Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie

Zaczęty przez rk, 2019/06/16 15:29

Poprzedni wątek - Następny wątek

już_nie_passat

Cytat: Snooper w 2019/07/03 19:42System Auto Start Stop aktywuję się przy prędkościach w okolicach 100 km/h

A co ze wspomaganiem układu kierowniczego i hamulcowego ? Gdyby nagle trzeba było wykonać awaryjne hamowanie ?
Nie jestem pewien czy postęp w dziedzinie oszczędności spalania i emisji zmierza w dobrym kierunku.

rk


Perwsza aktywacja SS przy takiej prędkości wprawiła mnie w lekkie zdziwienie.

Wspomaganie kierownicy jest elektromechaniczne, także powinno być OK. Wydawało mi się, że działało (do ponownego potwierdzenia). SS chyba tylko na prostych się aktywuje.


Co do hamulców mam podobne wrażenia, że działały normalnie, ale przy okazji przetestuję.


Wracając do konkretnych różnic - Audi ma wlew do płynu do spryskiwaczy z lewej krawędzi komory silnia i jest on dość mały. Wlew w Golfie czy T2 jest zdecydowanie wygodniejszy. Poza tym w Audi po wyświetleniu alarmu, weszło mi niecałe 4l (odrobina płynu została). W T2 wchodził cały baniak.


Z rzeczy śmiesznych - do schowka pod kierownicą wchodzi mi ręka aż do łokcia, spokojnie można tam zmieścić parasolkę;) Jak to odkryłem to było małe WTF.

już_nie_passat

Hmmm... w sumie to racja, da się zrobić.
Wspomaganie kierownicy już od dawna jest elektryczne.
A elektryczne wspomaganie hamulców Bosch robi od 2016 (chyba). Jeżeli w Q5 jest własnie taki wynalazek to rzeczywiście z technicznego punktu widzenia SS w czasie jazdy da się bezpiecznie zrobić.
Mimo wszystko nadal jestem zdania, że wysiłki (i koszty) projektantów i producentów w tym przypadku skierowano w co najmniej dziwnym kierunku. Bo jaki procent paliwa i emisji szkodliwych substancji można zaoszczędzić w skali roku w przypadku przeciętnego użytkownika dzięki temu systemowi ?? A ile to kosztowało ?? Nie lepiej tych zasobów (ludzi i kasy) przekierować w inny obszar, gdzie praktyczna efektywność będzie większa ?
To raczej jedna z tych pseudo-innowacji VAG'a. Można się pochwalić na papierze a praktyczne zastosowanie prawie żadne.

asta

Cytat: już_nie_passat w 2019/07/16 08:26wysiłki (i koszty) projektantów i producentów
ja bym nie przesadzał, to prosty algorytm, może niewiele daje ale nie szkodzi, tak jak piszesz można się pochwalić na papierze

rk

Musze sprawdzić jak często ASS aktywuje się w dłuższej trasie - obecnie w mojej okolicy same korki.

Rozpięcie napędu ma moim zdaniem sens również na dłuższych trasach - w mieście hamowanie silnikiem daje mi takie same rezultaty a nie muszę jeździć tak przewidująco.

Inna sprawa, że oszczędności są raczej marginalne.

Z kolejnych ciekawostek:
- w mojej wersji Q5 głośniczki od czujników parkowania są tylko z przodu, nie żeby to był jakiś większy problem ale jak działają jednocześnie czujniki przednie i tylne czasami ciężko się zorientować o co chodzi.  W moim T2 z 2016 roku działa to lepiej, no ale nwosze już mają je tylko z przodu. Jak dla mnie WTF.
- Android Auto mimo braku ekranu dotykowego można całkiem sprawnie obsłużyć joystickiem-pokrętłem.
- system Bang & Olufsen jest pierwsza klasa. To brzmi zdecydowanie lepiej niż moje kino domowe (5.1 Marantz NR 1604 + głośniki Cambridge Audio) - koszty porównywalne. Dynaudio nie jest złe, ale B&O to czysta przyjemność. B&O umożliwia dźwięk przestrzenny w 2 płaszczyznach, można ustawić scenę z przodu, tyłu lub obie (default, najlepsze ustawienie). System koryguje tak jak Dynaudio opóźnienia dźwięku, tak, aby dotarł on do nas w tym samym momencie. Dodatkowo, euqalizer/balans działa dynamicznie w zależności od prędkości (jest mikrofon mierzący poziom dźwięku).

