Światła drogowe Dynamic Light Assist (DLA)

Zaczęty przez jedrekk, 2018/09/30 15:26

Poprzedni wątek - Następny wątek

MrBlacker

Używam DLA na dłuższych i szybszych trasach. Generalnie działa to zadowalająco, deaktywacja systemu następuje gdy wykryje on samochód z naprzeciwka albo przed Tobą. Wszystko jest zależne od warunków na drodze, odbić światła od barier, asfaltu itp.
Pamiętaj też, ze sam system aktywuje się (kontrolka zmienia kolor na niebieski) dopiero powyżej 60 km/h.

TUTAJ trochę pisaliśmy o tym systemie.

Cytat: westsajd w 2019/03/27 13:26
Czas reakcji można przestawić w ustawieniach.

Czas reakcji można ustawić dla świateł mijania przy ustawionej pozycji włącznika na AUTO. Dla DLA nie ma chyba takiego ustawienia.

rk

Światła wyłączą się np. w momencie gdy wjedziesz w oświetlony obszar albo system nie jest w stanie bezpiecznie wycienić strefy ze względu na sytuację drogową (dużo samochodów itp. - są tu tylko dwie przesłony) lub prędkość spadnie jak dobrze pamiętam w okolice 40-50km/h. Żeby system się włączył trzeba przyśpieszyć chyba ponad 60km/h przez jakiś czas. Warto się upewnić, czy obszar kamery jest czysty, bez smug i pęknięć szyby.

Sporo z tych warunków opisanych jest w instrukcji. Jeśli jak pisze @westsajd nie nabroiłeś w ustawieniach i powyższe warunki nie zachodzą to może warto temat wrzucić w serwisie,

W moich LED TOP DLA światła zachowują się w sposób przewidywalny i zwykle jestem w stanie określić czemu się wyłączyły lub włączyły. Na tyle, że się tym nie przejmuje i po prostu jadę;)


EDIT: Jeśli chodzi o ustawienia to chyba jest tak jak pisze @MrBlacker, jak coś to instrukcja rozwieje wątpliwości. Dla mnie domyślne ustawienia są OK, więc nigdy ich nie zmieniałem.

westsajd

Z instrukcji (niestety na kąkuterze mam tylko po angielsku) - opis "driving profile":
Cytat
Dynamic cornering light and dynamic main beam control (Dynamic Light Assist)
The dynamic cornering light and the dynamic main beam control will give either a more dynamic or more balanced response to the current
driving situation, depending on the selected driving profile.
i dalej
CytatDynamic cornering light - Normal, Sport, Eco, Off-road
Cytat
The dynamic cornering light and the dynamic
main beam control will give either a more
dynamic or more balanced response to the
current driving situation, depending on the
selected driving profile.

rk

Pozostaje zatem koledze sprawdzić zachowanie w Normal (W EKO DLA chyba jest wyłączone, nie pamiętam już czy przechodzi tylko w tryb on/off). Dla mnie w trybach z których korzystam (Comfort/Normal) nie ma różnicy i system działa ok.

michalw

Czytałem instrukcję i wiem m.in. od czego zależy załączanie świateł drogowych w trybie Auto:
- aktualna prędkość,
- natężenie oświetlenia zewnętrznego,
- "sytuacja na drodze", etc.
I to niby wszystko działa poprawnie - tzn:
- system wycina obszary na długich mijając inne auta, itd.
Ale jak już w ogóle wyłączy drogowe z powodu zaistniałych warunków (np. zewnetrzne oświetlenie, prędkość, itd.) to potem jak już te warunki miną i będą normalne warunki sprzyjające załączeniu drogowych (ciemno, prędkość powyżej 60km/h - nawet powyżej 100km/h) gdzie system powinien załączyć drogowe - to niestety z tym się strasznie długo ociąga.
Nie mierzyłem czasu ale może być to nawet 20-30 sekund - dopiero potem włączają się drogowe i tak w kółko. Tak samo długo załącza drogowe od razu po przełączeniu dźwigni w pozycję Auto - też dłuższa chwila musi minąć do załączenia, pomimo sprzyjających warunków.
Trochę irytuje i właśnie tego dotyczy moje pytanie - "tej irytującej zwłoki" gdzie można by oświetlać drogę długimi a ja jadę na mijania.


Czy też tak macie?
Od razu nadmienię, iż jeżdżę w trybie (Driving Mode) Individual - gdzie jedyną opcję dot. świateł (Dynamic cornering Lights - Dynamiczne Światła kierowane) - mam ustawione na Sport.


rk

U mnie to wygląda inaczej. Załóżmy, że ruszam z miejsca na drodze w lesie i nie ma w okolicy żadnych świateł. W trakcie ruszania włączam światła długie, widzę ikonkę z literka 'A', światła długie są wyłączone. Po przekroczeniu 60km/h światła długie włączają się natychmiast.

