Tiguan eHybrid - dyskusja ogólna o samochodzie i technologii PHEV

Zaczęty przez reality1, 2022/03/16 07:10

Poprzedni wątek - Następny wątek

van_daal

Wiesz jak to bywa, gdy dwóch facetów kocha tę samą... No wiesz!
Czasem się kłócą...
;)

Może kiedyś się spotkamy, wypijemy pół litra, rozbierzemy ukochaną i razem dojdziemy...
do prawdy, znaczy się.
;D ;D ;D

Galon

A co się zadzieje jak reszta odbierze swe zamówienia i uwagę przerzuci z zamówienie i odbiór...  na ten lub inny wątek 😉

van_daal

Nic. A co niby miałoby się zadziać?  :)

Niemniej jedno przyznaję:
nie mam pewności jak to jest z pedałem hamulca w hybrydach.
Czy najpierw jest sama rekuperacja, potem dochodzą mechaniczne czy
jak pisze @Wojmar jednocześnie oba...

Jak to sprawdzić? Chyba tylko logami w VCDSie.

Galon

Myślę, ale tylko teoretyzuję, bo większej praktyki jeszcze brakuje u mnie, iż rekuperacja jest zależna od stanu rozładowania baterii, czasem może być więc mocniejsza gdy ta jest pusta, a innym razem szybciej do akcji wkracza układ hamulcowy. 🤔Alem wymyślił

van_daal

Cytat: Galon w 2022/08/24 12:28rekuperacja jest zależna od stanu rozładowania baterii
Tak jest na 100%. Jak bateria pełna to rekuperacji nie ma wcale (bardzo krótko na samym początku jazdy od pełnej baterii). W miarę rozładowywania baterii moc rekuperacji wzrasta.
Ma to odzwierciedlenie na zegarach. Wskaźnik zakresu siły rekuperacji (chodzi o tę cienką zieloną linię której koniec wyznacza max rekuperacji, tę bardziej na zewnątrz niż sam wskaźnik rekuperacji) stopniowo się wydłuża.

Nawiązując do poprzedniej dyskusji zrobiłem wczoraj próbę jazdy samym trybem B i przy porównywalnym tempie jazdy i takiej samej odległości "spalanie" wypadło niemal identycznie jak przy jeździe trybami D+B.
Kluczem - o czym wspominałem - jest unikanie pedału hamulca.

Bogus

Witam wszystkich posiadaczy Tiga Plugin jak również posiadaczy spalinówek,którzy kiedyś przesiądą się na Pluginy .O elektrykach się nie wypowiadam bo takowego nie posiadam.Od trzech miesięcy posiadam to cacuszko.Przejechałem 4 tys.Zużycie z całego przebiegu 3,1l/100km.Już dawno nic nie sprawiło mi takiej radości jak jazda tym autem.Wiecie,że nie lubię zajmować miejsca na tym forum ani na żadnym innym ale chciałem się z Wami podzielić pewnym spostrzeżeniem odnośnie ekonomiki jazdy tym autem.Na początku denerwowało mnie doładowywanie baterii w czasie jazdy.Raz zabiera moc,dwa zwiększa zużycie paliwa.Fabrycznie miałem ustawiony zapas baterii na trzy kreski.Z chwilą kiedy zasięg baterii doszedł do tych trzech...,auto przechodzi w tryb hybrydowy ale cały czas stara się utrzymywać stan baterii na trzech k...W takim ustawieniu w trasie bez naładowanej baterii przy normalnej ,przepisowej jeżdzie spalanie wynosiło 6,1-7,5.Po przejechaniu 3 tyś.zmieniłem ustawienie naładowania baterii na 0,0 i już nic mnie nie wkurza w czasie jazdy.Nic nie zabiera mocy.Rekuperacja co wyprodukuje to odbierze w czasie jazdy a zużycie w jeżdzie z rozładowaną baterią spadło o co najmniej 2l/100 km.Zaznaczam,że w kolo komina jeżdżę elektrycznie,w długie trasy załączam tryb hybrid.Testowałem też tryb B ,mocniejsza rekuperacja.W tym trybie zauważyłem,że denerwuję innych kierowców bo po puszczeniu pedału przyspieszenia auto hamuje odzyskując prąd ale nie świeci się stop więc kierowcy z tyłu są zdezorientowani.W trybie D auto po puszczeniu gazu przechodzi w tryb żeglowania.Jazda jest płynniejsza i zużycie mniejsze a do rekuperacji używamy hamulca i to my decydujemy o sile rekuperacji.Tyle moich spostrzeżeń ,sprawdżcie to o czym mówiłem.Życzę Wszystkim radosnego oszczędzania paliwa i uśmiechu w koło głowy.Użytkownicy Tiga plugin wiedzą o czym napisałem w ostatnim zdaniu.Pozdrawiam,Szerokości.

