akurat ten system aktywuje się tylko w przypadku wypadku (tak jak poduszka powietrzna), a na co dzień nie szpieguje. W samochodzie jest dużo więcej innych systemów szpiegujących (np. rejestrujących przejazdy, zachowanie keirowcy), które zapewne są synchronizowane podczas przeglądów. W papierach na pewno taka zgoda była przez nas wyrażona. To wszystko leci do prodcuenta który... i tak nie za bardzo umie te dane przetworzyć.


Takie czasy po prostu. chyba trzeba się pogodzić, że każdy może być podsłuchiwany, monitorowany itd, sami się na to godzimy jeśli chcemy być na bieżąco z technologią.


Ja osobiście wolę być szpiegowany z automatu niż użerać się się z RODO, Cookies i całym tym spamem, tylko po to żeby wyrażać zgodę na to żeby... dalej być szpiegowanym.


Podsumowując - myślę że akurat tego systemu nie warto się czepiać bo on naprawdę jest przydatny. Zgadzam się, że jeśli ktoś naprawdę nie chce to powinien mieć opt-out (na tej samej zasadzie, każdy powinien też mieć prawo nie zapinać pasów). W poście chodziło mi o to, że ta opcja nie powinna być dodatkowo płatna i być standardowo dostępna - w tym sensie to napisałem.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/01/16 20:41
Dodajmy, że w każdym europejskim Tiguanie jest rejestrator parametrów jazdy i jest o tym wspomniane w instrukcji.
Kod PR: 77G VWGROUP CDR Data storage device for EU, integrated

Co do Security & Service to funkcje lokalizacyjne związane z aplikacją (miejsce parkowania/opuszczenie wyznaczonej strefy) można wyłączyć w samochodzie. Ani S&S ani e-call nie raportują pozycji online, tylko w razie zajścia zdarzenia. Akurat kto jak kto, ale Niemcy są dość wyczuleni na punkcie prywatności.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/01/16 21:45
Dodajmy, że w każdym europejskim Tiguanie jest rejestrator parametrów jazdy i jest o tym wspomniane w instrukcji.
Kod PR: 77G VWGROUP CDR Data storage device for EU, integrated

To jest akurat karta SD z danymi nawigacyjnymi dla regionu EU ;-)
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/01/16 22:13
Ale z DP nie ma dostarczanych kart SD... Mam wrażenie że skrót CDR to Collision Data Retrieval, ale nie będę się upierał. Tak czy inaczej instrukcja opisuje to w rozdziale "Pamięć danych o wypadku (Event Data Recorder)" str. 363.

https://www.boschdiagnostics.com/cdr/
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/01/16 22:55
Wiesz co, możesz mieć rację. Zmylił mnie ten CDR - to kod rodziny podzespołów.

U mnie jest kod 7RE dla karty SD, a dokładniej: 7RE VWGROUP CDR SD card (Europe)




EDIT:


no i się wyjaśniło z pomocą kolegów z VW. Kod który podałeś to opis dysku na którym są zapisywane dane nawigacyjne, w tym wypadku dla EU.


77F-L, 77N, 77P, 77R, 77S to dyski ze wstępnie zdefiniowanym regionem


77B, 77D, 77E, 77Q, 77T, 77U, 77V to karty SD


77A, 77C, 77M to płyty CD/DVD
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/01/16 23:47
W porządku, zatem moja nadinterpretacja symbolu CDR. Tym niemniej jeśli instrukcja wspomina o rejestratorze danych to raczej zakładałbym, że rzeczywiście są one w Tiguanach montowane. Potwierdzają to też inne źródła np. https://rimkus.com/media/pdfs/Event_Data_Recorder.pdf.

Generalnie chodziło mi tylko o świadomość pewnego rodzaju wbudowanego "śledzenia", czyli rejestracji prędkości/użycia pasów/hamulców i asystentów, które potencjalnie może być wykorzystane przy badaniu wypadku w interesie użytkownika lub przeciwnie.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/01/17 00:04

Nie mam przy sobie PL instrukcji dostarczonej z moim autem, ale w wersji EN znalazłem:


Event data recorder

The vehicle is not fitted with an event data recorder.

Event data recorders temporarily store vehicle information. This provides precise information in the event of an accident. Vehicles with an airbag system may store accident-related data, e.g. impact speed, belt buckle states, seat positions and deployment times. The scope of the data is manufacturer-specific.

An event data recorder may only be fitted if the owner has approved the procedure. This is covered by legislation in some countries.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/01/17 00:12
Możliwe, że jest to kwestia roku modelowego. W instrukcji od RM2018 brzmi to tak jak w załączeniu.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: MrBlacker w 2019/01/17 10:03
Ja osobiście uważam, że w każdym aucie powinno być coś w stylu "czarnej skrzynki" jak w samolotach. Oczywiście tylko z ograniczonym dostępem dla policji, prokuratory i tylko w określonych przypadkach.
Myślę, że wtedy wszyscy by rozsądniej użytkowali swoje auta, a w wielu sytuacjach mogłoby to wyjaśnić kontrowersyjne sytuacje.
Tytuł: Odp: System eCall / przycisk SOS
Wiadomość wysłana przez: mms1994 w 2019/11/29 13:56
Testował ktoś ten system? Niekoniecznie czerwony przycisk ;)