FORUM: VW TIGUAN, SEAT TARRACO, ATECA, SKODA KODIAQ, KAROQ, AUDI Q3, Q5, VW TOUAREG

Fora techniczne => AUDI Q5 => Wątek zaczęty przez: rk w 2019/06/16 15:29

Tytuł: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/16 15:29
Ktoś jest zainteresowany bardziej szczegółowym porównaniem Audi Q5 i Tiguana II ? Mam oba więc myślałem o takim wątku, gdzie na bieżąco mogę opisać różnice na plus każdego modelu (po kilka per post).



Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/06/16 15:49
Mnie urzekła podczas wczorajszych oględzin i wycieczki testowej różnica w jakości zawieszenia - przyjmowania zwłaszcza niewielkich nierówności, które mam okazję pokonywać każdego dnia, a które powodują "dzwonienie" zawieszenia w Tiguanie.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/16 16:14
Poduszkowiec to nie jest, ale fakt, że zawieszenie pneumatyczne zwłaszcza w wypadku dużych nierówności tłumi je lepiej. Koła 235/55/R19 wQ5, 255/45/R19 w T2.

Nawet zawieszenie sportowe w Q5 miało tą cechę. Nie miałem okazji testować standardowego ani odpowiednika DCC (regulowane amortyzatory), ale jest to zapewne dobry kompromis (zwłaszcza zawieszenie standardowe) dla skomplikowanej pneumatyki.

Po krótkich testach wydaje mi się, że bywały sytuacje gdzie Tiguan zachowywał się lepiej (poprzeczne nierówności przy większych prędkościach, typu płyty betonowe itp). Q5 w trybie komfort dość mocno porusza się na boki (jak dla mnie nie nadaje się do miasta, tylko na trasy autostradowe). W ustawieniu auto osiągnięto bardzo dobry balans.

Podsumowując zawieszenie Tiguana jest naprawdę OK (zwłaszcza biorąc pod uwagę cene). Zmieniłem o nim zdanie na plus, ale to w Q5 jest naprawdę ekstra i wygrywa głównie na drogach słabej jakości.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/06/16 16:19
Czy możesz opisać różnice w systemach Infotainment?   
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/17 16:03
Generalnie rozwiązanie Infotainment jest dość podobne.

Jest więc MIB2 w dwóch wersjach, ekwiwalent DM i DP (różnią się wielkością ekranu). Ja porównuje DP z przyciskami do wersji MMI Plus w Audi.

1. Brak ekranu dotykowego w Audi (przydałby się, jest to dość dobre na postoju). BMW ma i pokrętło i ekran dotykowy w nowych autach.
2. W wersji MMI Plus z S-Tronic'iem (ekwiwalent DSG) mam pole dotykowe (touchpad z kilkoma wbudowanymi przyciskami)przed dźwignią zmiany biegów oraz pokrętło, które jest joystick'iem. Jest to super wygodne w trakcie jazdy, nadgarstek spoczywa na małym, płaskim lewarku a ręka na pokrętle lub touchpadzie. Na touchpadzie można pisać palcem, wybierać, powiększać, przesuwać mapę, wybierać na nie cele (np. korki) itp., pokrętłem zoomować, przesuwać opcje w menu. Joystick włącza szybkie menu wybierania muzyki, manu opcji i menu akcji. Generalnie, rozwiązanie zdecydowanie lepsze w trakcie jazdy ale wolniejsze na postoju.
3. Niby części AID miały być te same, ale chyba coś zmieniono. Ekran wygląda zdecydowanie lepiej (rozdzielczość/antyaliasing). AID (Virtual Cockpit w Audi) i MMI działają bardzo płynnie i szybko (różnicę widać gołym okiem, szczególnie z mapami Google). Ekran MMI też wygląda dużo lepiej niż w moim DP, różnica pomiędzy nowym DP bez przycisków jest mniejsza ale też jest. Na niekorzyść Audi - ekran nie jest wkomponowany w deskę i ma obleśną, szeroką ramkę. Łatwiej się za to cofa samochodem, bo można jednocześnie patrzeć na lusterko i ekran kamery cofania. Ekran można też wyłączyć, a muzyka będzie grała/nawigacja działała.
4. AID ma taki sam jak MMI układ menu, tylko obcięty i lekko dostosowany (mała ilość dodatkowych opcji specyficznych dla AID). Taka unifikacja jest bardzo fajna.
5. AID jest duży i można zmniejszyć zegary do minimum, wtedy mamy pełen widok również na boki. Można też włączyć widok satelitarny w AID/Virtual Cockpit.
6. Jest dostępna baza danych Gracenote online (albumy, tagi, opisy utworów). Jak na razie nie widzę specjalnie różnicy dla moich mp3.
7. W trybie muzyki ikony albumów są dość małe i większość ekranu MMI nie jest używana. To samo tyczy ikon radiowych. W T2 podoba mi się to bardziej.
8. Jest dostępny program guide dla stacji DAB. Można także wyświetlić podsumowanie wysyłanych wiadmości tekstowych (dla DAB i FM).
9. Nazwy programów FM chyba są znajdowane automatycznie i nie zmieniają się jak zmienia się opis RDS. W Tiguanie musiałem je zapamiętać we właściwym momencie.
9. Pokaz slajdów dla stacji DAB niby jest dostępny z automatu ale musiałem go wywoływać ręcznie.
10. Dostępne są radia internetowe, skrzynka mailowa i inne. Audi Connect (Car-Net) ma dodatkowe opcje jak rozkłady jazdy pociągów, odloty/przyloty samolotów, dostęp do maila.
11. Jest inna filozofia obsługi, sporo opcji pojawia się wielokrotnie w miejscach w których mogą być przydatne. To trochę przytłaczające. W T2 stosowano podobny trik (np. ustawienia dźwięku były w kilku miejscach). Układ menu jest chyba prostszy, ale często w T2 trzeba się więcej naklikać. W Audi wszystko, co ma związek z bieżącą funkcją jest szybko znajdowalne/wybieralne.
12. Wiele opcji menu można przyporządkować do przycisków szybkiego wybierania, np. stacje radiowe, kontakty telefoniczne itp.

W wypadku systemu B&O jest 19 głośników (10 w T2 w DYNAUDIO), system na podstawie balance/fadera przesuwa scenę (zmienia opóźnienie kanałów) a także zmienia się automatycznie equalizer wraz ze zmianą głośności (mniej basów jak głośniej, więcej jak ciszej itp. - dźwięk brzmi tak samo niezależnie od głośności). Mikrofon w aucie ocenia poziom hałasu i zwiększa głośność (GALA plus). Całkiem OK jest też dźwięk surround. Wrażenia są lepsze niż z DYNAUDIO, ale różnica nie jest jakaś kolosalna. W T2 była tylko możliwość regulacji opóźnienia w DYNAUDIO.

Nawigacja pamięta takie rzeczy jak ustawienia widoku trasy, więc ekran MMI zawsze może taki widok pokazywać (bez konieczności ingerencji użytkownika). Zoomowanie też jest lepiej rozwiązane - jeśli używamy 2 funkcji autozoom na podstawie typu drogi lub tylko przy skrzyżowaniu, nawet jak zmienimy zoom to po chwili wraca on do ustawień domyślnych bez ingerencji użytkownika. Można to też wyłączyć. Zoomować można na AID (przycisk na kierownicy) i na MMI oddzielnie.

Kolory nawigacji są bardziej wyraźne, jest też specjalny tryb dla ruchu drogowego. Trasy alternatywne to najszybsza, druga to alternatywna, trzecia to EKO. W T2 alternatywna chyba jest najkrótsza.

