Traffic Jam Assist (TJA) - asystent jazdy w korku

Zaczęty przez ellah, 2020/02/26 09:56

Poprzedni wątek - Następny wątek

ellah

Witam,


Mimo, że mam niby pakiet drogowy plus, to za cholere nie moge rozkminic jak dziala ten asystent. Czytalem jedynie ze nie ma specjalnej opcji by go wlaczyc jako asystenta w Info... Czy ktos z tego korzysta i jak uruchamia ten system?

Darayavahus

To zwyczajnie rozszerzenie ACC o możliwość jazdy poniżej 30 km/h. Do tego chyba rzadziej wola o przejęcie kierownicy jeśli pojazd co chwilę staje i rusza. Razem z lane assist odciążę kierowcę w korku. Nie ma do tego specjalnej opcji.

ellah

to tyle z instrukcji, ale jakie warunki sa konieczne by to sie odpalilo? wczoraj probowalem, niestety bez skutku

mms1994

System działa bardzo prosto. Ustawiasz ACC, musisz mieć włączony line assist. Potem szukasz korku :)
Samochód będzie sam zatrzymywał się, ruszał itp (przez określony czas postoju, potem trzeba dodać lekko gazu i samochód wróci do jazdy).

MrBlacker

@ellah tak jak koledzy napisali nie ma opcji włączenia czy wyłączenia Traffic Jam Assist tak jak pozostałych asystentów (no chyba, że przez kodowanie) i wymagany jest ACC oraz Lane Assist. ;)

Małe sprostowanie, standardowy ACC działa od 60 km/h, a z TJA mamy ACC od 0 km/h. Nic nie trzeba robić, aby uruchomić asystenta. Jeśli poniżej 60 km/h działa Ci ACC, a auto zwalnia i przyspiesza jadąc za innym samochodem w korku to asystent działa. Jeśli nie to znaczy, że nie masz go aktywnego.
Ten asystent po prostu ułatwia poruszanie się autem w trakcie powolnego pełzania.
Jedyna wada jest taka (przynajmniej dla mnie), że jak auto zatrzyma się to TJA po ok. 3 sekundach deaktywuje się i trzeba go ponownie wzbudzić za pomocą lekkiego stuknięcia pedału przyspieszenia lub przyciskiem ACC+ na kierownicy.
Niestety nie ma możliwości zmiany tego czasu, a jego wydłużenie do kilkunastu/kilkudziesięciu sekund znacznie usprawniłoby działanie TJA.

TUTAJ filmik poglądowy z VW.

ellah

No wlasnie, jak sprawdzic czy ponizej 60km/h dziala ACC? Potrafie go odpalic, pokazuje sie ikonka auta jak podjezdzam do ktoregos, ale asystent nie przejmuje kontroli nad autem, ani nie rusza ani nie hamuje. Co innego jak usawie na autostradzie jakas predkosc powiedzmy 120km/s na tempomacie, wtedy widac ze hamuje i przyspiesza poza przeszkoda.
CZy do uruchomienia traffic jam assist potrzeba rowniez ustawic zadana predkosc?

MrBlacker


mms1994

Cały sens polega na tym, że jedziesz np w trasie 90, nagle korek się robi to auta zwalniają i dzięki TJA auto nadal przyśpiesza, hamuje itp, a nie rozłącza się jak zwykłe tempomaty przy ok 30

ellah

no swietnie, ale musz enajpierw sie rozpoedzic do powyzej 60km by moc wlaczyc ACC  w ogole i ustawic predkosc? CZy nie musze i moge np ustawic na 25km/h?

MrBlacker

Nie musisz.
Tempomat możesz załaczyć stojąc w miejscu. Minimalna wartość jaką można ustawić to 30 km/h, ale jak jeździsz po mieście ustawiasz po prostu 50/60 km/h i z głowy.
Ja praktycznie cały czas jeżdżę z ACC.

mms1994

Możesz ustawić nawet na 140, ale póki jedziesz w korku to on będzie jechał np 11km/h

kris17009

To może ja podsumuję swoje wrażenia i sens posiadania TJA.
Akurat mam przyjemność jeździć Golfem z ACC bez Lane Assist i bez TJA oraz Tiguanem z TJA. I uważam że TJA to bajer, który tylko zwiększa opis funkcjonalności auta. W praktyce mało przydatny.
Ale do rzeczy:
1. TJA działa tylko z ACC i LA oraz włączonym adaptacyjnym prowadzeniem po torze (bez tego nie działa poniżej 60km/h)
2. Utrzymywanie pasa ruchu może i fajne ale i tak co 20s będzie komunikat żeby przejąć sterowanie. Więc praktycznie ręce na kierownicy cały czas musisz mieć i nią ruszać
3. Jak masz zwykły ACC to tak samo w korku prowadzi od 0 do zadanej prędkości lub za samochodem poprzedzającym.
4. Po zatrzymaniu na więcej niż kilka sekund żeby kontynuować jazdę musisz nacisnąć gaz albo RES na kierownicy.
5. Utrzymywanie odstępu nawet wg ustawienia najmniejszego (1 kreska) zostawia na tyle dużo miejsca że i tak inni kierowcy będą się wciskać. Więc trzeba bardzo uważać bo ACC ich nie zauważy w porę. LA tu nic nie pomoże więcej.
6. Włączenie adaptacyjnego prowadzenia po torze powoduje to że podczas zwykłej jazdy praktycznie cały czas (pow 60km/h) ingeruje Ci w kierownicę, co jest trochę uciążliwe. Dlatego domyślnie mam wyłączone.


