Autor Wątek: Jak jeździć DSG  (Przeczytany 62194 razy)

MrBlacker

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1598
  • Thanked: 148 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Highline + Offroad
  • Silnik: 2.0 TSI 180KM
  • Napęd: 4x4
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #30 dnia: 2019/01/14 09:00 »
Advertisement
Przy włączonej funkcji Auto-Hold hamulec postojowy włącza się po wyłączeniu zapłonu (dźwignia DSG w położeniu P). Nie trzeba otwierać drzwi.
Po zatrzymaniu - lampka kontrolna hamulca świeci się na zielono. Po wyłączeniu zapłonu - na czerwono.
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #31 dnia: 2019/06/27 18:59 »
Interesuje mnie kwestia techniczna pracy DSG w trybie N oraz w trybie "biegu jałowego" czyli tzw żeglowania, wiemy że trybu N należy unikać ze względu na obniżony poziom smarowania tj. niższego ciśnienia oleju, dlatego zastanawiam się czy żeglowanie jest identyczne z trybem N czy też z konstrukcyjnego punktu widzenia jest innym trybem, czy żeglowanie to rozpięcie skrzyni na poziomie mewchanizmu różnicowego czy mechanizmu rozłączania sprzęgieł czyli jak wciśnięcie sprzęgła w manualu? A jak w N?  ktoś jest w stanie odpowiedzieć? Nigdy się nad tym nie zastanawiałem bi nigdy wcześniej nie miałem trybu żeglowania, dlatego teraz warto byłoby poznać szczegóły i wiedzieć czy warto czy też nie warto ze względu na przedwczesne zużywanie się DSG używać żeglowania


Cytuj
Coasting Function[/font][/size]While driving, as the driver’s foot is taken off the accelerator pedal the engine is declutched, allowing the vehicle to coast and roll over a longer distance. The momentum of the vehicle is used to save fuel with a foresighted driving style. When the brake, accelerator pedal or the gear selector lever is operated, the clutch is re-engaged and engine braking / drive takes effect. Coasting Function can be selected or deselected via the multifunction display settings. The gear selector lever is required to be in the D position to be functional. The coasting function is only available with direct shift gearbox (DSG) transmissions in selected models.


Cytuj
Podczas jazdy, gdy stopa kierowcy zostaje zdjęta z pedału przyspieszenia, silnik jest odsprzęgnięty, co pozwala pojazdowi na wybieg i przewrócenie się na większą odległość. Pęd pojazdu jest wykorzystywany do oszczędzania paliwa dzięki przewidującemu stylowi jazdy. Gdy hamulec, pedał przyspieszenia lub dźwignia zmiany biegów są włączone, sprzęgło jest ponownie włączane i następuje hamowanie / jazda silnikiem. Funkcję wybiegu można wybrać lub odznaczyć za pomocą ustawień wyświetlacza wielofunkcyjnego. Dźwignia zmiany biegów musi być w położeniu D, aby była funkcjonalna. Funkcja wybiegu jest dostępna tylko w skrzyniach biegów z bezpośrednim przełączaniem (DSG) w wybranych modelach.


http://premiummoto.pl/technologie-jazda-na-luzie-bardziej-premium/





Z moich obserwacji wynika, że w trybie żeglowania moje auto spala nawet do 1 litra mniej na 100 km niż w trybie zwykłym, jazda głównie poza miastem
« Ostatnia zmiana: 2019/06/27 19:43 wysłana przez Charls »
 

foxter11

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 102
  • Thanked: 11 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: Comfortline
  • Silnik: 150KM
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GD
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #32 dnia: 2019/06/27 21:06 »
Kurczę gdzie jest ten tryb żeglowania w menu? To ma każda DSG czy trzeba mieć wybór profilu jazdy?
 

Tomus

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 146
  • Thanked: 4 times
  • Model: Tiguan II Allspace
  • Wersja: HL
  • Silnik: 2.0 TDI 150
  • Skąd: WZ
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #33 dnia: 2019/06/27 21:54 »
Nie rozumiem troche Waszych zachwytow „zeglowaniem” i innym utrudnianiem zycia sobie i innym kierowcom.