Audi ma update'y map zintegrowane na stronie WWW myAudi (odpowiednik portalu WWW Car-Net) (obecnie widać tylko odpowiednik DM). Co ciekawe odpowiednik DM w Audi ma ciągle mapy NavTeqa a nie TomToma (pobieżnie je porównując). Mimo, że mapy są dostępne na stronie ich instalator to jakiś wynalazek w Javie. Działa nieźle, ale chwile zajmuje domyślenie się jak go w ogóle odpalić. Jak wrzucą mapy do MMI Plus, jestem ciekaw czy pojawią mi się na stronie. Update online do map 2019/2020 jest aktualnie dostępny (więc jest bardzo wcześnie).

Z innych rzucających się w oczy różnic.

Obraz z kamer jest obłędny w porównaniu do T2 (tu chyba też coś zmieniono, bo na testach nie wyglądało to dobrze), tylna kamera działa też bardzo dobrze w nocy. Kamery 360 stopni dają w widoku rybiego oka znacznie szerszy i mniej zniekształcony obraz. Przemieszczenie się między widokami zajmuje chwilę (pokrętło) Na niekorzyść Audi - nie ma widoku ze zbliżeniem na koło (koła), nie mam pojęcia czemu. Jest tylko widok z góry, który jest czytelny ale czasami widok na koła przydaj się bardziej. W Q5 brak możliwości opcji trailer Assist, natomiast sterownik potrafi wykryć czy masz przyczepę czy bagażnik rowerowy (podobno) :)


EDIT: dla kamer 360 stopni nie ma też widoków góra-przód i góra tył (osobiście przeze mnie nie używanych).
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/06/17 16:15
Bardzo fajny opis i porównanie. Dzięki
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: TMP w 2019/06/17 21:09
Również dziękuję, szczególnie za informacje o których nie wspomni nigdy sprzedawca ani folder reklamowy - czyli dość zaskakujące ograniczenia kamer 360 stopni (brak widoku na prawe koło, c'mon...).

Co do Infotainment to opis brzmi zupełnie jak MMI Plus Touch w aktualnym A4 - rzeczywiście pokrętło i touchpad są fajne np. do wpisywania liter, ale brak ekranu dotykowego pod koniec drugiej dekady XXI wieku jest decyzją dość ekscentryczną. O ile UI jest takie jak w A4, to trzeba się też nauczyć jakie opcje są w lewym, a jakie w prawym menu kontekstowym. Cóż, może kiedyś "MMI Touch Response" trafi i do "niższych" modeli :).
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/17 22:48
Ciekawą funkcją jest brak bagnetu oleju. Auto wyposażone jest w czujnik, dane są też dostępne online. Wymuszenie sprawdzenia poziomu oleju polega na zaparkowaniu auta z rozgrzanym silnikiem, wyłączeniu silnika, włączeniu zapłonu i po 2 minutach jest wynik. Czasami te informacje są chyba aktualizowane automatycznie. Auto podaje też ile oleju dolać jak zacznie go brakować;) Serwis ma specjalny bagnet serwisowy, który umożliwia sprawdzenie ręczne.

Te elementy kontrolne o których piszesz @TMPsą wspólne dla platform MQB i MLB w Audi (częściowo), ale chyba te duże touchpady są tylko w serii Q (na pewno Q7 i Q5). W A4 touchpad jest zintegrowany w pokrętle/joysticku.

Co do obu menu kontekstowych to jest tam jakaś logika. Dość szybko można to załapać.

MMI Touch Response też nie jest idealny (sporo to testowałem w A6) i miałem problemy z trafianiem (mimo dużych przycisków i haptic feedbacku). Z ciekawostek te pola haptic feedback są konfigurowalne, i jak w danym trybie nie ma gdzieś przycisku to nie ma feedbacku:) W trakcie jazdy nie wygrasz z pokrętłem/touchpadem.

Z interesujących niespodzianek związanych z myAudi (odpowiednik Car-Net).
- jest instrukcja obsługi po Polsku, bez możliwości ściągnięcia ale jest wyszukiwarka
- myAudi przez WWW nie ma lokalizacji auta
- myAudi nie ma danych o podróżach, spalaniu itp. WTF??!?
- myAudi przez WWW u mnie (u innych akurat jest) nie ma danych o serwisie - elektroniczna ksiązka adresowa (można tylko umawiać i zobaczyć ostatnie wizyty). W aplikacji jest dostępna elektroniczna książka adresowa oraz co ile km/lat wymieniać elementy eksploatacyjne (u mnie akurat pokazuje błąd serwera:) ) - mam nadzieje, że po pierwszym przeglądzie EKW się pojawi przez WWW
- myAudi ma dane o gwarancji, wyposażeniu auta, dane techniczne (w tym spalanie) i wykupione pakiety oraz pełny widok auta wliczając wnętrze
- myAudi ma w apce informacje o korkach i łatwiej znaleźć POI (są symbole)
- myAudi umożliwia wysyłanie punktów tylko przez apkę, chyba nie można wysyłać całych tras
- myAudi nie ma informacji do kiedy ważne są licencje na Audi Connect WTF?!?!?! i nie ma na razie opcji odnowienia
- w myAudi można umówić termin wizyty w serwisie, nie tylko w wypadku przeglądów - pewnie nie działa w praktyce tak samo jak w wypadku CarNetu:)

Dla uzupełnienia, ekrany w Audi mają podświetlenie i nie zapewniają poziomów czerni jak w BMW.


EDIT: co do kamer, brak widoku na koła jest normą w chyba każdym Audi jakie testowałem do tej pory a które miało kamery 360 stopni.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/18 21:01
Kilka wkurzających cech Q5 w stosunku do Tiguana:
- hałaśliwe otwieranie się zamka klapy bagażnika
- próg załadowczy, no bez jaj, niski i niby nie przeszkadza ale jednak. Ma za to ładną aluminiową listwę.
- ma roletę, którą słychać (rzadko, ale jednak)
- chyba mocniej czuć uruchomienie silnika jak auto jest w pozycji P
- przy sporych skrętach (o 90 stopni) i łagodnym łuku już ze 2-3 razy nie wyłączył mi się kierunkowskaz
- otwieranie gestem wymaga pociągnięcia z piszczela w zderzak, w T2 jest to łatwiejsze, może to kwestia przyzwyczajenia
- brak zamykania po oddaleniu się od bagażnika (zamykać można gestem)
- klapa na maxa otwiera się ciut wyżej i czerwona linia przy cofaniu (przy użyciu kamery cofania) jest dość daleko (dalej niż w Tiguanie gdzie klapa prawie ociera się o ściane, w Q5 pozwala stanąć za klapą). Może to być istotne dla tych którzy parkują tyłem do ściany.
- lusterka nie otwierają się po odryglowaniu auta (co może też być zaleta dla zapominalskich)
- nie ma poduszki kolanowej kierowcy
- 2 bieg wentylatorów klimatyzacji jest stosunkowo głośny, w Tiguanie mogłem non stop jeździć na auto a tutaj zmieniam ręcznie na 1 bieg, łatwiej też wywołać świszczenie przy przykręceniu nawiewów
- podobne poziomy trzasków tapicerki, no ale to wymaga odrobiny czasu by je namierzyć. Porównuje z wyprowadzonym z trzasków Tiguanem:)

Dość wyraźnie słychać też toczące się opony, chyba z tyłu, nie wiem czy to kwestia opon, tego, że kabina jest mega cicha czy TTTM. Przy działającej klimie lub radiu nie słychać tego za bardzo, ale jak ktoś jeździ bez powinien się zastanowić, czy mu to nie przeszkadza. Musze przetestować na czułym uchu @arekp ;)

