Tiguan eHybrid - dyskusja ogólna o samochodzie i technologii PHEV

Zaczęty przez reality1, 2022/03/16 07:10

Poprzedni wątek - Następny wątek

Smerfciamajda

Jeżdżę teraz wakacyjnie autostradami i ekspresowymi.
Średnio 6,5 do 7,8 w zależności od prędkości.
Auto nie widziało wtyczki od 1,5 tygodnia.
Ładuje aku jadąc trasą i przy prędkościach autostradowych nie ma wiekszej różnicy w spalaniu.
Aku sie ładuje kiedy jadę z jednostajna prędkością tempomatem. W momencie wyprzedzania, przy przyspieszaniu aku nie jest ładowane, nie ma utraty mocy.
Widać to ma wskaźniku ładowania.
Naładowane aku wykorzystuje do jazdy na miejscu wokół komina.

Smerfciamajda

Update
Zrobiłem dzis test, prowadziła Smerfetka.
Trasa S8 aku 0% ładowanie w czasie jazdy, prędkości 130-140 na tempomacie.

Załadowane do 100% po 130km, zużycie 8,2

Nie ma co panikować z tym ładowaniem bo wychodzi ze koszt to dodatkowy litr paliwa czyli tyle co z gniazdka.

MODEL1965

Potrzebuję porady odnośnie ładowarki .W domu mam instalację trójfazową pozwalającą na ładowanie z max. mocą 22kW , ale widziałem ostatnio filmik , gdzie gościu mówił ,że Tiga i tak nie naładujemy większą mocą niż 3,5 kW , bez względu na moc ładowarki .
Jeśli to prawda to bez sensu wydawać kasę na wallboxa 22 kW , można kupić tańszego np.11 kW ?

van_daal

Wg instrukcji:
CytatMaksymalny prąd ładowania wynosi 16 A lub 32 A i zależy od dostępnej infrastruktury, przewodu ładowania i wyposażenia ładowarki.
Ładowanie przy użyciu przewodu ładowania dla prądu ładowania o natężeniu 16 A nie jest możliwe w niektórych stacjach ładowania obsługujących ładowanie prądem 32 A. Zależy to od wyposażenia stacji ładowania.
Z powyższego wynika, że ładowarką stacjonarną można ładować z mocą max 22kW.

MODEL1965

No niby tak , a jak to praktycznie wygląda ?
Ten filmik widziałem na YouTube , jakiś polski Tester . 

Smerfciamajda

Nie szukałem jaka ma Tig wbudowana ładowarkę pokładową ale chyba max 5kW. To jest parametr który należy sprawdzić.

U mnie w pracy ładowanie na stacji 22kW zajmuje niecałe 2h.

van_daal

Może miał ustawiony prąd ładowania na "ograniczony" (chyba tak jest fabrycznie) i nie przestawił na "maksymalny"?
Wiesz, oni nie zawsze wiedzą jak/mają czas i chcą bawić się ustawieniami...

A tak przy okazji:
IMHO to ustawienie chyba jednak nie ma znaczenia dla ładowania ładowarką 230V/10A.
Ja korzystam tylko z niej i nie zauważyłem różnicy dla czasu ładowania między obydwoma trybami. Tzn. miałem taką sytuację:
nie podpiąłem ładowarki od razu rano i przypomniałem sobie o tym jakoś tak koło południa. Miałem ustawienie na wolne ładowanie i pokazało mi czas ładowania 4,5h (bateria była częściowo naładowana). Jako, że to było za długo to zmieniłem na szybkie ładowanie. Mimo to czas pokazało taki sam. Dla pewności przerwałem ładowanie, podpiąłem wtyczkę jeszcze raz i ponownie ten sam czas. Tak że to ustawienie dotyczy raczej ładowarek dużej mocy.

Drugie spostrzeżenie:
opcja "Minimalny stan naładowania" - w piątek ustawiłem na 50% (to max jaki się da). Dzisiaj, w drodze do pracy, mimo że poziom baterii spadł do ok. 2 kresek spalina się nie odpaliła. To ustawienie zatem na automatyczne przełączenie w tryb hybrydy wpływu nie ma. Według instrukcji:
CytatDolna granica naładowania akumulatora
Dzięki tej funkcji można zagwarantować minimalny zasięg pojazdu.

       
  • Zdefiniować dolną granicę naładowania akumulatora w ustawieniach e-Manager.
Po podłączeniu prądu pojazd wykonuje najpierw ładowanie do dolnej granicy ładowania akumulatora. Dopiero wtedy godzina odjazdu jest brana pod uwagę przy opóźnionym ładowaniu.
Dzisiaj tak ładowanie właśnie przebiega - od razu podładowało do 50% i teraz pauzuje.