Zakladajac ze robicie 20 000km i oszczednoscia 1l/100km wychodzi Wam oszczednosc na poziomie 1000pln. Praktycznie nie do osiagniecia bo nie na kazdym z tych 20 000 kilometrow uda sie zastosowac eco driving. Osczedzacie wiec okolo 500pln w skali roku, w samochodzie za 150-200kpln...


Jaki w tym macie cel? Chce sie Wam?


T
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #34 dnia: 2019/06/27 22:23 »
Nie rozumiem troche Waszych zachwytow „zeglowaniem” i innym utrudnianiem zycia sobie i innym kierowcom.
 




A ja nie rozumiem, gdzie widzisz w moim poście zachwyt dot, żeglowania? Pytam tylko o kwestie technicznei różnice odnośnie trybu N a biegu jałowego, spalanie podałem tylko przy okazji i raczej zachwytu tam nie widzę, zwykłe stwierdzenie



Jaki w tym macie cel? Chce sie Wam?




a to jakiś wysiłek szczególny? Po prostu zauważam niższe spalanie przy takim samym sposobie jazdy czy to w trybie zwykłym, czy to biegu jałowego
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Thanked: 105 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #35 dnia: 2019/06/29 14:48 »
@Charis, napiszę Ci co o tym wiem, ale bierz pod uwagę, że takie informacje jest bardzo trudno znaleźć i jest w tym co piszę sporo spekulacji.

W SSP Audi znalazłem informację wprost, że DQ500 stosowana w moim Q5 uruchamia tryb żeglowania za pomocą rozpięcia obu sprzęgieł. W tym czasie jednak skrzynia ustawia właściwe przełożenie, tak aby po wyłączeniu trybu żeglowania zapięcie było bardziej płynne. Ja osobiście go nie odczuwam, a mam tryb żeglowania również w trybie D.

Tryb N (tutaj też nie jest to dla mnie do końca jasne) oznacza rozpięte sprzęgła (wydaje mi się z opisów, że zapięty (preselekcja) jest jednak odpowiedni bieg, przynajmniej w DQ500 - tego nie jestem w 100% pewny). Pompa oleju jest spięta ze sprzęgłem na wejściu. W wypadku niskich obrotów silnika smarowanie jest niskie, ale elementy skrzyni  obracają się od kół. Stąd też zalecenie, aby nie korzystać z N w trakcie jazdy. Tak samo jak przy holowaniu (tutaj jednak smarowanie nie działa w ogóle bez włączonego silnika).

Podejrzewam zatem, że żeglowanie to poprawiony o odpowiednie smarowanie tryb N (nowsze skrzynie jak DQ381 maja np. dodatkową, elektryczną pompę oleju). Nigdzie nie znalazłem informacji o odpięciu na dyferencjale (na tzw. final drive) i z filmików z rozebraną skrzynią oraz SSP ciężko się domyślić, czy jest taka możliwość. Tak samo możliwa jest modyfikacja skrzyni i rozpięcie biegów. Niemniej stawiałbym na oryginalną hipotezę.

Podsumowując powiedziałbym tak, jak auto my tryb żeglowania włączony domyślnie, można z niego korzystać, bo skrzynia jest odpowiednio zmodyfikowana. VCDSem bez zrozumienia konsekwencji i konstrukcji skrzyni bym nie włączał. Są na pewno powody dlaczego mój T2 ma żeglowanie tylko w trybie EKO a Tiguany z DQ381 zdaje się mają tą włączone (nie wiem czy z możliwością wyłączenia). Moja Q5 ma żeglowanie włączone dla trybów E i D, da się to też wyłączyć. Żeglowanie jest też sprzęgnięte z ACC/danymi nawigacyjnymi (spadek/wzniesienie, skrzyżowania itp. w trybie prowadzenia i bez).
 