Kilka zalet Q5:
- super zawieszenie
- siedzenia tylne można podnieść około 45 stopni z bagażnika, ale to różnie działa, tak samo jak składanie (czasami dobrze, czasami fotele ledwo się ruszą)
- tylne siedzenia mają dźwignię, a nie bezsensowny pasek, co niestety trochę utrudnia prowadzenie pasów bezpieczeństwa, można je za to schować w szczelinie między siedzeniem a tapicerką słupka C
- porządny HUD
- dużo cichszy od Tiguana przy prędkościach powyżej 100 km/h, przy 140km/h nie słychać za bardzo powietrza, jak już będę miał okazję pojechać z większą prędkością to dam znać czy jest to taki sam bardzo dobry poziom
- pali mniej przy silniku 245 KM i masie większej o 200 kg
- można mieć ładowanie indukcyjne połączone z RSAP w telefonie, ew. kartę SIM+antena indukcyjna+ładowanie indukcyjne, nice....
- skrzynia sama przełącza się w P (po wyłączeniu silnika)
- można przejść z R do D bez naciskania przycisku blokującego, ale nie odwrotnie (całe szczęście ;) )
- nie ma efektu wagonikowego tak jak w DSG w Tiguanie, na pewno nie słychać tego w kabinie, mam nadzieję, że tak pozostanie. Do tej pory słyszałem załączające się sprzęgła raz w garażu ale dźwięk był stłumiony.
- można mieć jeden z uchwytów na napoje podgrzewany/chłodzony. Wyłożony jest metalem, także nie ma problemu ze skraplająca się wodą.
- roleta szyberdachu może być całkowicie zamknięta a dach otwarty, to samo tyczy się trybu uchylenia
- można mieć rolety w tylnych oknach

Udało mi się też 2 razy zdławić silnik jak start stop go włączył ponownie, nie jest to zbyt fajne, muszę zaobserwować kiedy to się dzieje i czy da się go szybciej uruchomić). Jeżdżę Q5 bez AutoHolda, w T2 z i nie zdarzyło mi się to ani razu.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/06/18 21:35
Widać że to jedna rodzina, a różnice no muszą być by auta się czymś wyróżniały
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Fircyk w 2019/06/19 02:49
Czytam te opinie  o Q5 i o dziwo mogę  się  zgodzić  ze wszystkim  co napisał kolega " rk ".
Dodam tylko że  samo zawieszenie w mojej ocenie to w Q5 jest cichsze i bardziej sprężyste  z powodu wielowahacza zdecydowanie na plus.

Ekran nawigacja  w mojej ocenie brak dotyku porażka  natomiast  i w tiguanie zdarzyło  się że pokrętło  by się  przydało, chodź  wolę  rozwiązanie VW z dotykiem i ekranem wbudowanym.

Co do tylnej kanapy i jej obsługi, miałem przyjemność  wozić  znajomych i rodzinę  oraz sam sccxx szzzxxwqjechać oboma autami. Sama obsługa zero problemów, a to najważniejsze.

Bagażnik w Q5 jest ładniej wykończony  i na tym koniec półka  w Tiguuanie jest jak dla mnie bardziej praktyczna bo jest bezobsługowa, a roleta wiecznie otwieranie-zamykanie ( albo raczej niezamykanie)  i wydaje się  że  z tyłu  w Q5 jest głośniej. 

Kabina Q5 wykładzina na podłodze  jest fajniejsza i łatwiejsza w sprzątaniu.

Mniej słychać  szumy powietrza przy podmuchach i wietrze. Jeśli chodzi o podłogę  to jest podobnie. Ale sam tył  auta jest w Q5 głośniej.

Sam silnik mam Tdi to Q5  190 Hp w środku wygrywa jest ciszej ale na zewnątrz  to Q5 chodzi jak traktor a TIGUAN 150Hp jest cichutki. 

Pozycja za kierownicą  w Q5 jest super. Można oprzeć  ręce o podłokietnik trzymając kierownicę. 
Tiguan ma bardzo wysoko kierownicę  oraz cały kokpit ( jest bardziej przestronny)
 
Virtual Cockpit to trudna decyzja ale jednak Tiguan wygrywa za bardziej czytelne wskazania zatankowania auta i temp. W Q5 zasłania kierownicą
 
Same fotele to PORAŻKA (wąskie  twarde jakieś  takie kąciate )  i przy wsiadaniu progi (  ten plaski plastik) jest cały brudny porysowany od butów  ale pionowa część  jest lepiej osłonięta.

Oba auta mam z automatem i klasyczny lewarek bardziej mi przypadł  do gustu oraz domownikom.

Pedał gazu i jego reakcja to w mojej ocenie w obu autach PORAŻKA
Tiguan  pedały  i jego reakcja a raczej  jej brak  (opóźnienie) jest jeszcze znośny bo jak już  działa  to robi to bardzo płynnie Kick Down   jest tam gdzie powinien być.
Audi brak reakcji  a następnie przyspiesza bardzo mocno z szarpnieciem albo odrazu Kic  Down  jest to bardzo dziwne i tylko Teść  jest zadowolony bo twierdzi że  idzie jak wyścigowa, reszta ma ochotę  się  oczyścić po takiej jeździe.
Tiguan jest bardziej przewidywalny i płynnie się  go prowadzi mimo mniejszej ( jeszcze ) mocy.

  Tylna klapa Tiguan wygrywa możliwość zamknięcia klapy przed wyjąć  bagażu.

Bardzo dobre hamulce  po prostu żyleta jeszcze się nie ugotowały. Tiguan niestety już  ugotowany.

W Q5 System bezkluczykowy na wszystkich drzwiach
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/06/19 07:10
Jeśli idzie o ilość szumu na tylnej kanapie w Q5, to tego nie da się uniknąć nawet dzięki dużo lepszemu wykończeniu i wyciszeniu strefy bagażowej. Winna jest ta roletka, która nie oszukujmy się, jest kawałkiem zwijanej folii - jak w Tiguanie wiozę koła na wymianę i mam zdemontowaną półkę + położone fotele, to też wszystko słychać.

Moje odczucia z pierwszego styku z Q5 u Roberta to "o kurde, jaki mały bagażnik". Ilość miejsca na nogi dla tylnych pasażerów w Tiguanie jest ogromna, w Q5 przypominają mi się czasy A4 - z przodu komfort lub "po japońsku" dla przodu i tyłu, czyli jako-tako.

Kwestia reakcji na pedał przyśpieszenia, jeszcze nie miałem okazji jechać Q5, ale te 45KM różnicy między moim Tiguanem, a Roberta robiło sporą różnicę - zwłaszcza w jeździe miejskiej, więc do obecnych 245KM w Q5 spodziewam się przepaści, bo już Robert sam zauważył że przyśpiesza przyjemnie. Tyle, ze mówimy o TSI.


W Tiguanie korci mnie przeróbka na 4x Keyless ;-)
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/19 10:52
No mi również wypada się z kolegą @Fircyk zgodzić, wspomnę tylko o pewnych różnicach o mojej ocenie, które mogą wynikać np. ze względów anatomicznych lub zwykłych ludzkich preferencji. Warto o nich wspomnieć, co mam nadzieję ułatwi dobry zakup lub uniemożliwi zakup auta które nam nie pasuje. Sporo z tych szczegółów zauważyłem po tygodniowej jeździe, wcześniejsze testy weekendowe i 200 km nie wystarczą, więc auta lepiej brać do sprawdzenia na dłużej.