rk

Jedną z interesujących niespodzianek jest fakt, że w Audi Q5 (a także niektórych innych modelach od 2019 roku) nie można wieszać przednich tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem ramek (z i bez reklam). W wypadku Q5 oznacza to tylko jedną opcję - nitowanie.
Związane jest to z działaniem systemu ochrony pieszych i potencjalną utratą homologacji, jeśli auto jest przerobione w zakresie który wpływa na system (ramka jest traktowana jako przeróbka). Jest na to nawet TPI;)


Pozostaje zatem mała szara strefa, gdzie nie wiadomo jak do tego podejdzie np. Policja (w praktyce nie ma podobno problemów, jak nity nie ograniczają czytelności tablic). Problematyczne są również sytuacje, gdy trzeba pojawić się w wydziale komunikacji z oryginałem tablic. Po pierwsze trzeba rozwiercić nit i zanitować ponownie (potrzebne narzędzia). Po drugie, urzędnicy różnie traktują takie tablice i niektórzy się czepiają.



Charls

#51
Cytat: rk w 2019/07/31 11:52Musze sprawdzić jak często ASS aktywuje się w dłuższej trasie .
Sprawdziłeś już jak to faktycznie jest? Czy faktycznie silnik sie wyłącza i po czym to oceniasz, wyłącznie po obrotomierzu?  Jeśli tak to co w przypadku nagłego poślizgu i reakcji ESP czy też potrzeby awaryjnego hamowania albo potrzeby nagłego przyspieszenia gdzie każdy ułamek sekundy jest na wagę złota. Ogólnie nie mogę znależć jaki masz silnik w Q5, masz może 48-voltowy centralny system elektryczny z elektrycznie napędzaną sprężarką (EAV) oraz układ mild hybrid?

Czy w Golfie 7 też ten system występuje? Pytam bo miałem jazdy testowe G7 i nic takiego nigdy się nie zdarzyło

mms1994

Takie wyłączanie występuje przy 48v/mild hybrid, bez problemu silnik zdąży odpalić, poza tym ma wystarczająco dużo mocy nawet bez niego :)

Charls

A w Tigu II w czasie funkcji żeglowania + tryb ECO to podobno też działa


z instrukcji ...



rk

Cytat: Charls w 2019/12/12 22:48
Cytat: rk w 2019/07/31 11:52Musze sprawdzić jak często ASS aktywuje się w dłuższej trasie .
Sprawdziłeś już jak to faktycznie jest? Czy faktycznie silnik się wyłącza i po czym to oceniasz, wyłącznie po obrotomierzu?  Jeśli tak to co w przypadku nagłego poślizgu i reakcji ESP czy też potrzeby awaryjnego hamowania albo potrzeby nagłego przyspieszenia gdzie każdy ułamek sekundy jest na wagę złota. Ogólnie nie mogę znależć jaki masz silnik w Q5, masz może 48-voltowy centralny system elektryczny z elektrycznie napędzaną sprężarką (EAV) oraz układ mild hybrid?
Nie, mam 2.0 TFSI i nie mam instalacji 48V ani systemu mild hybrid. Widać to po obrotomierzu oraz dużej zielonej ikonie aktywnego systemu start/stop i napisie READY (silnik gotowy do odpaleni). Przy wyższych prędkościach nie słychać u mnie silnika więc organoleptyczne nie ma jak sprawdzić. Reakcja na hamowanie, nagłą zmianę kierunku jest natychmiastowa - taka sama jak przy działającym silniku. Nie jestem w stanie zauważyć żadnej różnicy a kilka razy próbowałem. Pewnie w tym czasie działa alternator, wspomaganie jest elektromechaniczne więc nie ma problemu, utrzymanie ciśnienia w układzie hamulcowym też jest możliwe przy użyciu tylko prądu.

