@MrBlacker Tak ale tylko w okolicach lusterek. Żeby doprecyzować, chodziło mi o dodatkowe akcesoria, np. telefon czy inne takie. Także dla kamerki mającej GPS to dobre miejsce, ale blokujące inne urządzenia dodatkowe - to pewnie też dobre miejsce na umiejscowienie toll passów itp.). Urządzenia instalowane fabrycznie mają swoje anteny, także nie używają tego okna.
Szyby podgrzewane tłumią sporo częstotliwości (w VW jest stosowana przezroczysta folia przewodząca, podobno aluminiowa???). Zwykłe szyby czasami mają warstwę odbijającą promienie słoneczne (może zależeć od strefy klimatycznej sprzedaży). I tam też przydaje się to okno. Np. Audi Q5 ma zdaje się 3 typy szyb (zwykłe, odbijające i ogrzewająco/odbijające) - pisze z pamięci, więc może są tam 2 rodzaje ogrzewanych. O oknie komunikacyjnym wspomina instrukcja (w sekcji przednia szyba, zaraz po opisie lusterek - u mnie strona 148)
Kropki mają podobno trzy funkcje - jedna związana jest z estetyką, inaczej wklejona szyba wyglądała by dość dziwnie z zewnątrz (klej byłby widoczny). Czarny pasek wygląda też słabo, więc kropki są używane do tego, żeby złagodzić przejście do przezroczystej części szyby. Druga funkcja - czarny pasek chroni też klej przed słońcem i ułatwia przyleganie kleju. Trzecie zastosowanie jest podobno przy termicznym formowaniu szyby - czarny kolor nagrzewa się wolniej i dzięki temy wygina szybę w odpowiedni sposób. Kropki pomagają w odpowiednim uformowaniu ogniskowania szyby i łagodniejszym przejściu (brak efektu lupy).
Bywały auta które miały dodatkowy pasek tak jak piszesz i wtedy rzeczywiście wiązało się to z osłoną przed słońcem (widywałem to w BMW).
Moja kamerka ma >160 stopni i jak zszedłem z osi wyglądało to dość dziwnie. Łapie tylko doły słupków oczywiście. Z tym kątem widzenia bym uważał, bo on powoduje oddalenie obiektów i jest dużo trudniej odczytać tablice w większej odległości (w mniejszej mogą być rozmyte), nawet jak rozdzielczość to 4K. Czasami jak oglądam sytuacje, gdzie ktoś mi wymusił, to wygląda na to że miałem bardzo dużo miejsca. W rzeczywistości byłem dużo bliżej, więc do oceny odległości lepiej użyć elementów środowiska.
EDIT:
Oczywiście masz też rację, że ta część wokół lusterka wspomaga osłony przeciwsłoneczne, gdyż one nie zasłaniają całej szerokości okna. Swoją droga te strefy powinny być szersze, bo często jestem tam oślepiany. Nie doczytałem i myślałem, że piszesz o całym pasku tych kropek wokół szyby.