Sam silnik mam Tdi to Q5  190 Hp w środku wygrywa jest ciszej ale na zewnątrz  to Q5 chodzi jak traktor a TIGUAN 150Hp jest cichutki. 
Muszę przetestować moje TSI z zewnątrz, ale wewnątrz to go w wielu sytuacjach nie słychać w ogóle, ew. bardzo delikatny, basowy pomruk. Wyciszenie kabiny na plus, Tiguan potrafił wyć czasami podczas przyśpieszania.

Pozycja za kierownicą  w Q5 jest super. Można oprzeć  ręce o podłokietnik trzymając kierownicę. 
Tutaj należy zwrócić uwagę, że ja np. jestem dość wysoki i lepiej jak przesunę podłokietnik (chociaż od biedy można bez). Niestety nie mogę tego samego zrobić z podparciem w drzwiach, chociaż zwykle kładę tam całą rękę (W Tiguanie jest ciut lepiej ale nie tak dobrze jak np. w Golfie). Ale ogólnie zgadzam się, pozycja jest w Q5 lepsza. Jestem też w zasięgu touchpada (w miarę).

Virtual Cockpit to trudna decyzja ale jednak Tiguan wygrywa za bardziej czytelne wskazania zatankowania auta i temp. W Q5 zasłania kierownicą
Akurat tu mam przeciwne zdanie, bo w T2 ciągle przegapiałem rezerwę (jakiś taka słaba pomarańczowa lampka, większość osób jednak nie widziała problemu) a przy mojej pozycji w Q5 wszystko widać (kierownica nie zasłania bo jest bardzo wysoko i jest super widoczna żółta lampka plus czerwona dioda). Nie żebym miał cokolwiek do AID w T2, jest naprawdę super.

Same fotele to PORAŻKA (wąskie  twarde jakieś  takie kąciate )  i przy wsiadaniu progi (  ten plaski plastik) jest cały brudny porysowany od butów  ale pionowa część  jest lepiej osłonięta.
Też mam sportowe fotele i musiałem się nagimnastykować, żeby to dobrze ustawić. Skończyło się lekkim podniesieniem frontu siedziska, czego nie lubię. Ciągle jednak mam wrażenie, że moje lewe udo jest za mocno naciskane (przez przednią część lewego boczku siedziska) a martwy pedał jest za bardzo w lewo i stopę mam lekko pod kątem. W T2 i skórzanych fotelach jest idealnie (chociaż człowiek jeździ na boki). Przed zakupem warto pojeździć minimum 2-3 godziny, żeby się nie naciąć.

Oba auta mam z automatem i klasyczny lewarek bardziej mi przypadł  do gustu oraz domownikom.
U mnie jest w rodzinie odwrotnie, mogę zmieniać tym lewarkiem szybciej biegi i podpiera nadgarstek jak grzebie pokrętłem/touchpadem. Jak widać to mocno sprawa gustu.

Pedał gazu i jego reakcja to w mojej ocenie w obu autach PORAŻKA
Tiguan  pedały  i jego reakcja a raczej  jej brak  (opóźnienie) jest jeszcze znośny bo jak już  działa  to robi to bardzo płynnie Kick Down   jest tam gdzie powinien być.
Audi brak reakcji  a następnie przyspiesza bardzo mocno z szarpnieciem albo odrazu Kic  Down  jest to bardzo dziwne i tylko Teść  jest zadowolony bo twierdzi że  idzie jak wyścigowa, reszta ma ochotę  się  oczyścić po takiej jeździe.
Tiguan jest bardziej przewidywalny i płynnie się  go prowadzi mimo mniejszej ( jeszcze(https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji848.png) ) mocy.(https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji123.png)
Musi to zatem mocno się różnić w benzynach, co w wypadku Tiguana sporo osób zauważyło (narzekają głównie dieslowcy). W wypadku benzyn TSI cały napęd jest zestrojony lepiej w Q5 i wspomniana przez Ciebie płynna jazda (zwłaszcza momentem) jest dużo łatwiejsza niż w T2. Chociaż po przyzwyczajeniu dało się T2 też w miarę płynnie jeździć. Dobra uwaga, każdy kupujący powinien to sobie dokładnie przetestować, bo to mocno zależy od stylu jazdy.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/19 11:15
Widać że to jedna rodzina, a różnice no muszą być by auta się czymś wyróżniały
Dokładnie, takich samych produktów z innym logo nie da się sprzedać, kiedyś widziałem taką próbę i sieć handlowa odrzuciła konkurencyjny produkt bo za mało się różnił.

Widać tutaj mocne, czasami wręcz chamskie pozycjonowanie (np. Skoda ma dane nawigacyjne skompresowane ZIPem, VW 7z, Audi ma szybko updaty online itp.). Z drugiej strony jak piszesz, pewne funkcje zarezerwowane są dla danej marki (Skoda - fajne, praktyczne gadżety i więcej miejsca w środku kosztem np. plastików, Seat - ładniejszy i odważniejszy design niż reszta grupy, Audi lepsze prowadzenie, zawieszenia i zestawy silników (chociaż VW też ma dobry wybór) a takżę wykończenie i kilka ekstra asystentów.

Co do asystentów, Audi ma 4, których nie ma w T2.
- asystent skrętu w lewo na skrzyżowaniu, przy niskich prędkościach i aucie jadącym z przeciwka auto zahamuje samo
- asystent omijania (jak się zagapimy i zaraz się komuś władujemy w tyłek, po próbie ucieczki na sąsiedni pas asystent pomaga się nam wpasować
- side assist ostrzega o rowerzystach, samochodach przy próbie otwarcia drzwi
- podobno, jak jakieś inne audi wpadnie w poślizg, stoi na awaryjnych lub gwałtownie hamuje to dostajemy informacje online o niebezpieczeństwie

Z przyjemnych rzeczy, kierownica (jeśli jest elektrycznie sterowana i się to włączy) przesuwa się do góry przy wsiadaniu, przesuwania fotela do tyłu nie zauważyłem ale mam go ustawionego mocno do tyłu.

Audi nie ma też z Matrix LEDami halogenów, jest tryb świateł do złej pogody, który skraca zasięg prawej części świateł asymetrycznych by zrównać go z lewą częścią i się sam wyłącza przy wyższych prędkościach.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/19 11:35
Z dobrych patentów - tylne światła są wkomponowane w klapę, więc jak się podniosą razem z nią to świecą tylne światła w zderzaku. Co ciekawe, to samo dzieje się w wypadku awarii tylnych modułów LED. Niestety wymiana świateł w zderzaku to prosty, ale jednak demontaż modułów.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/06/20 13:45
@rk pytanie z ciekawosci i lenistwa - head up jest wysuwany, czy audi juz potrafi wyswietlac na szybie? No i czy sie czym rozni?
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/06/20 13:55
head up jest wysuwany, czy audi juz potrafi wyswietlac na szybie? No i czy sie czym rozni?

Wyświetla się na szybie. Różnicy nie ma, bo to całkiem inny poziom zajebistości - nie do porównania ;-)
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/20 14:23
W zasadzie różni się tym, że jest na szybie. Co oznacza że można mieć go wyżej - jest to istotne szczególnie dla wyższych osób. Jakość/jasność jest podobna. Można go także lekko obrócić. No i plastikowa szybka nie intryguje pasażerów i przechodniów;)

Różnic w sensie zawartości nie ma za dużo. Zauważyłem trzy:
- wygląd skrzyżowań ma więcej szczegółów i jest kolorowy
- informacja o ustawieniu tempomatu znika jakiś czas po ustawieniu ale pojawia się ponownie, jak tempomat przejmie prędkość sczytaną ze znaku drogowego po czy znika. Tutaj również kolory oznaczają ręczne/automatyczne ustawienie.
- informacja o odległości i wykryciu linii rozdzielających jest na stałe i pokazuje też ostrzeżenia o za małej odległości od poprzedzającego pojazdu. Jest mniejsza niż w Tiguanie. Notabene, można regulować jaki odstęp system uznaje za niebezpieczny.