van_daal

Cytat: Bogus w 2022/08/24 14:14Po przejechaniu 3 tyś.zmieniłem ustawienie naładowania baterii na 0,0 i już nic mnie nie wkurza
Generalnie dobrze prawisz ale z tym ustawieniem jedno ostrzeżenie: to powoduje rozładowanie baterii do dopuszczalnego minimum - ani chybi z jakimś zapasem ale na pewno mniejszym niż większym.
Można? Jasne że tak ale trzeba mieć z tyłu głowy, że jeśli u celu nie będzie można choćby trochę doładować i zostawi się auto na odpowiednio długo np. parking na lotnisku (raczej kilka/naście dni niż godzin - zależnie od temperatury otoczenia) to JEŚLI POZIOM ENERGII SPADNIE PONIŻEJ KRYTYCZNEGO DLA BATERII POZIOMU to ta zwyczajnie UMRZE. Chyba potrafimy sobie wyobrazić jaki to będzie ból?..
Nadmieniam że sam mam to ustawione aktualnie na 10%. Co ciekawe ostatnio miałem okazję końcówkę trasy jechać już na rezerwie (czerwona lampka) z zasięgiem 0km i silnik mi nie odpalił. Może za wolno jechałem?...

Bogus

Cały czas testuje. Nie wiem dlaczego ma umrzeć od tego,że nie doładowuje jej silnik spalinowy.Ładowanie w domu na kablu przebiega normalnie jak wcześniej.Komputer po naładowaniu pokazuje większy zasięg na baterii,nie ma poprostu tej rezerwy.Nie wymyśliłem tego sam,skoro w ustawieniach możemy to zrobić ,jak również czas ładowania.Miałem ustawione fabrycznie min.,ładowała się prawie 9 godz.,zmieniłem na max. ładuje w 5,5 godz.W obecnym ustawieniu auto i tak rozładuje do końca baterie tylko cały czas włącza doładowywanie kosztem większego zużycia i utraty mocy.Myślę,że jakby miało to wpływ na żywotność baterii nikt nie pozwoliłby na zmianę ustawień.

van_daal

Cytat: Bogus w 2022/08/24 17:39Nie wiem dlaczego ma umrzeć od tego,że nie doładowuje jej silnik spalinowy.
A gdzie ja napisałem, że umrze jak pozwolisz jej się maksymalnie rozładować czyli do 0% wg wskazań wskaźnika samochodu? I że coś jej grozi gdy nie będzie ładowana przez silnik?

I nic nie piszę o żywotności tylko o tym, że tam są akumulatory Li-Ion i one są bardzo wrażliwe na rozładowanie poniżej wartości krytycznej. Wartość krytyczna jest mniejsza niż 0% na wskaźniku. Jak się do tego dopuści to wtedy bateria może się już nie podnieść.
Jeśli zatem ktoś planuje nie jeździć przez dłuższy czas bo np. leci na wakacje samolotem i zostawia samochód na parkingu lotniska to trzeba zostawić ją częściowo naładowaną. Na pewno pozostawienie jej wtedy maksymalnie rozładowanej jest dalece ryzykowne. Nawet jak jej szlag całkiem nie trafi to żywotności i pojemności jej nie przysporzy.