Przetestuj to proszę w ten sposób na normal, na wypadek gdyby to ustawienie, ew. sam tryb Individual zmieniało coś jeszcze. Tak się już w przeszłości zdarzało (np. brak trybu żeglowania w Individual, mimo ustawień identycznych z EKO - a w trybie EKO jest). Jeśli światła ci się od razu nie włączą to coś jest nie tak.

michalw

Specjalnie się właśnie przejechałem na pobliską drogę w lesie by odtworzyć te warunki o których pisałeś.
I faktycznie działa to dokładnie jak opisałeś.
Po przekroczeniu 60km/h światła drogowe włączają się natychmiast i to niezależnie od trybu jazdy (nawet na EKO działają - ktoś pisał wcześniej, iż w tym trybie nie działa DLA).
Auto mam krótko i dopiero kilka tras zaliczyłem wieczorami i miałem inne wrażenia - iż dużo czasu mija do załączenia drogowych po tym jak np. przejeżdżałem przez oświetlony obszar zabudowany bądź system wyłączył drogowe chyba "ze względu na trudną sytuację drogową, której nie był w stanie ogarnąć".
Możliwe, iż jednak panowały wtedy jakieś warunki, które uniemożliwiały włączenia drogowych - albo mi się soft sam uleczył lub miał dzisiaj lepszy dzień ;-)
Przyjrzę się bardziej w najbliższym czasie temu systemowi jak będę miał jakieś trasy wieczorne/nocne, w którym to też będą występowały jakieś inne auta - dzisiaj jeździłem po ciemnej drodze w lesie sam.

rk

Masz racje, zmiana profilu jazdy zmienia tylko ustawienia AFS.

Polecam jeździć bez spinki, poobserwować jak system działa i raczej obserwować oświetlenie a nie np. lampkę długich. Mi ciężko było tego nie robić. Chwile mi zajęło przyzwyczajenie się do jego działania.

Zobacz sobie czy profil jazdy nie wpływa na opóźnienia DLA (proponuje porównać Individual z Normal). Cytat z angielskiej instrukcji sugeruje, ze to może jednak mieć znaczenie również dla świateł długich.

MrBlacker

Niestety dla działania DLA ma znaczenie każde światełko, odbłysk itp. Jak jedzie się w nocy w ciemnym lesie to działa to idealnie. Ale jak już mijają nas samochody, gdzieś w oddali palą się lampy albo przy drodze jest już tablic informacyjnych, od których odbijają się nasze światła, a dodatkowo jest jeszcze deszczowa pogoda to zaburza to działanie DLA.
Po prostu trzeba się do tego przyzwyczaić. ;)

MrBlacker

Nie wiem czy u Was też tak jest, ale u mnie jak system DLA zostanie aktywowany to po zwolnieniu poniżej 60 km/h nawet do 40 km/h (niżej nie próbowałem) działa dalej do momentu dezaktywacji (szara ikonka na zegarach). Aby ponownie aktywować system należy oczywiście zwiększyć prędkość powyżej 60 km/h.

ellah

A mi DLA dziala normalnie w trybie ECO bez gadania, wczoraj rasa 400km na ECO, wiec to nie jest wina trybu

pryzma

Mam takie pytanko - zauwazylem, ze aktywne ledy top led wlaczaja sie przy predkosci okolo 60 km/h
Czy jest jakas szansa by zaprogramowac by wlaczaly sie przy np. 40 km/h ?
A jak to jest rozwiazane w innych samochodach ? Tez ogranicza je jakas predkosc ?
Myslalem, ze dziala to troche inaczej ... w sensie predkosci

Kabe

Celem jest by światła drogowe nie włączały się w mieście i terenie zabudowanym.

pryzma

Moze jest to ich celem faktycznie ale ciekaw jestem czy da sie to jakos zmienic ? A dlaczego pytam ? Dojezdzajac do domu przejezdzam kilkanscie baaardzo malo doswietlonych ktetych drog po ktorych da sie jezdzic jakies 40-50 km max
Do tego jest tam bardzo maly ruch i automatyczne ledy by tak strasznie mi pomogly

MrBlacker

Niestety nie da się zmienić ustawienia prędkości dla Dynamic Light Assist (DLA), a przynajmniej nikt nie wie jak to zakodować.
Też chciałbym to zmienić, bo właśnie na krętych drogach poza miastem jadąc nie więcej niż 50km/h bardzo przydałoby się trochę więcej światła.

Alternatywą jest używanie świateł przeciwmgłowych, które właśnie na krętych drogach poza miastem można używać zgodnie z przepisami. Co prawda nie jest to co DLA, ale zawsze coś.
Ostatnio wymieniłem sobie w lampach przeciwmgłowych żarówki na ledowe przede wszystkim do jazdy po lesie i innych bezdrożach, ale w takim przypadku też będą całkiem użyteczne. ;)