Aktualizacja map - DiscoverMedia (DM), DiscoverPro (DP)

Zaczęty przez rk, 2018/06/18 13:26

Poprzedni wątek - Następny wątek

Kabe

Cytat: rk w 2019/05/04 23:06
Czy proponowane trasy są lepsze, niż z danymi Navteq'a ?
Tego nie wiem.  Ale jadąc wczoraj przez Niemcy w pewnym momencie navi zaproponowała mi zjazd z autostrady by ominać korek. Byłem nastawiony nieufnie do zjazdu z autostrady,  ale po chwili zrozumiałem że to był strzał w 10 bo ja jechałem drogą/miasteczkiem obok autostrady a ta cała stała.

rk

No tak, ale to chyba ze względu na informacje online o korku? Czy wg. Ciebie to dane historyczne?

Snooper

Raczej informacje live, w Niemczech/Holandii to bardzo dobrze dziala, bazuje to na info TP, tak wiec online nie musi byc.

Kabe

Tak, w DE info o korkach są rozsyłane przez radio

arekp

Cytat: Kabe w 2019/05/04 23:04
To już rozumiem dlaczego od 2 aktualizacji jest błąd w odznaczeniu prędkości na dużej części dróg ekspresowych. Zamiast 120 jest przypisany znak 90km/h, czyli to zmiana map z Here na TomTom popsuła to oznaczenie na DM. Rozumiem też dlaczego osoby które mają DP nie mają tego problemu  :)

Ha! Też mnie to irytowało w ostatnich kilku tygodniach, ale miałem tak mało tras tego typu, że nie zastanawiałem się nad przyczyną. Wydłużony weekend i kilka razy mi krzyczał, że nie jadę zgodnie z oznaczeniami :/

Kabe

Cytat: arekp w 2019/05/06 07:08Ha! Też mnie to irytowało w ostatnich kilku tygodniach, ale miałem tak mało tras tego typu, że nie zastanawiałem się nad przyczyną. Wydłużony weekend i kilka razy mi krzyczał, że nie jadę zgodnie z oznaczeniami :/
Krzyczenie głosowe to ja pierwszego dnia wyłączyłem dawno dawno temu, ten system nie jest idealny, a w mieście Wawa 50km/h to przecież fikcja.

arekp

Cytat: Kabe w 2019/05/06 07:48w mieście Wawa 50km/h to przecież fikcja.

W Szczecinie analogicznie, nie da się jeździć przepisowo - chyba, że ktoś lubi oberwać falą nienawiści.

Głosowych nie używam, "krzyczenie" wizualne mam aktywowane z racji częstszych wyjazdów do zachodnich sąsiadów w ostatnim czasie.

Snooper

Cytat: arekp w 2019/05/06 07:08Wydłużony weekend i kilka razy mi krzyczał, że nie jadę zgodnie z oznaczeniami :/

Nie wiem jak to wygląda w VW ale w Mercedesie pani pięknie, stonowanie mówiła: "Uważaj na ograniczenie prędkości", i co wyprzedzanie takie miłe informacje :) nie wiem jak można korzystać z tych usług... a znam takich co przy takim komunikacie i telefonii BT dostali mandat za prędkość i w dodatku za rozmowę przez telefon - to jest sztuka!


@arekp nie wiedziałem, że jest jest osobny komunikat na wizualkę... trzeba będzie ogarnąć jak to działa :)

arekp

Cytat: Snooper w 2019/05/06 09:15@arekp nie wiedziałem, że jest jest osobny komunikat na wizualkę... trzeba będzie ogarnąć jak to działa

Pokazuje ostrzeżenie na AID ;-) Za każdym razem jak przekroczysz - u mnie dodatkowo zaznaczyłem opcję +10km/h.


Trochę irytujące jest to, że nie ma opóźnienia względem poprzedniego ostrzeżenia, co oznacza że poruszając się prędkością w okolicy ograniczenia, jadąc na tempomacie, potrafi wręcz "migotać" komunikatem. Przy powiadomieniu głosowym w tym przypadku, chyba bym wyrwał wszystkie głośniki ;-)

Kabe

Można włączyć ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości wizualne + głosowe,  lub tylko wizualne.
Dla mnie dodatkowym problemem jest że rozpoznanie znaków czasem odczyta znak z bocznej drogi,  nie wiem jak działa w Arteonie ACC z ograniczeniem prędkości,  ale chyba nie da się tego używać w PL.

arekp

Cytat: Kabe w 2019/05/06 11:19Dla mnie dodatkowym problemem jest że rozpoznanie znaków czasem odczyta znak z bocznej drogi,  nie wiem jak działa w Arteonie ACC z ograniczeniem prędkości,  ale chyba nie da się tego używać w PL.

Mam podobne spostrzeżenia i obawy. Na polskich drogach, najczęstszą pomyłką jest jednak błędna interpretacja znaku 20t czy 30t i potraktowanie tego jako ograniczenia prędkości. Nie sprawdzałem jak takie ograniczenia oznaczane są poza Polską, ale u nas pozostaje to jedynie jako ciekawostka.

Inna sprawa, że u nas ASO nie ma w zwyczaju aktualizować firmware sterowników o ile nie jest to krytycznie wymagane, co powoduje, że nawet jeśli w międzyczasie dopracowano te rozwiązania, to nie zostanie nam wgrana aktualizacja - a "zmusić ich" można tylko odpłatnym zleceniem, nawet w czasie gwarancji.