Zwracam uwagę na to, że nie można dopuścić do sytuacji, gdy bateria będzie maksymalnie rozładowana (czyli do 0%) i nie ładowana przez dłuższy czas.

Jeśli się dopuszcza do maksymalnego rozładowania dopuszczonego przez producenta to ten bezpieczny czas, w którym można nie ładować skraca się. Jak bardzo - to zależy od warunków zewnętrznych.

I trzeba mieć to na uwadze. I tyle.

A co do żywotności, to wydłużają ją:
- ładowanie jak najmniejszym prądem
- krótkotrwałe utrzymywanie baterii w stanie pełnego naładowania. Najlepiej ładować do max 70-80% i ew. doładować do pełna bezpośrednio przed wyjazdem w trasę.

Cytaty z instrukcji obsługi  (Akumulator wysokiego napięcia > Zasady bezpieczeństwa > Wskazówki dot. konserwacji):
 
Wskazówki dot. konserwacji
 
Volkswagen zaleca uwzględnienie następujących wskazówek dotyczących konserwacji:

       
  • Akumulator wysokiego napięcia należy zacząć ładować dopiero wtedy, gdy w zestawie wskaźników wskazany zostanie niski poziom naładowania lub zasięg jazdy z napędem elektrycznym jest zbyt krótki.
  • Jeśli w trybie pracy wyłącznie elektrycznej przebyto tylko niewielki dystans, nie należy od razu ładować akumulatora wysokiego napięcia.
  • W miarę możliwości unikać całkowitego rozładowania akumulatora wysokiego napięcia, np. podczas długiego okresu postoju przy niskim poziomie naładowania. Poziom naładowania nie powinien spadać w dłuższych okresach poniżej 20%.
  • Kiedy akumulator wysokiego napięcia został naładowany do 100%, w miarę możliwości natychmiast ruszyć. Ustawić godzinę odjazdu w systemie Infotainment.
Okresy postoju pojazdu

       
  • W razie mrozu nie odstawiać pojazdu na wiele godzin przy naładowaniu akumulatora na poziomie poniżej 40%.
  • Podczas zaplanowanych dłuższych okresów postoju, np. na lotnisku przed podróżą, odstawić pojazd przy stanie naładowania akumulatora na poziomie co najmniej 30 %.
  • Nie wystawiać pojazdu przez okres dłuższy niż 24 godziny na działanie temperatur zewnętrznych poniżej ok. −30°C (ok. −22°F) lub powyżej ok. 60°C (ok. 140°F).
NOTYFIKACJA

Jeśli pojazd z rozładowanym akumulatorem wysokiego napięcia jest na długo odstawiany, może dojść do tego, że akumulator wysokiego napięcia nie będzie ładowany lub pojazd nie uruchomi się. Długoterminowo może dojść do nieodwracalnych szkód akumulatora wysokiego napięcia.

       
  • W regularnych odstępach czasu ładować akumulator wysokiego napięcia.

Gonzo

To 0% jest relatywne. Jest to granica ustalona przez producenta. Tak na prawdę akumulator ma jeszcze 10-15% naładowania. Soft nigdy nie powinien dopuścić żeby naładowanie spadło do prawdziwego 0%. Kiedyś o tym czytałem.
A propo niskiego napięcia: Pamiętajcie że część systemów pobiera energie z akumulatora 12V i jeżdżąc na EV w okół komina nie jest on ładowany. U mnie tak było. Jeździłem zimą ponad tydzień z mocnym basem na EV a tu nagle komunikat  "Awaria akumulatora" (nie określają się który). I za chwilę wyłączył się wyświetlacz i radio oraz system ostrzegania o przeszkodach. Już miałem panikę, ale w apce audi wyświetlił się niski poziom naładowania aku 12V. Po tym jak samochód przenocował w ciepłym garażu wróciło wszystko do normy. Dla pewności pojechałem w tasę na benzynie i odtąd staram się co jakiś czas pojeździć na benzynie.

