Wracając do tematu wątku...
Z uwagi na dość już długi okres obserwacji mogę pokusić się o w miarę konkretne wnioski n/t zużycia energii w czasie zimy.
Najpierw sprecyzuję okoliczności w jakich owe obserwacje prowadziłem:
- auto ładuję wyłącznie w pracy czyli w godzinach od 8:00 do 16:00 (póki co mam za darmo
),
- pomiędzy ładowaniami mam do przebycia łącznie ok. 31-32 km (15-16 km w jedną stronę),
- samochód nocuje "pod chmurką",
- w okresie zimy (gdy Tzew<15°C) samochód co rano jest nagrzewany (ogrzewanie postojowe) z nastawą na 16°C.
- klima nastawiona na 17°C, AC na OFF,
Spostrzeżenia:
- po każdym ładowaniu przewidywany zasięg to ponad 40 km (gdy Tzew<0°C), bardzo często 44-47 km (gdy Tzew>+5°C),
- ogrzewanie postojowe na dzień dobry zżera z powyższego zasięgu od 3 km (przy Tzew>+5°C) do nawet 8 km (przy Tzew<0°C) - najczęściej to ok. 5 km,
- średnio ogrzewanie (wydaje mi się, że to ono) w czasie jazdy zżera też 1 km zasięgu na każde przejechane: 2 km gdy jest bardzo zimno i 3 km gdy nieco cieplej. Zjawisko to zanika dopiero gdy na zewnątrz jest wyraźnie powyżej 10°C.
Wnioski:
Realny zasięg gdy Tzew oscyluje w okolicach +5°C to 46-5-(2x5)=31 km czyli dla mnie w praktyce "na styk". Jak uda mi się pojechać bardzo płynnie i nie ma korków to czasem zostaje 1-2 km ale bywa, że tego kilometra brakuje niestety.
Realny zasięg gdy Tzew oscyluje w okolicach 0°C to 43-6-(2x6)=25 km czyli brakuje mi ok. 7 km by dojechać bezemisyjnie.
Np. od wczoraj:
● po ładowaniu: zasięg 42 km, Tzew=7,0°C,
● po dojechaniu do domu (15 km): zasięg 27 km, Tzew=4,0°C, śr. 20,0 kWh/100 (43 min ze średnią 21 km/h - były leciutkie spowolnienia, Vmax ok. 85 km/h),
● po ogrzewaniu postojowym przed jazdą do pracy: zasięg 22 km, Tzew=-3,0°C,
● po dojechaniu do pracy (16 km): zasięg 0 km, przejechane na spalinie 4 km, Tzew=-1,5°C, śr. 15,2 kWh/100 i 1,7 L/100 (36 min ze średnią 27 km/h
- były nieco większe spowolnienia, Vmax ok. 100 km/h tylko gdy jechałem na spalinie, na elektryku Vmax jak wyżej)
... czyli realny zasięg z "prorokowanych" 42 km spadł do 27 km (32 km jeśli nie liczyć zasięgu zżartego przez ogrzewanie postojowe).