The following users thanked this post: Charls

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #36 dnia: 2019/06/29 16:08 »
U mnie w trybie żeglowania wskaźnik biegu wskazuje samo D, tryb działa chyba od 2 biegu ale muszę to sprawdzić, bo jakoś nie zwróciłem szczególnej uwagi,  może jest to np. 15 km/h, nie wiem jeszcze, w momencie  jazdy z góry i przyhamowania od razu załącza bieg i hamuje silnikiem, wystarczy musnąć gaz aby znowu wszedł w tryb żeglowania,  mam wrażenie że w trybie żeglowania skrzynia płynniej pracuje ale może to tylko wrażenie, gdy np. rozpedzę dynamicznie auto na 3 biegu i wejdę w tryb żeglowania to po delikatnym  wciśnięciu gazu potrafi wejść od razu w 6 bieg.


Myślałem że aktywowałem to vcds ale jestem w błędzie, bo w momencie kupna auta od dealera pamiętam że przeglądając funkcje dostępne w MFA opcja już była
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Thanked: 105 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #37 dnia: 2019/06/29 16:28 »
To wrażenie to stąd, że skrzynia ma pewnie już tą 6 przygotowaną i przy lekkim muśnięciu gazu to tylko kwestia zmiany obrotów silnika (zwykle niewielkie w tym scenariuszu) i zasprzęglenia. Na pewno jest górna granica prędkości, dolna nie wiem ale pewnie też. Daj znać jak przetestujesz.
 
The following users thanked this post: Charls

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #38 dnia: 2019/07/03 11:17 »
Tylko z D1 nie zrzuca na D, prędkość raczej nie gra roli bo jadąc z minimalną prędkością na D2 też zrzuca. Co do górnej prędkości to mogę powiedzieć że przy 140 zrzuca na D, szybciej nie jechałem bo jakiś szczególnie o tym nie myślałem, może dziś sprawdzę
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Thanked: 105 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #39 dnia: 2019/07/03 13:04 »
Dzięki. W SSP A4 wspominają, że dla tiptronica zakres prędkości to 55-160 km/h, ale piszą też, że niższe prędkości są możliwe w zależności od kombinacji skrzynia/silnik a także od szeregu warunków. Podobno można to też wymusić łopatką + nawet jak nie działa aktywacja pedałem gazu.
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #40 dnia: 2019/07/03 13:21 »
Podobno można to też wymusić łopatką
wymusić luz? w jaki sposób?
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Thanked: 105 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #41 dnia: 2019/07/03 13:57 »
Chyba należy skrzynię wprowadzić w najwyższy możliwy dla danej prędkości bieg i nacisnąć + (być może skrzynia musi być wcześniej w trybie ręcznej zmiany biegów). Nie próbowałem osobiście i taką wzmiankę znalazłem w SSP do Audi (więc może nie działać w VW).
 

lukas

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 32
  • Thanked: 2 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: Highline
  • Silnik: 1.5 TSI / 150KM DSG
  • Napęd: FWD
  • Skąd: OP
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #42 dnia: 2019/07/04 22:28 »
Chyba należy skrzynię wprowadzić w najwyższy możliwy dla danej prędkości bieg i nacisnąć + (być może skrzynia musi być wcześniej w trybie ręcznej zmiany biegów). Nie próbowałem osobiście i taką wzmiankę znalazłem w SSP do Audi (więc może nie działać w VW).
Dziś próbowałem tak wywołać bieg jałowy i bez skutku.
 

Charls

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1116
  • Thanked: 69 times
  • Model: Cupra
  • Wersja: Formentor
  • Silnik: TSI DSG DQ381
  • Napęd: FWD
  • Skąd: GDA
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #43 dnia: 2019/07/05 09:59 »
U mnie  powyżej 140 km/h bieg jałowy się nie załącza
 

rk

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Thanked: 105 times
  • Model: Tiguan II
  • Wersja: HL+R-Line
  • Silnik: 2.0 TSI 220KM
  • Skąd: ZS
Odp: Jak jeździć DSG
« Odpowiedź #44 dnia: 2019/07/09 00:05 »
No jak widać są różnice między modelami, muszę u siebie w T2 i Q5 wymusić bieg jałowy i dam znać. lukas@ w T2 przy niektórych skrzyniach konieczne może być przestawienia auta w  EKO (u mnie przy DQ500 w innych ustawieniach  (NOrmal/Sport/Comfort/Individual) ten tryb nie działa) - co nie znaczy, że w Tiguanie 2  jest to możliwe.