Oczywiście nie wykluczam, że w trakcie jazdy hybrydowej na trasie nastąpi zablokowanie baterii na 50% niejako z automatu - do potwierdzenia.

van_daal

Cytat: Smerfciamajda w 2022/08/29 11:11U mnie w pracy ładowanie na stacji 22kW zajmuje niecałe 2h.
A kabel jest stały ładowarki czy jakiegoś swojego podpinasz? Kojarzę, że w opcji był jakiś taki chyba do ładowarek stacjonarnych właśnie.
22kW to powinno w jakieś pół godziny naładować?...

Smerfciamajda

Kabel mam swój, znaczy dostałem w robocie taki ekstra do ładowarek AC.

Bateria w TIgu 10,5kWh
Ładowarka 22kW
Ładowanie w ok 2h, wychodzi ze maks moc ładowania to ok 5kW i tego bym sie trzymał.
Użyłem jej z dwa razy bo normalnie mam biuro na wiosce kontenerowej i ładuje z gniazda 230V a te ładowarki są na głównym parkingu budynku biurowego zakładu. Rzadko tam jestem tak żeby się podpinać.

Z gniazda 230V ładuje 5 do 5,5 h jak jest aku wyssane do zera.

van_daal

No tak, to by się zgadzało z poniższym:
https://www.smarthomecharge.co.uk/vehicles/volkswagen/tiquan-phev/
i z tym:
https://villanyautok.com/en/autok/volkswagen/tiguan/ehybrid

Twój wynik ok. 2 godziny, wobec powyższego - od pustej czy miałeś jakieś konkretne resztki w baterii?

@MODEL1965 
Jeśli nie zamierzasz gościnnie ładować czyjegoś EV (albo w przyszłości swojego) to faktycznie zakup 22kW mija się z celem.


MODEL1965

No tak podają max. moc ładowania ograniczoną przez ładowarkę pokładową 3,7kW  :o  , czyli zakup 22kW bez sensu .
Temat rozwiązany ;D [size=78%] [/size]

van_daal


Smerfciamajda

To było jakoś w maju, ale mniej niż dwie godziny na pewno. Zaskoczyło mnie to i dało do myślenia na tyle ze nie warto ładować w trasie.
Tym bardziej ładowanie w trasie pochłania mniej niż 1,5 litra paliwa wiec trochę drożej niż w domu a taniej niż na komercyjnych ładowarkach.

van_daal

Cytat: van_daal w 2022/08/29 11:12A tak przy okazji:
IMHO to ustawienie [maksymalny prąd ładowania] chyba jednak nie ma znaczenia dla ładowania ładowarką 230V/10A.
Ja korzystam tylko z niej i nie zauważyłem różnicy dla czasu ładowania między obydwoma trybami. Tzn. miałem taką sytuację:
nie podpiąłem ładowarki od razu rano i przypomniałem sobie o tym jakoś tak koło południa. Miałem ustawienie na wolne ładowanie i pokazało mi czas ładowania 4,5h (bateria była częściowo naładowana). Jako, że to było za długo to zmieniłem na szybkie ładowanie. Mimo to czas pokazało taki sam. Dla pewności przerwałem ładowanie, podpiąłem wtyczkę jeszcze raz i ponownie ten sam czas. Tak że to ustawienie dotyczy raczej ładowarek dużej mocy.
I znowu muszę sprostować własnego fejka. @Bogus ma rację: ustawienie maksymalnego prądu ładowania ma też wpływ na moc ładowania ładowarką 2,3kW/230V. Dzisiaj już drugi raz wpiąłem z ustawieniem na "ograniczony" i miałem przewidywany czas ładowania 7h. Zmieniłem na "maksymalny" i przewidywany czas ładowania zmalał do 4h.
Możliwe jest jednak, że to ustawienie ma znaczenie tylko wtedy, gdy ładowanie odbywa się bez harmonogramu albo gdy czasu na ładowanie jest dość by możliwe było naładowanie z ograniczeniem mocy do pełna na zadaną godzinę odjazdu. Jeśli czasu brakuje następuje automatyczne zwiększenie mocy ładowania. To tłumaczyłoby przypadek opisany w cytacie.

Za to przetestowałem ustawienie "minimalny stan naładowania" i faktycznie - tak jak piszą w instrukcji - od razu po podpięciu ładowarki następuje ładowanie do ustawionego poziomu, następnie pauza i potem doładowanie do pełna na ustawioną godzinę odjazdu.
Uważam to za bardzo fajne rozwiązanie, bo pozwala na szybkie uzyskanie gotowości do jazdy z jakimś tam w miarę sensownym zasięgiem (gdyby nagle wypadła nam potrzeba gdzieś pilnie podjechać) a jednocześnie nie narażanie baterii na kilkugodzinny postój z pełnym naładowaniem. To zwłaszcza jeśli ktoś ładuje w domu "na rano" i podpina ładowarkę zaraz po powrocie np. z pracy.

Jeszcze nie miałem okazji potwierdzić, czy to ustawienie ma wpływ na automatyczne utrzymanie baterii podczas jazdy hybrydowej.