Autor Wątek: System eCall / przycisk SOS  (Przeczytany 2308 razy)

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1302
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
System eCall / przycisk SOS
« dnia: 2018/06/18 00:03 »
Advertisement
System eCall czyli standard łączności awaryjnej (połączenie z numerem 112), który może aktywowany ręcznie (przycisk SOS) lub automatycznie w przypadku wykrycia kolizji.
Zgodnie z rozporządzeniem UE 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji na potrzeby systemu eCall od 01.04.2018 roku nowo homologowany pojazd musi posiadać taki system w standardzie.

Zmiana ta oczywiście będzie dotyczyć wersji dostepnej od września, która musi przejść homologację. Raczej za free tego nie dodadzą do obecnie produkowanych egzemplarzy.
Ja niestety nie załapię się na tą opcję, a szkoda. :(
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 987
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #1 dnia: 2018/06/18 10:19 »
Ja mam w RM2017, moduł ma swoją, wbudowaną kartę SIM (pewnie jakąś emulację) a także swoją niezależną baterię i głośniki (używane w wypadku braku zasilania lub awarii głośników Infotainment). Mikrofon jest ten sam co w zestawie głośnomówiącym. Przez tą kartę pracuje część usług (lokalizacja pojazdu/stan oświetlenia/uruchamianie świateł i sygnału dźwiękowego/prędkość/strefy/infolinia/telefon alarmowy ew. automatycznie w razie wypadku/wzywanie serwisu/raport o stanie pojazdu/autoalarm online/sterowanie ew. webasto/dane jazdy/telefon z serwisu). Inne realizowane są standardowo (informacje o ruchu drogowym/inne usługi car-net/update on-line wysyłanie punktów do nawigacji itp.) i potrzebne jest połączenie z internetem. System używa tej samej anteny co Business i zdaje się połączenie RSAP jest rozłączane (nie wiem jak z włożoną kartą SIM) po naciśnięciu przycisku. Nie jestem pewien czy dzieje się tak za każdym razem, czy tylko w niektórych przypadkach (jak np. wzywanie pomocy).


Generalnie coś, co może uratować nam tyłek, zwłaszcza jak po wypadku nie będziemy tego w stanie zrobić sami (ze względu na nasz stan albo rozbity/rozładowany telefon). Można tez zgłaszać inne zdarzenia drogowe.


Inna sprawa, co będzie w takim module w wersji standard - to znaczy, czy będzie ta dodatkowa bateria, głośniki i infolinia VW czy też będzie to typowy eCall bez fajerwerków.
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1302
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #2 dnia: 2018/06/18 10:29 »
Niesty nie zamówiłem opcji SOS. Za późno się namyśliłem, a auto już wyprodukowane i po zawodach. :(
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 987
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #3 dnia: 2018/06/18 10:32 »
Pozostaje zatem cieszyć się nowym nabytkiem i następnym razem zrobić więcej badań przed zakupem;) Niech takie pierdoły Ci nie zepsują frajdy z nowego auta.
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1302
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #4 dnia: 2018/06/18 10:34 »
No przecież. Mam wiele innych fajnych rzeczy w aucie, na których skupię moją uwagę.  ;D
 

bartw

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 61
  • Thanked: 9 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Allspace
  • Skąd: WAW
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #5 dnia: 2019/01/15 20:20 »
Ciekawostka - https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-ofiara-wypadku-uratowana-przez-ecall-w-polsce,nId,2784504


No a teraz pytanie - w artykule jest informacja że wszystkie samochody wyprodukowane po 1 kwietnia 2018r muszą być wyposażone w ten system. No właśnie - mój tiguan wyprodukował się w czerwcu 2018 a systemu tego nie ma... :( Może to podstawa do tego, żeby go zamontowali? Chyba że info w artykule jest nieprawdziwe...
 

vicek

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 79
  • Thanked: 6 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 2.0 TSI / 190 KM
  • Skąd: KRK
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #6 dnia: 2019/01/15 20:38 »
Wydaje mi się że chodziło nie o wyprodukowane po 1 kwietnia, tylko jezeli po 1 kwietnia zmieniały się jakies rzeczy w stylu Model Year, jakiś lifting itd.
 

knittos

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Thanked: 6 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Comfortline
  • Silnik: 1.5 TSI / 150KM ACT
  • Napęd: FWD
  • Skąd: ST
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #7 dnia: 2019/01/15 20:41 »
Zapewne masz racje co do liftingu ale Rok modelowy nie po ja mam już RM2019 (czyli się zmienił) a też nie mam :D
 

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1302
  • Thanked: 83 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #8 dnia: 2019/01/15 21:22 »
Ciekawostka - https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-ofiara-wypadku-uratowana-przez-ecall-w-polsce,nId,2784504

No a teraz pytanie - w artykule jest informacja że wszystkie samochody wyprodukowane po 1 kwietnia 2018r muszą być wyposażone w ten system. No właśnie - mój tiguan wyprodukował się w czerwcu 2018 a systemu tego nie ma... :( Może to podstawa do tego, żeby go zamontowali? Chyba że info w artykule jest nieprawdziwe...