MrBlacker

Też kiedyś testowałem sobie te powiadomienia i dość szybko wyłączyłem. Często rozpoznawane były znaki ograniczenia prędkości na tablicy informacyjnej, gdzie ograniczenie dotyczyło bocznej drogi. Albo też jadąc drogą szybkiego ruchu 120 km/h mijałem zjazd, na którym stał znak ograniczenia do 50 km/h to Sign Assist czytał taki znak i dostawałem powiadomienie, aby zwolnić.

W temacie ASO nie próbowałem, ale może jak zgłosi się, że źle rozpoznawane są znaki to zrobią aktualizację softu.

rk

Fajnie jak pytanie o jakość routingu przy danych TomToma przeradza się w dyskusję o routingu z wykorzystaniem danych o ruchu drogowym a później w dyskusję o jakości systemu znaków drogowych;)

Więc, żeby podsumować:
- w Niemczech dostępne jest zarówno TMC pro (przez FM, nie wiem czy również przez DAB) jak i TomTom traffic (aka HD Traffic). Jak mamy połączenie z internetem używane są dane online, jak nie to z TMC pro. Tak to wygląda w praktyce moich bardzo częstych wyjazdów do Niemiec.
- jeśli system rozpoznawania znaków drogowych rozpozna znak (np. na zjeździe z autostrady) to porównouje go z danymi nawigacji (robi fuzję), jeśli np. pozycja GPS wskazuje, że jesteśmy na autostradzie, ograniczenie jest np. do 100 km/h (był znak i dane nawi to potwierdzają) a na zjeździe jest wg nawi 50km/h i system wypatrzy ograniczanie do 50km/h to powinien w teorii (powtarzam, w teorii) je zignorować. Niestety, nawet w wipadku DP które w założeniu powinno robić to lepiej zdarzają się przesunięcia pozycji (tak samo jak zdarzają się niestety na mapach). Nie wiem jak często ma to miejsce w wypadku DM.
- moje doświadczenia z danymi o prędkości TomToma nie są najgorsze (pomijając wielką bezwładność podczas aktualizacji, poprawki zgłoszone przez MapShare reportera nie były nanoszone na mapy miesiącami, gdzie w Here są to dni/tygodnie).
- TomTom może mieć system kompresji tych informacji (np. jeśli ograniczenie zgadza się z kategorią drogi) i mieć dane tylko dla miejsc gdzie taka zgodność nie ma miejsca
- stawiałbym na fuckup z konwersją (ew. drogi są zupełnie nowe i źle oznaczone)


Ze sprzęgiem systemu rozpoznawania znaków z ACC jest tak, że da się go używać (lepiej z tolerancją, inaczej mogą wystąpić gwałtowne hamowania), ale też trzeba od czasu do czasu się namachać przyciskami. Kwestią otwartą pozostaje, czy przy rozwiązaniu statycznym machamy mniej i które jest bardziej komfortowe dla użytkownika. W wypadku niektórych aut (np. Touareg czy samochody Audi) w wypadku połączenia z internetem dosyłane są (w niektórych krajach) informacje o ograniczeniach live. Auta podsyłają na serwery dane o rozpoznanych znakach i jak taką informację potwierdzi kilka aut to jest to rozsyłane do wszystkich samochodów w okolicy mających ten system. Naturalnie tutaj, też może wystąpić problem, że rozesłane zostanie np. ograniczenie ze zjazdu/rampy/odwróconego znaku itp. Rozsyłane są nie indywidualne ograniczenia, ale komplet dla wszystkich dróg w subregionie (co VAG ma na myśli dokładnie pisząc subregion to nie wiem;) )

Niedługo uzyskam dostęp do auta z takim systemem, więc wtedy będę mógł się podzielić informacjami jak dobrze/źle to działa. W testach miałem mieszane uczucia, ale moje zabawy trwały za krótko.

Nurtuje mnie natomiast oryginalne pytanie, jako, że TomTom miał dość dobre i regularnie odświeżane profile prędkości dróg. Zwykle poprawiało to znacząco wybierane trasy i w 10-15% były one szybsze od systemów bez tego typu danych. Pytanie, czy ma to miejsce w DM - ktoś coś zauważył i może się tym podzielić, czy nikt na to nie zwrócił uwagi?

arekp

Cytat: rk w 2019/05/06 12:21TomTom miał dość dobre i regularnie odświeżane profile prędkości dróg
Cytat: rk w 2019/05/06 12:21czy ma to miejsce w DM - ktoś coś zauważył i może się tym podzielić

Jak na razie, to popsuli profile prędkości na ekspresówkach - np. obwodnica Nowogardu, stary odcinek (nowego jeszcze nie ma) jest 90km/h (przy przepisach mówiących o 120km/h dla drogi ekspresowej dwujezniowej).

rk

To nie są skopane profile prędkości a jedynie ograniczenia prędkości. Przez profile prędkości mam na myśli historyczne czasy przejazdu danym odcinkiem, uśrednione i zagregowanie do np. 5 minut czy godziny. To jest tylko luźno powiązane z obowiązującym ograniczeniem prędkości na danym odcinku. Profile prędkości są używane, do przewidzenia jaki typowy ruch i czas przejazdu jest na danym segmencie drogi i na te dane nakładane są informacje nietypowe (typu korki). Kwestia jest taka jak i czy wykorzystywane jest to w DM (w danych dla DP są niby takie dane bazując na nazwie pliku, ale jeśli to rzeczywiście profile prędkości, to nie są to najlepsze dane od Navteq'a i nawi średnio je wykorzystuje).