Wydaje mi się, że prędkość i znaki są ciut większe, ale to może wrażenie. Ogólnie chyba całe pole HUD jest minimalnie większe.

Z kolejnych ciekawostek:

Audi po uruchomieniu testuje więcej elementów układu hamulcowego, co kończy się interesującym dźwiękiem po przejechaniu krótkiego dystansu. To może niektórych denerwować;)

Bieg jałowy jest dostępny w każdym trybie jazdy (a nie tylko eco/efficiency).

Tempomat/ACC ma kilka dodatkowych funkcji:
- przy mniejszych prędkościach (50 km/h) rozpoznaje stojące pojazdy (np. na światłąch), także jak pojazd przed nami zmieni pas a następny stoi
- zasięg radaru tempomatu jest znacząco większy (ponad 200 m, może i 250), tak jak na długość jak i na szerokość, tempomat łatwiej rozpoznaje wcinające się na pas auta
- jak pisałem wyżej, tempomat może pobierać dane o prędkości z nawigacji. Zatem jak np. za górką jest ograniczenie 50km/h, auto zwolni (skrzynia ustawi odpowiedni bieg lub bieg jałowy bo ma informacje o profilu drogi) i na wysokości np. obszaru zabudowanego będziemy jechać 50 km/h. Tempomat uwzględnia prędkość z tolerancją co nie znaczy, że da się ustawić +10km/h, po prostu można na ograniczenie wpaść z ciut wyższą/niższa prędkością. Można też tolerancję lub rozpoznawanie prędkości wyłączyć. Jeśli jest nowy znak to tempomat rozpozna ograniczenie po przejechaniu obok znaku, ew. jeśli ten znak wykryło już kilka innych samochodów to dane zostaną wysłane online (podobno - instrukcja wspomina też, że najnowsze dane o prędkościach w rejonie są rozsyłane również online, więc w teorii dane na mapie nie są już tak istotne). Działa to nieźle, ale i tak co jakiś czas trzeba to skorygować ze względu na problemy z danymi/systemem. No i te nieszczęsne +10km/h jako opcja, która jest np. w BMW. Dodatkowo, tempomat może brać dane o łukach, skrzyżowaniach, rondach, wzniesieniach i odpowiednio ustawiać prędkość (np. zwolnić na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim, przed skrętem w lewo lub w prawo, wolniej jechać na rondzie, dostosowywać prędkość do zakrętu lub rampy zjazdowej/wjzdowej.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/06/20 18:21
Czyli Tempomat/ACC ma kolejny poziom "inteligencji" bardzo fajnie. Do Tiguana dotrze pewnie po FL
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/06/20 21:18
Dzięki za odp w sprawie HUD'a :) obecnie jak jeżdże to mam dylemat - okulary przeciwsłoneczne czy HUD, ostatnio zauważyłem, że wolę się marszczyć ale widzieć HUD'a, wygodne to choć mankameny ma, bo w dodatku ten z TIGa lubi sobie zaskrzypieć nawet jak jest schowany ;/

- informacja o ustawieniu tempomatu znika jakiś czas po ustawieniu ale pojawia się ponownie, jak tempomat przejmie prędkość sczytaną ze znaku drogowego po czy znika.

Jeżdżę maksymalnie na tempomacie ale to już dla mnie za dużo :)   a i uważaj na 40 na autostradach na zjazdach :)

Tempomat/ACC ma kilka dodatkowych funkcji:
To jest ciekawe, bo oglądałem ten system "przewidywania" itp dla Porsche chyba ze dwa lata temu, widzę, że Audi nie gorszą technologią dysponuje wow.

Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/06/20 23:59
Cytat: rk w Dzisiaj o 14:23
- informacja o ustawieniu tempomatu znika jakiś czas po ustawieniu ale pojawia się ponownie, jak tempomat przejmie prędkość sczytaną ze znaku drogowego po czy znika.

Jeżdżę maksymalnie na tempomacie ale to już dla mnie za dużo    a i uważaj na 40 na autostradach na zjazdach 
No w PL dostosowanie ACC do znaków to jest pomyłka. Widzę jak obecnie rozpoznaje Tig znaki i albo ten system jest do dupy, albo znaki w PL są do dupy. 
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/21 00:41
No w PL dostosowanie ACC do znaków to jest pomyłka. Widzę jak obecnie rozpoznaje Tig znaki i albo ten system jest do dupy, albo znaki w PL są do dupy. 
Dane w DP i MMI Plus są z Navteqa, may Here w moim regionie przynajmniej mają jakość w miarę OK. DM niestety miał mapy z Navteqa, teraz ma z TomToma i chyba coś tam nie do końca wyszło z konwersją danych. Bo żeby był dramat to ja z ich nawigacji tego nie pamiętam. System czasami jest nadgorliwy w próbie wykrywania skrzyżowań kasujących ograniczenia i nie wygładza ładnie w sytuacji jak przed długim skrzyżowaniem jak i za nim jest ten sam znak.

Dzięki za odp w sprawie HUD'a :) obecnie jak jeżdże to mam dylemat - okulary przeciwsłoneczne czy HUD, ostatnio zauważyłem, że wolę się marszczyć ale widzieć HUD'a, wygodne to choć mankameny ma, bo w dodatku ten z TIGa lubi sobie zaskrzypieć nawet jak jest schowany ;/
Mój HUD w T2 nie skrzypi, ale T2 mają tendencję do skrzypienia z deski z przodu pomiędzy w okolicy między nawiewem a AIDem i kiedyś podejrzewałem HUDa. Temat był znany mojemu serwisowi.
Jeżdżę maksymalnie na tempomacie ale to już dla mnie za dużo :)   a i uważaj na 40 na autostradach na zjazdach :)
Dzięki. DP/MIB High robi fuzję danych całkiem sprawnie i rozpoznanie 40stki na zjeździe nie jest u mnie zbyt częste. Te ustawienie na tolerancję nie powoduje mocnego hamowania w takiej sytuacji i można pedałem/wajchą podnieść prędkość.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/06/21 13:35
Mój HUD w T2 nie skrzypi, ale T2 mają tendencję do skrzypienia z deski z przodu pomiędzy w okolicy między nawiewem a AIDem i kiedyś podejrzewałem HUDa. Temat był znany mojemu serwisowi.



Sorry za offtop ale mam wrażenie, ze ten HUD reaguje na temperatury. Nie jest to nieustanne skrzypienie na nierownosciach itp tylko pojedynczy trzask, tak jakby plastik sie dopasowywał/przeskakiwał. Jak dla mnie tak jakby to reagowało na zmiany temperatur od slonca lub od klimy gdy zaczynam mocniej schaladzac.


A jak z jakoscia radaru? W tigu irytuje mnie, ze radar nie traci z oczu auta, ktory zjeżdza na lewy pas do skretu i mocno hamuje, tigu jadac dalej pasem na wprost hamuje wprost propprcjonalnie do tego auta, w takim wypadku reakcja na gaz jest zerowa (mija chwila zanim auto zniknie z radaru). Jadacym za mna na pewno sie to niezbyt podoba.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/21 14:39
OK, u mnie to było nieustanne skrzypienie zależne od temperatury.