Cytat: Charls w 2019/12/12 22:48

Czy w Golfie 7 też ten system występuje? Pytam bo miałem jazdy testowe G7 i nic takiego nigdy się nie zdarzyło
Nie występował w Golfie 7 z 2012, jak jest obecnie nie mam pojęcia. W starszych Tiguanach II też tego nie było, widać albo wprowadzili niedawno albo standardowy błąd instrukcji.

ASS nie aktywuje się jakoś często przy wyższych prędkościach, jest to raczej rzadkość.


Cytat: mms1994 w 2019/12/13 09:52
Takie wyłączanie występuje przy 48v/mild hybrid, bez problemu silnik zdąży odpalić, poza tym ma wystarczająco dużo mocy nawet bez niego :)
To wyłączenie występuje także w autach bez instalacji 48V/mild hybrid. Moje benzynowe Q5 jest najlepszym przykładem.

rk

#55
To tak kwestii korekty i koronawirusowego pogłębiania wiedzy. Audi Q5 TSI ma teraz system mild hybrid ale w wersji 12V. Nie ma on ekstra sprężarki.


Co to oznacza:
1. Dwa rozruszniki
1.1 Rozrusznik nr 1 działa na zimnym silniku spięty jest z dwumasowym kołem zamachowym
1.2 Rozrusznik nr 2 pełni także funkcje alternatora - używany jest przez system start-stop. Jego montaż umożliwia bardzo płyny rozruch samochodu przy ruszaniu a także bezproblemowe i niezauważalne uruchomienie w trakcie jazdy. Połączany jest przez pasek napędowy wielorowkowy.

2. Dwa akumulatory
2.1 AGM - z tyłu po prawej, awaryjne rozłączenie przez element pirotechniczny
2.2 Litowo-jonowy z tyłu po lewej, ten akumulator nie jest chłodzony jak to ma miejsce w instalacjach 48V. Rozłączany i załączany przez przekaźnik (chyba). Podobno załącza się sam po podłączeniu zewnętrznej ładowarki akumulatorowej.


EDIT:
Poprawiłem pozycję akumulatorów.

mati76

Cytat: rk w 2020/04/22 23:23Audi Q5 TSI ma teraz system mild hybrid ale w wersji 12V.
Czy możesz sprecyzować od kiedy w Audi Q5 jest/ma być instalacja MH 12V ? Z tego co czytałem to miała się pojawić dopiero po lifcie (podobnie jak w przypadku Audi A4). Tak też mówił mi sprzedawca gdy zamawiałem moją Q5 pod koniec zeszłego roku

rk

Wg. ETKI Mild Hybrid była dostępne od początku produkcji drugiej generacji. Mój 2.0 TSI był wyprodukowany w kwietniu 2019 (RM 2019) i ma MH 12V. Poznać można po kodzie wyposażenia.
0K4 VWGROUP ASY Mild hybrid
VH0 VWGROUP ZTR Standard electric

Sprawdziłem, z tyłu są dwa akumulatory.


Jestem tak samo zaskoczony, bo nigdy o tym wcześniej nie słyszałem.


mati76

Patrzę właśnie w konfiguratorze i dla 2.0 TFSI jest w wyposażeniu standardowym pozycja "Mild Hybrid - Standard". Co ciekawe w wydrukowanej konfiguracji z mojego zamówienia (z listopada 2019) nie ma takiej informacji... Nie przypominam sobie też by wcześniej na stronie konfiguratora była informacji o hybrydzie.

mms1994

Jak w sierpniu 2019 oglądałem Q5 do produkcji czyli RM2020 to też ani słowa o mild hybrid nie było. Ciekawe od czego to zależało, bo teraz faktyczni wszystkie TSI to mild hybrid.