Także moim zdaniem ACC to najbardziej przemyślana i przydatna funkcjonalność i już mniejsze znaczenie jest czy ma się TJA. Oczywiście sam LA też uważam że jest spoko ale bez adaptacyjnego prowadzenia. Czasami można się "zapatrzyć" w krajobraz i wtedy przydatne jest korygowanie toru jazdy - oczywiście tylko lekkich łuków bo bardziej ostrych nie ogarnia.

mms1994

Cytat: kris17009 w 2020/09/10 09:095. Utrzymywanie odstępu nawet wg ustawienia najmniejszego (1 kreska) zostawia na tyle dużo miejsca że i tak inni kierowcy będą się wciskać. Więc trzeba bardzo uważać bo ACC ich nie zauważy w porę. LA tu nic nie pomoże więcej.
Jeżdżę na tym po A4 (kto zna ten wie jakie prawo jungli tu panuje) i nigdy nie zauważyłem, żeby był problem z odstępem czy wpychaniem się (i jednocześnie brakiem reakcji auta), a sporo stoje/jeżdżę w korkach.
Cytat: kris17009 w 2020/09/10 09:092. Utrzymywanie pasa ruchu może i fajne ale i tak co 20s będzie komunikat żeby przejąć sterowanie. Więc praktycznie ręce na kierownicy cały czas musisz mieć i nią ruszać
Jak opierasz lekko rękę na kierownicy, to nie ma tego komunikatu :)
Cytat: kris17009 w 2020/09/10 09:094. Po zatrzymaniu na więcej niż kilka sekund żeby kontynuować jazdę musisz nacisnąć gaz albo RES na kierownicy.
No niestety to nadal poziom 2 AI, więc trzeba go "ruszyć" po jakimś czasie. Może eksperci od VCDS/OBD11 się wypowiedzą, ale słyszałem i czytałem gdzieś że ten czas można jakoś zwiększyć
Cytat: kris17009 w 2020/09/10 09:093. Jak masz zwykły ACC to tak samo w korku prowadzi od 0 do zadanej prędkości lub za samochodem poprzedzającym.
Jak jeździłem demówka, która nie miała TJA, to ACC działał od 30km/h  :o

kris17009

Cytat: mms1994 w 2020/09/10 09:53Jak jeździłem demówka, która nie miała TJA, to ACC działał od 30km/h 
Jeśli chodzi o ustawienie minimalne to 30km/h to prawda. Ale to nie znaczy że nie działa poniżej 30 jak już jest aktywne - co może wydawać się dziwne ale tak jest. No chyba że coś zmienili w ciągu ostatnich 3 lat. Tak jak pisałem opieram to o funkcjonalność w Golfie mk7.5 gdzie mam ACC bez LA, TJA itp - i zawsze korzystam w korku.

MrBlacker

Cytat: mms1994 w 2020/09/10 09:53
Cytat: kris17009 w 2020/09/10 09:092. Utrzymywanie pasa ruchu może i fajne ale i tak co 20s będzie komunikat żeby przejąć sterowanie. Więc praktycznie ręce na kierownicy cały czas musisz mieć i nią ruszać
Jak opierasz lekko rękę na kierownicy, to nie ma tego komunikatu :)
Tak dla przypomnienia Lane Assist nie służy do autonomicznego prowadzenia auta, ale ma tylko wspomagać kierowcę. Dlatego też dla bezpieczeństwa obie ręce powinny być zawsze na kierownicy, a jeśli tak będzie to taki komunikat nie będzie się pojawiał. ;)

Cytat: mms1994 w 2020/09/10 09:53
Cytat: kris17009 w 2020/09/10 09:094. Po zatrzymaniu na więcej niż kilka sekund żeby kontynuować jazdę musisz nacisnąć gaz albo RES na kierownicy.
No niestety to nadal poziom 2 AI, więc trzeba go "ruszyć" po jakimś czasie. Może eksperci od VCDS/OBD11 się wypowiedzą, ale słyszałem i czytałem gdzieś że ten czas można jakoś zwiększyć
Nie da się.