van_daal

Cytat: Gonzo w 2022/08/24 23:30To 0% jest relatywne. Jest to granica ustalona przez producenta. Tak na prawdę akumulator ma jeszcze 10-15% naładowania. Soft nigdy nie powinien dopuścić żeby naładowanie spadło do prawdziwego 0%.
I soft nie pozwala. Robi to czas i brak ładowania w tym czasie. Użytkownik zaś, poprzez ładowanie, powinien temu przeszkodzić.

Bogus

Witam.I wszystko jasne.Jak dobrze wymienić się spostrzeżeniami.Ładowanie macie ustawione na max czy min.Ja czasami doładowuje po rannym objeżdzie to robie to na max 4,5-5 godzin.W nocy wracam do min. 7,5 godz.Bateria nie może się przeładować bo ładowanie wyłącza się automatycznie.Pozdrawiam.

van_daal

Cytat: Gonzo w 2022/08/24 23:30Pamiętajcie że część systemów pobiera energię z akumulatora 12V i jeżdżąc na EV wokół komina nie jest on ładowany.
Chyba nie masz racji.

Wg instrukcji:
CytatAkumulator 12 V rozładowuje się:

    - Na skutek długotrwałych przestojów bez uzyskiwania gotowości do jazdy.
    - Przez korzystanie z odbiorników elektrycznych przy wyłączonej gotowości do jazdy.
    - Na skutek eksploatacji ogrzewania postojowego
Wg powyższego, by aku 12V się nie wyładował, wystarczy co czas jakiś włączyć jedynie gotowość do jazdy. Codzienna jazda do pracy w trybie EV, jak mniemam, ten warunek spełnia.
Nie ma nic o konieczności okresowego uruchamianiu silnika spalinowego.

A ponadto:
CytatKomunikaty dotyczące poziomu naładowania akumulatora 12 V.

    - Uruchomić silnik, aby akumulator 12 V mógł się znów ładować.
    - Albo: Naładować akumulator 12 V poprzez ładowanie akumulatora wysokiego napięcia
Jak widać jedną z alternatyw dla podładowania rozładowanego aku 12V jest samo ładowanie akumulatora wysokiego napięcia.
Sugeruje to, że aku 12V ładowany jest również (a może wyłącznie?) z instalacji baterii trakcyjnej (wszak ta jest doładowywana m.innymi przez pracujący silnik spalinowy co by było zgodne z pierwszym punktem).

van_daal

@Bogus 
Wszystko zależy od tego ile chcesz mieć energii na najbliższą podróż i ile masz czasu na ładowanie.
Ja póki co po ok. 30-32km podróży praca>dom>praca, przed codziennym ładowaniem (ładuję tylko w pracy) mam ok. 20km zasięgu czyli zostaje mi ok. 30% baterii. Zatem mam na stałe włączone na "minimum" bo to mi wystarcza. Na fajrant i tak mam 100%.
A poza tym nie ma co świrować. Ładowanie z gniazdka 230V, czy to wolnym czy szybkim trybem jest i tak ładowaniem spokojnym. Wskazanie by unikać szybkiego ładowania dotyczy przede wszystkim stacjonarnych ładowarek o dużej mocy.

van_daal

O akumulatorach litowo-jonowych warto poczytać, by wiedzieć z czym ma się do czynienia.
Sporo informacji znajdziemy w wiki:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_litowo-jonowy
ale też np. tu:
https://bilibike.eu/content/19-akumulatory-litowo-jonowe-zywotnosc-ladowanie-przechowywanie