Q5 ma dwa radary, więc z takimi sytuacjami radzi sobie lepiej (ma większą rozdzielczość na szerokość). Każdy z radarów ma 4 nadajniki. Ich pola widzenia pokrywają się częściowo w ramach radaru jak i między radarami. Także w teorii, nawet jak jesteśmy dość blisko radar powinien być w stanie rozróżnić auta jadące innymi pasami. W odległości 30 metrów ten system widzi już 3 pasy. W praktyce muszę to dokładnie sprawdzić. Auto jest jeszcze w pierwszych 1500 km, także praktycznie nie jeżdżę na tempomacie. Jak zdobędę trochę doświadczenia dam znać.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/21 14:55
Wydaje mi się też, że tempomat jest dłużej aktywny i częściej sam podjeżdża. Muszę to dokładnie sprawdzić. Na pewno do oceny czy ruszyć używane są czujniki parkowania i kamera i jak coś jest w okolicy auta to auto nie ruszy, jak tylko jeden z tych systemów wykryje problem auto rusza, ale wolniej.

Z ciekawostek, na ekranie nawigacji są dodatkowo oznaczone symbole korków, które aktualna trasa unika. Brakowało mi tego w Tiguanie. Działa to tak:
- jak wybrana jest oryginalna trasa (z częściowym uwzględnieniem korków) to symbole te się nie pojawiają, nawet jak ona unika pewnych korków
- w wypadku zmiany trasy z powodu korka, są one dalej widoczne w kolorze z symbolem przypominającym strzałkę od backspace

W najnowszym sofcie AUDI jest też ten sam błąd co w T2, gdzie czasami w wypadku jak zmian trasy jest dużo nagle z jakiś powodów prowadzi ona standardowa trasą, mimo, że nawigacja widzi te korki i prawidłowo oblicza czas przejazdu.Naturalnie trasa alternatywna jest dużo (np. 30 minut szybsza). W niczym nie pomaga tu ponowne wpisanie celu. Po wyłączeniu zapłonu, zaryglowaniu i ponownym uruchomieniu auta problem znika.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/22 16:47
Audi przycięło i jedyną nieLEDową lampką w moim aucie jest ta w schowku po stronie pasażera, słabo;) Wyeliminowali nawet halogeny zastępując je LEDami w trybie złej pogody.

Druga ciekawostka, Audi nie pokazuje spalania od ostatniego tankowania, ma tylko długo i krótkoterminowe. Bez sensu zupełnie.

Q5 można wyposażyć w oświetlenie kabiny uruchamiane dotykiem (lampki do czytania zapalają się po ich dotknięciu), jest to całkiem sympatyczne.

Wycieraczki chodzą dużo ciszej od T2, który chyba jest jednym z gorszych aut, jeśli o to chodzi. Szumy w Q5 słychać tylko na postoju z wyłączonym radiem.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: arekp w 2019/06/22 19:46
Druga ciekawostka, Audi nie pokazuje spalania od ostatniego tankowania, ma tylko długo i krótkoterminowe. Bez sensu zupełnie.

Da się włączyć ;-)
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/06/22 20:30
Wycieraczki chodzą dużo ciszej od T2, który chyba jest jednym z gorszych aut, jeśli o to chodzi. Szumy w Q5 słychać tylko na postoju z wyłączonym radiem.

U mnie w ogole ich nie slychac ale moze to przywilej wieku mlodzieńczego : )
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Kabe w 2019/06/22 22:06
Bo masz nowe  :D 
Ja w ostatni piątek zakupiłem i zmieniłem pióra wycieraczek w Tigu. Wybrałem takie jak były fabrycznie, robi je dla VW Bosch: model A244s.
Różnią się tylko tym że mają dodatkowo napis Bosch
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/22 23:02
U mnie nowe w Tigu szumią znacznie mocniej niż nowe w Q5.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/23 12:18
Z fajnych rzeczy, tylna wycieraczka zgrana jest ze stanem przednich wycieraczek, czyli sama się wyłącza, jak przednie nie pracują.

Lane assist (a także tylna wycieraczka) uruchamiane są przyciskami na dźwigniach. W wypadku Lane Assist jest to szybsze, dodatkowo ikony tego systemu są szare więc nie drażnią tak bardzo jak system jest włączony ale nieaktywny. W wypadku wycieraczek, spryskiwacz przedniej szyby nie wyłącza tylnej wycieraczki tak jak w T2.

Za to wyłączenie/włączenie pozostałych asystentów nie jest tak proste jak w T2, wymaga wejścia do menu w MMI.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: tiguan220 w 2019/06/26 23:00
No to może na podsumowanie napisz czym się przyjemniej jeździ pomijając te wszystkie elektroniczne duperele. Bo moim zdaniem przyjemności prowadzenia nie zastąpi uruchamianie tylnej wycieraczki z jakiegoś tam przycisku.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Fircyk w 2019/06/27 08:32
Ja osobiście mogę  po prawie 2 latach  z Q5 i prawie roku z Tigiem napisać  że Tiguan bardziej mi pasuje. To czego  w Tiguanie mi brakowalo to,  wyciszenie  i moc  poprawię i będzie ok.
Audi już  bym nie kupił  dołożyłbym na XC90, jak bym miał z czego, ewentualnie  zobaczyłbym  nowe GLC .
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/06/27 11:58
@Fircyk siedziales w glc? Przeciez to ciasnota?
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Fircyk w 2019/06/27 22:08
Nie w  nowym GLC niestety jeszcze nie miałem okazji. Pisząc o GLC bardziej mi chodziło  że ładny, źle  napisałem.  Ale jeśli chodzi o  XC90  to autko jest super.
 
Audi Q5 brałem bo było dostępne od ręki " potrzebne koszty  lizing 3 letni spłacony w prawie 3 miesiące " taki szybki numerek. Ale pierwszy salon to było  VOLVO niestety brak aut od ręki, XC90 / XC60 . Dziś  jeszcze żałuję  Porsche MACAN ale niestety wtedy nawet zapomniałem o tym aucie.
 
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/29 12:01
No to może na podsumowanie napisz czym się przyjemniej jeździ pomijając te wszystkie elektroniczne duperele. Bo moim zdaniem przyjemności prowadzenia nie zastąpi uruchamianie tylnej wycieraczki z jakiegoś tam przycisku.
Mi jeździ się lepiej Q5. Z jakiś powodów pasuje mi grubsza kierownica, zawieszenie zapewnia lepszą przyczepność w zakrętach i na nierównej drodze i wrażenie stabilności (zarówno pneumatyka jak i zawieszenie sportowe, które testowałem wcześniej).  Porównuję z T2 z DCC. Mimo niedużej różnicy w mocy/momencie i różnicy w masie na niekorzyść Q5, Audi jeździ mi się bardziej płynnie/miękko. Zestawienie DSG z benzyną jest naprawdę dobre. Być może w dieslu jest inaczej. W Tiguanie osiągnięcie kresu możliwości zawieszenia zdarza się zbyt często jak na mój gust.

Układ kierowniczy w Q5 jest syntetyczny, ale auto błyskawicznie zmienia kierunek. Niektórym to odcięcie od drogi przeszkadza, w tej kategorii T2 też nie jest mistrzem.

Tak naprawdę co jeździ lepiej to zależy też od kierowcy i jego preferencji.

W sytuacjach awaryjnych (spadające drzewo, wyskakujący jeleń) wymagających ostrego hamowania i szybkiej zmiany pasa oba auta dały radę. Dodam, że w każdym przypadku lekko pocałowałem przeszkodę;) 


Z aut o których pisze kolega @Fircyk, to XC60 jest OK ale lekko odstaje od konkurencji. GLC przed liftem oddałem przed czasem  (po 30 minutach jeżdżenia do dealera) - był taki dramat w wielu dziedzinach, może dostałem jakiegoś rodzyna.
Baza jak la mnie była bardzo słaba.