Na początku tego wątku to opisałem. Chodzi o wszystkie modele z nową homologacją po 01.04.2018. Czyli wszyskie po akcji WLTP powinny mieć system eCall w standardzie.
« Ostatnia zmiana: 2019/01/16 09:44 wysłana przez MrBlacker »
 

TMP

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 296
  • Thanked: 57 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #9 dnia: 2019/01/15 22:00 »
Obowiązek stosowania eCall dotyczy nowych typów pojazdów dopuszczonych po 1 kwietnia 2018. Gdyby testy WLTP rzeczywiście całkowicie unieważniały całkowicie poprzednią homologację, to pewnie VW by się dostosował. Skoro jednak aktualnie Security & Service mamy w standardzie tylko w Highline, to najprawdopodobniej "typ" nie uległ zmianie. Dotyczy to nie tylko Tiguana - w Golfie jest taka sama sytuacja.
 

vikiq

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Thanked: 1 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL
  • Silnik: 2.0 tdi / 190km
  • Skąd: PO
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #10 dnia: 2019/01/15 23:02 »
Ciekawe czy jest opcja dołożenia ecalla w serwisie?
 

TMP

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 296
  • Thanked: 57 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #11 dnia: 2019/01/15 23:17 »
Nie, nie ma takiej możliwości. Przynajmniej półtora roku temu nie było, a nie sądzę by coś się zmieniło.
 

bartw

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 61
  • Thanked: 9 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Allspace
  • Skąd: WAW
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #12 dnia: 2019/01/16 17:45 »

MrBlacker i TMP - dzięki za odpowiedzi. Faktycznie przegapiłem ten wątek (pisałem w sekcji szybkie pytanie i szybka odpowiedź). W większości artykułów w internecie jest błędna informacja (tzn piszą o dacie produkcji), jedynie wikipedia trzyma poziom: "Urządzenia eCall są obowiązkowo montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku.".


No i te artykuły wprowadziły mnie w błąd na tyle, że w ciemno założyłem że musi to być w standardzie, że nie przypilnowałem tego do końca...  Teraz mam za swoje


Szkoda że nie da się tego domówić,  swoją drogą to powinno być obowiązkowe od roku 2000...


Pozdr,
Bartek
 

Snooper

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 419
  • Thanked: 20 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + R-line (zew)
  • Silnik: 2.0 TDI 190 km
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #13 dnia: 2019/01/16 18:38 »

Szkoda że nie da się tego domówić,  swoją drogą to powinno być obowiązkowe od roku 2000...


Pozdr,
Bartek


@bartw kążde potencjalne urządzenie śledzące powinno byc opcją. Mi osobiście się nie podoba usilne instalowanie wszędzie szpiegow, jeszcze usprawiedliwiac to wzgledami bezpieczenstwa....
 

bartw

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 61
  • Thanked: 9 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Allspace
  • Skąd: WAW
Odp: System eCall / przycisk SOS
« Odpowiedź #14 dnia: 2019/01/16 18:55 »
@Snooper zakup samochodu jest opcjonalny przecież :) Ale tak serio to akurat ten system aktywuje się tylko w przypadku wypadku (tak jak poduszka powietrzna), a na co dzień nie szpieguje. W samochodzie jest dużo więcej innych systemów szpiegujących (np. rejestrujących przejazdy, zachowanie keirowcy), które zapewne są synchronizowane podczas przeglądów. W papierach na pewno taka zgoda była przez nas wyrażona. To wszystko leci do prodcuenta który... i tak nie za bardzo umie te dane przetworzyć.


Takie czasy po prostu. chyba trzeba się pogodzić, że każdy może być podsłuchiwany, monitorowany itd, sami się na to godzimy jeśli chcemy być na bieżąco z technologią.


Ja osobiście wolę być szpiegowany z automatu niż użerać się się z RODO, Cookies i całym tym spamem, tylko po to żeby wyrażać zgodę na to żeby... dalej być szpiegowanym.


Podsumowując - myślę że akurat tego systemu nie warto się czepiać bo on naprawdę jest przydatny. Zgadzam się, że jeśli ktoś naprawdę nie chce to powinien mieć opt-out (na tej samej zasadzie, każdy powinien też mieć prawo nie zapinać pasów). W poście chodziło mi o to, że ta opcja nie powinna być dodatkowo płatna i być standardowo dostępna - w tym sensie to napisałem.