Z super jeżdżących samochodów raczej spojrzałbym na X3/X4 lub Porsche Macan. W porównywalnym budżecie dla osób zorientowanych głównie na jakość prowadzenia i przyjemność z jazdy są to lepsze samochody niż GLC czy Volvo. Przy większym budżecie Porsche/X5/Q7 czy Touareg.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: tiguan220 w 2019/06/29 13:02
Ja właśnie powoli zaczynam się rozglądać za następcą tiga i nie ukrywam, że przy moich priorytetach (prześwit, 4x4, hak, mocny silnik, automat, większy od tiga I najlepiej do 300tys) lista nie jest długa. Przede wszystkim odpadają silniki 6 cylindrowe bo to już bliżej 400tys z rozsądnym wyposażeniem. Nie wiem jak Q5 kupiłeś i z jakim rabatem ale nowe x4 z 2l benz udało mi się skonfigurować w okolice 280tys brutto. Myślę jeszcze o uterenowionych wersjach kombi typu a4 allroad czy v60 cc ale muszę sprawdzić jak tam z miejscem w środku.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/29 15:26
Rozwiązanie Allroad jest niezłe, bo takie auto powinno się lepiej prowadzić (będzie się pewniej gorzej sprzedawać;) ).

W A4 dla kogoś o 190 cm wzrostu jest za mało miejsca, dla niższego kierowcy może być inaczej (Golf miał miejsca więcej). Na pewno jest sporo mniej niż w Tiguanie 2.

W twoim wypadku pozostaje obracanie się w świecie silników 2.0 (zakładam benzynki). Wtedy zostaje Ci moim zdaniem taka lista przy nacisku na dobrą jazdę

1. BMW X3/X4
2. Porsche Macan
3. Audi Q5
4. Volvo XC60
5. GLC

Ewentualnie jeśli trafisz na jakiś lepszy egzemplarz GLC po lifcie (ale nie przed, bo to paździoch technologiczny IMHO) to rozważ go przed Volvo.

Moje doświadczenia są takie, że Audi było tańsze niż BMW w konfigurowaniu na początku ale wraz z dodawaniem opcji było dużo droższe. Po uwzględnieniu rabatów i sytuacji rynkowej wyszły mi dokładnie takie same ceny za auto w pełnej wersji - 320 tys. (bez ekstrasów typu specjalne skóry/kolory na zamówienie). W wypadku Audi wymagało to sporej gimnastyki i kreatywności (rabat 18%). W BMW był margines negocjacyjny, ale brakowało np. pneumatyki i niektórych, mniej ważnych opcji) Za 300 tys. PLN da się skonfigurować bardzo fajne auto. GLC był najtańszy (przed liftem), prawie na poziomie XC60 (290-300 tys. za porównywalne na papierze wersje jeśli chodzi o wyposażenie). Obecnie GLC może być droższy.

Ogólnie jak ci pasuje stylistyka wnętrza BMW i nie potrzebujesz pneumatyki (moim zdaniem nie) to jest to najlepsze auto (ew. przetestuj Porsche, dla mnie było w nim za mało miejsca).
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: tiguan220 w 2019/06/29 15:52
Są jeszcze uprzedzenia bo np od razu odrzucam stelvio choć czytam i oglądam pozytywne opinie i do tego silnik 280km i prowadzenie na poziomie BMW to jednak mi nie pasuje. Volvo też od0ada że względu na stylistykę tylnej części nadwozia. Glc to nawet w wersji amg nie prowadzi się najlepiej. Pozostanę raczej przy bmw/audi. Czy audi oferuje w pakiecie sline obniżone zawieszenie? BMW ma zawieszenie M i jest obniżone. Nie zależy mi na mega komforcie, bardziej na pewnym prowadzeniu. Idealne byłoby a6 allroad z 3 litrowym  dieslem ale ceny audi w tej chwili to faktycznie poziom premium.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: tiguan220 w 2019/06/29 16:10
Pominalem świadomie mazde cx5 ze względu na silnik, przestarzała skrzynię i multimedia A przede wszystkim na jakość materiałów we wnętrzu. Jeździłem wcześniej mazda 6 my2016 i po 50tys kierownica wytarta, boczki na drzwiach popękane i skóra na fotelach jak po 200tys. Co innego odczucia wizualne i dotykowe w nowym aucie A zużycie materiałów po stosunkowo niewielkim przebiegu.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/06/29 16:23
Nie wiem niestety o ile jest obniżone klasyczne zawieszenie sportowe (jeśli w ogóle, wydaje mi się, że to tylko zestrojenie - sprężyny/amory). Mogę za to powiedzieć, że to pierwsze zawieszenie sportowe, które mi pasowało pod kątem komfortu;). Prowadzenie do przetestowania, ja nie miałem na to zbyt dużo czasu ale nic niepokojącego nie zaobserwowałem.  Pneumatyka na pewno się obniża (o 1,5 cm), robi to w trybie dynamic (ew. w innych trybach po przekroczeniu 120/160 km/h (po 30/20 sek.). Auto ciągle wygląda OK z obniżonym zawiasem. Wrażenie przy szybkim manewrze z pneumatyką - pełna kontrola. Przetestuj, może to jest to co potrzebujesz.


W BMW testowałem standardowe zawieszenie i było gorzej z komfortem niż w Audi, ale i tak lepiej niż w T2. Prowadzenie wzorowe (jak na SUVa). Co do prowadzenia GLC to się zgadzam w 100%.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/07/03 14:02
Wracając do ciekawostek:

System Auto Start Stop aktywuję się przy prędkościach w okolicach 100 km/h. Przez chwilę jest wrzucany bieg jałowy a po jakimś czasie silnik się wyłącza. Uruchomienie jest niezauważalne. Dzieje się tak również, jak skrzynia jest w trybie D a samochód w trybie Auto (odpowiednik Normal w Tiguanie).
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Snooper w 2019/07/03 19:42
Przy 100 wylacza sie silnik? Dobrze to przeczytalem?
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/07/03 19:47
Dobrze.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: asta w 2019/07/03 20:11
System Auto Start Stop aktywuję się przy prędkościach w okolicach 100 km/h.

Nie nadążam za tym światem, oco kaman ??  :o :( >:(
 
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: już_nie_passat w 2019/07/04 20:26
System Auto Start Stop aktywuję się przy prędkościach w okolicach 100 km/h

A co ze wspomaganiem układu kierowniczego i hamulcowego ? Gdyby nagle trzeba było wykonać awaryjne hamowanie ?
Nie jestem pewien czy postęp w dziedzinie oszczędności spalania i emisji zmierza w dobrym kierunku.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/07/08 23:55

Perwsza aktywacja SS przy takiej prędkości wprawiła mnie w lekkie zdziwienie.

Wspomaganie kierownicy jest elektromechaniczne, także powinno być OK. Wydawało mi się, że działało (do ponownego potwierdzenia). SS chyba tylko na prostych się aktywuje.


Co do hamulców mam podobne wrażenia, że działały normalnie, ale przy okazji przetestuję.


Wracając do konkretnych różnic - Audi ma wlew do płynu do spryskiwaczy z lewej krawędzi komory silnia i jest on dość mały. Wlew w Golfie czy T2 jest zdecydowanie wygodniejszy. Poza tym w Audi po wyświetleniu alarmu, weszło mi niecałe 4l (odrobina płynu została). W T2 wchodził cały baniak.


Z rzeczy śmiesznych - do schowka pod kierownicą wchodzi mi ręka aż do łokcia, spokojnie można tam zmieścić parasolkę;) Jak to odkryłem to było małe WTF.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: już_nie_passat w 2019/07/16 08:26
Hmmm... w sumie to racja, da się zrobić.
Wspomaganie kierownicy już od dawna jest elektryczne.
A elektryczne wspomaganie hamulców Bosch robi od 2016 (chyba). Jeżeli w Q5 jest własnie taki wynalazek to rzeczywiście z technicznego punktu widzenia SS w czasie jazdy da się bezpiecznie zrobić.
Mimo wszystko nadal jestem zdania, że wysiłki (i koszty) projektantów i producentów w tym przypadku skierowano w co najmniej dziwnym kierunku. Bo jaki procent paliwa i emisji szkodliwych substancji można zaoszczędzić w skali roku w przypadku przeciętnego użytkownika dzięki temu systemowi ?? A ile to kosztowało ?? Nie lepiej tych zasobów (ludzi i kasy) przekierować w inny obszar, gdzie praktyczna efektywność będzie większa ?
To raczej jedna z tych pseudo-innowacji VAG'a. Można się pochwalić na papierze a praktyczne zastosowanie prawie żadne.
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: asta w 2019/07/16 23:35
wysiłki (i koszty) projektantów i producentów
ja bym nie przesadzał, to prosty algorytm, może niewiele daje ale nie szkodzi, tak jak piszesz można się pochwalić na papierze
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/07/31 11:52
Musze sprawdzić jak często ASS aktywuje się w dłuższej trasie - obecnie w mojej okolicy same korki.

Rozpięcie napędu ma moim zdaniem sens również na dłuższych trasach - w mieście hamowanie silnikiem daje mi takie same rezultaty a nie muszę jeździć tak przewidująco.

Inna sprawa, że oszczędności są raczej marginalne.

Z kolejnych ciekawostek:
- w mojej wersji Q5 głośniczki od czujników parkowania są tylko z przodu, nie żeby to był jakiś większy problem ale jak działają jednocześnie czujniki przednie i tylne czasami ciężko się zorientować o co chodzi.  W moim T2 z 2016 roku działa to lepiej, no ale nwosze już mają je tylko z przodu. Jak dla mnie WTF.
- Android Auto mimo braku ekranu dotykowego można całkiem sprawnie obsłużyć joystickiem-pokrętłem.
- system Bang & Olufsen jest pierwsza klasa. To brzmi zdecydowanie lepiej niż moje kino domowe (5.1 Marantz NR 1604 + głośniki Cambridge Audio) - koszty porównywalne. Dynaudio nie jest złe, ale B&O to czysta przyjemność. B&O umożliwia dźwięk przestrzenny w 2 płaszczyznach, można ustawić scenę z przodu, tyłu lub obie (default, najlepsze ustawienie). System koryguje tak jak Dynaudio opóźnienia dźwięku, tak, aby dotarł on do nas w tym samym momencie. Dodatkowo, euqalizer/balans działa dynamicznie w zależności od prędkości (jest mikrofon mierzący poziom dźwięku).
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2019/08/19 15:54
Jedną z interesujących niespodzianek jest fakt, że w Audi Q5 (a także niektórych innych modelach od 2019 roku) nie można wieszać przednich tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem ramek (z i bez reklam). W wypadku Q5 oznacza to tylko jedną opcję - nitowanie.
Związane jest to z działaniem systemu ochrony pieszych i potencjalną utratą homologacji, jeśli auto jest przerobione w zakresie który wpływa na system (ramka jest traktowana jako przeróbka). Jest na to nawet TPI;)


Pozostaje zatem mała szara strefa, gdzie nie wiadomo jak do tego podejdzie np. Policja (w praktyce nie ma podobno problemów, jak nity nie ograniczają czytelności tablic). Problematyczne są również sytuacje, gdy trzeba pojawić się w wydziale komunikacji z oryginałem tablic. Po pierwsze trzeba rozwiercić nit i zanitować ponownie (potrzebne narzędzia). Po drugie, urzędnicy różnie traktują takie tablice i niektórzy się czepiają.


 
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2019/12/12 22:48
Musze sprawdzić jak często ASS aktywuje się w dłuższej trasie .
Sprawdziłeś już jak to faktycznie jest? Czy faktycznie silnik sie wyłącza i po czym to oceniasz, wyłącznie po obrotomierzu?  Jeśli tak to co w przypadku nagłego poślizgu i reakcji ESP czy też potrzeby awaryjnego hamowania albo potrzeby nagłego przyspieszenia gdzie każdy ułamek sekundy jest na wagę złota. Ogólnie nie mogę znależć jaki masz silnik w Q5, masz może 48-voltowy centralny system elektryczny z elektrycznie napędzaną sprężarką (EAV) oraz układ mild hybrid?

Czy w Golfie 7 też ten system występuje? Pytam bo miałem jazdy testowe G7 i nic takiego nigdy się nie zdarzyło
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: mms1994 w 2019/12/13 09:52
Takie wyłączanie występuje przy 48v/mild hybrid, bez problemu silnik zdąży odpalić, poza tym ma wystarczająco dużo mocy nawet bez niego :)
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: Charls w 2019/12/13 10:01
A w Tigu II w czasie funkcji żeglowania + tryb ECO to podobno też działa


z instrukcji ...


(https://i.imgur.com/b5ocmSf.png)
Tytuł: Odp: Audi Q5 vs Tiguan II - porównanie
Wiadomość wysłana przez: rk w 2020/01/25 15:47
Musze sprawdzić jak często ASS aktywuje się w dłuższej trasie .
Sprawdziłeś już jak to faktycznie jest? Czy faktycznie silnik się wyłącza i po czym to oceniasz, wyłącznie po obrotomierzu?  Jeśli tak to co w przypadku nagłego poślizgu i reakcji ESP czy też potrzeby awaryjnego hamowania albo potrzeby nagłego przyspieszenia gdzie każdy ułamek sekundy jest na wagę złota. Ogólnie nie mogę znależć jaki masz silnik w Q5, masz może 48-voltowy centralny system elektryczny z elektrycznie napędzaną sprężarką (EAV) oraz układ mild hybrid?
Nie, mam 2.0 TFSI i nie mam instalacji 48V ani systemu mild hybrid. Widać to po obrotomierzu oraz dużej zielonej ikonie aktywnego systemu start/stop i napisie READY (silnik gotowy do odpaleni). Przy wyższych prędkościach nie słychać u mnie silnika więc organoleptyczne nie ma jak sprawdzić. Reakcja na hamowanie, nagłą zmianę kierunku jest natychmiastowa - taka sama jak przy działającym silniku. Nie jestem w stanie zauważyć żadnej różnicy a kilka razy próbowałem. Pewnie w tym czasie działa alternator, wspomaganie jest elektromechaniczne więc nie ma problemu, utrzymanie ciśnienia w układzie hamulcowym też jest możliwe przy użyciu tylko prądu.


Czy w Golfie 7 też ten system występuje? Pytam bo miałem jazdy testowe G7 i nic takiego nigdy się nie zdarzyło
Nie występował w Golfie 7 z 2012, jak jest obecnie nie mam pojęcia. W starszych Tiguanach II też tego nie było, widać albo wprowadzili niedawno albo standardowy błąd instrukcji.

ASS nie aktywuje się jakoś często przy wyższych prędkościach, jest to raczej rzadkość.


Takie wyłączanie występuje przy 48v/mild hybrid, bez problemu silnik zdąży odpalić, poza tym ma wystarczająco dużo mocy nawet bez niego :)
To wyłączenie występuje także w autach bez instalacji 48V/mild hybrid. Moje benzynowe Q5 jest najlepszym przykładem.